تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۵۲
غلامعلي حدادعادل، سخنگوي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان:

از هيچ رد صلاحيتي استقبال نمي‌كنيم

اشاره: نخستين كنفرانس خبري غلامعلي حدادعادل، سخنگوي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان روز گذشته در محل خبرگزاري فارس برگزار شد. حدادعادل در حالي به عنوان سخنگوي اصولگرايان رودرروي خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف نشست و به پرسش‌هاي‌شان پاسخ داد كه هنوز تركيب شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان براي رسانه‌ها مشخص نيست. شايد همين بي‌خبري بود كه باعث شد تا اكثر سوالات از حدادعادل درباره رسيدن به صورت وضعيتي انتخاباتي جناح راست باشد. همكاري علي لاريجاني با ائتلاف اصولگرايان و رد صلاحيت‌ها جدي‌ترين پرسش‌هايي بود كه حدادعادل به آنها پاسخ داد. او به همكاري علي لاريجاني با اين ائتلاف ابراز اميدواري كرد و گفت: «اميدواريم آقاي لاريجاني نماينده خودشان را هر چه زودتر براي شركت در اين شورا معرفي كنند.» حدادعادل همچنين اعلام كرد كه از هيچ رد صلاحيتي در انتخابات استقبال نمي‌كند. متن كامل پرسش و پاسخ خبرنگاران رسانه‌ها با سخنگوي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان به شرح زير است:
پایگاه بصیرت / مريم وحيديان

(روزنامه اعتماد – 1394/10/10 – شماره 3428 – صفحه 7)

انتخابات، دو لبه تهديد و فرصت دارد

غلامعلي حدادعادل پيش از پاسخگويي به خبرنگاران حرف‌هايش را اين‌گونه آغاز كرد: ابتداي صحبت‌ها لازم است اين توضيح را بگويم كه هنوز تبليغات رسمي انتخابات آغاز نشده و ما تا تبليغات فاصله داريم لذا در اين مصاحبه قصد تبليغ هيچ نامزد خاصي را نداريم و مصاحبه ما مربوط به فعاليت‌هاي عمومي انتخابات است كه بخشي از آن را اصولگرايان به عهده دارند. بايد مراقب باشيم كه در مرز قانون حركت كنيم. اميدواريم شاهد انتخاباتي سالم، باشكوه با حضور آگاهانه مردم باشيم و نتايج اين انتخابات در دو مجلس خبرگان و شوراي اسلامي به گونه‌اي باشد كه اين دو مجلس با توان بيشتري در خدمت كشور، مردم و در مسير انقلاب اسلامي باشند.

رقابت در انتخابات امري طبيعي است. به جز رقابت صحبت از پيروزي و شكست هم هست اما مهم‌تر از پيروزي و شكست يك جناح، پيروزي ملت در مردم‌سالاري است و ملت ما در ٣٧ سال بعداز پيروزي انقلاب هميشه در اين ميدان موفق و پيروز بوده است. انتخابات به خودي خود حكايت از حاكميت مردم و اراده ملي بر سرنوشت كشور دارد و ملت ايران با نشان دادن قدرت مردم‌سالاري ديني بهانه را از دشمنان گرفته و شكوه و وحدت به نمايش گذاشته است. انتخابات دو لبه تهديد و فرصت دارد.

اگر عاقلانه و مسوولانه عمل كنيم انتخابات يك فرصت خوب براي نشان‌دادن وحدت ملي، بصيرت سياسي و هويت مبدل مي‌شود. مراد ما از اصولگرايي، اصولي است كه امام و مقام معظم رهبري براي ادامه راه انقلاب بيان كردند بنابراين آرمان‌هاي امام و رهنمودهاي رهبري اصولي است كه اصولگرايي حول آن شكل گرفته است. اصولگرايي در عالم سياست از اعتقادي است كه امام و رهبري در هدايت انقلاب مطرح فرمودند. تقارن اين نشست خبري با ٩ دي مبارك است. ما يادمان هست در سال ٨٨ مردم در ٩ دي براي دفاع از همه ارزش‌ها و اعتقادات در فتنه كه مورد تهديد قرار گرفته بود به ميدان آمدند. ما اصولگرايي را حركتي سياسي براي دفاع از همه ارزش‌ها در ٩ دي مي‌دانيم كه بارزترين پيام ٩ دي نه گفتن به فتنه بود.

در ائتلاف اصولگرايان، تشكل‌ها، احزاب، شخصيت‌ها، فعالان سياسي و روحانيوني كه همواره اصولگرايان بر ارتباط با روحانيت تاكيد داشتند حضور دارند. از ماه‌ها پيش عده‌اي از نمايندگان تشكل‌هاي اصولگرا و فعالان سياسي از آيات محمد يزدي، مصباح‌يزدي و موحدي‌كرماني درخواست كرده بودند كه اصولگرايان را در مسير وحدت راهنمايي و هدايت كنند كه به دنبال اين درخواست آيت‌الله موحدي‌كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز از نمايندگان تشكل‌ها و شخصيت‌ها و عده‌اي از روحانيون دعوت كردند و اين ائتلاف شكل گرفت. البته تشكل‌هاي اصولگرايان با سلايق مختلف بيش از آن هستند كه همه آنها در يك شورا حضور داشته باشند اما يكي از وظايف اين شورا طراحي ساز و كار براي نقش همه است.

سعي ما اين است كه مجلسي نيرومند و مردمي تشكيل شود. مجلسي كه در اداره كشور به دولت كمك كند بنابراين كمك به دولت را در درجه اول از طريق همدلي و همزباني و در درجه دوم نقد سازنده مي‌دانيم. اقتصاد، معيشت مردم، كمك به توليد و حركت به سوي اقتصاد مقاومتي براي خنثي‌كردن توطئه‌ها از اولويت‌هاي كشور است. ما مجلس مستقل را به سود كشور مي‌دانيم و معتقديم مجلس دولت‌ساخته نه به سود كشور است نه به سود دولت. از رسانه‌ها مي‌خواهم كه اخلاق رسانه‌اي را در انتخابات رعايت كنند. اگر رسانه‌ها اخلاق و قانون را رعايت كنند انتخابات خوبي مي‌توانيم داشته باشيم، در غير اين صورت خودتان مي‌توانيد حدس بزنيد چه اتفاقي ممكن است در فضاي مجازي كه كنترل آن نيز مشكل است، بيفتد.

ممكن است براي ليست نهايي برخي كانديداها حوزه‌هاي‌شان جابه‌جا شود

* خبرگزاري نسيم: با توجه به خبرهايي كه پيش از اين در خصوص ليست انتخاباتي استان تهران داده شده بود، اين ليست تا چه حدي تكميل شده است؟ امكان دارد در صورتي كه اصولگرايان نيروهاي خوبي داشته باشند با رايزني در فرصت باقي‌مانده نيروها را به شهرهاي ديگر بفرستند؟ به هر حال اين امكان وجود دارد كه نيروهاي حوزه‌هاي انتخابيه ديگر نتوانند به جمع‌بندي برسند.

** با توجه به اينكه هنوز صلاحيت داوطلبين از سوي شوراي نگهبان اعلام نشده است، كارهاي مربوط به تهيه ليست و فهرست انتخاباتي زود است. ما هم در حال حاضر به فهرست نهايي انتخاباتي نرسيده‌ايم اما رايزني‌هايي صورت گرفته ولي بيش از آنچه در مرحله فعلي بحث بر سر انتخاب افراد باشد، تعيين سياست‌هاي كلي حاكم بر ليست تهران و فهرست نامزدهاي اصولگرا در كشور مطرح است چراكه تركيب مجلس آينده بايد تركيبي كارآمد باشد و بايد دقت شود از تخصص‌هاي لازم همچون اقتصادي و مديريتي نيز بهره گرفته شود. بايد از افرادي كه سابقه كار مديريتي دارند و قوه مجريه را مي‌شناسند، همچنين بايد از قشرهاي مختلفي همچون زنان، ‌كارگران، ورزشكاران و قشر روحانيون چه در تهران و كل كشور در مجلس حضور داشته باشند. بنابراين ما فعلا قبل از اينكه به تعيين افراد و نهايي كردن ليست برسيم، درباره سياست‌هاي كلي بحث مي‌كنيم. البته در تعيين فهرست نهايي اين امكان وجود دارد كه در فرصت باقيمانده برخي جابه‌جايي‌ها صورت بگيرد و برخي افراد از حوزه‌اي به حوزه‌اي ديگر جابه‌جا شوند كه اين از امور طبيعي و جاري انتخابات است كه در هفته‌هاي آتي به آن خواهيم رسيد.

اميدواريم آقاي لاريجاني سريع‌تر نماينده‌شان را معرفي كنند

* خبرگزاري مهر: نماينده آقاي لاريجاني در شوراي ائتلاف چه كسي است؟ اكنون نمايندگان آقاي قاليباف و رضايي در شورا مشخص هستند. در مجموع مشاركت آقاي لاريجاني در شوراي ائتلاف چطور بوده است؟

** ما آقاي لاريجاني را اصولگرا مي‌دانيم و قرار است كه در شوراي مركزي ائتلاف اصولگرايان همه طيف‌هاي اصولگرا با تنوع‌ سليقه‌ها حضور داشته باشد. از روز اولي كه صحبت از ائتلاف اصولگرايان مطرح شد، حضور آقاي لاريجاني در نظر گرفته شده است و آيت‌الله موحدي‌كرماني با وي دو بار حداقل صحبت كرده‌اند و فراكسيون رهروان ولايت كه در مجلس به آقاي لاريجاني نزديك‌تر هستند، خودشان اعلام كردند كه در مسير روحانيت شركت خواهند كرد و اميدواريم آقاي لاريجاني نماينده خودشان را هر چه زودتر براي شركت در اين شورا معرفي كنند.

هيچ تصميمي درباره سرليست اصولگرايان گرفته نشده است

* خبرگزاري تسنيم: در خصوص سر ليستي گفته مي‌شود كه شما به عنوان سرليست اصولگرايان هستيد. تاكنون در خصوص سرليستي صحبت شده يا خير؟

** همان‌طور كه به آن اشاره كردم درباره اصل ليست هم صحبت نشده چه برسد به آنكه درباره سرليست صحبت شود، طبعا اينها از مسائلي است كه در سازوكاري كه پيش‌بيني مي‌شود تعيين شده و فعلا هيچ تصميمي در اين مورد گرفته نشده است.

ممكن است برخي وزراي دولت سابق در ائتلاف باشند

* خبرگزاري ايسنا: صحبت‌هاي زيادي درباره حضور آقاي لاريجاني و حضور جريان رهروان ولايت در ائتلاف مطرح بود. برخي خبر از شكل‌گيري ائتلاف مي‌دادند و برخي اعضاي رهروان اين ائتلاف را تكذيب مي‌كردند. در اين باره توضيح دهيد. نسبت شوراي ائتلاف اصولگرايان با جريان پايداري و برخي مسوولان دولت آقاي احمدي‌نژاد كه ثبت‌نام كرده‌اند، چيست؟ پيش‌تر اصولگريان اعلام كرده بودند كه آقاي احمدي‌نژاد از اصولگرايي خارج شده است.

** در اين شكي نيست كه در طيف وسيع اصولگرا سليقه‌ها و روش‌هاي مختلف وجود دارد و بعضا اين سليقه‌ها با هم فرق و اختلاف دارند، در هفته‌هاي گذشته گهگاه در فضاي خبري مطالبي منتشر شده است كه بوي وحدت از آن به مشام نمي‌رسد. آنچه مورد نظر ائتلاف است، شمول و جامعيت اين ائتلاف است كه با وجود اختلاف سليقه‌ها اين ائتلاف شكل گرفته و بايد تاكيد كنم اصولگرايان با تجربه دست‌كم ١٢ ساله‌اي كه تحت اين عنوان در فضاي سياسي و در انواع انتخابات داشته‌اند و با مرور در پيروزي‌ها و شكست‌ها، شيريني‌ها و تلخي‌هاي گذشته كه طبيعت فضاي سياسي اقتضاء مي‌كند به اين جمع‌بندي رسيده‌اند كه در انتخابات مجلس دهم اختلاف سليقه‌ها را حاكم نكنند.

بر سر هويت و انتساب سازماني، حزبي و جمعيتي خودشان اصرار نورزند. من در اينجا اعلام مي‌كنم كه در ائتلاف اصولگرايان نمايندگان تشكل‌ها در واقع هويت جداي از ديگران را پشت در شورا گذاشته‌اند و با شركت در شورا همه به عنوان اصولگرا حضور دارند و خط قرمز ما در اصولگرايي از نظر سياسي و عملي روشن است و آن خط قرمز اول نه گفتن به فتنه و دوم نه گفتن به جريان انحرافي است. بنابراين هم از وزراي دولت گذشته ممكن است افرادي شركت داشته باشند يا بخواهند به عنوان فعال در امر انتخابات شركت كنند و يا از همه طيف‌هايي كه شما نام برديد.

اقتصاد اولويت مجلس دهم خواهد بود

* خبرگزاري فارس: اولويت مجلس آينده را در چه مي‌دانيد؟ با توجه به اينكه ائتلاف اصولگرايي شكل گرفته و اكثريت بزرگان اصولگرا در آن حضور دارند مجلس آينده در چه حوزه‌اي بيشتر بايد فعاليت داشته باشد؟

** من معتقدم كه مساله اصلي كشور موضوع اقتصاد و معيشت مردم است و مردم هم به اين نكته توجه دارند. امريكا با وجود وعده‌هايي كه در برجام داده اما دست از تضعيف انقلاب و مخالفت با نظام برنمي‌دارد و اين دستبردهاي پولي به دارايي‌هاي ايران نشانه اين است كه دشمنان اين ملت به هيچ‌وجه مايل نيستند بهبود اقتصادي براي مردم حاصل شود. مجلس و دولت بايد به وضع توليد و معيشت و اقتصاد مردم توجه كرده و تدبير لازم را انجام دهند. اولويت اصلي براي مجلس دهم موضوع اقتصاد است و ما در انتخابات تلاش مي‌كنيم كه مجلس كارآمدي تشكيل دهيم.

افتخار اصولگرايان اين است كه روحانيت هدايت‌شان مي‌كند

* خبرگزاري رسا: تمام تشكل‌هاي ائتلاف اصولگرايي آيا قايل به محوريت جامعتين هستند يا خير؟

** اين تعبير ممكن است به زبان همه نيايد اما يكي از امتيازات و افتخارات اصولگرايان اين است كه از آغاز نهضت و از ٥٠ سال پيش كار خود را در ارتباط با روحانيت و مرجعيت آغاز كرده و ادامه مي‌دهد. پذيرش هدايت و حمايت روحانيت جلوه‌اي از اعتقاد اصولگرايان و جدا نبودن دين از سياست است. ريشه ارتباط اصولگرايان با روحانيت ارتباط عميقي است و اين مخالفتي است كه اساس انقلاب با سكولاريسم دارد.

شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها قانون را رعايت كند؛ نه يك كلمه كم نه يك كلمه زياد

* روزنامه اعتماد: شما اشاره كرديد كه از انتخابات پرشور استقبال مي‌كنيد. لازمه يك انتخابات پرشور حضور حداكثري رقبا در انتخابات است. شما به عنوان يك اصولگراي معتدل از يك انتخابات رقابتي كه اصلاح‌طلبان در آن حضور دارند استقبال مي‌كنيد؟ انتخاباتي كه هر دو طرف با حداكثر ظرفيت‌شان حضور پيدا كنند. براي شكل‌گيري چنين انتخاباتي و رقابت با اصلاح‌طلبان چه كاري را حاضريد انجام دهيد و چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟

** لازمه يك انتخابات پرشور و باشكوه رقابت پرشور است و ما اين را از جلوه‌هاي زنده بودن يك ملت مي‌دانيم كه انتخابات رقابتي و پرشور داشته باشد. همه جناح‌ها و تشكل‌ها با همه ظرفيت خود در انتخابات شركت مي‌كنند و با نامزدهايي كه صلاحيت آنها تاييد شود اين انتخابات شكل مي‌گيرد. ممكن است برخي جناح‌ها رد شدن صلاحيت برخي افراد را با انتخابات پرشور مغاير بدانند كه ما اگر اين كار در چارچوب قانون باشد مغايرتي احساس نمي‌كنيم و توصيه و درخواست ما از شوراي نگهبان اين است كه در تاييد صلاحيت‌ها چه براي انتخابات مجلس و چه انتخابات خبرگان قانون را رعايت كنند؛ نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد. اگر قانون رعايت شود تصور مي‌كنم انتخابات پرشوري را شاهد باشيم.

نيامدن باهنر نقشه ائتلاف اصولگرايان نبود

* باشگاه خبرنگاران جوان: آقاي باهنر در انتخابات ثبت‌نام نكرده است. عدم حضور در انتخابات چه معنايي براي اصولگرايي و خصوصا ائتلاف اصولگرايان دارد؟ بيرون نشستن آقاي باهنر از جريان اصولگرايي در انتخابات را جزو نقشه ائتلاف اصولگرايان مي‌دانيد؟

** شركت نكردن آقاي باهنر در انتخابات مجلس جزو نقشه طراحي‌شده ائتلاف اصولگرايان نبوده و نيست. بنده كه در جريان فعاليت‌ها بودم و با آقاي باهنر ديدار و گفت‌وگوي مستمر داشتم نيز تا آخرين ساعات ثبت‌نام از عدم كانديداتوري وي مطلع نبودم. آقاي باهنر حتي افرادي امثال بنده را از ثبت‌نام يا عدم ثبت‌نام خود مطلع نكرده بود، البته ما امثال چنين كارهايي را از آقاي باهنر سراغ داريم، مثلا آقاي باهنر در مجلس هشتم نيز نمي‌خواستند نامزد شوند كه وقتي بنده مطلع شدم وي را متقاعد كردم. آقاي باهنر شخصي سياسي و كارآمد است.

حوزه فعاليت سياسي آقاي باهنر محدود به مجلس نيست، آقاي باهنر اگر در مجلس نباشد، باز در هر بخش ديگري باشد، براي انقلاب و اصولگرايي فعاليت مي‌كند، بنابراين تصورم اين است كه ايشان بعد از ٢٨ سال تشخيص دادند فضا را براي نيروهاي جديد باز كنند و كنار بكشند، بنابراين اين به معناي طراحي از پيش انديشيده و انصراف وي از اصولگرايي نيست. عدم ثبت‌نام آقاي باهنر آسيبي به ائتلاف اصولگرايان وارد نمي‌كند چون نعمت فراوان است. آقاي باهنر فعال و نقش‌آفرين است و با وجود اينكه براي مجلس ثبت‌نام نكرده اما در جلسات حضور فعال دارد.

نمي‌توانم از جانب شوراي نگهبان صحبت كنم

* روزنامه فرهيختگان: با توجه به اينكه بحث رهبري در بين اصولگرايان مطرح بود و برخي معتقد بودند كه جريان اصولگرايي اساسا با يك بحران رهبري پس از مرگ آيت‌الله مهدوي‌كني و آقاي عسگراولادي روبه‌رو است و به نظر مي‌رسد كه جريان اصولگرايي به نوعي شوراي رهبري را متشكل از آيات موحدي‌كرماني، يزدي و مصباح‌يزدي سامان داده است. درحال حاضر آقاي ناطق در شوراي رهبري جايگاهي دارد؟ شما به قانوني بودن رفتار شوراي نگهبان اشاره كرديد. خبر‌هايي شنيده مي‌شود كه در ارتباط برخي كانديداها با رييس دولت اصلاحات، كسي كه هشت سال رييس‌جمهور كشور بوده كنكاش مي‌شود. اين از نظر قانوني تاييد شده هست يا خير؟

** تعبير شوراي رهبري اصولگرايان را بار اول از شما مي‌شنوم، هيچ‌وقت ما چنين تعبيري را نداشتيم و در مجموعه ساز و كار اصولگرايان اين تعبير به كار نرفته است. البته بزرگاني نظير مرحوم عسگراولادي و آيت‌الله مهدوي‌كني بودند و نظرات خاص خودشان را داشتند و امروز در بين ما نيستند. اين به آن معنا نيست كه رهبري در اين جريان وجود ندارد و شوراي رهبري جانشين آن شده است. مراجعه به آيات موحدي كرماني، مصباح‌يزدي و يزدي يك سنت قديمي بوده است كه از ابتداي انقلاب وجود داشته است و همين نيز ادامه پيدا مي‌كند.

آقاي ناطق هم در جمع اصولگرايان حضور دارند و ايشان هم هر كمكي از دست‌شان برآيد، انجام مي‌دهند. براي هيچ كدام اين تعبيرها به كار نمي‌رود. اينكه گفته مي‌شود شوراي نگهبان افرادي كه با رييس دولت اصلاحات ارتباط دارند را رد صلاحيت مي‌كند و قانوني بودن يا نبودن اين مساله از حوزه صلاحيت بنده براي اظهارنظر خارج است، بنابراين بايد اين را از شوراي نگهبان سوال كرد، كه موازينش براي صلاحيت كانديداها چيست. توضيح دقيق‌تر را شوراي نگهبان بايد بدهد. بنده صحيح نمي‌دانم كه از جانب آنها درباره معيارهاي شوراي نگهبان توضيحي دهم.

به وقتش به تهمت‌ها پاسخ مي‌دهم

* هفته‌نامه و سايت نماينده: از زماني كه شما به عنوان سخنگوي ائتلاف اصولگرايان مطرح شديد، تخريب عليه شما گسترش پيدا كرده است. ريشه اين اتفاقات را در چه مي‌دانيد؟

** البته بحث شخصي نبايد كرد. تخريب‌ها كار امروز نيست و بعدا هم ادامه دارد. به دلايل مختلف حرف‌هاي عجيبي در فضاي مجازي گفته مي‌شود اما من قصد ندارد از خود دفاع كرده و وقت خود را صرف پاسخگويي به اين تخريب‌ها كنم و شايد در وقت ديگري به صورت مبسوط درباره حرف‌هايي كه در فضاي مجازي زده مي‌شود پاسخ دهم. در اين انتخابات رسانه‌ها مراقب اخلاق باشند. اگر اين رويه تهمت زدن از سوي هر جناحي گسترش يابد رسانه معناي خود را از دست مي‌دهد و رسانه در جايي معنا دارد كه مردم به آن اعتماد داشته باشند.

ضرورتي به عبور از هيچ يك از اصولگرايان نيست

* خبرگزاري برنا: طبق رايزني‌هايي كه ديده مي‌شود، ائتلاف جبهه پايداري و رهروان ولايت بسيار كم است. فرصت زيادي تا انتخابات باقي نمانده است. اصولگرايان بايد يكي از اين دو را انتخاب كنند. آيت‌الله مصباح‌يزدي از جبهه پايداري دفاع مي‌كند. آيا حاضر هستيد اگر لازم باشد از يكي از اين دو عبور كنيد؟

** من در جريان اصولگرايي ضرورتي به عبور از هيچ يك از اصولگرايان نمي‌بينم و تصور مي‌كنم در اصولگرايان اين اندازه از بصيرت وجود دارد كه اختلافات گذشته را در اين مرحله اصل قرار ندهند و با توجه به مصلحت انقلاب و كشور وحدت پيدا كنند. از اين رو ما براي تحقق اين آرمان تلاش مي‌كنيم و تاكنون نيز بي‌توفيق نبوده‌ايم.

نامه فدايي به آقاي هاشمي نمونه نقد يك اظهارنظر در عالم سياست است

* هفته‌نامه صدا: درباره حملاتي كه به آقاي هاشمي صورت مي‌گيرد و رنجنامه‌اي كه آقاي حسين فدايي در اين باره تكرار موضوع آيت‌الله منتظري را مطرح كردند، آيا با اين رويه برخورد با آقاي هاشمي موافق هستيد؟ شما درباره تشكيل مجلسي مشابه مجلس ششم هشدار داده بوديد؛ با توجه به اظهارات آقاي جنتي و انتقادي كه آقاي توكلي از او داشتند، از رد صلاحيت اصلاح‌طلبان استقبال مي‌كنيد؟

** ما از هيچ رد صلاحيتي استقبال نمي‌كنيم و آن را اصل قرار نداده‌ايم. قانون انتخابات اجازه ثبت‌نام به هر كسي را مي‌دهد و ممكن است برخي افراد كه ثبت‌نام كرده‌اند به دلايل مختلف صلاحيت نداشته باشند و قانون فعلي انتخابات هميشه در رد صلاحيت‌ها طبيعي است، لذا نكته‌اي كه آقاي توكلي گفته از سر دلسوزي بوده و ايشان به انصاف دعوت كرده و اين امر طبيعي است. قانون اسكلت ساختمان كار سياسي و دستور زبان مفاهمه سياسي است.

در ماجراي ٨٨ رهبري نظام از آغاز تا پايان همگان را به تبعيت از قانون فراخواندند. درباره انتقادات به هاشمي‌رفسنجاني بايد بگويم كه پاسخ به اين پرسش از بحث ما خارج است اما به هر حال آقاي هاشمي آرا ونظراتي دارد كه ابراز مي‌كند و طبعا بايد انتظار داشته باشد كه ديگري هم نظر خود را بگويد و نقد كند. نامه حسين فدايي، دبيركل جمعيت ايثارگران به هاشمي رفسنجاني هم نمونه نقد يك اظهارنظر در عالم سياست است. شايد در ادامه نيز اين نامه جواب داده شود يا آن را نقد كنند كه به عقيده من اگر محترمانه باشد كشور آسيب نمي‌بيند.

هر كسي از قم بيايد مستقل بوده است

* شرق: اخبار حاكي از اين است كه علت نيامدن آقاي لاريجاني حضور پايداري‌ها در ائتلاف است. از آن سمت ساير چهره‌هاي شاخص اصولگرايي نيز حضور ندارند. آقاي قاليباف حضور ندارد و نماينده او هم نيست. فردي كه به عنوان نماينده آقاي قاليباف مطرح شده نماينده جمعيت پيشرفت و عدالت است. او گفته كه نماينده‌اي ندارد. آقاي رضايي در ائتلاف نماينده دارد. آقاي ولايتي نيز در دوره‌هاي قبل سخنگوي جبهه متحد اصولگرايان بود، الان شخصا حضور ندارد و نماينده خود را فرستاده است. مشخص است كه شوراي ائتلاف از حضور چهره‌هاي اصلي و معتدل خالي است. آيا مسيري كه اصولگرايي و شوراي ائتلاف اصولگرايان طي مي‌كند به سمت چهره‌هاي تندرو و جبهه پايداري است؟

** رييس يك قوه به اعتبار جايگاه و مسووليتي كه دارد معمولا در اين نوع فعاليت‌ها شخصا حضور ندارد؛ به طور مثال بنده وقتي رييس مجلس بودم، جزو ائتلاف ٦+٥ نبودم و نماينده هم نداشتم اما اين به معناي اختلاف و تضاد نيست. از روز اول كه ازشخصيت‌هاي فعال اصولگرا دعوت كرديم، شرط نگذاشتيم كه نماينده نفرستند و در مجالس قبلي نيز كه ما شوراي اصولگرايان تشكيل داده بوديم برخي شخصيت‌ها نماينده خود را مي‌فرستادند و در اين دوره نيز اين‌گونه است.

ما از آقايان قاليباف، رضايي، ولايتي و لاريجاني براي حضور دعوت كرده‌ايم و آنها بعضا به دليل گرفتاري‌ها نتوانسته‌اند شركت كنند و به طور مثال آقاي ولايتي فردي را به عنوان نماينده فرستاده يا برخي‌ها نيز فرد همسوي خود را فرستاده‌اند. آقاي لاريجاني طوري حركت نمي‌كند كه در ائتلاف اصولگرايان خدشه وارد شود و اينكه آقاي لاريجاني در قم اعلام كرد مستقل شركت مي‌كنم درست است، چراكه هر كس در قم شركت مي‌كند مستقل بوده و در آنجا شرايط خاصي حاكم است كه اين نوع دسته‌بندي‌ها موضوعيت ندارد. وحدت اصولگرايي يعني جمع شدن اصولگراياني كه با هم اختلاف عقيده دارند.

انتخابات خبرگان به شخصيت‌هاي روحاني مربوط است نه ما

* روزنامه جوان: آيا در مورد ليست مجلس خبرگان بناست در ائتلاف اصولگرايان تصميم‌گيري شود؟ تا چه مرحله‌اي پيش رفته است؟ با توجه به عضويت آقايان هاشمي و روحاني در جامعه روحانيت مبارز آيا قرار است در ليست نهايي از اين دو فرد حمايت شود؟

** ما در شوراي ائتلاف اصولگرايان درباره مجلس تصميم‌گيري مي‌كنيم نه درباره خبرگان و اين موضوع مربوط به شخصيت‌هاي روحاني است و از اين رو جامعتين نسبت به بررسي اين مطلب اولي‌ است.

خوشبختانه نمي‌شود در ايران نتيجه انتخابات را پيش‌بيني كرد

* خبرگزاري بسيج: پيش‌بيني شما از تركيب مجلس آينده چيست؟ چه راهكاري انديشيده شده تا براي وحدت اصولگرايي اتفاقي مانند سال ٩٢ رخ ندهد؟

** خوشبختانه در ايران نمي‌توان انتخابات را پيش‌بيني كرد چون مردم تصميم مي‌گيرند و مثل برخي كشورها كه به طور قطع مي‌بينند كه فلان شخص راي مي‌آورد، اين‌گونه نيست چرا كه اين كشورها به جاي مردم تصميم مي‌گيرند. اميدواريم مجلس آينده در خدمت كشور و مردم و برپايه اصول انقلاب اسلامي كه اصول شناخته‌شده است و معتقد به ولايت فقيه باشد. ما براي عدم تكرار شكست ٩٢ راهكاري جز عبرت‌آموزي از گذشته توصيه نمي‌كنيم. بهترين راهكار اين است كه گذشته چراغ راه آينده باشد و تشكل‌ها و احزاب سعي كنند اشتباهات گذشته را تكرار نكنند.

http://etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=332&PageNO=7

ش.د9405179

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات