صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۱۰۶۸

چشم‌ها را باید شست...

هنگامی که توافق برجام حاصل شد، همه دلسوزان نظام از دغدغه خود مبنی بر پایبندی طرف مقابل به تعهداتش سخن می‌گفتند؛ چراکه [...]
پایگاه بصیرت / علی حیدری
یادداشت: هنگامی که توافق برجام حاصل شد، همه دلسوزان نظام از دغدغه خود مبنی بر پایبندی طرف مقابل به تعهداتش سخن می‌گفتند؛ چراکه سابقه دشمنی آمریکا با ملت ایران ثابت کرده است این کشور هیچ‌گاه از صداقت کافی برخوردار نبوده و حتی در پای میز مذاکره هم صرفاً از شیوه‌های دیپلماتیک برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود استفاده می‌کند. اکنون پس از گذشت چند ماه از این توافق، روزبه‌روز انتقادات از برجام به دلیل پایبند نبودن طرف مقابل بیشتر می‌شود و کار تا جایی پیش رفته است که صدای اعتراض افزون بر منتقدان برجام، از «مجید تخت روانچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم شنیده می‌شود؛ اما جالب آن است که «آلن اِیر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اعتراضات می‌گوید: «ایالات متحده (تاکنون) به همه تعهدات خود ذیل برجام متعهد بوده و این رویه را تا زمانی که ایران هم این‌گونه باشد، ادامه خواهد داد.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این سخنان از یک سو اجرا نشدن تعهدات برجامی از سوی واشنگتن را رد کرده و از سوی دیگر به طرف ایرانی یادآور شده است که این به‌اصطلاح متعهدماندنش تا زمانی است که ایران به همه آنچه در توافق وین نوشته شده، پایبند بماند!
صرف نظر از ادعای این مقام آمریکایی مبنی بر متعهد بودن ایالات متحده بر تعهداتش، یکی از مشکلاتی که سبب شده تا این روزها مسئولان جمهوری اسلامی حتی در دولت و وزارت امور خارجه نسبت به اجرای برجام معترض باشند، تفاوت ذات تعهدات برجامی ایران و آمریکاست؛ یعنی بازگشت‌ناپذیر بودن تعهدات و اقدامات ایران، چراکه اقدامات ایران از ارسال اورانیوم غنی‌شده به کشوری دیگر تا برچیدن قلب رآکتور فوق حساس، اقداماتی بسیار متفاوت از اقدامات آمریکایی‌ها بوده و به هیچ‌وجه بازگشت‌پذیر نیست. این در حالی است که در طرف مقابل بازگشت تحریم‌های بانکی و... با یک مصوبه در شورای امنیت تحقق می‌یابد.
در چنین شرایطی هنوز برخی‌ها سخن از برکات برجام می‌زنند و چشمان خود را بر روی واقعیت بسته‌اند. چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید...
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات