صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۰۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. رحمت و رضوان بر شهید عزیز، سردار شجاع و مؤمن (شهید محمد ناظری) که عمر خود را در جهاد فداکارانه گذرانید و جوانان و مجاهدان بسیاری تربیت کرد. خداوند او را با شهدای صدر اسلام محشور فرماید.»
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
چشم‌ها را باید شست...

هنگامی که توافق برجام حاصل شد، همه دلسوزان نظام از دغدغه خود مبنی بر پایبندی طرف مقابل به تعهداتش سخن می‌گفتند؛ چراکه سابقه دشمنی آمریکا با ملت ایران ثابت کرده است این کشور هیچ‌گاه از صداقت کافی برخوردار نبوده و حتی در پای میز مذاکره هم صرفاً از شیوه‌های دیپلماتیک برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود استفاده می‌کند. اکنون پس از گذشت چند ماه از این توافق، روزبه‌روز انتقادات از برجام به دلیل پایبند نبودن طرف مقابل بیشتر می‌شود و کار تا جایی پیش رفته است که صدای اعتراض افزون بر منتقدان برجام، از «مجید تخت روانچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم شنیده می‌شود؛ اما جالب آن است که «آلن اِیر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اعتراضات می‌گوید: «ایالات متحده (تاکنون) به همه تعهدات خود ذیل برجام متعهد بوده و این رویه را تا زمانی که ایران هم این‌گونه باشد، ادامه خواهد داد.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این سخنان از یک سو اجرا نشدن تعهدات برجامی از سوی واشنگتن را رد کرده و از سوی دیگر به طرف ایرانی یادآور شده است که این به‌اصطلاح متعهدماندنش تا زمانی است که ایران به همه آنچه در توافق وین نوشته شده، پایبند بماند!
صرف نظر از ادعای این مقام آمریکایی مبنی بر متعهد بودن ایالات متحده بر تعهداتش، یکی از مشکلاتی که سبب شده تا این روزها مسئولان جمهوری اسلامی حتی در دولت و وزارت امور خارجه نسبت به اجرای برجام معترض باشند، تفاوت ذات تعهدات برجامی ایران و آمریکاست؛ یعنی بازگشت‌ناپذیر بودن تعهدات و اقدامات ایران، چراکه اقدامات ایران از ارسال اورانیوم غنی‌شده به کشوری دیگر تا برچیدن قلب رآکتور فوق حساس، اقداماتی بسیار متفاوت از اقدامات آمریکایی‌ها بوده و به هیچ‌وجه بازگشت‌پذیر نیست. این در حالی است که در طرف مقابل بازگشت تحریم‌های بانکی و... با یک مصوبه در شورای امنیت تحقق می‌یابد.
در چنین شرایطی هنوز برخی‌ها سخن از برکات برجام می‌زنند و چشمان خود را بر روی واقعیت بسته‌اند. چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید...

▼ گزارش روز
تقابل اعتدال و اصلاحات

تصویر بزرگ ناطق نوری بر صفحه اول روزنامه «آرمان» با عنوان کلید شیخ نور بر قفل ریاست مجلس، رسماً از راهبرد تازه جریان کارگزاران برای تعیین رئیس مجلس دهم خبر می‌دهد؛ جریان نزدیک به هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی که هیچ‌گاه تمایل و علاقه خود به تکیه مجدد لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس آینده را کتمان نکرده است و همواره شاهد تیترهای درشت فراوانی از ارجحیت لاریجانی بر کاندیدای اصلاح‌طلبان در رسانه‌های این جریان بوده‌ایم تا جایی که حتی افرادی، مانند صادق زیباکلام نیز به صراحت اعلام کرده‌اند ریاست محمدرضا عارف بر مجلس دهم اشتباه است. اظهارات و تیترزدن‌هایی که تداعی‌گر روزهای پایانی دوران انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است، جایی که رایزنی‌های گسترده هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و رئیس دولت اصلاحات سرانجام به یک نامه چند خطی منجر شد و محمدرضا عارف را مجبور به کناره‌گیری از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کرد. اتفاقی که در آن دوران با وجود قطعی بودن شکست عارف، در دسترس بودن وعده ریاست مجلس دهم و... چندان دشوار نبود، اما تکرار این سناریو هزینه‌های احتمالی بیشتری در پی خواهد داشت؛ چراکه عارف امروز برای خود شانس بالایی را برای ریاست مجلس دهم متصور است و کنار گذاشتن او برای بار دوم می‌تواند به جدایی عارف و شکاف در این جریان منجر شود. افزون بر این، بدنه جریان اصلاح‌طلبی که به امید تغییر در مجلس در انتخابات حضور پیدا کرده‌اند، با ریاست مجدد رئیس مجلس نهم دلسرد خواهند شد. معادله ریاست مجلس دهم شرایط سختی را برای اصلاح‌طلبان رقم زده و موجب شنیده شدن اخبار و اظهارات متناقض از اردوگاه اصلاح‌طلبان شده است؛ تناقضاتی که از رقابت جدی اعتدالیون و اصلاحاتی‌ها حکایت دارد؛ تقابلی که تا روشن شدن نتیجه آن زمان کوتاهی ‌باقی مانده است. باید منتظر ماند و دید آیا این بار در سال 95 و در جریان انتخابات ریاست مجلس، همانند سال 92 و در حساس‌ترین روزهای انتخابات نامه‌ای به دست محمدرضا عارف خواهد رسید یا سرنوشت ریاست مجلس به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

▼ خبر ویژه
کنایه‌های پورمحمدی به سرافراز

اصغر پورمحمدی، معاون سیما در مراسم تودیع و معارفه رئیس رسانه ملی، آنچنان سخن گفت که وقتی محمد سرافراز به جایگاه رفت، اظهار داشت: «نمی‌دانم آقای پورمحمدی ما را تعریف کرد یا تخریب!» پورمحمدی در بخشی از حرف‌های خود گفته بود: «آقای سرافراز کارهای بسیاری انجام دادند و یکی از دلایلی که باعث شد ناکام بمانند، این بود که چندین کار را با هم می‌خواستند انجام بدهند.» وی تصریح کرد: «ما فرستندگان پیام از نگاه فرهنگی و ارزش‌ها با هم متفاوتیم و با مخاطبان بسیاری روبه‌رو هستیم. اول باید با خانواده و بعد نمازگزاران مسجد و خیابان ایران، اهالی رفسنجان، همه باید راضی باشند. ما چهارشنبه پیش مشکلات خود را خدمت آقای لاریجانی گفتیم که خبر نداشتند. یکی از نقاط ضعف سرافراز همین است که مشکلات را نمی‌گوید و بیان نمی‌کند.» پورمحمدی گفت: «هماهنگی در کشور ما کار بسیار سختی است و سرافراز نتوانست با دولت و مجلس هماهنگ باشد؛ ولی گام‌های مهمی را برداشت و امیدوارم دکتر علی‌عسکری در این مسیر سخت و طولانی موفق باشد.»
 
▼ اخبار
1- واکنش رئیس سازمان حج و زیارت به بیانیه عربستان

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به بیانیه اخیر وزارت حج و عمره عربستان گفت: سه موضوعی که سعودی‌ها در این بیانیه به آن اشاره کردند، موضوعاتی نبوده که در مذاکرات اخیر به آنها پرداخته شده باشد. سعید اوحدی افزود: ما با طرف سعودی بیش از 20 ساعت مذاکره داشتیم و ملاحظات ما در سه صفحه و 11 بند به آنها ارائه شد. امیدوار بودیم که طرف سعودی در بیانیه‌اش به شرایط و ملاحظات ما که توقعاتی منطقی و عقلانی بود، پاسخ دهد. وی گفت: البته در این بیانیه به درستی آمده که ما این تفاهمنامه را امضا نکردیم؛ چراکه شروط ما در تفاهمنامه لحاظ نشده بود، لذا از امضای آن امتناع کردیم. ما اعتقاد داریم همان‌طور که عربستان اعلام می‌کند حج از روابط سیاسی جداست، لذا شرایط مذاکره و تفاهمنامه‌ای که امضا می‌شود، باید همانند سال‌های گذشته باشد.
2- روند سرنگونی ولیعهد سعودی از زبان مجتهد
فعال عربستانی که به دلیل انتشار خبرهایی از مسائل پشت پرده آل‌سعود شهرت بسیاری کسب کرده است، در تازه‌ترین افشاگری‌های خود از برنامه‌های جدید فرزند پادشاه عربستان در توئیتر نوشت: محمدبن‌سلمان در راستای افزایش قدرت نظامی خود و کاهش اختیارات دیگران در این زمینه، تصمیم گرفته است تا نیروهای نخبه در ارتش، گارد و وزارت کشور را در یگانی واحد تحت نظارت خودش یکپارچه کند. ولیعهد سعودی همچنین در صدد است پلیس آگاهی را با دستگاه اطلاعات در قالب مدیریتی واحد و مستقل، جدا از وزارت کشور قرار دهد و نیروهای مرزی را به بهانه ناآرامی‌ها در مرزهای شمالی و جنوبی کشور، به ارتش منتقل کند. مجتهد همچنین افزود: این اقدام‌ها مقدمه‌ای برای سلب تمام نفوذ و اختیارات بن‌نایف است تا با برکناری وی از وزارت کشور و سپس ولایتعهدی، پرش محمدبن‌سلمان به سمت تخت پادشاهی آسان شود.
3- سلاح‌های تازه روس‌ها در راه سوریه
شبکه تلویـزیونی «زفیزدا» روسیه پیش‌بینی کرد، ناو هواپیمابر «آدمیـرال کوزنیتسوف» به همراه جنگنده‌های سوخو-33، سوخو-25 و میگ-29ک در آینده نزدیک به شرق دریای مدیترانه خواهد رسید. این ناو برای انهدام اهداف بزرگ دریایی و حمایت از جنگ‌افزارهای دریایی دوست در مقابل حمله احتمالی دشمن و حمله به اهداف زمینی اختصاص یافته و از نظر معیارهای فنی مهندسی، بهترین جنگنده دریایی در جهان به شمار می‌رود که می‌تواند از ناو هواپیمابر محافظت به عمل آورده و در عین حال اهداف هوایی، دریایی و زمینی را در هم بکوبد. به گفته شبکه تلویزیونی «زفیزدا» روسیه، کارشناسان معتقدند که ارتش روسیه در آینده نزدیک از این ناو هواپیمابر برای حمله به گروهک تروریستی داعش در عرض دریا استفاده خواهد کرد، بی‌آنکه به پایگاه هوایی شهر لاذقیه نیازی داشته باشد.
4- عارف رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم شد
ابوالفضل سروش، عضو فراکسیون امید در مجلس دهم با اشاره به دومین نشست فراکسیون امید و تعیین اعضای هیئت‌رئیسه این فراکسیون، گفت: در این جلسه حدود 105 یا 106 تن از اعضای فراکسیون حضور داشتند که محمدرضا عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید انتخاب شد. وی افزود: در این جلسه غلامرضا تاجگردون، محمدرضا تابش، احمد مازنی، الیاس حضرتی، محمود صادقی، علی نوبخت، محمدعلی وکیلی و مصطفی کواکبیان به‌عنوان اعضای هیئت‌رئیسه فراکسیون امید انتخاب شدند. سروش اظهار داشت: هیچ‌کدام از اعضای فراکسیون غیر از آقای عارف برای ریاست فراکسیون امید نامزد نشده بودند.

▼ اخبار کوتاه
◄آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی در دیدار جمعی از فضلای حوزه علمیه با اشاره به اینکه نظام ما به ولایت شخص فقیه و آگاه به زمان و مکان متکی بوده و ادامه راه انبیا و جانشینی امام زمان(عج) است، گفت: «فقه منهای ولایت فقیه در خدمت سکولاریسم است و هیچ ارزشی ندارد. اصلاً تمام تلاش ما در حوزه، فقه و اصول خواندن برای رسیدن به هدف اصلی، یعنی درک ولایت در فقاهت است و قوام فقه شیعه به همین است، در غیر این‌صورت فقه انحرافی بیش نیست.»
◄محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در نامه‌ای به طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به دریافت‌های میلیونی و بی‌حساب و کتاب در وزارت بهداشت، خواستار ورود وزارت اقتصاد به شبکه غیرقابل دسترسی پرداخت‌ها شد. وی در بخشی از نامه خود آورده است: «نظام سلامت کشور حتی در بخش دولتی شاهد پرداخت‌های چند صد میلیون تومانی است و این در حالی است که دریافت‌کنندگان این ارقام کمترین تأثیر را در فرایند درمانی مردم دارند.»
◄محمد سرافراز در پایان مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی استعفای شما پس از حضور 18 ماهه در ریاست سازمان صداوسیما چه بود، به این جمله اشاره کرد که «برای یک دستمال که قیصریه را به آتش نمی‌کشند.» او با بیان اینکه این جمله حرف‌های زیادی را دربر دارد، گفت: من رفتم تا صداوسیما با اقتدار و قدرت به کارش ادامه دهد.
◄«نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به اینکه اوباما به این واقعیت پی برده است که رویکرد دولت‌های پیشین آمریکا نسبت به ایران پس از انقلاب 57 اشتباه بوده است، نوشت: «امروزه، قدرت گرفتن ایران دیگر بحثی برای گفت‌وگو نیست؛ بلکه واقعیتی است که باید با آن روبه‌رو شد.»
◄سردار محمدرضا گودرزی، رئیس سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح درباره مشکل به وجودآمده درباره پرداخت حقوق اردیبهشت ماه گفت: این موضوع حلّ‌وفصل شد و هیچ مشکلی برای پرداخت حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح در اردیبهشت ماه وجود ندارد.
◄ نشریه آمریکایی «وکس» در گزارشی با اشاره به اینکه درک ایران بدون درک سپاه ناممکن است، نوشت: سپاه پاسداران پس از پیروزی انقلاب 1357 از سوی انقلابیون شکل گرفت و به‌تدریج به یکی از ستون‌های ایران تبدیل شده است و نقش به سزایی را در حفظ انقلاب برعهده دارد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات