تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۳۶
«اعتماد» از آخرين تحولات انتخاباتي جناح راست گزارش مي‌دهد

خداحافظي لاريجاني با رهروان ولايت همكاري ولايتي و قاليباف و سكوت جليلي

پایگاه بصیرت / مريم وحيديان

(روزنامه اعتماد – 1394/10/05 – شماره 3424 – صفحه 15)

علي لاريجاني در انتخابات مجلس دهم از فراكسيون رهروان ولايت عبور كرد. او روز پنجشنبه و پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس دهم اعلام كرد كه «مستقل آمده‌ام و پيوستن رهروان‌ ولايت به ائتلاف‌ اصولگرايان به من ربطي ندارد.» همين يك جمله كافي بود تا كاظم جلالي، رييس فراكسيون رهروان ولايت و مرد شماره يك علي لاريجاني عطاي انتخابات مجلس را به لقايش ببخشد و از كانديداتوري مجلس خداحافظي كند.

لاريجاني در حالي از تصميم رهروان ولايت براي پيوستن يا نپيوستن رهروان ولايت به شوراي ائتلاف اصولگرايان شانه خالي كرد كه اكثر نيروهاي سياسي جناح راست فراكسيون رهروان ولايت را تشكيلات سياسي رييس مجلس فرض مي‌كردند. هرچند انتشار خبر فرمان لاريجاني براي لغو تاسيس حزب رهروان ولايت در لابه‌لاي اخبار ثبت‌‌نام كانديداهاي انتخابات گم شد اما انتشار همين خبر نشانه‌اي بود از اينكه علي لاريجاني از ميان همكاري با شوراي ائتلاف اصولگرايان و ادامه مديريت فراكسيون رهروان ولايت ترجيح داد تا به عقبه سياسي خود پشت نكند و به شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان كه جبهه پايداري از جمله گروه‌هاي حاضر در آن هستند بپيوندد.

شايد اين تصميم لاريجاني بيش از همگان اعضاي فراكسيون رهروان ولايت و نمايندگان اين فراكسيون را در حال حاضر در شوك فروبرده باشد. علي لاريجاني با اين تصميم خود نشان داد كه براي استمرار سياست ورزي‌اش حاضر است از اعوان و انصارش هم عبور كند. البته پايان عمر نمايندگي اعضاي فراكسيون رهروان ولايت و مشخص نبودن اينكه چه تعداد از اعضاي اين فراكسيون مجددا مي‌توانند منتخب مردمي پارلمان دهم باشند به همراه جلوگيري از عبور اصولگرايان از علي لاريجاني مي‌تواند دلايلي باشد كه فيلسوف اصولگرايان را مجاب كرده تا چنين تصميمي بگيرد.

حالا شايد همان‌گونه كه منصور حقيقت‌پور از اعضاي اين فراكسيون پيش از اين اعلام كرده بود اعضاي فراكسيون رهروان ولايت به‌صورت مستقل كانديداي انتخابات مجلس دهم شوند، اما مي‌شود حدس زد با خداحافظي لاريجاني و دلخوري كاظم جلالي چه سرنوشتي پيش روي آنان خواهد بود.

از سوي ديگر اوضاع و احوال اصولگرايان با پيوستن علي لاريجاني كمي بهبود يافته، چنانچه اسدالله بادامچيان از اعضاي ارشد حزب موتلفه و مسوول ميز استان‌هاي شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان اعلام كرده كه اصولگرايان به وحدت رسيده‌اند و آقاي لاريجاني به آقاي موحدي كرماني گفته «من محوريت روحانيت را قبول دارم و در كنار شما هستم ولي نبايد اين ائتلاف به تنازع كشيده شود». از سوي ديگر با وجود اينكه اعلام شده بود نماينده محمدباقر قاليباف در جلسات شوراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان شركت مي‌كند منصور حقيقت‌پور در گفت‌وگويي با سايت خبري آريا وابسته به امير محبيان گفته است كه «با اطلاعاتي كه در مورد نشست ائتلافي اصولگرايان دارم قاليباف هيچ نماينده‌اي را از جانب خود منصوب نكرده است.»

اين در حالي است كه روز گذشته خبرگزاري مهر وابسته به سازمان تبليغات اسلامي با انتشار خبري به نقل از محمد باقر قاليباف نوشت:محمدباقر قاليباف شهردار تهران اخيرا در جلسه اي با تصريح بر اينكه خود را اصولگرا مي داند گفته است كه از ائتلاف اصولگرايان حمايت مي كنم.»

از همين‌رو براي بررسي بيشتر آرايش انتخاباتي اصولگرايان با محسن كوهكن نايب‌رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري، ابوالقاسم رئوفيان دبيركل حزب اسلامي ايران زمين و سيد كمال‌الدين سجادي سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت‌وگو كرده‌ايم. كوهكن در مصاحبه با «اعتماد» اعلام كرده كه فراكسيون رهروان ولايت حزبي سياسي نبود كه علي لاريجاني بخواهد آينده سياسي خود را به اين فراكسيون پيوند بزند. كمال‌الدين سجادي گفت كه علي‌‌اكبر ولايتي شخصا در جلسات ائتلاف حاضر مي‌شود و ابوالقاسم رئوفيان هم خبر داد كه آيت‌الله مصباح‌يزدي و آيت‌الله محمد يزدي نقشي در فرآيند انتخاباتي اصولگرايان ندارند و آيت‌الله موحدي كرماني تصميم‌گيرنده نهايي است.

http://etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=328&PageNO=15

ش.د9405189

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات