تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۵۶۱۶
گزارش «وقایع‌اتفاقیه» از آرایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان:

شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاحات منسجم‌تر می‌شود

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1395/07/01 - شماره 231 - صفحه 2)

سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان از سال گذشته بر مدار شورایی چرخید که دستاورد مهمی برای فعالیت تشکلی، ائتلافی و حزبی نیروهای تحول‌خواه محسوب می‌شود. به‌طوری‌که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به‌عنوان سازوکاری ائتلافی میان احزاب اصلاح‌طلب، توانست در هماهنگی با شورای راهبردی خاتمی به راه‌حلی فراگیر با عنوان شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان برسد. چنین راهبردی در انتخابات اسفند 94 نتیجه‌ای را رقم زد که در انتخابات مجلس ادوار مختلف جمهوری اسلامی، سابقه نداشت؛ هر 30 کرسی تهران در مجلس شورای اسلامی به فهرست اصلاح‌طلبان با نام امید تعلق گرفت. چنین نتیجه‌ای به‌دنبال ائتلاف، اتحاد و هماهنگی نیروهای تحول‌خواه آن هم در شرایط سخت ردصلاحیت‌های گسترده از سوی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان رقم خورد زیرا وقتی مردم هماهنگی، همسویی و فعالیت منسجم تشکیلاتی را میان فعالان سیاسی و حزبی تحول‌خواه مشاهده کردند با فراخوان موسوم به «تکرار می‌کنم» پای صندوق‌های رأی آمدند و نتیجه‌ای رقم خورد که در نهایت بیش از 160 کرسی مجلس دهم به کاندیداهای فهرست امید تعلق گرفت.

هرچند همگان به دشواری‌های فهرست‌‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان در آن مقطع آگاه شده بودند و می‌دانستند پس از ردصلاحیت‌های گسترده، چهره‌های مؤثر و شناخته‌شده اصلاحات، امکان تشکیل مجلس فراگیر اصلاح‌طلبی عملا ممکن نیست؛ به همین دلیل، رویکرد به گونه‌ای دیگر تغییر کرد به‌طوری‌که علی صوفی، عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، چندی پیش در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» گفته بود: پس از ردصلاحیت‌ها از استراتژی مجلس اصلاح‌طلب به سمت استراتژی جلوگیری از ورود تندروها به مجلس حرکت کردیم. نتیجه هم همان‌گونه شد که اصلاح‌طلبان برایش تلاش کرده بودند. هرچند برخی از اعضای راه‌یافته به مجلس از رهگذر فهرست امید، پس از راهیابی به بهارستان به تعهدات خود پایبند نبودند. با این حال، با علم به بضاعت اصلاح‌طلبان در آن مقطع، وقوع چنین وضعیتی در مجلس دهم اجتناب‌ناپذیر بود. از‌سوی‌دیگر، برخی انتقادات هم به تصمیم‌های شورای‌عالی سیاست‌گذاری درباره افراد جای‌گرفته در فهرست‌ها وارد شد که بعضی از آنها قابل تأمل بود و حالا می‌تواند چراغ راه آینده در مسیر انتخابات 96 باشد.

گزارش ترکیب شورای ‌عالی روی میز خاتمی

حالا اکثر احزاب و نیروهای اصلاح‌طلب بر تداوم سازوکار انتخاباتی شورای‌عالی سیاست‌گذاری تأکید دارند هرچند این تأکید همراه با ارائه انتقادات و پیشنهاد‌هایی برای بهترشدن این سازوکار است. تصمیم برای چگونگی ادامه کار شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان حالا در انتظار نظر سیدمحمد خاتمی، است. خاتمی چندی پیش سیدحسین موسوی‌تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، را مأمور کرد تا ترکیب آینده شورای‌عالی را بررسی کند. موسوی‌تبریزی در گفت‌وگویی با «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: این کارگروه فقط برای وضعیت شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان تشکیل شده است و ربطی به تصمیمات برخی از دوستان درباره کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاحات ندارد. او اضافه می‌کند: این بررسی‌ها برای ترکیب آینده شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی انجام شده و با نیروهای حزبی مختلف، صحبت‌هایی شده و گزارش نهایی به آقای خاتمی ارائه شده است.

اعتقاد به تداوم فعالیت شورای ‌عالی

از سوی دیگر، برخی از رسانه‌های اصول‌گرا در روزهای گذشته تلاش برای القای اختلاف میان اصلاح‌طلبان را در دستور کار خود قرار داده‌اند. علی‌محمد نمازی، نایب‌رئیس مجمع نمایندگان ادوار، درباره موضع تشکل‌های اصلاح‌طلب نسبت به شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاحات به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: مجمع نمایندگان ادوار ضمن تأکید بر انتقاد نسبت به ضعف اشتباهات استراتژیک قبلی و تدوین استراتژی جدید برای ائتلاف حداکثری در نظر و عمل به ادامه فعالیت شورای‌عالی معتقد است. او ادامه می‌دهد: مجمع نمایندگان ادوار که جزء اکثریت تشکل‌های اصلاحات به شمار می‌رود، معتقد هستند که برنامه‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری و شوراها از کانال شورای‌عالی سیاست‌گذاری صورت گیرد.

نمازی می‌گوید: قرار است اصلاحاتی در ترکیب این شورا انجام شود، تا جایی که اطلاع دارم برخی از احزاب، انتقاداتی به ترکیب فعلی داشتند که درحال‌حاضر اکثر آنها نظراتشان را مطرح کرده‌اند و حالا انسجام شورای‌عالی سیاست‌گذاری بیشتر می‌شود و نگرانی وجود ندارد.

تفاوت دیدگاه‌ها طبیعی است

بااین‌حال، برخی از جریان‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا پس از تجربه شکست‌های گذشته خود به‌جای بازسازی روندهای گذشته خود در مسیر ائتلاف اصول‌گرایی، بر طبل القای اختلاف میان اصلاح‌طلبان می‌کوبند و برخی تفاوت دیدگاه‌ها و انتقادهای درونی را بهانه بازی‌های رسانه‌ای خود می‌کنند. محمد کیانوش‌راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگویی با «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: به اعتقاد من در یک کار جمعی همیشه بروز دیدگاه‌های متفاوت، امری عادی است اما بزرگ‌نمایی آن اختلافات و کشاندن برخی از دیدگاه‌های متفاوت به سطح عمومی، کار مناسبی نیست، چراکه مسائل داخلی را می‌توان با گفت‌وگو و رایزنی به نقطه حداکثری توافق رساند.

او با اشاره به دستاورد سال 92 در ادامه می‌گوید: همیشه این شعار، حداقل از سال 92 به بعد به‌طور جدی‌تری مطرح شده که وفاق حداکثری و انتظارات حداقلی می‌تواند موجب انسجام‌بخشی بیشتر اصلاح‌طلبان شود و به نظر من همان‌گونه که در انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت‌وگو میان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای راهبردی مورد حمایت آقای خاتمی توانست به نتیجه قابل قبولی از همکاری و تعامل و در نتیجه موفقیت دست پیدا کند، در این دوره از انتخابات به‌ویژه شوراها، باید این اتفاق بیفتد. کیانوش‌راد درباره دلیل تأکید بر سازوکار شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان معتقد است: تا زمانی که احزاب به صورت سراسری و با تعاریف مشخص و کارکردهای تعیین‌شده در نظام‌های حزبی در ایران وجود ندارد یا ضعیف هست راهی جز اتحاد و ائتلاف جبهه‌ای وجود ندارد و هرگونه تفرق می‌تواند به شکست روند مردمسالاری در جامعه ایران منجر شود.

بااین‌حال، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید می‌کند: البته تجربه انتخابات 94 تا حد زیادی باید ما را به این صرافت انداخته باشد که از سازوکارهای مطمئن‌تری برای به‌کارگیری منتخبان احتمالی آینده در چارچوب سیاست‌های اصلاح‌طلبان استفاده کنیم؛ البته در انتخابات 94 مسئله اصلی اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان، ممانعت از ورود نیروهای تندرو به مجلس بود و این امر اگرچه با برخی کاستی‌ها همراه شد که امروز شاهدش هستیم اما در مجموع، معدل قابل قبولی برای تحقق هدف اصلی اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود و می‌توان انتخابات 94 را یک موفقیت برای اصلاح‌طلبان دانست و به‌همین‌دلیل و با توجه به تجربه‌ای که از ائتلاف به‌دست‌ آوردیم، باید نسبت به معرفی افراد برای حمایت در انتخابات شوراهای شهر به‌‌ویژه در کلانشهرها از دقت بیشتری برخوردار باشد‌ که تجربه شورای فعلی و عدم پایبندی برخی از اعضای شورای شهر تهران و ناکارآمدشدن حضور اصلاح‌طلبان در آن نشان داده دراین‌باره باید افراد مورد حمایت، وابستگی‌های تشکیلاتی روشن‌تری داشته باشند.

کیانوش‌راد همچنین تأکید می‌کند: بسیار روشن است که از وحدت و هماهنگی میان نیروهای اصلاح‌طلب، همه اصلاح‌طلبان سود می‌برند و از بروز اختلافات احتمالی همه متضرر می‌شوند؛ بنابراین تصور می‌کنم با توجه به تجربیات گذشته و نظر بیشتر احزاب و شورای سیاست‌گذاری فعلی، می‌توان به رفع برخی کاستی‌ها و تعدیل توقعات برخی احزاب با نگاهی سازنده و مثبت توجه شود و دستاورد مهمی با عنوان شورای سیاست‌گذاری اصلاحات به فعالیت خودش ادامه دهد. حالا در فاصله کمتر از 9 ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا، به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان بر ادامه همان مسیر 92 و 94 با رویکرد رفع کاستی‌ها و اشتباهات گذشته تأکید دارند.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/17455

ش.د9501857

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات