تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۶۰
نشست حزب همبستگي دانش‌آموختگان ايران اسلامي برگزار شد

الياس حضرتي: در مجلس دهم به قانون مطبوعات رسيدگي شود

پایگاه بصیرت / مريم وحيديان

(روزنامه اعتماد – 1394/10/17 – شماره 3434 – صفحه 11)

حزب همبستگي دانش‌آموختگان ايران اسلامي روز گذشته ميزبان فعالان رسانه‌اي اصلاح‌طلب بود. الياس حضرتي، مدير مسوول روزنامه اعتماد و عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي، محمد علي وكيلي، مدير مسوول روزنامه ابتكار و نورالدين آهي عضو شوراي مركزي حزب همبستگي دانش‌آموختگان ايران اسلامي از سخنرانان اين برنامه بودند. فعالان سياسي و رسانه‌اي دور هم جمع شده بودند تا از مشكلات مطبوعات و لزوم رسيدگي به آن سخن گويند.

نگذاريم نظرات مختلف تبديل به نجواهاي پنهاني شود

الياس حضرتي با تاكيد بر اينكه مطبوعات در كشور ما وضعيت مساعدي ندارد، اظهار كرد: امروز ما قوي‌ترين، با تجربه‌ترين و شجاع‌ترين خبرنگاران را در حوزه رسانه داريم. در تمام طول مسووليتم در حوزه رسانه نيروهاي توانايي را ديده‌ام كه سرسختانه در زمينه گردش اطلاعات كار مي‌كنند.

وي با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي ايران از ابتدا يك انقلاب فرهنگي بوده، گفت: انقلاب ما نه تنها پيامي در داخل كشور داشت بلكه پيامي را به تمام مردم جهان ارسال كرد؛ پيامي كه حريت، آزادي و استقلال از مهم‌ترين آنها بود.

وي افزود: پس با وجود ظرفيت‌هاي گسترده ما در حوزه مطبوعات چرا در كشور تيراژ مطبوعات به يك ميليون هم نرسيده است؟ در حالي كه كشوري همچون پاكستان كه در بسياري از شاخصه‌هاي توسعه از ما عقب‌تر است يك روزنامه با تيراژ ٨ ميليون دارد و كشورهاي توسعه يافته‌اي همچون امريكا و فرانسه و حتي كشورهاي عربي كه از نظر معيارهاي توسعه يافتگي از كشور ما عقب‌تر هستند در بحث‌هاي رسانه‌اي از ما جلو‌تر هستند.

وي با بيان اينكه روزنامه در كشور به افكار عمومي گره خورده، گفت: امروز بايد به اين سوال پاسخ دهيم كه ارزش افكار عمومي نزد مسوولان و مديران كشور چقدر است.

اين عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با بيان اينكه متاسفانه برخي فعالان سياسي به منافع ملي توجهي ندارند، گفت: از شخص اصولگراي معتدلي شنيدم كه به آتش كشيدن سفارت عربستان براي ما خوب است. چرا كه بزرگ‌ترين امتياز دولت كنوني در بحث سياست خارجي بوده و اين مساله مي‌تواند از امتيازات دولت بكاهد.

وي افزود: حتي عده‌اي از اينكه مشاركت مردمي در انتخابات كم باشد خوشحال مي‌شوند و بايد براي اين تفكرات تاسف خورد.

حضرتي با اشاره به اينكه عده‌اي از پژوهشگران درباره علل فروپاشي شوروي تحقيق كرده‌اند، اظهار كرد: طبق نتايج اين تحليلگران يكي از علل فروپاشي عدم توجه و اهميت به افكار عمومي بوده است.

وي تصريح كرد: اگر به آزادي بيان در كشور اهميت داده نشود، اظهارنظرها و تحليل‌هاي صاحبنظران تبديل به نجواهاي پنهاني مي‌شود كه نتيجه‌اي جز پنهان ماندن امراض جامعه از نظر مسوولان كشور نخواهد داشت.

تكليف مطبوعات با خط قرمز‌ها روشن شود

حضرتي با تاكيد بروجود آزادي پس از بيان اهميت دارد، تصريح كرد: بنده زماني كه لشكر قدس را از سردار همداني تحويل گرفتم خواهان انجام سخت‌ترين و سنگين‌ترين عمليات بودم و سخت‌ترين تجربه‌ها را داشتم اما سال پاياني دولت احمدي‌نژاد چنان وضعيت مصيبت‌باري بر روزنامه‌ها گذشت كه قابل بيان نيست.

وي با تاكيد بر اينكه ما بايد انتخابات و مطبوعات را در كشور جدي بگيريم، گفت: عده‌اي در زمان امام خميني بودند كه با انتخابات مخالف بودند و معتقد بودند كه كانديداها را بايد مجتهدين انتخاب كنند اما امام خميني همواره با آنان مخالف بود.

وي افزود: مردم بايد بتوانند آزادانه راي دهند و تحليل‌هاي متفاوت را در مطبوعات ببينند. بنده تلاش كردم حتي مخالفين فكري من در روزنامه امكان نوشتن و ابراز عقيده داشته باشند و همين امر است كه نشان مي‌دهد اگر در جايگاهي قرار گرفتم يا رييس‌جمهور شدم از همه عقايد بهره خواهم گرفت.

اين عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با تاكيد بر اينكه امروز مطبوعات تكليف خود را با خط قرمز‌ها نمي‌داند، اظهار كرد: ما با وجود خط قرمز‌ها مخالف نيستيم بلكه مي‌خواهيم تكليف ما با خط قرمز‌ها مشخص باشد. متاسفانه اين مشكل تنها در حوزه مطبوعات نيست بلكه در حوزه فرهنگ و هنر نيز اين مشكلات وجود دارند.

وي افزود: ما مي‌خواهيم روزنامه‌اي در حد شان انقلاب اسلامي و مردم ايران داشته باشيم.

اولويت مجلس رسيدگي به قانون مطبوعات

حضرتي در خصوص تعطيلي روزنامه يالثارات اظهار كرد: ما با تعطيلي و بسته شدن هيچ روزنامه‌اي در كشور موافق نيستيم.

وي افزود: من معتقدم كه اگر هم مشكلي در روزنامه‌اي وجود داشته باشد مدير مسوول بايد پاسخگو باشد نه اينكه روزنامه تعطيل شود.

وي با تاكيد بر اينكه در نخستين قدم اگر به مجلس ورود پيدا كنيم به وضعيت قانون مطبوعات رسيدگي مي‌كنيم، گفت: تلاش مي‌كنيم در فضايي آرام و مسالمت‌آميز مطالبات مردمي در خصوص رسانه‌ها و مطبوعات را پيگيري كنيم و به تنظيم قانوني كارآمد در زمينه مطبوعات مي‌پردازيم.

اين عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي با تاكيد بر اينكه همه از ليست مشترك اصلاح‌طلبان تمكين خواهيم كرد گفت: اگر نظر اصلاح‌طلبان بر اين باشد كه در ليست مشترك اصلاح‌طلبان در تهران حضور نداشته باشم از انتخابات انصراف خواهم داد.

وي با بيان اينكه زماني كه در مجلس سوم نماينده شدم ٢٦ سال داشتم، اظهار كرد: در آن زمان از حائري‌زاده خواستم كه طبق تجربياتش مرا نصيحت كند و او به من گفت زبان نماينده، شمشير او است.

وي افزود: در مجلس هميشه تلاش كردم تا مطالبات مردمي را فرياد كنم. در مجلس ششم با اينكه در ليست حزب مشاركت حضور نداشتم توانستم راي بياورم و همواره به توانايي‌هاي خودم اتكا كرده‌ام.

رابطه دو سويه مطبوعات و دموكراسي

محمد علي وكيلي، مديرمسوول روزنامه ابتكار با بيان اينكه رابطه مطبوعات و توسعه در كشور رابطه‌اي دو سويه است اظهار كرد: امروز روزنامه‌هاي غير دولتي نيز عملا از نظر ساختاري در حكم روزنامه‌هاي دولتي رفتار مي‌كنند چرا كه خبرنگار بايد بتواند به ساختار قدرت دسترسي داشته باشد و عملا اخبار را كشف كند.

وي افزود: اخبار در كشور ما در نهايي‌ترين مرحله به دست خبرنگار مي‌رسد و از اين نظر خبرنگاران ما مصونيت قانوني براي دسترسي به پستوي قدرت ندارند تا به كشف اخبار بپردازند. وكيلي تصريح كرد: وقتي مطبوعات از جايگاه مطلوبي برخوردار نباشند، نمي‌توانيم از جايگاه دموكراسي در كشور سوال كنيم.

لزوم نقد اخلاق‌مدارانه

نورالدين آهي، عضو همبستگي دانش‌آموختگان ايران اسلامي با تاكيد بر اينكه روحيه پرسشگري مطبوعات از جمله مواردي است كه مي‌تواند توسعه سياسي را تضمين كند گفت: عرصه سياست كشور بايد به رسانه‌هاي كشور پاسخگو باشد تا اين روحيه پاسخگويي در ميان مردم تقويت شود.

وي افزود: متاسفانه در مطبوعات كشور حوزه سياسي ديگر حوزه‌هاي كشور از جمله اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وي با بيان اينكه بايد تمام صداها از رسانه شنيده شود تصريح كرد: نقد اخلاق‌مدارانه از جمله عواملي است كه مي‌تواند موجب تقويت دموكراسي در كشور باشد.

http://etemadnewspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=338&PageNO=11

ش.د9405171

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات