تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۷۶
مرتضی آقاتهراني معلم اخلاق دولت احمدي‌نژاد:

اگر بنا به امربه‌معروف فيزيكي بود هاشمي‌را تكه‌پاره مي‌كرديم!

پایگاه بصیرت / ياسمين طالقاني
(روزنامه آرمان ـ 1394/10/21 ـ شماره 2947 ـ صفحه 3)

سعه صدر و اخلاق اسلامي مهم‌ترين مولفه براي شناسايي شخصيت‌هايي است كه داعيه اخلاق مداري دارند چرا كه آنان بايد بر بايدها تاكيد و بر نبايدها اصرار داشته باشند اما آنگاه كه خود اختیار از كف داده و موضوعاتي را مطرح مي‌كنند كه سنخيتي با آموزه‌هاي بزرگان ندارد، چه بايد كرد؟ روز گذشته حجت‌الاسلام مرتضي آقاتهراني كه معلم اخلاق دولت نهم بود و اكنون در كسوت نماينده جبهه پايداري در مجلس است اظهاراتي داشت كه قابل تامل بود. داعيه‌داران اخلاقگرايي در برخورد با مخالف و حتي در مواجهه با دشمن نبايد رفتار و سخن گفتن بر مبناي اخلاق اسلامي را از ياد ببرند چه آنكه بخواهند درباره يك برادر مسلمان خود سخن بگويند؛ آن هم شخصيت‌هايي كه سال‌هاي سال به كشور خدمت كردند و دلسوز كشورند. پربيراه نيست كه نمي‌توان به نام امر به معروف و نهي از منكر سخناني را بيان كرد كه سبب اختلاف شود. اظهارات يك فعال سياسي تندرو زيبنده فضاي سياسي كشور نيست، چه آنكه اين اظهارات از سوي يك معلم اخلاق بيان شود. جامعه از كساني كه صفت معلم اخلاق را با خود يدك مي‌كشند، انتظاردارد كه مرزي ميان خود و تندروهاي سياسي ايجاد كرده و مانند آنان سخن نگويند و اگر منطق و استدلالي وجود دارد از طريق بيان آنها وارد عمل شوند چرا كه پاي بر زمين كوبيدن و چنگ بر آسمان زدن مشكلي را حل نخواهد كرد.

روايت معلم اخلاق از ۲۲ بهمن ۹۱

حجت‌الاسلام آقاتهراني اخيرا در گفت‌وگو با «رمز عبور» به ماجراي ۲۲بهمن معروف قم در سال۹۱ و حمله افرادي خاص به علي لاريجاني رئيس قوه مقننه در شبستان حرم حضرت معصومه(س) با مهر و لنگه كفش و به هم ريختن جلسه سخنراني وي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «من قم بودم و در راهپيمايي شركت داشتم ولي ديگر براي سخنراني به شبستان نيامدم. گفتم اول بروم به حضرت معصومه(س) ابراز ادب كنم و بعد بيايم داخل. داشتم زيارتنامه مي‌خواندم آقايي آمد گفت: حاج‌آقا! نمي‌گذارند آقاي لاريجاني صحبت كند و دارد بد مي‌شود. گفتم: خب؟ گفت: شما بياييد سخنراني كنيد. گفتم: چرا بيايم سخنراني كنم؟ بعد خيال مي‌كنند به هم زده‌ام و حال خودم بيايم سخنراني كنم. برو بابا! اين چيزها به من ربطي ندارد. زيارتم را خواندم. بعد كه آمدم بيرون، ديدم جمعيت عادي نيست و اصلا ديگر در سالن هم نرفتم. عجيب اين است كه بعضي از طلبه‌ها را كه گرفتند، مي‌گفتند: خدا مي‌داند مرا كه گرفتند فقط به اين خاطر بوده كه يك نفر به من پيامك كرده كه جلسه به هم ريخته است. گفتم: چقدر جريمه‌ات كردند؟ گفت: پنج‌ هزار تومان. بپرسيد چند بار او را بردند دادگاه و آوردند؟ گفت: اصلا زندگي‌ام را مختل كردند و به خودم قول داده‌ام كه ديگر ۲۲بهمن راهپيمايي نروم. ».

به هر حال در آن مقطع انگشت اتهام بيشتر از همه به سمت نزديكان جبهه پايداري و نزديكان آيت‌ا... مصباح‌يزدي رفت و چه در گفته شاهدان عيني چه در گفته‌هاي برخي مقامات يا خود رئيس مجلس اين مساله به‌طور غير مستقيم عنوان شد. همانطور كه در گزارشي كه از اين حادثه در صحن علني مجلس قرائت و به ارگان‌هاي مربوطه فرستاده شد نيز آمده بود: «روز قبل از راهپيمايي ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ يكي از افراد حلقه پرتو، فرد ديگر معلومي را احضار مي‌نمايد و از ايشان مي‌خواهد نيروهاي خود را براي نقش‌آفريني در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) فراخواند و همچنين خطاط و امكانات لازم را براي شب 91/11/21 در محل دفتر هفته‌نامه مذكور آماده نمايد. (مستندات آن در پرونده قضايي وي موجود است.)» آقا تهراني اما بر مواضع خود پافشاري كرده و همچنين از پيام آيت‌ا... مصباح براي آقاي لاريجاني و برائت از آن اتفاق گفته و چنين نقل مي‌كند كه «آيت‌ا... مصباح به من فرمودند كه به آقاي لاريجاني بگو به وا... العلي العظيم من در اين قصه نه خودم از قبل خبر داشتم، نه همان موقع مي‌دانستم، بعد به من خبر دادند كه چه شده است. اصلا به من ربطي ندارد، ولي آقاي لاريجاني همه برخوردهايش حاكي از اين است كه شخص آقاي مصباح اين كار را كرده كه بسيار براي خودش بد است.» وي در بخش ديگري هم گفته است: «آقاي بهجت مي‌فرمودند مواظب آقاي مصباح باشيد. اين‌طور كه صحبت مي‌كند بلايي به سرش نيايد. هميشه يك عده از بچه‌ها با ايشان‌ همراه مي‌شدند. مي‌آمدند و جلسات را به هم مي‌ريختند. شيخ قدرت عليخاني، زد زير عمامه حاج‌آقا! همين‌ها.»

واكنش عليخاني به اظهارات آقاتهراني

اين اظهارات آقاتهراني واكنش شيخ قدرت‌ا... عليخاني را به دنبال داشت. وي گفت: «چنين حادثه‌اي را تكذيب مي‌كنم و بعيد هم مي‌دانم كه آقاي آقاتهراني چنين سخني را بر زبان آورده باشند. اين مساله از ريشه دروغ است و حتي خود آيت‌ا... مصباح هم اين موضوع را تاييد نخواهد كرد.» اين نماينده سابق مجلس در پاسخ به اين پرسش كه آيا تاكنون با آيت‌ا... مصباح‌يزدي برخوردي داشته‌ايد؟، افزود: من اصلا برخورد يا آشنايي نزديكي با آيت‌ا... مصباح‌يزدي ندارم و تاكنون در هيچ يك از جلسات ايشان در قم هم حضور نداشته‌ام.» از سوي ديگر انتظار اين است كه اگر اين گفته‌ها منتسب به ايشان نيست، سريعا آنها را تكذيب كنند. قم پايگاه حوزه، شهر علم و اجتهاد و انديشه است و جاي تندروي نيست. در ۲۲ بهمن و ماجرای حمله به رئيس مجلس همگان شاهد بودند چه اندازه بر پايگاه اجتماعي علي لاريجاني افزوده شد. اينكه چرا لاريجاني مي‌گويد مستقل آمده‌ام نیز از همين رفتارها قابل فهم است. هرچند تاكنون شنيده نشده است كه او گفته باشد شخص آيت‌ا... مصباح‌يزدي در اتفاقات ۲۲ بهمن سال ۹۱ نقش يا از آن اطلاعي داشته است. چرا آقاي آقاتهراني از قول لاريجاني و آيت‌ا... مصباح سخن مي‌گويد، مشخص نيست چه هدفي را دنبال مي‌كند؟شايد وضعيت آشفته طيف سياسي او يكي از علل اينگونه موضع‌گيري‌ها باشد.

مصباح و كنترل اطرافيان

مرتضی آقاتهراني اما در مصاحبه خود آيت‌ا... هاشمي را هم فراموش نكرده و مي‌گويد: «درصحبتي هم كه‌ درباره آقاي هاشمي‌رفسنجاني كردم گفتم اگر بنا بود امر به معروف و نهي از منكر فيزيكي بكنيم باور كن رئیس دولت اصلاحات و تو را مي‌زديم تكه‌پاره مي‌كرديم. اينجا كه تهران نيست، اينجا قم است ولي ايشان اجازه اين كار را به ما نداده است.» لازم است به آقاي آقاتهراني استاد اخلاق كابينه دولت قبل يادآور شد اگر امروز اختلافات در اردوگاه اصولگرايي شدت يافته يك دليل واضح دارد كه آن هم تندروي برخی اعضاي آن است. علي لاريجاني در مهم‌ترين برهه فعاليت گروه‌هاي سياسي كه همان برنامه‌ريزي براي انتخابات است اعلام استقلال كرده است و آقاتهراني‌ها بايد به جاي هجمه کمی آينه را به طرف خود بگيرند و بگویند كه چرا لاریجانی هم حاضر نيست درباره مسائل انتخاباتي با آنها بر سر يك ميز بنشينند. چرا تمايل دارند كه دليل مشكلات خود را پنهان و براي اثبات خود به نفي ديگران بپردازند؟ آيت‌ا... هاشمي چه گناهي مرتكب شده كه آقا تهراني امر به معروف فیزیکی را به ميان مي كشاند و مي‌گويد اگربنابه امر به معروف فیزیکی بوداو را تكه‌پاره مي‌كردیم. آقا تهراني بر اساس كدام قانون از امر به معروف فيزيكي ياد مي‌كند و بر آن اساس به خود اجازه هجمه به بزرگان را می‌دهد؟ آیت‌ا... هاشمی طيفي كه آقا تهراني عضو آن است را مي‌شناسد پس بهتر است یکبارهم که شده هدف خود را واضح بيان كنند و بگويند دلیلشان چيست كه اينچنين طاقت از كف مي‌دهند؟

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/140039

ش.د9405212

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات