تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۵۵۲

الزامات احزاب برای ورود به انتخابات مجلس

پایگاه بصیرت / نصرت‌الله تاجیک / استاندار پیشین هرمزگان
(روزنامه شرق - 1394/10/15 - شماره 2487 - صفحه 10)

نبود نقش مشخص برای احزاب در نظام انتخاباتی از منظر قوانین بالادستی و تأثیرنداشتن آن در شکل‌گیری مجلس و تعامل و سازماندهی قوه مقننه، نقطه‌ضعفی است که مشکلات زیادی را برای اداره کشور به همراه دارد. «تحزب» صرفا یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی است که اگر به آن توجه نشود، در سال‌های آینده باید هزینه سنگین‌تری بپردازیم. احزاب از این به بعد باید به عنوان مقوله‌ای در راستای برطرف‌کردن نیاز امنیت ملی کشور و شناسنامه‌دارکردن افراد و گروه‌های داخل جامعه به شمار آیند. در کنار این، نقش آنها در کنار آموزش و فرهنگ‌سازی غیردولتی، می‌تواند به ساماندهی جامعه کشور کمک کند. درنهایت شاید بتوان گفت یکی از اهداف احزاب در جامعه کنونی ما هم کسب قدرت است. در شرایط کنونی، کارکرد احزاب بیشتر معطوف به انسجام‌بخشی و تقویت چسبندگی‌های اجتماعی است و این دینامیسم با نگاه سنتی به حزب قابل‌تبیین نیست.

زیرا حتی در حالتی که حزب درصدد کسب قدرت هم باشد نیز می‌تواند با مدیریت تحولات امروز، که با شتاب و سرعت تغییر گیج‌کننده به دنبال به‌هم‌ریختن بسیاری از زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی است، این روند را سازماندهی و سرعت آن را مطابق توانمندی‌های زیرساخت و روساخت تنظیم کند تا جامعه دچار شوک بیش‌ازحد نشود! از سوی دیگر تغییرات صحنه جهانی و تحولات منطقه‌ای بیش‌ از گذشته شرایط حساسی برای کشور فراهم کرده، به گونه‌ای که هرگز نمی‌شود بدون درنظرگرفتن این شرایط درحال‌تغییر، نسخه‌ای برای کشور پیچید. این شرایط محیطی به اضافه مشکلات داخلی، برای سامان‌دادن فعالیت‌های سیاسی جوانان ایجاب می‌کند دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به فراهم‌کردن زمینه مشارکت احزاب در انتخابات داشته باشد.

البته در کنار دولت، شخصیت‌های ملی و کسانی که درصدد ایجاد هماهنگی‌های درون‌گروهی اصلاح‌طلبان هستند باید به کارکردهای درازمدت حزبی بیشتر توجه داشته باشند تا دستاوردهای آنی و هیجانی سیاسی. چندی‌پیش نگارنده به عنوان یک مدیر اجرائی و فعال سیاسی در اجلاس مشترک یک‌روزه اعضای شورای مرکزی و رؤسای ستادهای انتخاباتی استان‌های یکی از احزاب سراسری شرکت کردم. این اجلاس فصلی حزب با تمرکز بر انتخابات مجلس و خبرگان رهبری، با حضور تعدادی از اعضای شورای مرکزی و مسئولان ستادهای انتخاباتی از اکثر استان‌های کشور و اعضای کمیته‌های ستاد انتخابات مرکز و تنی چند از فعالان سیاسی برگزار شد. در قسمتی به مباحث مربوط به تشکیلات و سازماندهی حزب پرداخته شد و همه شرکت‌کنندگان از استان‌ها به بیان مشکلات اجرائی، نحوه تعامل مسئولان سیاسی و نمایندگان عالی دولت در منطقه، تجربیات و نحوه رویارویی خود با مشکلاتی که حزب در آن استان با آن روبه‌رو است، پرداختند و از دیدگاه‌های سایر شرکت‌کنندگان در اجلاس بهره‌ بردند.

مهم‌ترین مسئله نبود امکانات نرم و سخت‌افزاری برای جمع‌شدن افراد دور هم بود. هم مکان مناسبی ندارند و هم به تحرکات احزاب با ظن و گمان نگریسته می‌شود و همراهی لازم با آنها صورت نمی‌گیرد. همچنین مهم‌ترین مسئله از نظر شرکت‌کنندگان، چگونگی نقش‌آفرینی حزب در زمینه افزایش مشارکت شهروندان و برگزاری انتخابات قانونمند و رقابتی، برای تشکیل مجلسی همه‌سونگر و متشکل از سلایق گوناگون برای رویارویی با مشکلات و حل آنها بود. نگاهی به مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده، بیانگر کارکرد ضعیف احزاب در جامعه برای حل مشکلات سیاسی اجتماعی کشور است.

اگرچه تأکید شرکت‌کنندگان بر اتحاد اصلاح‌طلبان و بررسی راهکارهای رسیدن به فهرست واحد در حوزه‌های انتخاباتی کشور بود، اما با نگاهی به مشکلات کشور و نیاز مجلس به افراد متخصص در حوزه‌های گوناگون برای رفع آنها و تشکیل مجلس نخبه‌گرا، یکی از دغدغه‌ها و مباحث کلیدی در این نشست، بررسی سناریوهای مختلف انتخاباتی اصلاح‌طلبان و تبیین مؤلفه‌های تعیین‌کننده و قاطع اصلاح‌طلبی، توان تئوریک، ویژگی‌ها، گرایش و عملکرد نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان در دوران فعالیت انتخاباتی و نحوه رویارویی با مشکلات کشور بود.

این نگرانی‌ها مسئولیت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را سنگین‌تر کرده و دقت مسئولان کمیته‌های استانی برای تعامل درون‌استانی و به‌هم‌نزدن بافت توازن نیروها در استان‌ها را طلب می‌کند. تبیین و اقناع افکار عمومی و نیروهای سیاسی در استان در کنار راهکارهای نحوه تعیین نامزدهای اصلح و سنجش تقریبی میزان رأی‌آوری افراد، از هم‌اکنون و قبل از رسیدن به روز موعود با استفاده از روش‌های نرم‌افزاری سنجش و تصمیم‌گیری روش‌مند، امکان‌پذیر است.

http://www.sharghdaily.ir/News/82558

ش.د9405284

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات