تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۱۷۲۳
پایان سفر اروپایی رئیس‌جمهوری

دستان پرِ مسافر پاریس

(روزنامه شرق - 1394/11/10 - شماره 2508 - صفحه 19)

بامداد جمعه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، پس از سفری پنج‌روزه به تهران بازگشت؛ سفری که با «رم» شروع شده بود، با «واتیکان» ادامه پیدا کرد و در «پاریس» پایان یافت و همان‌ها که به بدرقه‌اش رفته بودند، به استقبالش آمدند؛ «اسحاق جهانگیری»، معاون‌اول رئیس‌جمهوری و «علی‌اکبر ولایتی»، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری. سفر پاریس در حالی پایان یافت که استقبال فرانسوی‌ها فراتر از انتظار بود. پیش از ظهر پنجشنبه مراسم استقبال رسمی از «روحانی» در مجموعه تاریخی «اینولید» پاریس با حضور گارد احترام و رژه یگان نمونه آغاز شد. این مجموعه محل دفن «ناپلئون بناپارت»، امپراتور فرانسه، نیز هست. در ادامه، مراسم استقبال با اسکورت سوارکارهای مخصوص گارد ریاست‌جمهوری فرانسه تا میدان کنکورد پاریس ادامه یافت.

ساعاتی پس از این مراسم سنتی، «روحانی» به «کاخ الیزه» رفت تا «اولاند» به استقبالش بیاید. حوالی ظهر به وقت محلی، خودرو حامل رئیس‌جمهوری ایران وارد محوطه کاخ شد؛ مقابل فرش قرمز ترمز کرد؛ روحانی پیاده شد و پا بر فرش قرمز استقبال گذاشت. پیش از پیاده‌شدن روحانی، «فرانسوا اولاند» هم پله‌های ورودی الیزه را پایین آمد و خود را به سمت محل پیاده‌شدن همتای ایرانی‌اش رساند. تقریبا در یک زمان دو طرف ابتدای فرش قرمز بودند و با همدیگر مصافحه کردند. به نوشته «فرانس ٢٤» این نوع استقبال «اولاند» از روحانی کم‌سابقه بوده است چراکه در پروتکل و عرف «کاخ الیزه» آمدن رئیس‌جمهوری تا ابتدای فرش قرمز نیامده است. رؤسای‌جمهوری، دستان یکدیگر را فشردند و پله‌های الیزه را بالا رفتند و مذاکرات را شروع کردند.

اگر دیدار «روحانی» و «اولاند» مهم‌ترین اتفاق سیاسی سفر پاریس ارزیابی شود، به‌حضورپذیرفتن رؤسای دو غول صنعتی فرانسه یعنی «ایرباس» و «توتال» از سوی روحانی در محل اقامتش را هم می‌توان مهم‌ترین دیدارهای اقتصادی رئیس‌جمهوری دانست.

خرید در پاریس

روحانی که از بعدازظهر چهارشنبه تا شامگاه پنجشنبه در پاریس به‌سر می‌برد، دست پُر به تهران بازگشت؛ ١٤ سند همکاری در ایتالیا به امضا رسید و ٢٠ سند هم در فرانسه؛ خودش هم هنگام امضای هر ٣٤ سند همکاری، ناظر بر آنها بود. از هواپیما تا شرکت‌های نفتی و موزه «لوور» همه برای امضای قرارداد یا همکاری با ایران به صف شده بودند؛ صفی که تنوع خرید را برای مقامات ایران به‌همراه داشت. تفاوتی که سفر فرانسه با رم داشت، فشردگی آن بود. او در طول یک‌روزونیمی که در پاریس بود، در دیدارها و همایش‌های زیادی نسبت به زمانی که در اختیار داشت، شرکت کرد. از شب اول دیدار با «ایرانیان مقیم فرانسه»، «دیدار با رؤسای شرکت‌های مهم فرانسوی»، «رئیس مجلس سنای فرانسه»، «مدیرکل یونسکو»، «نشست فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران و فرانسه با حضور نخست‌‌وزیر فرانسه» و «دیدار با اندیشمندان و محققان سیاسی مؤسسه ایفری» از جمله برنامه‌های روحانی بود.

عصر پنجشنبه در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و فرانسه «روحانی» و «اولاند» تأکید کردند که باید آینده روابط دو کشور بر پایه‌ای مستحکم بنا شود تا هر دو ملت از آن سود ببرند. به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری»، روحانی، فرانسه را کشوری با ملت بزرگ و تأثیرگذار در اروپا و جهان توصیف کرد». او با اشاره به اینکه «باید از فضای پسابرجام برای گسترش همکاری‌های مشترک و جبران گذشته بهره گرفت»، افزود: «دسترسی به توافق هسته‌ای ساده و آسان نبود اما نشانگر اراده جدی و واقعی دو طرف برای عبور از یک مرحله دشوار و سخت بود که انجام شد و اکنون همه نگاه‌ها باید به آینده متمرکز شود». رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «تحریم‌ها یک بازی باخت- باخت را برای دو کشور رقم زد اما اکنون زمان برای جبران گذشته و گسترش همکاری‌ها در همه بخش‌ها به‌ویژه همکاری‌های اقتصادی مهیاست و البته امضای اسناد همکاری مشترک، نشان روشنی از اراده مستحکم دو کشور برای توسعه این همکاری‌هاست».

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این دیدار گفت: «قطع همکاری‌های ایران و فرانسه در سال‌های گذشته به ضرر هر دو کشور بوده و ما می‌خواهیم آینده بهتری را در روابط دو کشور بسازیم؛ آینده‌ای که برپایه اعتماد و دوستی متقابل بنا شده باشد». او با تأکید بر اینکه «ما می‌خواهیم روابطی با زیربنای مستحکم با ایران بنا کنیم و شرکت‌های بزرگ فرانسوی آماده حضور فعال در ایران هستند»، گفت: «ما باید زمینه‌های رفاه و توسعه ملت‌هایمان را فراهم کنیم ».

به برجام پایبندیم اگر طرف مقابل هم پایبند باشد

پس از این دیدار دو طرف به سالن اصلی رفتند و جلو پرچم‌های خود و پشت یک میز ایستادند تا وزرا و مقامات دو کشور به‌نوبت پشت میز بنشینند و اسناد همکاری را امضا کنند. نخستین سند از ٢٠ سند همکاری را «ظریف» و «لوران فابیوس» امضا کردند که سند «نقشه راه تقویت روابط دوجانبه ایران و فرانسه» بود. پس از آن، تفاهم‌نامه در زمینه‌های «ارتباطات»، «بهداشت و دارو»، «گردشگری»، «آموزش عالی و تحقیقات» و... از سوی مقامات مربوطه امضا شد. همچنین یادداشت تفاهم همکاری و پژوهش بین سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران و موزه «لوور» نیز امضا شد.

پس از پایان مراسم، دو رئیس‌جمهوری پشت تریبون‌هایی رفتند که برای آنها تعبیه شده بود تا نشست خبری خود را برگزار کنند. «روحانی»، رئیس‌جمهوری، مذاکرات خود با رئیس‌جمهوری فرانسه و رؤسای شرکت‌های بزرگ فرانسوی را مفید و مطلوب توصیف کرد و گفت: «همکاری‌های ایران و فرانسه صرفا اقتصادی نیست و دو کشور روابط علمی و فرهنگی خود را نیز که بیش از صد سال قدمت دارد، تعمیق خواهند بخشید».

رئیس‌جمهوری در ادامه درباره گفت‌وگوهای خود با فرانسوا اولاند، تصریح کرد: «ایران تا زمانی که طرف‌های توافق به تعهداتشان متعهد بمانند، به تمام تعهدات خود بر مبنای برجام و ضمائم آن، پایبند خواهد بود». او به مسائل منطقه‌ای که در مذاکراتش با اولاند درباره آن بحث شد، اشاره کرد و گفت: «ایران و فرانسه معتقدند باید همه تلاش‌ها برای حفظ ثبات و امنیت کامل لبنان به کار گرفته شود و تهران در راستای این هدف با فرانسه همکاری می‌کند». رئیس‌جمهوری افزود: «درباره سوریه و عراق نیز اشاره شد همه ما وظیفه داریم به مردم سوریه کمک کنیم تا در یک فضای مناسب، خودشان برای آینده تصمیم بگیرند. درباره عراق نیز اصل وحدت و انسجام عراق است و ما باید به مردم عراق کمک کنیم تا تروریست‌ها را از کشورشان بیرون برانند و باید در این زمینه در حوزه‌های اطلاعاتی و سیاسی همکاری کنیم و از مبارزه فرهنگی با ریشه‌های تروریسم غافل نشویم که در این زمینه‌ها با فرانسه اتفاق نظر داریم».

روحانی در ادامه گفت: «ثبات منطقه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد و علاقه داریم اگر تنشی در منطقه هست، از مسیر دیپلماسی حل‌وفصل شود». رئیس‌جمهوری افزود: «حقوق ‌بشر از مسائل بسیار مهم نزد جمهوری اسلامی ایران است و مطلوب ما آن است که همه مردم دنیا چه مهاجر و چه شهروندان کشورها از حقوق برابر برخوردار باشند». رئیس‌جمهوری درباره سوریه نیز گفت: «مشکل امروز سوریه این یا آن فرد نیست، بلکه تروریسم و داعش است و کسانی که از داعش نفت می‌خرند، به آنها سلاح می‌فروشند و از این گروهک تروریستی حمایت سیاسی می‌کنند؛ این عده باید متوجه باشند که حقوق ‌بشر و حقوق ملت‌ها را زیر پا می‌گذارند». روحانی در پاسخ به «فرانس ٢٤» درباره حقوق ‌بشر نیز گفت: «همه کشورها باید به مسئله حقوق ‌بشر توجه کنند و این تصور کشورهای غربی که فکر می‌کنند در این زمینه عملکرد بی‌نقصی دارند و دیگران عقب‌تر از آنها هستند، اشتباه است».

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز با تأکید بر اینکه پاریس مصمم است مناسبات و همکاری‌های خود را در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران احیا کند و هرچه بیشتر توسعه دهد، گفت: «در جریان سفر دکتر روحانی توافقات خوبی بین دو دولت و شرکت‌های خصوصی دو کشور حاصل شد که فرانسه برای عملیاتی‌کردن همه آنها اهتمام ویژه‌ای دارد». ‌اولاند در بخش دیگری از سخنان خود تروریسم را یک خطر همگانی و فراگیر توصیف کرد و گفت: «تروریسم فقط دشمن ما نیست، بلکه بدون هیچ استثنایی به همه ملت‌ها حمله می‌کند و معتقدیم همکاری‌های ایران و فرانسه می‌تواند برای صلح جهانی و جنگ علیه تروریسم بسیار مفید باشد».

او همچنین به تحولات در برخی از کشورهای خاورمیانه اشاره کرد و گفت: «ایران و فرانسه می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در بحران‌های موجود در منطقه داشته باشند و ضرورت دارد در کنار یکدیگر برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه به تلاش‌های خود ادامه دهیم». اولاند گفت: «ایران و فرانسه دو کشور بزرگ هستند که از اشتراکات فرهنگی عمیقی دارند، بنابراین می‌توانند همکاری‌های گسترده و نزدیکی با یکدیگر داشته باشند و آینده درخشانی فراروی دو ملت است». رئیس‌جمهوری فرانسه تأکید کرد: «تهران و پاریس در مبارزه با تروریسم اهداف مشترک دارند».

سال ٢٠١٦؛ تحویل ١٧ فروند ایرباس

رئیس‌جمهوری ایران همچنین در سفر خود به فرانسه، رؤسای شرکت نفتی توتال فرانسه و شرکت هواپیمایی ایرباس را به‌طور جداگانه در محل اقامت خود در پاریس به حضور پذیرفت. «پاتریک پویان»، مدیرعامل شرکت نفتی توتال در این دیدار، به سوابق حضور شرکت یادشده در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت توتال، آماده بازگشت به همکاری‌ها و مشارکت سریع در توسعه میادین انرژی ایران است. مدیرعامل ایرباس نیز در این دیدار از گشایش دفتر ایرباس در تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: «۱۷ فروند از هواپیماهای مسافربری تولید این شرکت در سال ۲۰۱۶ به ایران تحویل داده می‌شود که زمان تحویل نخستین فروند از این هواپیماها نیز در ماه فوریه (۱۲ بهمن تا ۱۰ اسفند) است». «فابریس برژیه» تأکید کرد همکاری‌های آموزشی در عموم زمینه‌های صنعت هوایی، آموزش خلبانی، تعمیرات و تولید قطعات نیز مورد توجه ایرباس خواهد بود.

رئیس‌جمهوری ایران نیز در این دیدارها با استقبال از حضور سرمایه‌گذاران و انتقال فناوری با رویکرد تولید و صادرات مشترک به ایران گفت جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در فضای جدید و بر مبنای اصول جدید است. روحانی در دیدار با رئیس شرکت توتال، به سوابق همکاری این شرکت با ایران اشاره کرد و گفت: «ایران قطب انرژی منطقه است و توتال هم می‌تواند با توجه به سوابق و تجربه‌های همکاری دو طرف، از فرصت‌های خوبی که برای همکاری در حوزه انرژی وجود دارد، به‌خوبی استفاده کند».

رئیس‌جمهوری همچنین در دیدار مدیرعامل شرکت هوایی ایرباس از پیش‌قدم‌شدن این شرکت برای همکاری در شرایط جدید استقبال کرد و گفت ایران نمی‌خواهد با ایرباس فقط تجارت داشته باشد، بلکه به‌دنبال مشارکت در عرصه‌های آموزش، تحقیقات، تعمیرات و ساخت قطعات با این شرکت است. در این دیدار بر همکاری ایرباس با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های هوا و فضا، هواپیماهای مسافربری و هلی‌کوپتر تأکید شد. در جریان امضای ٢٠ سند همکاری، توافق در زمینه حمل‌ونقل هوایی نیز به امضای رئیس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل ایرباس رسید. این توافق را که برای خرید ١١٨ هواپیمای مسافربری تجاری بود، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل ایران‌ایر و مدیرعامل ایرباس امضا کردند. همچنین توافق بین کمپانی ملی نفت ایران و کمپانی توتال ازسوی مدیرکل شرکت ملی نفت ایران و رئیس استحصال توتال امضا شد.

http://www.sharghdaily.ir/News/84877

ش.د9405254

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات