تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۱۷۳۰

رسول منتجب‌نيا: روحاني با عارف بهتر مي‌تواند كار كند

(روزنامه اعتماد – 1395/02/14 – شماره 3518 – صفحه 6)

مطهري و حضرتي بهترين گزينه‌هاي نايب رئيسي مجلسند

«چه كسي بر صندلي رياست مجلس تكيه بزند بهتر است؛ محمدرضا عارف يا علي لاريجاني؟» اين پرسشي است كه اين روزها همه به دنبال جوابي براي آن هستند. هرچند اصولگرايان شكست‌خورده در انتخابات براي جلوگيري از پايان نام اصولگرايي در ادبيات سياسي ايران و براي استمرار حيات سياسي خود و با وجود عدم حمايت‌هايي كه از علي لاريجاني در دوران پيشا انتخابات داشته‌اند همه تلاش‌شان‌ بر ادامه رياست او در مجلس معطوف شده اما اصلاح‌طلبان كه حالا بيشترين تعداد صندلي‌هاي سبز پارلمان را در اختيار دارند مي‌خواهند محمد رضا عارف به عنوان يك اصلاح‌طلب به رياست مجلس برسد. اين شاه‌بيت اظهارنظر اكثر چهره‌هاي اصلاح‌طلب از جمله رسول منتجب نيا، قائم مقام حزب اعتماد ملي است.

اميدوارم عارف با راي بالايي رييس مجلس شود

رسول منتجب‌نيا معتقد است كه محمدرضا عارف بايد رييس مجلس شود. او از نظر شخصيت و قدرت، محمدرضا عارف را اصلح‌تر از ديگران مي‌داند و مي‌گويد: اميدوارم كه عارف با راي بالايي مديريت مجلس را بر عده بگيرد. منتجب‌نيا در صحبت‌هايش به هيات رييسه مجلس دهم نيز اشاره مي‌كند و براي نواب رييس مجلس نيز از علي مطهري و الياس حضرتي نام مي‌برد. قائم‌مقام دبيركل اعتماد ملي در گفت‌وگو با اعتماد آنلاين ابراز اميدواري كرده كه عارف با راي بالايي مديريت و رياست مجلس را بر عهده بگيرد. به گفته او رياست عارف بر مجلس دهم بازتاب راي مردم و خواست آنان براي تغيير در مديريت مجلس است.

اصلاح‌طلبان حمايت كردند لاريجاني راي آورد

منتجب نيا در ادامه درباره حمايت‌هاي اصلاح‌طلبان از علي لاريجاني به ويژه در انتخابات مجلس دهم گفت: به پاس شخصيت و زحمات ايشان، دوستان ما چه در مجلس و چه در خارج از مجلس همواره از ايشان دفاع كرده‌اند. در زماني كه تندرو‌ها و افراطيون به ايشان بي‌احترامي مي‌كردند ما در گفت‌وگو‌ها و اظهارنظرهاي‌مان از ايشان به صراحت دفاع مي‌كرديم. در انتخابات مجلس افراطيون تصميم داشتند ايشان راي نياورند ولي اصلاح‌طلبان مدبرانه عمل كردند و براي آنكه افراطيون ميدان‌دار نشوند لاريجاني را در قم سرليست اصلاح‌طلبان قرار دادند و اين كار بزرگي بود كه انجام گرفت و بهتر است بگويم كه اقدامي تاريخي و يك حركت مصلحت‌انديشي بود. به هر حال ايشان حذف نشدند و به مجلس ورود پيدا كردند. اينها به پاس زحمات و همكاري‌هاي آقاي لاريجاني بوده است و دليل بر اين نمي‌شود كه خط فكري و گرايش سياسي او را فراموش كنيم. نبايد فراموش كنيم كه آقاي لاريجاني جزو شخصيت‌هاي شاخص اصولگرا هستند و ايشان جبهه اصولگرايان در مجلس را مديريت مي‌كنند.

عارف هم تجربه دارد، هم لياقت رياست و هم مقبوليت

قائم مقام دبيركل حزب اعتماد ملي در ادامه به ويژگي‌هاي عارف براي رياست مجلس اشاره كرده و گفته است: «ايشان شخصيتي است كه ماهيتا اصلاح‌طلب است و از ابتداي فعاليت سياسي تفكر اصلاح‌طلبي داشته است. در دوران رياست دانشگاه، در دوران وزارت علوم و در دوران معاون اولي رييس دولت اصلاحات همواره مدافع جريان اصلاحات بوده است. عارف در فكر و عمل چنين بوده و جبهه اصلاحات را تقويت و حمايت مي‌كرده است و امروز هم كه اكثر كرسي‌هاي مجلس از آن اصلاح‌طلبان و اعتداليون است، همان‌طور كه گفتم رياست مجلس نيز حق اصلاح‌طلبان باشد چرا كه خواست مردم است. وي افزود: عارف در سال ٩٢ يكي از حلقه‌هاي اصلي همراهي و همكاري بي‌نظير و تاريخي اصلاح‌طلبان بود.

همين ايثار آقاي عارف موجب شد كه روحاني در بخشي از بدنه جامعه راي خوبي را كسب كند و در ميان شش كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري بيشترين راي را بياورد. در آن سال اصلاح‌طلبان يكصدا شدند پشت سر روحاني و حتي آقاي عارف و ستادهاي عارف از روحاني حمايت كردند و اين كار عارف كار بزرگي بود كه نبايد آن را فراموش كنيم. حتي بعد از انتخابات رياست‌جمهوري، عارف همچنان در حمايت از دولت يازدهم تلاش كرد و در سخنانش و در رفتارش تلاش مي‌كرد كه دولت روحاني را حمايت كند چون دولتي است كه در حمايت از مردم كار مي‌كند.»

منتجب‌نيا در ادامه تجربيات و ويژگي‌هاي محمدرضا عارف چنين گفته است: «همچنين بايد بگويم كه آقاي عارف در انتخابات مجلس و خبرگان حضور فعال داشت و در شوراي عالي سياستگذاري و همه احزاب و تشكل‌هاي اصلاح‌طلب و چهره‌هاي شاخص ايشان را به عنوان رييس شوراي عالي انتخاب كردند و ماه‌ها ايشان وقت خود را صرف كرد كه اصلاح‌طلبان بر اصولگرايان پيروز شوند و به وحدت برسند. رياست شورا را بر عهده گرفت و خوب مديريت مي‌كرد و توانست قضايا را جمع كند و آثار و بركات اين تلاش‌ها را ما امروز شاهد هستيم. در مرحله دوم انتخابات عارف به تعداد زيادي از شهرستان‌ها سفر كرد كه اين كارشان بسيار موثر بود در راي‌آوري كانديداها كه اين هم نقش ديگري بود كه ايشان ايفا كردند.

در كنار همه اينها آقاي عارف يك شخصيت مقبول نظام است. هم در مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور دارد و هم در شوراي انقلاب فرهنگي و در مجامع ديگري كه هستند هميشه به احترام از ايشان ياد شده و اثرگذار بوده‌اند. شخصيت عارف را من شخصيت شايسته و لايقي مي‌دانم براي مديريت مجلس. او هم تجربه كافي مديريت دارد و هم سابقه طولاني در زمينه مديريت و اداره امور دارد و همچنين هم مقبوليت لازم براي پذيرش اين مسووليت را دارد و هم ماهيتا ايشان اصلاح‌طلب هست و در كنار مردم بوده است. همان‌طور هم كه گفتم رياست مجلس، تابلوي مجلس است و مردم انتظار دارند كه رييس مجلس از اصلاح‌طلبان باشد.»

نوبت لاريجاني است كه ايثار كند

قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي با اشاره به ايثار محمدرضا عارف و با بيان اينكه قرار نيست همه ايثارها را يك نفر انجام بدهد به علي لاريجاني پيشنهاد داد تا او هم در ماجراي رياست مجلس ايثار كند: «آقاي عارف اين ايثار بزرگ را در سال ٩٢ انجام داده است و نبايد همه ايثارها را يك نفر انجام دهد. ما بايد پاسخ ايثار ايشان را امسال بدهيم. لاريجاني در حال حاضر بايد اين ايثار را بكند و به نفع عارف كنار برود و كانديدا نشود تا عارف رياست مجلس را بر عهده بگيرد. علي لاريجاني با اين ايثار مي‌تواند حسن نيتش را در ازاي پشتيباني اصلاح‌طلبان، بيشتر نشان دهد.»

رياست عارف به نفع روحاني است

منتجب‌نيا با بيان اينكه رياست عارف به نفع حسن روحاني است اظهار داشت: ما بايد همه تلاش‌مان را تجميع كنيم كه آقاي حسن روحاني در اين سال آخر دولت يازدهم توفيق بالايي داشته باشد و بعد در سال ١٣٩٦ با چهره‌اي پيروزمندانه و موفق وارد صحنه انتخابات شوند و براي دومين بار با راي و سربلندي بيشتري رياست‌جمهوري را بر عهده بگيرند و اين مهم در صورتي تحقق پيدا مي‌كند كه آقاي عارف رياست مجلس را بر عهده داشته باشد و در اين صورت شرايط براي دولت روحاني آسان‌تر است و از اين جهت خطري براي سال ١٣٩٦ احساس نخواهيم كرد.

حضرتي و مطهري بهترين گزينه‌ها براي نيابت رياست مجلس دهم

منتجب‌نيا درباره هيات رييسه مجلس هم مي‌گويد كه بهتر است در اين سمت‌ها از افراد مجرب استفاده شود: «پيشنهاد مي‌كنم كه از وجود افراد مجرب استفاده شود و خداي‌نكرده از افراد تازه‌كار استفاده نشود كه اگر اين‌طور شود مشكل پيش مي‌آيد. من در هيات رييسه بوده‌ام و مي‌دانم كه مشكل‌ساز مي‌شود. در اين سمت‌ها بايد از افراد مجرب استفاده شود تا ديگران در كميسيون‌ها خودشان را نشان دهند و در سال‌هاي آتي به هيات رييسه ورود پيدا كنند. نكته ديگر اين است كه من معتقدم كه بعد از رياست مجلس نواب‌هاي رييس بسيار نقش موثري دارند و حتي منشي‌ها و كارپردازها هر كدام موثر هستند اما اولويت دوم بعد از رياست مجلس، نواب رييس هستند. آنها يك‌سري مسووليت‌هايي دارند و در برخي از مواقع مديريت مجلس را بر عهده دارند و بايد وظايف رييس مجلس را انجام دهند و لذا بايد افرادي باشند كه بعد از رييس مجلس بيشترين شايستگي، لياقت و كارآمدي را داشته باشند.

براي همين بايد از افراد مجرب كه به مسائل سياسي تسلط دارند و به خصوص در مسائل قانونگذاري صلاحيت دارند استفاده شود كه الحمدالله از اين افراد كم نداريم و تعدادي از آنها بايد در كنار رييس مجلس به عنوان بازوي پرتوان رييس مجلس باشند چرا كه رييس اگر بازوي قوي داشته باشند مي‌تواند قدرتمند باشد.» به اعتقاد قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي، علي مطهري و الياس حضرتي بهترين گزينه براي نايب‌رييسي مجلس هستند: «آقاي دكتر مطهري شخصيت خوبي است و آقاي الياس حضرتي شخصيتي است كه چند دوره سابقه نمايندگي دارد و نيروي قوي و قدري است كه مي‌تواند نقش خوبي ايفا كند. اين دو نفر براي نواب رييس مجلس دهم از همه صلاحيت‌دار‌تر و شاخص‌تر هستند.»

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=42601

ش.د9500219

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات