صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۷۳۰

اخبار ویژه روزنامه‌های 12 بهمن ماه

روزنامه کیهان **

اشتباه سیدحسن بازی در سناریوی هاشمی بود

سیدحسن خمینی بازیگر سناریوی هاشمی شد و از سمت بازنده به صحنه پا گذاشت.

این تحلیل را خبرگزاری آریا از رسانه‌های نزدیک به دولت و چند روز پس از آن منتشر کرد که صادق زیباکلام در مصاحبه‌ای تصریح کرد سیدحسن خمینی سیاسی نیست و به اصرار هاشمی وارد عرصه انتخابات شد.

مدیر آریا در این تحلیل با مرور اشتباهات سیدحسن خمینی نوشت: در روانشناسی روشن شده که تصمیم‌گیرندگان معمولا احساسی تصمیم می‌گیرند و عقلانی آن را توجیه می‌کنند. عمدتا افراد از حواشی یک مسئله در تصمیم‌گیری در مورد آن مسئله هم متاثر می‌شوند. در عرف اجتماعی که بر تصمیم‌گیرندگان هم ساری و جاری است؛ برداشت فرد از واقعیت معمولا قدرتی بیش از خود واقعیت دارد. اینها بعضی از قواعد مدیریت برداشت است که جناب سیدحسن از آنها متاسفانه علیه خود بهره‌برداری کرد.

امیر محبیان ورود ژورنالیستی سیدحسن را اشتباه دانسته و نوشت: در مبحثی چون خبرگان ورود ژورنالیستی آن هم از مسیر رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی جناب هاشمی عملا در مواضع سیاسی، آقای سیدحسن را کاملا هم موضع آقای هاشمی قرار داد. اشتباه بعدی، بازی درون سناریوی آقای هاشمی بود. وقتی آقای هاشمی سناریوی خود را حول محور سیدحسن طراحی کرد و سیدحسن هم درون این بازی قرار گرفت؛ طبعا نمی‌تواند نسبت به ذهنیت پدید آمده معارضان خود اعتراضی داشته باشد؛ اطلاق عباراتی مبالغه‌‌آمیز از سوی جناب هاشمی نظیر «آیت‌الله» یا «علامه» واکنش منفی را در جامعه حوزوی ایجاد کرد.

این تحلیل بهره‌گیری خام از عنوان خمینی را اشتباه بعدی می‌شمارد و می‌افزاید: القائات هاشمی در بخش مهمی از جامعه که شورای نگهبان هم با آنها همسویی می‌کند واکنش ایجاد می‌کند. بنابراین سیدحسن علیرغم ظرفیت‌ها و توانایی‌هایش در فضایی که توسط هاشمی سامان داده شده بود، وارد صحنه شد؛ به عبارت واضح، سیدحسن از سمت بازنده وارد صحنه سیاست شد و در این میان من جناب ایشان را بیش‌از دیگران مقصر می‌دانم؛ زیرا یک سیاستمدار مسلط، خود، بازی خود و نیز ذهنیت مخاطبان را سامان می‌دهد و بازیگر سناریوی دیگران نمی‌شود؛ از این رو معتقدم اگر سیدحسن مایل بود که در انتخابات خبرگان نتیجه بگیرد، باید مستقل و با برند خود و نه دیگران وارد می‌شد و جناحی وارد صحنه سیاست نمی‌شد و از طریق «علمایی» با شورای نگهبان ارتباط می‌گرفت و نه آن که با عناوین اعطا شده از سوی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نظیر علامه و آیت‌الله سطح توقع شورای نگهبان را بالا ببرد؛ روشن‌تر اگر بگوییم؛ از موضع تواضع وارد ارتباط با جامعه و شورای نگهبان می‌شد.

یادآور می‌شود صادق زیباکلام فعال اصلاح‌طلب نیز چند روز پیش در مصاحبه با فرارو تصریح کرد: «سیدحسن آدم سیاسی نیست و عملا از ایشان حرکت شفاف و معنادار سیاسی نمی‌بینیم. در تحلیل نهایی ایشان یک روحانی غیرسیاسی است و خیلی وارد عرصه سیاست نخواهد شد. ایشان سیاسی نیستند و بعید است یک روحانی سیاسی شوند.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که اگر سیدحسن خمینی سیاسی نیست اساسا چرا وارد عرصه انتخابات خبرگان شد؟ گفت: من معتقدم آقای سیدحسن خمینی برای حضور در مجلس خبرگان توسط آقای هاشمی رفسنجانی ترغیب شد. یعنی اگر تصمیم صرفا برعهده ایشان بود اساسا کاندیدا نمی‌شدند؛ اما حضور ایشان در مجلس خبرگان به نفع آقای هاشمی بود چون با حضور ایشان، آقای روحانی، علوی و چند نفر دیگر می‌توانستند یک هسته اعتدالی در برابر هسته رادیکال مجلس خبرگان به وجود آورند.

زیباکلام گفت: «شواهد و قرائن نشان می‌دهد ایشان آخوند سیاسی نبوده و نیست.»

وی افزود: «در صحبت‌های ایشان شم سیاسی وجود ندارد و در یک کلام می‌توان گفت ایشان هیچگاه یک امام خمینی نمی‌شود».

مخالفت مرکل با دعوت از روحانی برای سفر به آلمان

صدراعظم آلمان مخالف دعوت از روحانی برای سفر به برلین است.

دویچه‌وله شبکه رسمی دولت آلمان در گزارشی که بوی بازار گرمی می‌دهد به نقل از اشپیگل از اختلاف در دولت آلمان بر سر دعوت از روحانی خبر داده است. براساس این گزارش، مرکل می‌گوید، ایران کماکان مدافع حزب‌الله لبنان و تهدیدی برای اسرائیل است اما معاونش گابریل بر سودآوری معاملات اقتصادی با ایران تاکید می‌کند.

اشپیگل می‌نویسد، براساس اطلاعاتی که دریافت کرده، زیگمار گابریل، معاون مرکل از حزب سوسیال دمکرات آلمان موافق این دعوت است. به ویژه بعد از آن که جو کیسر، رئیس شرکت زیمنس در دیداری در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس بر لزوم وقوع هر چه سریع‌تر چنین دیداری تاکید کرد.

اما آنگلا مرکل از حزب دمکرات مسیحی برخلاف گابریل اعتقادی به ضرورت دیدار هر چه سریع‌تر روحانی از برلین ندارد. او می‌گوید: ایران همچنان از حزب‌الله لبنان دفاع می‌کند و کماکان اسرائیل را تهدید کرده و لبنان را بی‌ثبات می‌سازد. به علاوه، ایران در سال گذشته 750 نفر را اعدام کرده است.

*********************************

روزنامه جام جم **

اتریش و بلژیک، مقصد دور جدید سفر اروپایی روحانی

پس از سفر هفته قبل حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به ایتالیا و فرانسه، رئیس دفتر رئیس‌جمهور از دور جدید سفرهای اروپایی روحانی خبر داد.

به گزارش سایت انتخاب، محمد نهاوندیان با بیان این‌که در هفته‌های آینده سفر رئیس‌جمهور سوئیس را به کشور خواهیم داشت، گفت: از سوی دیگر سفر به اتریش و بلژیک طی دعوت صورت گرفته، انجام خواهد شد.

24 نماینده مجلس درباره دسترسی ماموران آژانس به مراکز حساس، به رئیس جمهور تذکر دادند.

آنها در این تذکر به رئیس‌جمهور اعلام کردند: دسترسی مأموران آژانس به مراکز حساس، خلاف منافع ملی بوده و باید از آن جلوگیری شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این نمایندگان در ادامه تذکر به رئیس‌جمهور عنوان کردند: دسترسی مأموران آژانس ـ که برخی از آنها جاسوس هستند ـ به مراکز حساس کشور بویژه اماکن نظامی برخلاف منافع ملت ایران است و باید از آن جلوگیری شود. همچنین جمعی از نمایندگان هم در تذکری به وزیر کشور اعتراض خود را نسبت به برخورد شدید نیروی انتظامی با دانشجویان معترض قراردادهای نفتی و دستگیری برخی از آنان اعلام کردند.

نمایندگان مجلس نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را مشخص کردند.

به گزارش ایرنا و براساس ماده3 این طرح، وزارت اطلاعات موظف است، نظر مستند خود و دیگر مراجع اطلاعاتی و انتظامی را از جمله سازمان اطلاعات سپاه، حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ وصول استعلام که در صورت نیاز به استمهال به مدت یک ماه دیگر تمدید می‌شود با هماهنگی دستگاه ذی‌ربط به صورت مکتوب اعلام کند. در صورت عدم پاسخگویی در مدت زمان تعیین‌شده، نظر وزارت اطلاعات مثبت تلقی می‌شود. نمایندگان همچنین ماده 6 این طرح را مصوب کردند که براساس آن معاونان، مشاوران رئیس‌جمهور و قائم مقامان، معاونان و مشاوران وزرا، روسا و مدیران عامل، مدیران کل و همترازان آنها در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون در آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و تمامی مدیران سیاسی و قضایی کشور اعم از سفرا، استانداران، کارداران، رایزن‌ها، فرمانداران بخشداران، شهرداران، روسا و معاونان و مدیران کل و همترازان آنها در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی از مصادیق مشاغل حساس و مشمول مقررات این قانون است.

*********************************

روزنامه خراسان**

نامه نیوز نوشت :

تابش نماینده اصلاح طلب مجلس درباره رایزنی‌های صورت گرفته برای بررسی مجدد صلاحیت نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس گفت: خبر رسمی درباره نتیجه بررسی مجدد صلاحیت‌ها ندارم ولی شنیده‌ها حاکی از آن است که 10 تا 15 درصد نامزدهای اصلاح طلب که رد صلاحیت شده بودند، تایید صلاحیت می‌شوند.

عصر ایران خبرداد :

ضرغامی در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: سالار عقیلی خواننده سرود "نام جاوید وطن" نسبتی با وطن فروشان خارج نشین ندارد.همسر ایشان هم نوازنده ای ماهر و مورد احترام است.لایه دوم این اتفاق، درماندگی مجریان و عوامل شبکه های ماهواره ای است که عکس گرفتن با خواننده سرودهای انقلابی ایران را برای خود افتخار می دانند و آن را به سرعت نشر می دهند.

سایت آریا نوشت :

رحمانی فضلی وزیر کشور با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش، دیدار با مراجع عظام را صرفا برای ارائه گزارش روند فعالیت های وزارت کشور در عرصه های مختلف دانست و از کسانی که با شایعه پراکنی در فضای مجازی این دیدارها را با عنوان "فشار به مراجع" منتشر می کنند گله کرد.

*********************************

روزنامه ایران**

توضیح صدا و سیما درباره پخش تصویر رییس دولت اصلاحات

مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما در مورد پخش تصاویری از رئیس جمهور دوران اصلاحات و رئیس مجلس ششم در برنامه مستند «پارلمان» گفت: «این تصاویر برای روشنگری افکار عمومی پخش شده است».

به گزارش «مهر» داود نعمتی انارکی افزود: آنچه در برنامه «پارلمان» به نمایش درآمده، بازخوانی تاریخی است و آنچه در مجالس گذشته اتفاق افتاده، بر مبنای دیدگاه های افراد مختلف برای روشنگری افکار عمومی پخش شده است». او ادمه داد:« واقعیت این است که این برنامه به عنوان یک مستند گزارشی تلاش می کند زوایای مختلف وقایع و رویدادهای انقلاب را به شکل واقع گرایانه بازگو کند؛ بنابراین اقتضای این رویکرد ایجاب می کند که تصاویری از آن رویدادها در گزارش های مستند به نمایش درآید». مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما تاکید کرد:«این اصل بدیهی در یک برنامه مستند است. از سوی دیگر می توان گفت پخش این تصاویر و بخش هایی از سخنان افراد به معنای همراهی و تایید سازمان صدا و سیما نیست. بلکه به اقتضای برنامه و موضوع مورد بحث این تصاویر پخش شده اند»

ردصلاحیت یکی از نامزدهای تأییدصلاحیت شده خبرگان

استاندار خراسان رضوی از حذف یک نامزد مجلس خبرگان پس از تأیید صلاحیت وی خبر داد. به گزارش «ایسنا»، علیرضا رشیدیان در نشست خبری دیروز گفت: «تعداد افراد تأیید صلاحیت شده نیز که 12 نفر اعلام شده بودند، به 11 نفر رسیده است.»

وی از «هادی عباسی آهویی» به عنوان نامزد حذف شده پس از تأیید صلاحیت نام برد اما به علت این تغییر نظر مقامات نظارتی انتخابات اشاره‌ای نکرد. استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه «بعضی از واژگانی که در مکاتبات و سوابق افراد می‌آید بسیار حائز اهمیت است»، گفت: «در سوابق یکی از نامزدها نوشته بودند تا سال 90 با اصحاب فتنه در ارتباط بوده، ما از آنها سؤال کردیم اگر با فتنه‌گران در ارتباط بوده، پس چرا این شخص را دستگیر نکرده‌اید؟ گفتند با خود فتنه‌گران در ارتباط نبوده با فلانی ارتباط داشته است، این فلانی هم مسئولی در دولت ماقبل بوده که این فرد براساس سلیقه سیاسی با او رفت و آمد داشته که پس از صحبت‌هایی که در این رابطه صورت گرفت، این فرد تأیید صلاحیت شد.» رشیدیان تأکید کرد: «این صحبت‌ها و رایزنی‌ها نه تنها درباره کسانی که همسو و هم جهت با دولت بودند انجام شد، حتی درخصوص رد یا احراز نشدن صلاحیت کسانی که منتقد دولت بودند نیز صورت گرفت و تلاش ما این بود که براساس قانون، عدالت و پرهیز از نگاه‌های جناحی بررسی‌ها در هیأت‌های اجرایی انجام شود.»

میانجی جدید تهران و «ریاض» از «برلین» می‌آید

وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که هدف سفر قریب‌الوقوع وی به خلیج فارس که قرار است از روز سه‌شنبه آینده آغاز شود، کمک به کاهش تنش تهران و ریاض است. «فرانک والتر اشتاین مایر» در گفت‌وگو با روزنامه «ولت» گفت: «منافع ما ایجاب می‌کند که تمامی کوشش‌های خود را انجام دهیم تا تشدید اوضاع به صورت کنترل نشده به پیش نرود. ما باید از همه امکانات خود برای باز نگاه داشتن کانال‌های ارتباطی استفاده کرده و به اعتمادسازی بین دو طرف کمک کنیم چراکه هر نوع تشدید جدید مناقشه تهران و ریاض، تلاش برای یافتن راه حل را سخت‌تر خواهد کرد.» همزمان، منابع آگاه در گفت‌وگو با «ایرنا» در «برلین» خبر دادند که وزیر خارجه آلمان پیش از آغاز سفر، درخواست ملاقات با حسن روحانی، محمدجواد ظریف و علی لاریجانی، رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس مجلس را به مقامات میزبان ارائه داده است. براساس این گزارش، محور مذاکرات طرفین، مسائل خاورمیانه و روابط دوجانبه ایران و آلمان خواهد بود. یک هیأت اقتصادی- تجاری آلمانی و نیز یک تیم مطبوعاتی، «اشتاین مایر» را در سفر به تهران همراهی خواهند کرد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

محمد النمر: به مبارزه مسالمت‌آمیز ادامه می‌دهیم

محمد النمر، پسر شیخ نمر باقرالنمر که اوایل ماه جاری میلادی به دست مقامات آل‌سعود اعدام شد، در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی شبکه الحره با تاکید بر نقش عربستان در ایجاد درگیری‌های فرقه‌ای و تلاش برای ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی، اظهار داشت: پدرم به دلیل اینکه خواستار حقوقش بود و نه به دلایل طایفه‌ای که برخی تصور می‌کنند، اعدام شد. وی تاکید کرد، خانواده شیخ نمر و حامیانش در راستای تایید شیوه مسالمت‌آمیز پدرش، به فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهند.

آیت‌الله سیستانی هیأت کویتی را به حضور نپذیرفت

یک پایگاه خبری عربی نوشت که مرجعیت عالی شیعیان عراق، هیأت کویتی نماینده ریاض در کنفرانس پارلمان‌های اسلامی در بغداد را به دلیل مطالبات مداخله‌جویانه‌اش به حضور نپذیرفت. به گزارش نیل‌نت، هیأت کویتی که چندی‌پیش همچنین به نمایندگی از عربستان در کنفرانس پارلمان‌های کشورهای اسلامی در بغداد مشارکت داشت، می‌خواست در این دیدار توقف حمایت آیت‌الله سیستانی از بسیج مردمی و لغو فتوای جهاد کفایی شود.

پیشنهاد قتل آوارگان در آلمان

رئیس حزب راست‌گرای آلمانی درخواست کرد برای جلوگیری از ورود پناهجویان در صورت لزوم به سوی آنان تیراندازی شود. این اظهارات فراوکه پتری که ریاست حزب «آلترناتیو برای آلمان» را برعهده دارد، با واکنش‌های بی‌سابقه‌ای در این کشور همراه شد. افزایش هواداران حزب (AfD) به دلیل بحران پناهجویان در آلمان، باعث شد رئیس این حزب پای خود را فراتر بگذارد و از پلیس بخواهد در صورت لزوم به سوی پناهجویانی که قصد دارند غیرقانونی وارد آلمان شوند تیراندازی کند. پتری در مصاحبه‌ای گفت: من هم نمی‌خواهم چنین اتفاقی بیفتد، ولی به عنوان آخرین راه‌حل باید از سلاح استفاده کرد.

کشته شدن رهبر جدید تجزیه‌طلبان بلوچ پاکستان

رسانه‌های پاکستان در حالی از کشته شدن رهبر جدید گروه تجزیه‌طلب موسوم به ارتش آزادیبخش بلوچ در درگیری با نیروی مرزی این کشور خبر می‌دهند که «سرفراز بگتی» وزیر ایالتی بلوچستان در امور داخلی چندی پیش از کشته شدن «نذرالله بلوچ» رهبر سابق این گروه در عملیات نظامی خبر داده بود. دولت محلی ایالت «بلوچستان» چندی پیش با اعلام تلاش جرگه بزرگان، برای مذاکرات با گروه‌های ناراضی بلوچ تلاش می‌کرد اما حالا خبر می‌رسد «منان بلوچ» رهبر جدید شورشی‌های این ایالت بلوچستان در تبادل آتش با نیروی مرزی پاکستان در منطقه «مستونگ» کشته شده است. در همین حال سروزیر ایالت بلوچستان از تلاش دولت اسلام‌آباد برای ارتباط با سیاستمداران و بزرگان قبیله‌ای و مذاکره با رهبران ناراضی بلوچ می‌گوید که در این زمینه «براهم‌داغ بگتی» رهبر مقیم سوییس تجزیه‌طلبان بلوچستان برای مذاکره با دولت اعلام آمادگی کرده است.

پنتاگون وعده اوباما را نقض می‌کند

وزیر دفاع آمریکا در حالی از حضور بلند‌مدت و آمادگی برای جنگی سخت در افغانستان صحبت می‌کند که براساس برنامه اوباما، نیروهای این کشور قرار بود به تدریج تا سال ۲۰۱۷ میلادی کاهش یابند. «اشتون کارتر» اما با نقض آشکار وعده کاخ سفید می‌گوید پنتاگون در افغانستان برای جنگی سخت و حضور درازمدت آماده می‌شود. او با اشاره به وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی و گسترش نفوذ طالبان در افغانستان هشدار داده است: «سال 2016 میلادی سال دشواری خواهد بود اما واشنگتن به همراه متحدان خود برای روبه‌رو شدن با تهدیدهای احتمال آماده می‌شوند. مدت حضور ما در افغانستان به خاطر این نبرد طولانی خواهد بود و رئیس‌جمهور و اعضای ائتلاف تعهد سپرده‌اند تا در کنار افغانستان باقی بمانند. بنابراین نه تنها پس از سال‌های 2016 و 2017 میلادی بلکه پس از آن نیز در این کشور حضور خواهیم داشت»!

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات