تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۷۹۶
بررسی مواضع امام راحل در خصوص آمریکا، در پاسخ به ادعای بی اساس بی بی سی:

همه گرفتاری ما از آمریکاست

همه ی گرفتاری که ما داریم از دست امریکا داریم. ما آن مجرم اصلی را بگذاریم و برویم سراغ این هایی که تبع هستند و آلت هستند؟! مجرم دست اول عبارت از امریکاست، مجرم دست دوم عبارت از این شاه است.
پایگاه بصیرت / شیرین زارع پور
چهارشنبه شب بی بی سی فارسی در برنامه ای که تبلیغ بسیاری برای جذب بیننده به این برنامه صورت داده بود، اعلام نمود که به اسناد محرمانه ای دسترسی یافته است که پرده برداشتن از این اسناد، خلاصه ای از ماه ها تحقیقات بی بی سی فارسی است و طی آن مدعی شد، امام پس از چند ماه حبس در زندان قصر و حصر در قیطریه در نیمه ی آبان 42، مخفیانه به دولت جان اف کندی پیام می دهد تا از حملات لفظی اش سوء تعبیر نشود؛ زیرا او از منافع امریکا در ایران حمایت می کند. این بنگاه دروغ پراکنی در ادامه مدعی شد اسناد محرمانه ای در این خصوص وجود دارد و قصد دارد آن ها را برملا کند.
اسناد ادعا شده توسط بی بی سی فارسی حکایت از تماس ها، روابط و پیام های پنهانی امام خمینی( رحمه الله علیه ) و پاسخ کتبی به سوالات کارتر درباره ی آینده منافع امریکا درایران است. طبق این ادعا، مدارک مذکور، به صورت طبقه بندی شده در آرشیوهای امریکا و در کتابخانه های ریاست جمهوری جان اف کندی و کارتر نگه داری می شده و به تلاش بی بی سی فارسی در غالب مقالات منتشر خواهد شد. نکته ی قابل توجه در این گزارش، مطلبی است که طی آن عنوان می شود این اسناد از سال 2008 در دسترس بوده ولی از دید محققان و مورخان پنهان بوده است و بی بی سی فارسی هم به تازگی به آن دسترسی پیدا کرده است و آنچه در اختیار این شبکه قرار گرفته، اصل اسناد مذکور است و البته نحوه ی رسیدن این اسناد به امریکا، ارتباط گروه بازرگان با امام بیان شده است و در نهایت غایت و مقصود برنامه، ارائه تصویر تازه ای از روابط پنهانی در مدعای مکشوف بنیانگذار جمهوری اسلامی با روسای جمهور امریکاست.
آنچه در گزارش مطرح شده توسط بی بی سی حائز اهمیت است، خود متناقض بودن این ادعاست. ابتدا باید از طرف مدعی به این سوال پاسخ داده شود که اگر اسناد طبقه بندی شده در این زمینه موجود بوده، چرا تا کنون منتشر نشده؟ این در حالی است که امریکا از هر دستاویزی برای دشمنی با جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است. آیا ممکن است اسنادی موجود باشد و سیاستمداران امریکایی از آن در جهت منافع خود استفاده نکرده باشند؟
پخش برنامه ای با این نوع محتوا، درست در آستانه ی برگزاری سالگرد رحلت امام خمینی، همان تحریف شخصیت امام است که سال گذشته هم توسط رهبر حکیم انقلاب در 14 خرداد مطرح شد. رهبر معظم انقلاب سال گذشته در مراسم سالگرد امام راحل هشدار دادند که اگر شخصیت امام تحریف شود، زیان بزرگی به وجود خواهد آمد.
آنچه در منظومه ی فکری امام دیده می شود، ابتناء بر ضدیت با استکبار و استبداد است، ضمن اینکه هیچ نقطه ی مبهمی در ارتباطات امام و مکتب ایشان وجود ندارد و روحیه ی استکبار ستیزی ایشان بر مبنای جهان بینی توحیدی بدیهی و واضح است چنانکه پس از دستگیری در خرداد 42 در اولین سخنرانی خویش با جمله تاریخی( خمینی را اگر دار بزنند تفاهم نخواهد کرد) مبانی اندیشه شان را بیش از پیش نمایان ساخته و راه هرگونه توطئه مبنی بر سازش پذیری را خنثی کردند و از موضع قدرت حتی دست نشانده های امریکا در ایران را  به خاضع شدن در برابر احکام اسلام دعوت کرده و فرمودند: با نوشتن " خمینی خائن" به دیوارهای تهران که مملکت اصلاح نمی شود، دیدید غلط کردید؟ دیدید اشتباه کردید؟ خاضع به احکام اسلام شوید...
موضع گیری های حضرت امام پیش و پس از انقلاب در مورد دخالت های امریکا در ایران ثبت شده واز زبان ایشان نقل می شود:
ابعاد دخالت های امریکا:
سالیان دراز است که امریکا بر خلاف همه موازین بین المللی و انسانی در امور داخلی کشور ایران دخالت مستقیم دارد به طوری که امروز می بینیم وقتی شاه در پرتگاه سقوط قرار گرفته و ملت ایران برای به دست گرفتن سرنوشت خود به پا خواسته است، مستقیماً رئیس جمهور امریکا و نیز بعضی از سایر مقامات عالی رتبه امریکایی رسماً دخالت می کنند و علی رغم اراده قاطع ملت ایران، اعلام می کنند که ما از شاه حمایت می کنیم و باید حمایت بکنیم چون بهترین دوست و حافظ منافع ما در منطقه است ... سرمایه داران امریکایی ایران را بهترین نقطه برای استثمار می دانند...
تحمیل رژیم پهلوی:
امام بزرگترین خیانت دولت امریکا در آن مقطع را تحمیل دودمان پهلوی می داند و می فرماید: مخازن ما را به دست این دودمان برده اند و به جای آن چیزی که به درد ملت بخورد نداده اند. ارتش ما را تحت حمایت خودشان قرار داده اند که بر ضد ملت قیام کنند و پایگاه هایی درست کرده اند در ایران که مخالف با استقلال ما بوده است و ما با بودن حکومت این شاه هیچ وقت نمی توانیم زندگی کنیم و امریکاست که از او پشتیبانی می کند.
مجرم اصلی:
همه ی گرفتاری که ما داریم از دست امریکا داریم. ما آن مجرم اصلی را بگذاریم و برویم سراغ این هایی که تبع هستند و آلت هستند؟! مجرم دست اول عبارت از امریکاست، مجرم دست دوم عبارت از این شاه است.
ایجاد وابستگی:
یک اشخاص، اشخاص وابسته ، این ها مانع بودند از اینکه این مملکت سرو سامان پیدا بکند که در راس آنها از داخلی ها محمد رضا بود و از خارج هم امریکا. دیگران هم بودند لکن این دوتا بیشتر، این ها مانع بودند از اینکه نیروهای انسانی ما رشد بکنند. این ها نمی گذاشتند که فرهنگ ما یک فرهنگ صحیح باشد... مقصد آن ها این بود که اینجا را یک بازاری برای امریکا درست بکنند و همه چیزش وابسته به آنجا باشد .
انقلاب سفید امریکایی:
امریکا با کودتای نظامی، مجدداً شاه را بر ایران تحمیل کرد و به نام مدرنیزه کردن مملکت، انقلاب امریکایی شاه را به راه انداخت و دیدیم که نتیجه تمام این انقلاب به سود امریکا و خرابی ایران بود. کشاورزی مملکت نابود شد و ایران بازار مصرف مواد غذایی امریکا شد. مخازن زیرزمینی از نفت گرفته تا مس و سایر مخازن، همه به نفع امریکا تاراج شده و می شود و در عوض سلاح هایی به ایران داده شده که به درد مملکت نمی خورد و زیان دیگرش هم تحمیل بیش از چهار هزار مستشار نظامی با هزینه های سرسام آور آن است که گذشته از اینکه ارتش ما را از حیثیت انداخته است، تمامی مقدرات کشور را هم به دست آن ها سپرده است ... این انقلاب سفید، انقلاب شاه و ملت است؟ ملتش را که خودشان ملت اند به ملت کاری ندارد شاهش هم به شاه کاری ندارد انقلاب امریکا بود یک طرفه! این انقلاب برای این بود که این مملکت را از این مقدار زراعتی که دارد که به واسطه این مقدار زراعت، یک استغنایی از مملکت های دیگر دارد این هم از دستش بگیرند. مگر تسلط امریکا بر ما غیر از این است که منافعی که ما داریم مخازنی را که ما داریم، چیزهای زیر زمینی که ما داریم، روی زمینی را که ما داریم، این ها سلطه پیدا کنند و ببرند؟
بازخوانی مکتب امام راحل نشان می دهد ایشان در هر نقطه ای از تاریخ حیاتشان، نسبت به امریکا موضع گیری های مشخص داشته و امریکا را شیطان اکبر می دانستند و آنچه در خصوص اقدام اخیر روباه پیر قابل تأمل و ملاحظه است، نیاز امریکا برای برقراری رابطه با ایران و نفوذ در سطوح مختلف نظام برای استحاله و تغییر موضع گیری های مسئولین نظام جمهوری اسلامی است که در این بین هوشیاری دولت و مردم و نیفتادن در دام گسترده دشمنان، لازم و ضروری است. امروز نباید فریب حرف های بی پایه و اساس دشمنان خارجی و داخلی را خورد و مبنای اندیشه امام را تنها باید از منابع مکتوب ایشان و متن کامل سخنانشان (صحیفه نور) دریافت کرد و فهمید.

پی نوشت:
صحیفه نور، جلد 4 مصاحبه با مجله فردای افریقا14/9/57
همان جلد 3 مصاحبه با خبر نگار امریکایی10/9/57
همان جلد 2 به مناسبت سالگرد 15 خرداد 10/3/ 57
کوثر ج 2. ص132. در جمع دانشجویان ایرانی مقیم پاریس 13/8/57
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات