تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۷۶

اجماع در مخالفت با رد صلاحیت مینو خالقی

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1395/03/06 - شماره 136 - صفحه 3)

شنبه هفته آینده مجلس دهم شکل می‌گیرد و همچنان ماجرای مینو خالقی ادامه دارد؛ در حالی منتخب سوم مردم اصفهان با نظر شورای نگهبان از راهیابی به مجلس بازمانده که مخالفان این رأی شورای نگهبان همچنان از این تصمیم ناراضی‌اند اما یکی از چهره‌های جدیدی که از اختلاف نظرش با شورای نگهبان دراین‌زمینه خبر داده علی لاریجانی است. او در حالی دیروز آخرین نشست خبری‌اش را به عنوان رئیس مجلس نهم با خبرنگاران برگزار کرد که معتقد بود، رأی شورای نگهبان به بعد از انتخابات تسری ندارد. لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره بحث بررسی صلاحیت‌ها و اتفاق بی‌سابقه‌ای در این مجلس افتاد که رد صلاحیت کاندیدای منتخب اصفهان بود، گفت: ما باید به نظام‌های قانونی در کشور پاییند شویم، البته رأی خودم این است که قانون برای اظهار نظر شورای نگهبان زمان گذاشته و نمی‌تواند به بعد از انتخابات تسری بیابد اما تفسیر شورا از نظارت متفاوت است.

لاریجانی حتی از مطرح‌کردن این موضوع با مقام‌معظم‌رهبری هم خبر داده و گفته از هیئت نظارت خواسته اظهار نظر کند اما نظر آنها به شورای نگهبان نزدیک بوده است؛ اگرچه لاریجانی این امید را هم داده که این مسئله در مجلس بعدی بررسی می‌شود.

نامه مینو خالقی در هیئت عالی حل اختلاف قوا

محمد حسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور هم گفته‌های لاریجانی را تایید کرده و به تسنیم گفته ‌ گویا رئیس مجلس طی نامه‌ای مسئله مینو خالقی را به هیئت عالی حل اختلاف قوا اعلام کرده و ما منتظر نظر نهایی شورا در این باره هستیم. این اظهارات در حالی از سوی این دو نفر صورت گرفت که مقیمی از صدور اعتبار نامه تمامی منتخبان مرحله دوم انتخابات مجلس خبر داده و گفته این اعتبارنامه ها به مجلس ارسال شده است. مقیمی درباره آخرین وضعیت سرنوشت مینو خالقی و اینکه آیا هیئت حل اختلاف قوا نظر قطعی خود را در این باره گفته است یا خیر؟ تصریح کرد:‌ برداشت وزارت کشور از قانون در این مسئله با برداشت شورای نگبهان متفاوت است و از آنجایی که تفسیر قانون باید توسط مجلس صورت بگیرد می‌تواند مجلس آن را تفسیر کند. او خاطرنشان کرد:‌ هیئت حل اختلاف قوا فعلا نظر خود را در این موضوع به وزارت کشور اعلام نکرده است.

موضوع مینو خالقی تمام نشده

اما دیگر چهره اعتراضی به این موضوع، همچنان علی مطهری است. او که از همان اول شروع این ماجرا با رأی شورای نگهبان مخالفت کرده، همچنان معتقد است مسئله مینو خالقی تمام نشده است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که مطهری در این چند ماهه مدام بر روی آن دست گذاشته کم‌کاری وزیر کشور دراین‌باره است. او که از همان اول شروع این ماجرا وزیر کشور را حتی تهدید به استیضاح هم کرد، باز هم او را مستحق استیضاح دانسته و در گفت‌وگو با ایسنا گفته، وزیر کشور در این موضوع تعلل کرده و از حقوق ملت دفاع نکرده است؛ وزیر کشور اولا زیر بار ظلمی که به منتخب سوم اصفهان روا داشته شده رفته و ثانیا اگر به فرض حذف ایشان را درست بدانیم، باید نفر ششم اصفهان که بیش از 25 درصد آرا را داشته جایگزین می‌شد، بنابراین آقای وزیر دو جا عقب‌نشینی کرده و مستحق استیضاح است.

مطهری همچنین گفته اینکه می‌گویند اعتبارنامه باید از سوی هیئت نظارت امضا شود تا وزارت کشور آن را به مجلس ارائه کند قابل قبول نیست زیرا تأیید انتخابات حوزه اصفهان به معنی امضای اعتبارنامه همه منتخبان آن حوزه است و وزیر باید اعتبارنامه را به مجلس ارسال کند. در مجلس سوم این قضیه سابقه داشته و وزیر کشور وقت، چون مرد شجاعی بود اعتبارنامه آن منتخب را امضا و به مجلس ارسال کرد و اجازه نداد رأی مردم باطل شود. این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر وزیر کشور اعتبارنامه مینو خالقی را به مجلس ارسال نکند باید اعتبارنامه سایر منتخبان هم تصویب نشود، گفت: «البته راه استفسار از مجلس همچنان باز است و امیدواریم این طرح جزء اولین طرح‌ها در مجلس دهم مطرح شود که آیا اگر انتخابات یک حوزه انتخابیه تأیید شد، شورای نگهبان می‌تواند آرای یکی از منتخبان را باطل و بقیه را سالم اعلام کند؟»

مطهری تصریح کرد: «به‌هرحال معتقدیم نقض صریح قانون انجام شده و وضعیت خانم خالقی باید در مجلس مشخص شود. ما ناامید نیستیم و تلاش می‌کنیم؛ زیرا معتقدیم باید از رویه‌های استبدادی جلوگیری کرد.»

مطهری درباره ارجاع پرونده مینو خالقی به هیئت حل اختلاف هم گفت: «این هیئت هنوز پاسخی نداده اما ارجاع موضوع به هیئت به درخواست برخی رؤسای قوا نیز کار درستی نبود و نوعی فرار از مسئله بود. اساسا هیئت حل اختلاف بین قوا از زمان آقای احمدی‌نژاد پا گرفت. ایشان وقتی می‌خواست قانونی اجرا نکند تعلل می‌کرد و درخواست ارجاع به هیئت حل اختلاف می‌داد تا موضوع مشمول مرور زمان شود و در نهایت این قانون را اجرا نمی‌کرد، بنابراین راه بهتر این است که یا وزیر کشور اعتبارنامه را به مجلس ارسال کند یا تکلیف موضوع به‌وسیله استفسار روشن شود.»

موضع انفعالی وزیر کشور

انتقادات مطهری از وزیر کشور در حالی بیان می‌شود که حسن روحانی یکی از کسانی بوده که بعد از انتخابات هفتم اسفند به ابطال آرای مینو خالقی اعتراض کرده است. او در مراسم روز جهانی کارگر از ورود ۱۸ نماینده زن به مجلس شورای اسلامی ابراز خرسندی کرد تا نام مینو خالقی نیز در میان فهرست نامزدهای راه‌یافته به مجلس قرار گیرد.

روحانی حتی وقتی مورد انتقاد قرار گرفت که دراین‌زمینه کوتاهی کرده و گفت از شعارها و برنامه‌های خود عقب ننشسته و هنوز هم ناامید برای حل این مسئله نیست. او حتی از وزیر کشور هم حمایت کرد و گفت این وزارت در حال انجام اقدامات لازم است و نباید بگذاریم بدعتی گذاشته و قانون نقض شود که اگر چنین شود امید به آینده از دست می‌رود. این اظهارات در حالی از سوی رئیس دولت یازدهم بیان می‌شود که رحمانی‌فضلی به عنوان سکاندار وزارت کشور، فعلا موضع انفعالی گرفته و هم‌زمان که مخالفت خودش را با اقدام شورای نگهبان اعلام می‌کند این مسئله را فقط به اختلاف در برداشت از قانون تقلیل می‌دهد که نتیجه آن چیزی جز محرومیت یک منتخب مردم از حضور در مجلس شورای اسلامی نیست.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/4465

ش.د9500419

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات