تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۲۰۱۰
اصلی‌ترین تاکتیک‌ تجدیدنظرطلبان برای موفقیت در انتخابات مجلس آشکار شد

تخریب رقیب با تفرقه‌افکنی و اتهام‌زنی

(روزنامه جوان ـ 1394/10/13 ـ شماره 4714 ـ صفحه 5)

تجديدنظرطلبان رقابت انتخاباتي خود با رقبا را از ماه‌هاي گذشته آغاز كرده و با اتخاذ تاكتيك‌ها و طراحي‌هاي مختلف در تلاش بوده‌اند از قبل از روز برگزاري انتخابات اسفندماه موفقيت خود را در انتخابات مسجل كنند.

جماعت تجديدنظرطلب از سال 92 تاكنون طرح‌هاي بسياري را براي پيروزي در انتخابات مورد توجه قرار داده‌اند كه مهم‌ترين آن «بهره‌برداري جناحي از توافق هسته‌اي‌»، «حمايت از دولت يازدهم و ارائه ليست مشترك با دولت»، «‌تندرو خواندن طيف رقيب و سياه‌نمايي از كاركرد اصولگرايي‌»، «تشديد اختلافات بين فراكسيون اصولگرايان و رهروان ولايت در مجلس نهم» و «‌ايجاد همگرايي بين گروه‌هاي منسوب به خود‌» را مورد توجه قرار داده‌اند.

اما «ايجاد درگيري و انشقاق ميان نيروها و گروه‌هاي جبهه انقلاب و «نامگذاري جريان اصولگرا به حاميان و متهمان فساد اقتصادي» از مهم‌ترين اين اهدافي است كه توسط رسانه‌هاي جريان مدعي اصلاح‌طلبي دنبال مي‌شود و بخش قابل توجهي از تمركز جماعت مورد اشاره را به خود اختصاص داده است. با مرور روزنامه‌هاي زنجيره‌اي اين جريان مي‌توان به راحتي دريافت كه استفاده از تيترها و مطالبي كه زمينه لازم براي تحقق چنين اهدافي را فراهم مي‌كند به كرات اتفاق مي‌افتد.

تشديد اختلافات بين نیروهای انقلاب و جلوگيري از شكل‌گيري همگرايي

شهريور ماه سال93 روزنامه شرق ياركشي از درون اصولگراها را با درج تيتر برجسته‌اي با عنوان «شكل‌گيري ائتلاف نانوشته اصلاح‌طلبان با لاريجاني؟» به شكل صريح مطرح كرد و نوشت: «‌دست دوستي اصلاح‌طلبان به سمت لاريجاني دراز خواهد شد؟ آيا اين دست به گرمي فشرده مي‌شود يا اينكه با نگاهي و تكان سري فداي مصلحت خواهد شد؛ مصلحتي كه گويا ظرف چندين سال افراد زيادي از دو طيف ميانه‌رو و اصلاحات را كنار گذارده است. چند وقتي است كه اصلاح‌طلبان در ائتلافي نانوشته با اصولگرايان ميانه‌رو هستند؛ ائتلافي كه نه در سال 91 براي نيل به پيروزي در سال 92 بلكه از سال‌هايي آغاز شد... ‌در عصر خاموش اصولگرايان ميانه‌رو و اصلاح‌طلبان آنچه اين دو جريان را به هم وصل كرد بزرگاني بودند كه خود سال‌هاي سال از تندروي‌ها آسيب ديده و ضرر كرده بودند.» اين رويه در مورد حجت‌الاسلام ناطق نوري هم دقيقاً اتفاق افتاده و شخصيت‌ها و رسانه‌هاي وابسته به اين جريان تلاش كرده‌اند وي را هم مانند علي لاريجاني از صف نيروهاي اصولگرا خارج نموده و به طيف مدعيان اصلاح‌طلبي بكشانند؛ رويكردي كه دستاوردهايي را مي‌تواند به همراه داشته باشد.

در نمونه‌اي ديگر ابتكار يكي از روزنامه‌هاي طيف تجديدنظرطلب بار ديگر با درج تيتر «‌سنتي‌ها در ميدان اعتدال» تلاش مي‌كند بیان کند رسيدن به وحدت در بين اصولگرايان امري محال است: «‌هرچند انتشار خبر ديدار زعماي جامعتين با آيت‌الله مصباح يزدي‌، رهبر معنوي جبهه پايداري و متعاقب آن برگزاري نشستي با حضور تشكل‌هاي ايثارگران، جبهه پايداري و حزب مؤتلفه از ديد برخي اصولگرايان به عنوان حركتي مثبت در مسير وحدت و همگرايي اصولگرايان عنوان مي‌شد، اما واكنش برخي چهره‌ها و گروه‌هاي اصولگرا كه اعتقادي به نسخه اين ائتلاف سه‌گانه ندارند باعث شده است كه ماجراي وحدت در اردوگاه اصولگرايي همچنان در بن‌بست باشد.»

«آرمان» رسانه نزديك به خانواده هاشمي كه بارها شكاف بين اصولگرايان را تكرار كرده هم با درج تصوير رئيس مجلس نهم عبارت «اعتدال لاريجاني ذوب در تدبير روحاني» را مورد توجه قرار داده و مانند گذشته وي را همراه و همگام با دولت روحاني دانسته و ليست مشترك دادن روحاني- لاريجاني را بسيار محتمل دانسته و نوشته: «‌علي لاريجاني خيلي وقت است كه به جمع مصلحان پيوسته و ديگر براي او بگومگوهاي جناحي ميان اصولگرايان و اصلاح‌طلبان معنايي ندارد. مورد حمايت همه‌جانبه مراجع تقليد و بزرگان در قم است كه مشي اعتدالي او در اين حمايت‌ها بي‌تأثير نيست.» در ادامه روند تخريب‌گرايانه روزنامه‌هاي زنجيره‌اي عليه ائتلاف اصولگرايان روز گذشته اعتماد هم در گزارشي به وضعيت ائتلاف اصولگرايان پرداخته و با اشاره به اين موضوع كه مصباح يزدي، محمد يزدي‌ولايتي، رضايي، قاليباف، جليلي و باهنر به همايش انتخاباتي اصولگرايان نيامدند اما وزراي احمدي‌نژاد آمدند، مي‌نويسد: «هرچند در اين همايش اصولگرايان زيادي آمدند اما سران اين جناح بازهم ترجيح‌شان به نيامدن و غيبت در چنين همايش‌هايي بود. شايد به چشم آمدن نيامدن فقهاي جناح اصولگرا يعني آيت‌الله مصباح‌يزدي و آيت‌الله محمد يزدي در اين همايش بود كه سيد‌رضا‌تقوي، قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز را مجبور كرد در ميانه حرف‌هايش گريزي به چرايي غيبت اين دو فقيه سرشناس اصولگرا داشته باشد.»

بازي با پول‌هاي كثيف با هدف تخريب نیروهای انقلاب

اواخر سال 93 بود كه وزير كشور خبر از پول‌هاي كثيف به فضاي تبليغاتي و انتخاباتي كشور داد و بعد از مدتي در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي از موضع خود عدول و ضمن عذرخواهي از مردم اظهار كرد كه گفته‌هاي قبلي وي اشتباه بوده است! اما در اين ميان تجديدنظرطلبان بهترين بهره‌برداري را از گفته‌هاي ضد و نقيض وزير كشور كردند و تا مدت‌ها اصولگرايان را مخاطب اصلي اين سخنان قرار دادند.

بازي با «پول‌هاي كثيف» حربه جديد جماعت تجديدنظرطلب است كه براي رسيدن به اهدافي نظير «زير سؤال بردن سلامت انتخاباتي رقيب»، «به چالش كشيدن اصولگرايان و تضعيف پايگاه اجتماعي آنها در آستانه انتخابات پيش‌رو»، «جلب آراي عمومي جهت اقبال از نامزدهاي منتسب به جريان خودي» و «تخطئه مجلس نهم» صورت گرفت و در قالب مطالب و گزارش‌هاي متنوعي با استناد به سخنان وزير كشور بارها به تيتر نخست رسانه اين جناح مبدل شد. «اسناد پول‌هاي كثيف آماده است»، «درباره پول‌هاي كثيف سند ارائه مي‌كنم»، «آماده‌ام اسناد را رو كنم» و «با سند و مدرك به مجلس مي‌روم» بخشي از تيتر‌هاي روزنامه‌هاي آفتاب يزد، اعتماد، شرق و آرمان است كه به نقل از وزير كشور مورد توجه قرار گرفت. «پول‌هاي كثيف در سياست» عنوان مطلب روزنامه اعتماد در همان مقطع است كه تلاش كرده ضمن پوشش سخنان تركان به تخريب اصولگرايان بپردازد: «... مشاور ارشد رئيس‌جمهور هم به همين عرصه آمد. از «پول‌هاي كثيف» گفت و اقداماتي كه قرار است در مقابل آن انجام دهند؛ پول‌هاي كثيفي كه برخي در انتخابات آن را هزينه مي‌كنند، همان چيزي است كه علي‌اكبر تركان مي‌گويد كه قرار نيست اجازه دهند با استفاده از آنها در انتخابات سال ٩٤ پيروز شوند.» روزنامه‌هاي زنجيره‌اي روز گذشته بار ديگر به شكلي هدفمند و گسترده به بازتاب سخنان مصطفي كواكبيان درباره مجلس هشتم پرداختند و سخنان وي را بهانه‌اي براي تخريب دوباره جريان اصولگرا قرار دادند و تلاش كردند نام اصولگرايي را با فساد‌هاي سيستماتيك پيوند زده و به جامعه اين را القا كنند كه جاي پاي وابستگان به اين طيف در پرونده‌هاي مهم فسادهاي اقتصادي كشور وجود دارد.

آرمان يكي از اين روزنامه‌هاست كه تيتر يك خود را به اين موضوع اختصاص داد و در گزارشي با عنوان «توزيع 3 نوبت پول در مجلس هشتم» نوشت: «سخن از ورود پول‌هاي كثيف به انتخابات بارديگر در محافل سياسي مطرح است؛ پول‌هاي كثيفي كه درباره ورود آنها به مبحث انتخاباتي هشدارهاي زيادي از سوي آگاهان داده شده بود. اكنون در اين مقطع كه نظارت افكار عمومي بر شيوه آماده شدن كانديداها براي دو انتخاباتي كه قرار است در اسفندماه برگزار شود بيش از هميشه شده است، بار ديگر نگراني‌ها از ورود پول‌هاي كثيف به انتخابات افزايش يافته است... مصطفي كواكبيان هم درباره ورود پول‌هاي مسئله‌دار به انتخابات هشدار داد. دبيركل حزب مردمسالاري با بيان اينكه واقعاًً نگران ورود اين پول‌ها به انتخابات هستيم، گفت: خدا نكند كه پول‌هاي بابك زنجاني در انتخابات پيش رو پيدا و توزيع شوند. مصطفي كواكبيان با اشاره به حضور خود در دور هشتم مجلس شوراي اسلامي درباره پرونده تحقيق و تفحص از معاونت اول رياست‌جمهوري اظهار كرد: در آن زمان ما اقدام به تحقيق و تفحص كرديم تا نشان دهيم دولتي كه مي‌گويد پاكدست‌ترين دولت تاريخ است چقدر پاكدست است. وي با تأكيد بر اينكه واقعاً نگران پول‌هاي كثيف در جامعه هستيم به درخواست بابك زنجاني درباره تمديد زمان بازگرداندن بيت‌المال اشاره و اظهار كرد: اخيراً بابك زنجاني مجدداً مهلت خواسته تا 7 هزار ميليارد توماني كه معلوم نيست كجاست را پس بدهد. وي ادامه داد: خدا نكند اين پول‌ها در انتخابات پيش رو پيدا و توزيع شود.»

در حــالـي جـمـاعـت تجديدنظرطلب تلاش دارند با تمركز روي «پول كثيف» خود را مدعي پاك‌دستي و همراه با منافع و مطالبات جامعه جا بيندازند كه اسناد و مدارك فراواني اثبات مي‌كند كه وابستگان به اين جماعت در انتخابات گذشته توانسته‌اند با پول‌هاي شبهه‌ناك فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را برجسته كنند، به عنوان نمونه نيك‌آهنگ ‌كوثر كه از طرف مهدي هاشمي مأمور به راه‌اندازي سايت بهينه‌سازي مصرف سوخت شده است، در اين زمينه در سايت خود مي‌نويسد: ماه‌ها پيش از برگزاري انتخابات 88، گروه‌هاي مختلفي در دانشگاه آزاد گرد آمده بودند و براي حمايت از كانديداي مورد حمايت گروه‌هاي نزديك به هاشمي رفسنجاني و اصلاح‌طلبان برنامه‌ريزي مي‌كردند.

منبع مالي اين گروه چه بود؟... بعدها معلوم شد كه غلامحسين كرباسچي نيز با فروش آسمان به برج‌سازان، بخشي از هزينه‌هاي تبليغاتي سيدمحمد خاتمي را تأمين كرده است. سازندگان برج‌هاي فرمانيه و الهيه سهم خود را در به قدرت رساندن سيدمحمد خاتمي داشتند و روزنامه همشهري نيز با چاپ ويژه‌نامه‌هاي روزنامه‌هاي مختلف، سهم خود را. سايت خودنويس مي‌افزايد: در سال 84 اما هزينه‌هاي تبليغاتي هيچ كانديدايي به اندازه هاشمي‌رفسنجاني سرسام‌آور نبود. يك مدير و شريك تجاري خانواده، چاپخانه‌اي به ارزش 500‌هزار دلار وارد ايران كرد و يكي از شركا هم برچسب‌هايي به زبان انگليسي براي سردار سازندگي چاپ كرد اما چيزي كه بعدها براي مديران زيردست پسر هاشمي دردسرساز شد، استفاده از بودجه وزارت نفت و سازمان بهينه‌سازي براي تبليغات بود. همچنين حمزه كرمي، مدير زيردست مهدي هاشمي از پيمانكاران سازمان بهينه‌سازي سهمي براي انتخابات گرفت؛ چيزي كه در دفاتر سازمان ثبت نشده بود. حال انتظار اين است در شرايطي كه جماعت تجديدنظرطلب تلاش مي‌كند با اتخاذ اينگونه تاكتيك‌ها پيروزي خود در انتخابات را قطعي كند، نیروهای انقلاب ضمن حفظ وحدت به روشنگري با ادعاهاي تجديدنظرطلبان هم پاسخ دهد.

http://javanonline.ir/fa/news/763144

ش.د9405409

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات