تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۲۰۸

آيا شهادت «بدرالدين» بر حزب‌الله لبنان تأثير مي‌گذارد؟ (بخش سوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات ـ 1395/03/06 ـ شماره 26448 ـ صفحه 12)

مقاومت قدرتمندتر مي‌شود

رئیس موسسه «الأمان» لبنان تاکید کرد شهادت «مصطفی بدرالدین» مقاومت را قدرتمندتر خواهد کرد.به گزارش خبرگزاری مهر حزب الله لبنان با صدور بیانیه از از شهادت مصطفی بدرالدین به دنبال وقوع انفجاری مهیب در یک مرکز این گروه در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق خبر داد.مصطفی بدرالدین از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان در سال ۱۹۶۱چشم به جهان گشود. او از همان دوران ابتدایی پیوستنش به جبهه مقاومت در لبنان سرسختانه به مقابله با جبهه مقابل یعنی رژیم صهیونیستی پرداخت.

پس از اشغال کویت توسط صدام معدوم، تَنی چند از اعضای مقاومت از جمله شهید مصطفی بدرالدین در زندان کویت گرفتار شدند. وی از سال ۱۹۸۳تا اوایل سال ۱۹۹۰در زندان کویت اسیر بود. شهید بدرالدین پس پایان دوران اسارت و آزادی از زندان کویت بار دیگر به لبنان بازگشت تا در جبهه نبرد حق علیه باطل نقش آفرینی کند. وی قصد داشت تا پس از آزادی از زندان کویت فرماندهی نیروهایی را که برای آزادسازی جنوب لبنان از اشغال صهیونیستها آموزش می دیدند، بر عهده گیرد. به مناسبت شهادت مصطفی بدرالدین خبرگزاری مهر گفتگویی را با «جمیل ضاهر» رئیس موسسه الأمان لبنان انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد:

* دلایل ترور مصطفی بدرالدین فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان را در این برهه زمانی در چه می‌دانید؟

** شهید بدرالدین یک مجاهد شجاع در صحنه نبرد محسوب می شد، وی همواره در جبهه مقاومت علیه استکبار حضور فعال داشت. علت این ترور به خاطر ضربات سنگینی است که تکفیری‌ها و رژیم صهیونیستی از جانب شهید بدرالدین دریافت کردند. انفجاری که رخ داد، بسیار شدید بود و برادران ما همچنان مشغول تحقیق پیرامون علت وقوع آن هستند لذا اکنون نمی توان درباره جزئیات این حادثه سخن گفت و باید در انتظار تکمیل تحقیقات بود.ترور مصطفی بدرالدین ناشی از شکست تلاش‌های نظامی، قضایی و تبلیغاتی برای از بین بردن مقاومت و نمادهای آن است، انتظار می رفت کسانی که به دنبال نابودی مقاومت بودند در پی ناامیدی از تحقق خواسته شان به مرحله حذف فیزیکی نمادهای مقاومت روی بیاورند و این امر صورت گرفت.

* فکر می کنید عاملان ترور مصطفی بدرالدین چه کسانی هستند؟

** من بعید نمی دانم گروهی که بدرالدین را به شهادت رساند همان گروهی باشد که عامل ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر اسبق لبنان بود.

* شهادت مصطفی بدرالدین چه تاثیری بر مقاومت حزب الله خواهد داشت؟

** شهادت مصطفی بدرالدین نه تنها تاثیر منفی بر مقاومت لبنان نخواهد داشت بلکه بیش از پیش عزم حزب الله را در مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و تکفیری‌ها افزایش خواهد داد، تکفیری‌هایی که دارای یک ریشه و هدف هستند و آن از بین بردن مقاومت و اسلام واقعی است.

یک تیر و دونشان علیه حزب‌الله

به گردن نگرفتن مسئولیت ترور مصطفی بدرالدین از جانب گروه‌های مسلح سوری، یا نیروهایی خارج از سوریه، می‌تواند هماهنگ و در راستای جنگی روانی علیه حزب‌الله باشد.حزب‌الله لبنان مسئولیت شهادت فرمانده نظامی خود، مصطفی بدرالدین را به «گروه‌های تکفیری» نسبت داده است، اما نه گروه‌هایی همچون داعش و جبهه نصره و نه دیگر گروه‌های درگیر با حزب‌الله در سوریه تاکنون چنین مسئولیتی را نپذیرفته‌اند.رامی عبدالرحمان، رئیس گروهی به نام دیدبان حقوق بشر در سوریه که به نوعی از ابزارهای اطلاع‌رسانی گروه‌های مخالف نظام حاکم بر سوریه به شمار می‌رود نیز در گفتگوهای متعددی که با رسانه‌های عربی داشته، گفته است که هیچ‌یک از گروه‌های مسلح درگیر با حزب‌الله در سوریه در قتل مصطفی بدرالدین دست نداشته‌اند و اساسا این گروه‌ها در روزهای اخیر هیچ راکت یا خمپاره‌ای در منطقه‌ای که قتل در آن رخ داده است، شلیک نکرده‌ است.همزمان، موجی در رسانه‌های عربی به راه افتاده است در ترویج این نظریه مضحک که مصطفی بدرالدین قربانی تسویه درونی حزب‌الله شده و به دست عوامل خود این حزب یا متحدانش کشته شده است.بنا بر کارزار تبلیغاتی که بوجود آمده است نسبت دادن ترور مصطفی بدرالدین به حزب‌الله یا سوریه یا روسیه در یک کفه ترازوی احتمال قرار می گیرد و با به گردن نگرفتن مسئولیت ترور مصطفی بدرالدین از جانب گروه‌های مسلح سوری، یا نیروهایی خارج از سوریه، وجه دیگر آن می‌تواند هماهنگ و در راستای جنگی روانی علیه حزب‌الله باشد.

از طرفی،یک روزنامه لبنانی با ارائه تحلیلی ضمن رد نظریه اتفاقی بودن شهادت شهید بدرالدین درباره چگونگی رصد دقیق مکان او مطالبی نوشت .روزنامۀ "الدیار" لبنان با ارائۀ تحلیلی یادآور شد: هر چند برخی ادعا می‌کنند که هدف قرار گرفتن شهید بدر‌الدین اتفاقی بوده است، اما یقیناً اینگونه نیست. پس باید پرسید که چه کسی مکان حضور او را با چنان دقتی رصد کرده که فرماندۀ شهید، با همان نخستین گلولۀ توپ به شهادت رسیده است؟

این روزنامه در مورد طرف‌هایی که در کشف و گزارش محل حضور شهید بدر‌الدین نقش داشته‌اند، نوشت: گفته می‌شود که اگر دستگاه اطلاعاتی اسرائیل مکان حضور بدر الدین را رصد کرده بود، لحظه ای در ترور او با شلیک موشک تعلل نمی کرد، مانند همان کاری که با شهید سمیر قنطار انجام داد. مطمئنا اسرائیلی‌ها هیچ محدودیتی برای این کار نداشتند، حتی اگر توافق آنها با روس‌ها ایجاب می‌کرد که جنگنده‌هایشان از حد معینی به دمشق و مناطق پیرامون آن، از جمله غوطۀ شرقی، نزدیک تر نشوند.از سوی دیگر، محافل نظامی و امنیتی در دمشق از همکاری نزدیک دستگاه‌های اطلاعاتی اردن و ترکیه و در درجۀ بعد عربستان سعودی برای اجرای عملیات ترور سخن می گویند.

هر چند احتمال مشارکت اساسی اسرائیل در چنین عملیاتی به شکل جدی مطرح است، اما به نظر می‌رسد این بار اسرائیل نقش مستقیمی در این ترور نداشته است. با وجود این، باید اسرائیل را برندۀ اصلی ترور شهید بدر الدین دانست.ترور شهید بدر الدین نشان داد که فعالیت دستگاه‌های اطلاعاتی عربی و منطقه ای در سوریه تنها به کسب اطلاعات مواضع، نوع تسلیحات و تعداد رزمندگان حامیان نظام سوریه محدود نیست بلکه به مرحلۀ رصد "فرماندهان برجسته" و طرح ریزی دقیق ترور آنان رسیده است.آیا می توان گفت که ترور شهید بدر الدین "حزب الله" را در برابر معمایی پیچیده تر از معمای ترور شهید عماد مغنیه قرار داده است که در دمشق و در منطقه ای که بسیار امن تصور می شد، به شهادت رسید؟

شهید بدرالدین از پایه گذاران مقاومت در لبنان بود

«سمیرالحسن» تحلیلگر سیاسی و کارشناس نظامی لبنانی با تاکید بر اینکه شهید «مصطفی بدرالدین» سهم بسزا و نقش برجسته ای در بازپس گیری مناطق و شهرهای سوریه ایفا کرد، گفت: شهید بدرالدین به همراه عماد مغنیه از پایه گذاران مقاومت در لبنان بود.الحسن با اشاره به اینکه پاسخ حزب‌الله لبنان به شهادت شهید بدرالدین بسیار سخت خواهد بود،در گفتگو با شفقنا اظهار داشت، شهید بدرالدین از زمان آغاز بحران سوریه فرماندهی یگان‌های حزب‌الله در میدان سوریه را عهده‌دار بود و سهم بسزایی در بازپس‌گیری مناطق اشغالی این کشور دارا بود و به دستاوردهای بزرگی در این خصوص رسید.وی با بیان اینکه شهید بدرالدین نگرانی واقعی و یکی از اهداف همیشگی رژیم صهیونیستی بود، افزود، به اعتقاد من شهادت بدرالدین ناگهانی و همزمان با سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان صورت گرفت.

وی یکی از شخصیت‌های برجسته ای بود که به همراه شهید عماد مغنیه، مقاومت را در سال ۱۹۸۲پایه‌گذاری و هر دو سهم بسزایی در پیروزی ۲۰۰۰ و همینطور جنگ تابستان ۲۰۰۶ ایفا کردند.این تحلیلگر سیاسی لبنانی در ادامه گفت: شهید مصطفی بدرالدین همچنین تاثیر بزرگی درعرصه فلسطین داشت و از جنبش‌های آزادیخواه منطقه نیز حمایت می کرد. وی به عنوان یک فرمانده بین المللی نظیر چه گوارا به شمار می رود.

وی تاکید کرد: شهید بدرالدین در تمامی صحنه‌ها علیه طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی بودو شاید تصادفی بود که برای مبارزه با گروههای تکفیری پای به میدان سوریه گذاشت اما این به این معنا نیست که رژیم صهیونیستی دست از تعقیب وی بردارد. از نظر رژیم صهیونیستی بدرالدین یکی از مهمترین فرماندهان حزب الله محسوب می شد.

این کارشناس نظامی درباره پاسخ احتمالی حزب‌الله به شهادت بدرالدین تصریح کرد به اعتقاد من جنگ بین حزب الله و رژیم صهیونیستی آغاز شده است و همانطور که سید حسن نصرالله نیز هنگام ترور شهید قنطار نیز گفت، قواعد این بازی و این رویارویی، سقفی ندارد و قطعا وقتی که موضوع فرماندهان حزب‌الله باشد، قطعا پاسخ سخت خواهد بود و در سیاق بازدارندگی قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: امر مطلوب در شرایط فعلی تقویت نقش انتفاضه فلسطین و توسعه دامنه آن است که اکنون با چاقو آغاز شده است و در واقع این همان دغدغه شهید بدرالدین بود. رژیم صهیونیستی از زمانی که جنگ سوریه آغاز شده است، در راستای ترور فرماندهان حزب الله و مقاومت تلاش می کند. دیگر نادیده گرفتن چنین موضوعی قابل قبول نیست؛ رژیم صهیونیستی از آب گل آلود که بحران سوریه باشد، در پی ماهیگیری بوده و در راستای هدف قرار دادن مقاومت فعالیت کرده است.سمیرالحین درباره موضع روسیه نسبت به ترور مصطفی بدرالدین نیز گفت: روسیه برای مبارزه با تروریسم به سوریه آمده است.

موضوع اسرائیل در برنامه‌هایش نیست؛ روس‌هابه درگیری با رژیم صهیونیستی اهمیتی نمی دهند و به نفع هیچ کدام ورود نخواهند کرد.حزب الله پس از اعلام نتایج بررسی‌های خود از شهادت شهید بدرالدین اعلام کرد عزم و اراده ما در ادامه دادن به جنگ علیه پروژه‌‌های آمریکایی - صهیونیستی در منطقه که تروریست‌ها در نوک پیکان آن قرار دارند، جدی تر و مصمم ترازقبل است.

در همین حال،منابع امنیتی حزب الله ضمن اینکه تاکید کردند عملیات ترور شهید بدرالدین را به دقت ارزیابی خواهند کرد بعید ندانستند که این عملیات نتیجه همکاری مشترک میان تروریست‌های تکفیری وسازمان اطلاعات اسراییل و آمریکا باشد به ویژه آنکه سیا و موساد سال‌ها به دنبال وی بودند. همچنین مقامات حزب الله از احتمال مشارکت عربستان یا ترکیه در این عملیات نیز سخن گفته اند . از شهید بدرالدین به عنوان یکی از مسئولان ارشد امنیتی در گروه حزب‌الله لبنان، و جانشین شهید "عماد مغنیه"نام برده شده است.

از دیدگاه صهیونیست‌ها بدرالدین پس از "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب‌الله ، نفر دوم در این گروه به شمار می‌رفت. وی برادر همسر عماد مغنیه بود و چندین بار هم از عملیات ترورجان سالم به در برده بود.سازمان‌های جاسوسی اسراییل، آمریکا و انگلیس بر این باور بودند که شهید بدرالدین در بزرگترین عملیات مقاومت در شناسایی و انهدام شبکه‌های جاسوسی آنها در لبنان و سوریه و بازداشت عوامل آنها در این شبکه‌ها نقش دارد. پس از آن وی به دست داشتن در ترور "رفیق حریری" نخست وزیر اسبق لبنان متهم و تلاش شد، با معرفی کردن وی به عنوان تروریست، امکان پیگرد او را در هر نقطه از جهان فراهم کنند.بعد از این ترور کور و غیر انسانی، مقامات صهیونیستی نتوانستند خوشحالی خود را از این عملیات پنهان کنند و روزنامه صهیونیستی‌هاآرتص در این زمینه نوشت این عملیات پیروزی بزرگ برای اسراییل و ضربه شدیدی به حزب الله بود.

این روزنامه همچنین افزود، تل آویو پیش از این بارها عملیات مخفی برای ترور وی انجام داده است. رادیو ارتش اسرائیل نیزنتوانست بیش از این شادی خود را از این ترور مخفی نگه‌دارد و مصاحبه‌ای از ژنرال "عمیدور" مشاور سابق امنیت داخلی این رژیم پخش کرد که وی در این مصاحبه شهادت بدرالدین را مژد‌ه‌ای برای اسراییل توصیف کرد.این در حالی است که اسراییل و رسانه‌های صهیونیستی معمولا درباره چنین عملیاتی و کشته شدن فرمانده‌های مهم نیروهای مقاومت لااقل تا چند روز سکوت می‌کردند برخی از مقامات صهیونیست هم این حادثه تروریستی را به یکدیگر تبریک گفتند.

حزب الله لبنان اعلام کرد جزئیات این حمله را به دقت بررسی و نتیجه را اعلام خواهد کرد اما در صورت اثبات دخالت اسراییل در این حادثه پاسخ قاطعانه و کوبنده ای به صهیونیست‌ها خواهد داد، همان طور که جنایت اسراییلی‌ها نسبت به ترور عماد مغنیه و سمیر قنطار را بلافاصله پاسخ داد. اما به نظر می رسد این بار همه تروریست‌های منطقه و فرامنطقه‌ای دور هم جمع شده و چنین طرحی را به مرحله اجرا گذاشتند . اما این بار هم حزب الله پاسخ همه تروریست‌ها را چه در میدان نبرد ، چه در سوریه و چه در لبنان یا قلب تل آویو خواهد داد تا دشمنان مقاومت اسلامی بدانند که مسلمانان بر سر ارزش‌های و آرمان‌های خود با کسی شوخی ندارند.

10 فرمانده که حزب‌الله در 2 سال تقدیم آزادی سوریه کرد

حزب الله لبنان که از زمان آغاز جنگ در سوریه همواره برای تحقق امنیت و آرامش در این کشور در کنار نیروهای سوری بوده، طی دو سال اخیر 10 فرمانده نظامی برجسته خود را در راه آزادی این کشور از چنگ تروریسم، تقدیم کرده است.حزب الله لبنان که همواره از سوی حامیان غربی و منطقه ای رژیم صهیونیستی با سخت‌ترین هجمه‌ها روبه‌رو بوده و بسیاری از همدستان اسرائیل آن را "نهادی تروریستی" می‌خوانند، از زمان آغاز بحران و جنگ داخلی سوریه بدون هیچ چشم‌داشتی در کنار ارتش این کشور به مقابله با تروریست‌ها پرداخته و در این راه شهدای زیادی را تقدیم آزادی سوریه و پیشبرد اهداف مقاومت کرده است و هیچگاه از عزم و اراده آن کاسته نشده است.

حزب الله لبنان طی دو سال 10 فرمانده برجسته خود را در راه آزادی و امنیت سوریه تقدیم کرده است که این فرماندهان یا به طور مستقیم توسط رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند و یا توسط ایادی این رژیم در سوریه به این فیض نائل آمده‌اند. این 10 فرمانده بر اساس گزارشی از اسکای نیوز، عبارتند از:مصطفی بدرالدین فرمانده نظامی برجسته حزب الله لبنان که از وی به عنوان جانشین شهید عماد مغنیه یاد می‌شد.وی در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق در یک انفجار ترور شد، اقدامی که بار دیگر انگشت‌های اتهام را به سوی رژیم صهیونیستی دراز کرد.بدرالدین از جمله فرماندهان حزب الله محسوب می‌شود که از نخستین روزهای آغاز بحران سوریه راهی این کشور شد تا در مقابل توطئه‌ای که علیه مقاومت به راه افتاده بود بایستد و وعده داده بود "در این راه یا پیروز می‌شود و یا به شهادت می‌رسد".علی فیاض که به "ابوعلاء البوسنه" معروف است، فوریه گذشته در درگیری با داعش در منطقه خناصر واقع در حومه حلب در شمال سوریه به شهادت رسید.

او نیز از فرماندهان زبده حزب‌الله بود که تجربه سال‌ها جنگ با رژیم صهیونیستی را در کارنامه خود داشت.سمیر قنطار که عملیات حزب الله در جنوب سوریه را رهبری می‌کرد از جمله دیگر فرماندهان نظامی این حزب‌الله است که اواخر سال گذشته میلادی در سوریه به شهادت رسید.

حزب الله پس از ترور قنطار اعلام کرد که وی از سوی جنگنده‌های اسرائیل در منطقه جرمانا در دمشق هدف قرار گرفت.حسن حسین الحاج معروف به "ابومحمد الاقلیم" یکی از برجسته‌ترین رهبران نظامی حزب الله بود که در اکتبر 2015 در درگیری با شورشیان مسلح سوری در منطقه‌ای بین حومه حماة و ادلب به شهادت رسید.حسن جفال فرمانده نیروهای نخبه حزب الله در سپتامبر سال گذشته میلادی در شهر زبدانی در حومه دمشق شهید شد.در ماه مه 2015 دو برادر فرمانده حزب‌الله به نام‌های غسان فقیه (ساجد الطیری) و جمیل فقیه در سوریه به شهادت رسیدند.

غسان فقیه در منطقه قلمون در حومه دمشق شهید شد و برادرش نیز چند روز بعد در حومه ادلب به وی پیوست.علی خلیل علیان (ابوحسین ساجد) و توفیق‌النجار دو فرمانده دیگر حزب الله هستند که مه 2015 در درگیری با تروریست‌های مسلح در منطقه قلمون جان خود را فدای آزادی سوریه کردند.از جمله مهم‌ترین و برجسته‌ترین رهبران حزب‌الله که این حزب در دو سال گذشته برای آزادی سوریه و دفاع از جبهه مقاومت تقدیم کرد جهاد مغنیه است که در حمله هوایی اسرائیل در ژانویه 2015 به پدر شهیدش عماد مغنیه پیوست.عماد مغنیه، فرمانده نظامی ارشد حزب الله و مهندس پروژه‌های نظامی حزب‌الله بود که برای سال‌ها خواب را از چشم صهیونیست‌ها ربوده بود.

وی نیز که سوریه را ستون فقرات مقاومت می‌دانست در سال 2008 درحالی که برای انجام یک ماموریت جهادی به دمشق رفته بود توسط عوامل رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

در همین حال،کارشناسان ابراز عقیده می‌کنند توطئه‌ای عربی-غربی و عبری به صورت همزمان عایه حزب‌الله آغاز شده است.در همین رابطه، استعفای فرستاده ویژه سازمان ملل در بیروت در قطعنامه‌ «1559» که با پیشنهاد انتصاب فلتمن به جانشینی وی همراه شده، سؤالات بسیاری در بیروت ایجاد کرده است.به گزارش فارس، تصمیم «تریه رود لارسن»، از طراحان توافقنامه اسلو و ناظر بر اجرای قطعنامه 1559 شورای امنیت برای کناره‌گیری از سمتش در پایان ماه جاری میلادی ذهن محافل سیاسی لبنانی را مشغول کرده است.

او نماینده ویژه سازمان ملل در اجرای قطعنامه 1559 است.قطعنامه 1559 سازمان ملل مورخ 2 سپتامبر 2004 (دو سال قبل از جنگ 33 روزه) صادر شد و ضمن الزام نیروهای خارجی از جمله سوری به خروج از لبنان، خواستار خلع سلاح گروه‌های مختلف لبنانی از جمله حزب‌الله شد.لارسن نروژی که گفته می‌شود، بن بست سیاسی در لبنان از جمله خلأ دو ساله ریاست جمهوری مهمترین دلیل استعفای او شمرده می‌شود، به «بان کی‌مون»، دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داده، این سمت و نظارت بر پرونده قطعنامه 1559 شورای امنیت را به «جفری فلتمن»، معاون سیاسی‌ بان کی‌ مون بسپارد.محافل سیاسی بر این باورند، راد لارسن که طی 12 سال گذشته توسط واشنگتن اداره و هدایت می‌شد، به دستور کاخ سفید به دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد کرده، پرونده قطعنامه 1559 را به دفتر فلتمن محول کند.

در این راستا، اقدام «ولید جنبلاط»، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان با انتشار تصویری از خود و فلتمن در صفحه شخصی‌اش در شبکه توئیتر سوالات بسیاری درباره اهداف نهفته در پس بازگشت فلتمن به عرصه لبنان ایجاد کرده است.فلتمن از سال 1986 فعالیت خود را در وزارت امور خارجه آمریکا شروع کرد. او هرچند اکنون سمت معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد را دارد، اما دیپلمات‌ها او را به عنوان یکی از عناصر پر نفوذ وزارت خارجه آمریکا می‌شناسند که در پوشش این پست به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.فلتمن از مهمترین دیپلمات‌های آمریکا در امور خاورمیانه است که بیشتر دوران فعالیتش را روی مسائل خاورمیانه بویژه ایران تمرکز داشته است.فلتمن به فعالیت‌های آرام و پشت پرده‌ معروف است.

شاید جنجالی‌ترین دوره فعالیت معاون کنونی بان‌کی‌مون به سال‌های 2004 تا 2008 میلادی بازگردد که به عنوان سفیر آمریکا در بیروت منصوب شد و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله بارها از دخالت این دیپلمات آمریکایی در امور داخلی لبنان انتقاد کرد، به گونه‌ای که در سال 2006 به دنبال تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک لبنان، سید حسن نصرالله دولت «فواد سنیوره»، نخست وزیر وقت لبنان را به دلیل دخالت‌ها و تاثیر‌ات گسترده فلتمن بر تصمیم‌گیری‌های کابینه سینوره «دولت فلتمن» خواند.

فلتمن طی سال‌های 1995 تا 1998 در سفارت آمریکا در سرزمین‌ اشغالی فلسطین و طی سال‌های 2000 تا 2001 به عنوان دستیار ویژه سفیر آمریکا در تل‌آویو در روند سازش فعالیت داشت و از سال 2001 تا 2003 با دو پست در کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس مشغول به کار بود.فلتمن به زبان‌های عربی، فرانسه و مجاری تسلط کامل دارد و به دشمنی‌اش با حزب الله معروف است، به گونه‌ای که «فرانکلین لامپ»، نویسنده و تحلیلگر آمریکایی با بیان اینکه دادگاه بین‌المللی ابزاری در دست آمریکا و اسرائیل جهت دستیابی به اهدافشان در منطقه از جمله تخریب حزب‌الله لبنان است، فلتمن را ابزار اجرایی واشنگتن و تل‌آویو در لبنان و منطقه می‌داند.

بی‌شک اجرای قطعنامه 1559 شورای امنیت درباره خلع سلاح مقاومت حزب الله مهمترین ماموریت فلتمن در لبنان و منطقه شمرده می‌شد که موفق به محقق کردن آن نشد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\05\05-25\20-27-51.htm&storytitle=%E3%DE%C7%E6%E3%CA%20%DE%CF%D1%CA%E3%E4%CF%CA%D1%20%E3%ED%9D%D4%E6%CF

ش.د9500508

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات