تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۸۰
مسعود پزشکیان و علی مطهری نواب ریاست مجلس دهم شدند

اصلاح‌طلبان خندیدند

پایگاه بصیرت / امید کاجیان

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/03/12 ـ شماره 4626 ـ صفحه 2)

صبح ساعت 8، نشست مجلس دهم آغاز می‌شود. قرار است در این ساعات فقط به اعتبار نامه‌ها رسیدگی کنند. خود نمایندگان هم بعید می‌دانند بحث اعتبارنامه هایشان اینقدر زود به پایان برسد و همه بروند سر اصل مطلب! اما جریان این است که لاریجانی روش را تغییر داده. اسامی منتخبین و تایید اعتبار نامه‌های آن‌ها به جای آن که به صورت فردی و تک تک خوانده شوند به صورت لیستی در 15 شعبه مذکور قرائت می‌شوند. موضوعی که مورد انتقاد برخی است. اما لاریجانی زیربار تذکرات نمی‌رود و تایید شدن اعتبارنامه‌های نمایندگان، یکی پس از دیگری به صورت فهرست وار اعلام می‌شود.

از وجنات علی لاریجانی مشخص است که او حسابی کیفش کوک است! و با سخنگوهای شعب 15 گانه تاییداعتبارها، هر از گاهی مزاح‌های لاریجانی وار!می کند.

نمونه اش شوخی با "ذوالقدر"، زمانی که او مشغول قرائت گزارش شعبه سه است، ذوالقدر چند بار اسامی منتخبین را جا می‌اندازد، لاریجانی ضمن تذکر به او، می‌گوید:"البته در سن و سال شما طبیعی است"!

خوش و بشی که با سکینه الماسی سخنگوی شعبه 11 انجام می‌دهد را هم فراموش نکنیم، او، توضیحاتی در مورد عکسی که از وی در واکنش به آغاز سخنان الماسی با «به نام خداوند رنگین کمان» منتشر شده بود ارائه داده و آن را شیطنت رسانه‌ای می‌خواند اما توجیه و یا توضیحش خنده دارتر از خنده‌های آن روز اوست: "در آن زمان به جهت خستگی، چشمم را مالش دادم که رسانه‌ها شیطنت کردند."

لاریجانی همچنین به این نماینده جدیدالورود می‌گوید: "باید از این به بعد پوست کلفت باشید."

اما الماسی بی توجه به صحبت‌های وی مثل دفعه قبل گزارش خود را با یک شعر آغازمی کند.

هنوز ساعت 10 صبح نشده که تایید تمام اعتبارنامه‌ها اعلام می‌شود.

باید بروم تا رییس! یک رای هم کمتر نیاورد

... و حالا نوبتی هم که باشد نوبت تعیین انتخابات هیئت رییسه دائم است. این موضوع آنقدر مهم است که محمدرضا پورابراهیمی (نماینده کرمان )که در گوشه‌ای ازصحن با خبرنگار آفتاب یزد گفتگو می‌کند، می‌گوید باید بروم تا رییس! یک رای هم کمتر نیاورد! دیگر همه می‌دانند علی لاریجانی همان رییس است! و اصلاح‌طلب و اصولگرا در گلدان نام او را می‌اندازند، اما این وسط! مصطفی کواکبیان هم، حس شوخ طبعی اش گل می‌کند و با داد می‌گوید من هم کاندیدا هستم. هرچه لیست امیدی‌ها به او می‌گویند بنشین، او بازهم با خنده اعلام کاندیداتوری می‌کند. حرکتی کاملا ناهماهنگ با فراکسیون امید!

شاید کواکبیان هوس کرده تا با اعلام نامزدی اش برای ریاست و سپس انصراف دادن به نفع لاریجانی، نام خود را به عنوان یکی از کسانی که به ریاست لاریجانی کمک کرده " بولد " کند و برسر زبان‌ها بیندازد، اما با هر نیتی! لاریجانی دست او را می‌خواند ووقتی کواکبیان با فریاد و ایما و اشاره اعلام انصراف می‌کند، او می‌گوید:"آقای کواکبیان، شما هم از آن آخر بای بای می‌کنید!"

نتیجه آنکه کواکبیان با بالا و پایین پریدن در خواست انصراف می‌دهد! ولی در انتخابات ریاست شرکت داده می‌شود وثمره اش هم آن است که علی لاریجانی با 237رای رییس می‌شود و کواکبیان با 11 رای مضحکه! البته لاریجانی، خودش هم با پوزخندی پشت تریبون می‌گوید:" آقای کواکبیان وسط رای‌گیری گفتند که انصراف می‌دهند اما ما نمی‌توانستیم تغییری ایجاد کنیم." حالا کیف لاریجانی از قبل هم کوک تر شده! تا اینکه دقایقی بعد،اسامی کاندیداهای نواب رئیس، دبیران و ناظران هیئت رئیسه نیز اعلام می‌شود؛‌ در بحث نواب رییس یک اتفاق ایده آل برای اصلاح‌طلبان می‌افتد چرا که از بین علی مطهری و مسعود پزشکیان فراکسیون امید با محمد دهقانی و حاجی بابایی اصولگرا، مسعود پزشکیان و علی مطهری به ترتیب با 158و 133 رای به عنوان نواب رییس اول و دوم مجلس انتخاب شدند. حذف دهقانی و جانشینی علی مطهری آنقدر برای لیست امیدی‌ها پیروزی بزرگی است که همه مطهری را بلند می‌کنند، می‌فشرند، به او تبریک می‌گویند و اوو خودشان را به سمت جایگاه خبرنگاران و دوربین‌های عکاسی می‌آورند تا پیروزی شان را رسانه‌ای کنند.

گرفتن عکس یادگاری توسط مطهری و پزشکیان همچنان ادامه دارد که لاریجانی خطاب به آنها می‌گوید: " دوستانی که آن انتها هستند بفرمایید بنشینید، خسته می‌شوید؛ من نگران شما هستم."

لاریجانی که داماد شهید مطهری است، ادامه می‌دهد:‌ "جواب همشیره‌تان را نمی‌دانم چه بدهم."

غنیمت است؟!

در ادامه، غلامرضا کاتب، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، اکبر رنجبرزاده، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، احمد امیرآبادی‌فراهانی و محمدعلی وکیلی به عنوان دبیران هیئت رییسه انتخاب می‌شوند. حضور محمد علی وکیلی و حذف موسوی لارگانی یک اتفاق خوب دیگر برای اصلاح‌طلبان در این مرحله است. هرچند سهیلا جلودارزاده از شکست خوردگان بزرگ اصلاح‌طلبان در انتخابات دبیران هیئت رییسه دائم است.

در این میان محمد آشوری، بهروز نعمتی و محمد قسیم عثمانی به عنوان کارپردازان هیئت رییسه برگزیده می‌شوند. باقی ماندن" قسیم عثمانی"در این جایگاه هم، حسابی به دل اصلاح‌طلبان می‌چسبد. هرچند آنها، افسوس" پروانه مافی" که رای نیاورد را نیز می‌خورند. با این اوصاف در هیئت رییسه دائم مجلس 2نفر دیگر به جمع اصلاح‌طلبان اضافه می‌شودکه یکی از آنها علی مطهری نایب رییس است ! و از طرفی دیگر دونفر از اصولگرایان نیز از این جمع کم می‌شوند! این یعنی اینکه حالا کمی توازن برقرار شده البته نه کاملا!

حضور 5 اصلاح‌طلب در بین 12 نفر اعضای هیئت رییسه برای خیلی‌ها غنیمتی است. هر چند زمانی بهروز نعمتی و علی لاریجانی هم جزو لیست امید بودند ولی حالا دیگر باید آن‌ها را کاملا جدا از اصلاح‌طلبان دید. با جدا کردن آنها از لیست امید باید گفت اکنون در هیئت رییسه سهم فراکسیون امید شد 5 نفر و سهم فراکسیون ولایت شد 7 نفر.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=38499

ش.د9500587

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات