تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۸۷

علي مطهري: حتي اگر گلشيفته فراهاني هم توبه کند مي‌تواند برگردد

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1395/03/16 ـ شماره 4053 ـ صفحه 15)

گروه سياسي: علي مطهري بي شک يکي از محبوب‌ترين نماينده هاي مردم تهران است، او کسي است که بارها شجاعت خود را در بيان حقيقت ثابت کرده است و حتي در اين راه ضرب و شتم هم شده است اما هيچگاه پا پس نکشيده است، او اخيرا در مناظره‌اي تحت عنوان «حدود آزادي بيان و انديشه در انقلاب اسلامي» شرکت کرده است و با محمدحسن قديري ابيانه به بحث نشسته است.

به گزارش انتخاب در بخشي از اين مناظره قديري ابيانه با اشاره به صحبت‌هاي چندي پيش علي مطهري پيرامون ابطال آراي مينو خالقي بيان داشت: ايشان صحبتي داشتند که بايد صلاحيت خانم مينو خالقي پس از انتخابات در مجلس بررسي شود، حال سوال من اين است که اگر اين اتفاق مي‌افتاد ايشان اعتبارنامه خانم خالقي را تأييد مي‌کردند؟

علي مطهري در پاسخ به سوال قديري ابيانه اظهار داشت: طبق قانون اگر بعد از رأي مردم اسنادي عليه يکي از منتخبان پيدا شود بايد بيايد در مجلس تا در خلال بررسي اعتبارنامه‌ها آن اسناد نيز بررسي شود؛ در اين زمينه معتقدم شوراي نگهبان خلاف قانون عمل کرده است. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: طبق قانون انتخابات، شوراي نگهبان 20 روز پس از اظهارنظر هيأت مرکزي نظارت نظر قطعي و نهايي خود را در خصوص تأييد يا رد صلاحيت داوطلبان به وزارت کشور اعلام مي‌کند بنابراين نمي‌تواند مجدداً يک نفر را رد صلاحيت کند چراکه نظر خود را داده و نمي‌تواند 2 نظر بدهد.

در اين قسمت قديري ابيانه مجدداً سوال خود از مطهري را مطرح کرد و گفت: بر فرضي که اعتبارنامه ايشان به مجلس مي‌آمد شما چه رأيي مي‌داديد؟

مطهري در پاسخ به قديري ابيانه بيان داشت: اگر اعتبارنامه خانم خالقي در مجلس بررسي مي‌شد من به ايشان رأي مثبت مي‌دادم به خاطر اينکه يک خانمي که متدين و معتقد به حجاب است و خودش هم پژوهشگر قرآن است اگر جايي اشتباه کرده و يک‌بار، دو بار، سه بار جايي بي‌حجاب هم بوده اشکال ندارد؛ الآن آمده اصلاح کرده، معتقد به حجاب است و سيره‌اش سيره يک زن مسلمان و مؤمن است و ما حق اينکه آبروي او را ببريم نداريم. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: مگر بقيه نماينده‌ها قبل از دوره نمايندگي‌شان اشتباهي نکرده‌اند، مگر خود شما هيچ اشتباهي نکرده‌ايد؟ اين روش اسلامي دارد، ممکن است فردي يکجايي اشتباه کند توبه کرده است.

قديري ابيانه در اين بخش خطاب به مطهري گفت: بلانسبت خانم خالقي اگر گلشيفته فراهاني نيز توبه کند شما به او نيز رأي مي‌دهيد؟

مطهري در پاسخ قديري ابيانه گفت: اگر حتي خانم گلشيفته فراهاني هم توبه کند هيچ اشکالي ندارد و مي‌تواند برگردد به دامان اسلام البته اين را بايد از فقها سوال کنيم ولي فکر مي‌کنم هر گناهي قابل توبه کردن است.

قديري ابيانه در جواب مطهري اظهار داشت: بله، توبه خانم گلشيفته فراهاني را مي‌پذيرم مي‌گويم برگرد، ولي در حکومت نمي‌تواني باشي، نماينده مجلس نمي‌تواني باشي، مي‌گوييم همه در برابر قانون برابرند در اجراي قانون که برابر نيستند کسي با چنين سابقه‌اي قاضي نمي‌تواند باشد ولي اگر در برابر قاضي قرار گرفت قاضي نبايد بين او و حاکم فرقي بگذارد.

وي ادامه داد: ضمن اينکه قانون اساسي، تفسير قانون را بر عهده شوراي نگهبان گذاشته است، حالا من اينجا سوال ديگري مي‌پرسم اگر کسي با مدرک ديپلم يا مدرک جعلي در انتخابات ثبت‌نام کرد و رأي آورد، بعد مشخص شود که مدرک او جعلي بوده است موضوع ارجاع شود به مجلس، مجلسي‌ها هم بگويند قبول است اين فرد در مجلس باشد در حالي که قانون مي‌گويد شرط نمايندگي مجلس فوق‌ليسانس است، آيا چنين فردي مي‌تواند در مجلس نماينده باشد.

اين کارشناس عالي امور استراتژيک درباره نقل‌قول علي مطهري از آيت‌الله جنتي گفت: آن چيزي که آيت‌الله جنتي گفتند اين است که ممکن است در مجلس نمايندگان جناحي رأي دهند، به هم‌حزبي خود رأي دهند نه چون حق با اوست چون هم‌حزبي آنان است، بنابراين، اين موضوع، موضوعي نيست که بخواهد به مجلس سپرده شود؛ به خصوص اينکه ايشان خودش را محجبه و پژوهشگر قرآن معرفي کرده است. قديري ابيانه افزود: من فکر مي‌کنم اگر شهيد مطهري هم جاي شوراي نگهبان بودند همان رأيي را مي‌دادند که آيت‌الله جنتي داد. مطهري در ادامه در پاسخ به قديري ابيانه بيان داشت: اينکه گفتيد اگر شهيد مطهري بودند همين رأي آيت‌الله جنتي را مي‌دادند نشان مي‌دهد که شناخت درستي از شهيد مطهري نداريد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: اينکه مي‌گوييد فردي با مدرک تقلبي بيايد و رأي بياورد و بعداً مشخص شود، تصميم درباره چنين فردي نيز توسط مجلس خواهد بود، قانون اين را مي‌گويد اگر به قانون احترام مي‌گذاريد، قانون اين را مي‌گويد. وي افزود: ما درباره شرايط نامزدها که بحثي نداريم، مگر کسي گفته که هر کسي با هر شرايطي مي‌تواند نامزد شود که شما چنين مسأله‌اي را عنوان مي‌کنيد. خودتان موضوعي را مطرح و خودتان جواب مي‌دهيد اصلاً بحث در اينجا نيست، بحث در نحوه احراز شرايط است که وقتي مي‌گويند بايد فرد اعتقاد و التزام عملي داشته باشد اين را چگونه احراز کنيم. بحثي که الان داريم اين است که اين نظارت استصوابي را زياد گسترش داده‌ايم.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=248987

ش.د9500589

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات