صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۲۴۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 30 خرداد 1395 شماره 4369

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر آینده مطلوب مورد نظر، ایرانی مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند و برخوردار از عدالت و دارای حکومتی مردمی، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار باشد، ضروری است دانشگاه‌ها آراسته به این شاخص‌ها باشند و نسل جوان را معتقد و مؤمن به این عناصر تربیت کنند. (95/3/29)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
آیا پیشرفت فراموش شده است؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی شب گذشته در دیدار دانشگاهیان خاطرنشان کردند: «کسی که به هر بهانه‌ای مانند انتخابات و امثال آن، نظام را به چالش می‌کشد، نامطمئن است و صلاحیت حضور در دانشگاه‌ها را ندارد، همان‌گونه که هیچ کشوری اجازه به چالش کشیدن نظام حاکم بر آن را نمی‌دهد.» در شرایطی که لازم است کشور اسلامی ما به قله‌های پیشرفت برسد حضور عوامل جریانی که بیشتر به دنبال اهداف حزبی و جناحی هستند، در مسندهای علمی و تحقیقی سبب وارد شدن خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سرمایه‌های انسانی و علمی کشور شده است؛ به‌گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب در شرایط مختلف بر آن تأکید کرده‌اند و در دیدار اخیر خود هم فرموده‌اند: «من چندی پیش نیز درخصوص کاهش سرعت رشد علمی تذکر دادم؛ زیرا سرعت کم شده است و برای جبران فاصله عقب‌ماندگی علمی چاره‌ای جز افزایش سرعت رشد علمی وجود ندارد.» در سال‌های 2007 تا 2011 تقریباً 11 برابر متوسط جهان رشد داشته‌ایم که این رشد بسیار خوب بوده است؛ اما از سال 2013 به یکباره افول علمی کشور شروع شده است، به طوری که احساس می‌شود پیشرفت علمی کشور فراموش شده است که این‌گونه رهبر معظم انقلاب تذکر می‌دهند! اما درباره دلایل کاهش رتبه علمی ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- از بین رفتن انگیزه کار علمی در دانشگاه‌ها با توقف تولیدات داخلی و وابستگی به خارج در زمینه‌های مختلف؛ 2- فاصله گرفتن فضای علمی و دانشگاهی کشور از گفتمان تولید علم و جایگزین شدن حاشیه‌سازی‌های سیاسی؛ 3- به‌کارگیری نیروهای غیر علمی و صرفاً دارای گرایش‌های سیاسی در پست‌های حساس دانشگاهی؛ 4- کاهش سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی؛ 5- قرار نگرفتن پیشرفت‌های علمی در خدمت نیازهای کشور؛ 6- تبدیل نشدن گفتمان پیشرفت علمی به گفتمان غالب در کشور و تأکید بر عوامل برون‌زا برای عبور از نارسایی‌ها.
کند شدن حرکت علمی کشور در بلندمدت عقب‌ماندگی اقتصادی کشور را موجب خواهد شد؛ زیرا تضعیف حرکت علمی کشور اقتصاد دانش‌بنیان را به منزله بالاترین منبع ایجاد درآمد اقتصادی پایدار و درون‌زا در کشور تضعیف خواهد کرد.

▼ گزارش روز
ضرب شست سپاه بر پیکر ضد انقلاب

روز چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ دوازده نفر از اعضای کارکشته و باسابقه حزب دموکرات کردستان ایران در قالب دو گروه عملیاتی به منظور انجام فعالیت‌های سیاسی و خرابکارانه وارد حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و به طور خاص منطقه اشنویه در شمال غربی استان آذربایجان غربی شدند که با رصد اطلاعاتی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با رشادت‌های فرزندان این مرزوبوم، همه این اشرار به هلاکت رسیدند. گفتنی است، پس از سال ۱۳۷۵ و عملیات بیت‌المقدس که به متعهد شدن این حزب مبنی بر حضور نداشتن در منطقه و خروج از فاز نظامی به فاز سیاسی منجر شده بود، به نظر می‌رسد این عملیات نخستین حضور و رویارویی مستقیم نظامی این حزب با رزمندگان سپاه اسلام در این حجم  بوده است.
عملیات مذکور به هلاکت کیوان خضری (مسئول تشکیلات اشنویه حزب و جانشین ناوند یا مرکز شماره ۳ این حزب) و لقمان شیخانی (مسئول امنیت ناوند ۳) از افراد مشهور سران این حزب، به همراه ۱۰ عضو دیگر آن منجر شده است. بدیهی است عملیات اخیر رزمندگان سپاه اسلام شدیدترین ضربه را بر پیکر حزب دموکرات در حدود 20 سال اخیر وارد کرده است؛ به گونه‌ای که با گذشت بیش از سه روز از پایان عملیات، حزب دموکرات تاکنون اسامی معدومان خود را منتشر نکرده و سعی کرده است تا حد امکان از قبول شکست و کشته شدن اعضای خود امتناع ورزد، البته پس از انتشار تصاویر مربوط به اشرار در فضای مجازی و رسانه‌ها، به صورت تلویحی به این شکست اقرار کرده و مصطفی هجری، دبیر کل این حزب در پیام خود به مردم کردستان بدون هیچ اشاره‌ای به تعداد و اسامی کشته‌شدگان، این شکست را پذیرفته است. گفتنی است، در این عملیات از میان بسیجیان و پاسداران کرد بومی و اهل سنت منطقه اشنویه نیز چهار نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

▼ خبر ویژه
انتشار اسناد تازه درباره نقش آمریکا در ظهور داعش

اسنادی فاش شده است که نشان می‌دهد، «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در دورانی که وزیر خارجه آمریکا بوده، گزارش محرمانه‌ای دریافت کرده که نشان می‌داده است دولت باراک اوباما به صورت فعالانه از «القاعده» که بعدها به داعش تبدیل شده، حمایت می‌کند. طبق این اسناد، کشورهای غربی و خلیج فارس از این گروه تروریستی به منظور تلاش برای سرنگونی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه حمایت کرده‌اند. «کریستوفر فارل» عضو هیئت‌مدیره دیده‌بان قضایی که به این اسناد دست پیدا کرده، گفته است: «این اسناد یک گزارش اطلاعات جاسوسی (IAR)  است.» بر اساس این گزارش، القاعده عراق با سوریه آشناست، در سوریه آموزش دیده و سپس به عراق نفوذ کرده است. در یکی از بندهای این اسناد آمده است، القاعده عراق، از طریق سخنگوی داعش به نام «ابومحمد العدنانی» دولت سوریه را پیشگام «جبهه‌ الروافض» نامیده است. افزون بر آنکه العدنانی از سنی‌های عراق خواسته است علیه دولت سوریه بجنگند؛ همچنین دولت سوریه را به دلیل حمایت از حزب‌الله یک رژیم کافر نامیده است.
 
▼ اخبار
1- نزول ۱۸ پله‌ای رتبه ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

نشست تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) هر سال در سلسله گزارش‌های سرمایه‌گذاری خارجی جهان، روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای مختلف را بررسی کرده و طی آن آمار مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کشورهای جهان را منتشر می‌کند. جدیدترین برآوردهای آنکتاد نشان می‌دهد، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران برای سومین سال متوالی کاهش یافته و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، رتبه ایران از این نظر در جهان ۱۸ پله نزول کرده است. بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، با وجود سیگنال‌ها و اشتیاق دولت یازدهم برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب‌شده از سوی ایران در سال 2015 برای سومین سال متوالی کاهش یافته است. میزان سرمایه مستقیم خارجی جذب‌شده در سال 2012 برابر با چهار میلیارد و 662 میلیون دلار، در سال 2013 سه میلیارد و 50 میلیون دلار و در سال 2014 بالغ بر دو میلیارد و 105 میلیون دلار بوده که این رقم در سال 2015 به دو میلیارد و 50 میلیون دلار کاهش یافته است.
2- عربستان و رژیم صهیونیستی در تقابل با ایران منافع مشترک دارند
رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در نشست سالیانه هرتزلیا ضمن اعلام وجود منافع مشترک با عربستان، در تقابل با ایران گفت: تقابل با حزب‌الله در جنگ آینده ساده نیست. «هرتزی هالیوی» با اشاره به «تلفات ایران در جنگ سوریه» مدعی شد: «آنها 250 نفر را که این تعداد فقط شامل جنگجویان آنها از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، از دست دادند؛ این رقم شامل شبه‌نظامیان شیعه نمی‌شود که از سوی ایران مدیریت می‌شوند.» او با استقبال از تقابل کشورهای عربی سُنی، شامل برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان سعودی با ایران، آنها را «سُنی‌های عملگرا» خواند. هالیوی درباره عربستان سعودی هم گفت: «این عربستان همان عربستانی نیست که ما یک سال‌ونیم قبل دیدیم. عربستان سعودی فعال‌تر شده و در تلاش برای رهبری اردوگاه سنی در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] است. این کشوری است که شاید وضعیت را باثبات کرده و در جنگش با ایران، قوی‌تر شده است.
3- ارتش عربستان در یمن درمانده و سردرگم است
فعال توئیتری سعودی معروف به «مجتهد»، با اشاره به تصمیم امارات برای پایان دادن به عملیات نظامی در یمن، نوشت: «عناصر ارتش عربستان سعودی در حالت سردرگمی و ابهام به سر می‌برند و روزانه هدف حمله گروه‌های مختلف قرار می‌گیرند که بر اثر آن شماری از آنها کشته و زخمی شده‌اند و از لحاظ روحی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.» مجتهد درباره اقدام اخیر امارات در اعلان پایان حضور نیروهای خود در یمن نیز گفت: «در مقابل صراحت اقدام اماراتی‌ها، ارتش عربستان درمانده است و نمی‌داند که چه می‌کند ... و «محمدبن‌سلمان» جانشین ولیعهد عربستان جرئت اعتراض به «خلیفه‌بن‌زاید» را ندارد.»
4- گزینه‌های احتمالی حقوقدانان شورای نگهبان
29 تیر ماه دوره عضویت حضرات آیات احمد جنتی، سیدمحمدرضا مدرسی یزدی و حجت‌الاسلام مهدی شب‌زنده‌دار در شورای نگهبان به پایان می‌رسد. دوره عضویت محمدرضا علیزاده، سیامک ره‌پیک و محمد سلیمی نیز که عضو حقوقدان بودند، به پایان رسیده است. بنا بر اخبار رسیده عباسعلی کدخدایی، محمدحسن صادقی مقدم، سیدفضل‌الله موسوی، اسماعیل مصباح اسکویی و فیروز اصلانی مطرح‌ترین گزینه‌هایی هستند که احتمالاً تا اواخر تیر ماه از سوی آیت‌الله آملی لاریجانی برای انتخاب سه حقوقدان، به مجلسی‌ها معرفی می‌شوند.

▼ اخبار کوتاه
بر اساس آماری که پزشکی قانونی از تعداد مراجعان نشان می‌دهد، سقط جنین از دو هزار و ۹۲۹ مورد در سال ۸۵ به ۹ هزار و ۹۵۵ مورد در سال ۹۴ رسیده است. معاون وزیر بهداشت نیز از وجود ۲۲۰ هزار سقط جنین غیررسمی در کشور خبر می‌دهد، این در حالی است که برخی آمارها تا ۳۵۰ هزار مورد را هم تأیید می‌کند.
اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت‌رئیسه مجلس دهم گفت: تعداد اعضای فراکسیون ولایت 175 نفر است که این تعداد قابل افزایش خواهد بود؛ چراکه فراکسیون ولایت باز بوده و بسته نیست؛ از این رو می‌تواند همه دوستانی را که در راستای این فراکسیون و اهداف آن می‌توانند مؤثر باشند، در خود جای دهد و پیش‌بینی می‌شود به 200 نفر هم برسد.
سرویس‌های هوشمند میزبان المپیک اعلام کردند: پیام‌هایی به زبان پرتغالی در فرم‌های اینترنتی درباره گروه‌های تروریستی در برزیل ردّ و بدل شده که این مسئله برزیل را در حالت آماده‌باش قرار داده است. هم‌اکنون، مسئولان امنیتی برزیل در حالت هشدار قرار دارند و قرار است بیش از 80 هزار مأمور امنیتی در زمان بازی‌های المپیک در ریو حضور داشته باشند.
طبق نتایج نظرسنجی «آسوشیتدپرس»، 70 درصد مردم آمریکا درباره وضعیت انتخابات این کشور احساس «سرخوردگی و دلسردی» می‌کنند. در کنار بی‌اعتمادی 90 درصدی مردم به ساختار سیاسی آمریکا، میزان اعتماد مردم به کنگره 4 درصد و دولت 15 درصد برآورد شده است.
ناو هواپیمابر «دوایت آیزنهاور» نیروی دریایی آمریکا به تازگی وارد آب‌های دریای مدیترانه شده است. این در حالی است که زیردریایی «هری ترومن» نیروی دریایی آمریکایی در دریای مدیترانه به سر می‌برد و به بهانه مبارزه با داعش، سوریه و عراق را هدف قرار می‌دهد.
بر اساس آخرین آمار ثبت احوال در سال گذشته، 5/88 درصد ولادت‌ها مربوط به پدران 23 تا 41 ساله است. همچنین، رشد موالید در‌ سال گذشته دوباره کاهش یافته و از 2/4 درصد در ‌سال ۹۳ به 3/2 درصد در‌ سال ۹۴ رسیده است.
محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه مصرف آب در تهران دو برابر میانگین جهانی است، گفت: همکاری ایران و فرانسه برای کاهش تلفات آب به مرحله تهیه مدل فنی و مالی رسیده است.
اتحادیه اروپا با ردّ درخواست استیناف ایران، بار دیگر بر تحریم دانشگاه شریف تأکید کرد. پیش از این و قبل از تصویب برجام، در کمیسیون برجام، درباره باقی ماندن این دانشگاه در فهرست تحریم‌ها هشدار داده شده بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات