صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۲۲۹۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 25 خرداد 1395 شماره 4366

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) باید در مقابل دشمنان حساس بود و در مقابل هر پیشنهاد آنها از جمله نسخه‌های سیاسی و اقتصادی احتیاط کرد که اگر این حساسیت باشد، «عدم تبعیت» نیز به دنبال خواهد آمد که این همان «جهاد کبیر» است. (95/3/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
سندی برای رفتار دوگانه

مؤسسه «صلح استکهلم» گزارشی درباره وضعیت تسلیحات هسته‌ای کشورهای مختلف منتشر کرده است که نشان می‌دهد، در سال ۲۰۱۶، آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره‌شمالی و رژیم صهیونیستی تقریباً ۴۱۲۰ سلاح هسته‌ای و ۱۵ هزار و ۳۹۵ کلاهک هسته‌ای فعال دارند. بر اساس این گزارش، آمریکا و روسیه که بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهانند و بیش از 95 درصد کلاهک‌های هسته‌ای متعلق به این کشورهاست، همچنان در حال به‌روز کردن ظرفیت هسته‌ای خود هستند. در بخش دیگری از این گزارش نیز آمده است، رژیم اشغالگر صهیونیستی به تنهایی 80 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.
نکته جالب توجه اینجاست که در دوره جنگ سرد 70 هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار چند کشور مجهز به تسلیحات هسته‌ای بود؛ اما به واسطه تلاش‌های بین‌المللی و ایجاد رژیم‌های کنترل تسلیحات، امروزه این تسلیحات محدودتر شده است.
نگاهی به پیشینه سلاح‌های هسته‌ای نشان می‌دهد چند قدرت هسته‌ای وجود سلاح‌های هسته‌ای را برای امنیت‌شان اساسی و حیاتی می‌دانستند. البته این کشورها با تأکید بر معاهدات کنترل تسلیحات همواره تلاش داشته‌اند از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در دیگر کشورها جلوگیری کنند، در عین حال همواره سعی کرده‌اند توانمندی هسته‌ای خود را توسعه داده و به تولید انواع بمب‌های هسته‌ای پیشرفته اقدام کنند.
این وضعیت در شرایطی است که قدرت‌های دارنده زرادخانه‌های اتمی نه تنها خود را واجد شرایط مجهز شدن به چنین تسلیحات مرگباری می‌دانند، بلکه جایگاهی برای خود تعیین کرده‌اند که اجازه داشته باشند جلوی دستیابی بسیاری از ملت‌ها و کشورها را به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای که مصارف گوناگون علمی، پزشکی، خدماتی، کشاورزی و... دارد، بگیرند. نوع رویارویی غرب با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نمونه بارزی از این سیاست دوگانه غرب است. البته این نگاه درباره همه کشورها یکسان نیست و در مواردی می‌تواند استثنا شود که تجهیز آن کشورهای خاص هم به نوعی در خدمت سیاست‌های نظام سلطه تعریف می‌شود.

▼ گزارش روز
ژست انتخاباتی

هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جریان کمپین انتخاباتی خود در شهر کلیولند در ایالت اوهایو، با اشاره به حوادث تروریستی در اورلاندو، گفته است: تهدید جهادی‌های اسلامگرا تحمل‌پذیر نیست و باید شکست داده شود. وی همچنین از کشورهای قطر و عربستان خواسته است حمایت مالی از این گروه‌ها را قطع کنند! اظهاراتی که بعید به نظر می‌رسد، خانم هیلاری بتواند حتی با وجود امپراتوری رسانه‌ای آمریکا آنها را به عنوان جملاتی صادقانه جا بزند! چطور ممکن است افکار عمومی جهان این گفته‌ها را از کسی بپذیرد که خود در دوران مسندنشینی‌اش در وزارت خارجه ایالات متحده با همکاری کشورهایی، چون عربستان بذر گروه‌های تروریستی را کاشته و از هیچ تلاشی برای سامان گرفتن داعش دریغ نکرده است؟!
چنانچه وی در کتاب خاطراتش در این‌باره می‌نویسد: ما در جنگ عراق، سوریه و لیبی شرکت کردیم و همه چیز خوب بود. ما با اخوان‌المسلمین در مصر توافق کرده بودیم که دولت اسلامی (داعش) در سینا تشکیل شود و من به 112 کشور سفر کردم تا نقش آمریکا و توافق با بعضی از دوستان را درباره به رسمیت شناختن دولت اسلامی توضیح دهم. در این‌باره همچنین، در اسنادی که «اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا افشا کرده، آمده است: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در شکل‌گیری گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) نقش داشتند و در عملیاتی با نام «لانه زنبور» گروه داعش را تشکیل دادند که هدف آن ایجاد گروهی با شعارهای اسلامی و بر اساس اندیشه‌های تکفیری بود که سلاح خود را به سوی کشورهای مخالف موجودیت اسرائیل [رژیم صهیونیستی] نشانه می‌گیرند. اسنادی که نشان می‌دهد سخنان خانم هیلاری، ژست‌های انتخاباتی احتمالاً بی‌فایده‌ای بیش نیست.

▼ اخبار ویژه
1- گمانه‌زنی درباره نامزد اصولگرایان در انتخابات 96

«مجید محتشمی» دبير کل حزب آزادي درباره احتمال حمايت برخي از اصولگرایان از روحاني در انتخابات 96 گفت: به اعتقاد من نامزد جدي اصولگرايان در انتخابات آتي، آقاي باهنر است. هر چند تحرکاتي را از آقاي احمدي‌نژاد شاهد هستيم، اما آقاي باهنر در مجلس دهم نيامدند و ماندند تا به راهبرد پنهان اصولگرايان دامن بزنند و به احتمال زياد وی مي‌تواند نامزد اصولگرايان براي انتخابات دوازدهم باشد. صحبت‌هاي آقايان مصباحي‌مقدم و نجابت درباره احتمال حمايت اصولگرايان از آقاي روحاني در انتخابات رياست جمهوري سال 96 هم نشان مي‌دهد، آنها از دايره اين راهبرد بی‌خبر هستند.
2- ادعای افشاگر معروف خاندان آل‌سعود
«مجتهد» افشاگر خاندان آل‌سعود مدعی شد، «محمدبن‌سلمان» جانشین ولیعهد سعودی برای برون‌رفت از بحران یمن با ایران نامه‌نگاری کرده است. افشاگر معروف خاندان آل‌سعود در توئیتر خود نوشت: «محمدبن‌سلمان» فرزند پادشاه عربستان و وزیر دفاع و جانشین ولیعهد سعودی از حل بحران یمن ناامید شده و برای پایان این بحران نامه‌ای به ایران نوشته و درخواست کمک کرده است. بنا بر اعلام مجتهد این نامه‌نگاری به واسطه طرف سوم، یعنی کشور عمان انجام شده است.
 
▼ اخبار
1- بهانه جدید انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا

نگرانی از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا سبب شعله‌ور شدن بحث‌ها در انگلیس برای خروج از این اتحادیه شده است. حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا معتقدند، اگر ترکیه اجازه عضویت در این اتحادیه را پیدا کند، انگلیس در معرض موج جدید مهاجران مسلمان قرار خواهد گرفت و در برابر افراط‌گرایان، شکننده‌تر خواهد شد. در همین زمینه نایجل فارانژ، رهبر حزب استقلال انگلیس مدعی شد، اگر انگلیس به ماندن در اتحادیه اروپا رأی مثبت دهد، زنان این کشور ممکن است در معرض خطر تعرض جنسی مهاجران قرار گیرند. 9 روز مانده به برگزاری همه‌پرسی درباره ماندن یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بحث و جدل‌ها در این‌باره شدت گرفته و مسائل تفرقه‌افکنانه نژادی و مذهبی تشدید شده است.
2- گری سیک: نیاز آمریکا به ایران
«گری سیک» پژوهشگر ارشد مؤسسه خاورمیانه دانشگاه کلمبیا و از اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جرالد فورد در مقاله‌ای درباره نیاز آمریکا به ایران نوشته است: خاورمیانه در بحران به‌سر می‌برد و نحوه واکنش ایران به مشکلات منطقه‌ای به دلیل تأثیرگذاری و قدرت این کشور برای آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است. از این واقعیت که آمریکا نیازمند معامله با ایران است،‌ گریزی نیست. دولت باراک اوباما دری را به سوی ایران گشود و حالا این وظیفه دولت بعدی آمریکا خواهد بود که این تلاش‌ها را به ثمر برساند.
3- هلاکت فرمانده منطقه‌ای پژاک به دست سپاه
فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به انهدام یک گروه تروریستی در شمال غرب کشور و منطقه عمومی سردشت به دست سپاه، گفت: در یک عملیات اطلاعاتی پنج نفر از گروهک تروریستی پژاک در شمال غرب کشور به هلاکت رسیدند که یکی از آنها فرمانده منطقه‌ای پژاک بود. سردارمحمد پاکپور افزود: این گروهک عامل شهادت دو بسیجی در سردشت به نام‌های «رحمان محمدی» و «محمد ابوبکری» بود که اردیبهشت ماه امسال به شهادت رسیدند. همچنین اعضای این گروهک، «بهاری» از اعضای یگان مهندسی نیروی زمینی سپاه را نیز به شهادت رسانده بودند.
4- امسال باید چند وزیر تغییر کنند
مصطفی کواکبیان، منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش اشتغال و رونق اقتصادی در هتل المپیک تهران خطاب به برخی از نمایندگان مجلس دهم گفت: اگر برای مردم کاری صورت ندهیم، مردم همان سیلی را به ما می‌زنند که به فهرست 30 نفره اصولگرایان زدند. بنابراین باید حواس‌مان باشد. دبیر کل حزب مردم‌سالاری همچنین در ادامه از خانه‌تکانی نکردن دولت یازدهم انتقاد کرد و اظهار داشت: «درست است که یک سال تا عمر دولت یازدهم باقی نمانده است، اما حداقل امسال چند وزیر را عوض کنید.»
5- حضور 1900 نفر از منافقین در اردوگاه لیبرتی
دبیر کل بنیاد هابیلیان با بیان اینکه در حال حاضر 1900 نفر از منافقین در اردوگاه لیبرتی عراق حضور دارند، افزود: به تازگی مقامات آلبانی برای انتقال این افراد به این کشور اعلام آمادگی کرده‌اند. سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد با اشاره به اینکه سازمان منافقین نمی‌خواهد اعضایش پراکنده و متفرق شوند، افزود: در صورتی که فردی از اعضای گروه منافقین بخواهد در آلبانی از این گروه جدا شود، دولت آلبانی تمام امتیازاتی را که به این شخص داده بود، از وی سلب می‌کند.

▼ اخبار کوتاه
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه وجود شش میلیون تحصیلکرده بیکار در کشور تهدید بزرگی است، گفت: اشتغال با تو بمیری، من بمیرم، ایجاد نمی‌شود. یدالله طاهرنژاد خاطرنشان کرد: برای ایجاد یک شغل نیازمند 100 میلیون تومان پول هستیم. بنابراین با توجه به اینکه برای ایجاد شش میلیون شغل، 600 هزار میلیارد تومان پول لازم داریم، به ورود سرمایه‌های خارجی به کشور نیازمندیم.
عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز گفت: رأی نیاوردن آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح‌ یزدی معلول‌ هوچی‌‌گری‌های برخی غیرانقلابی‌ها بود. آیت‌الله تسخیری در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سخنگوی جامعه روحانیت مبارز مبنی بر احتمال حمایت اصولگرایان از حسن روحانی در انتخابات 96، گفت: ما فعلاً در جامعه روحانیت هیچ بحثی درباره انتخابات 96 نداشته‌ایم و ایشان نظر شخصی خود را گفته است.
حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌ مرجع سازمان غذا و دارو با تأیید استفاده از مواد مخدر در قلیان‌های رستوران‌های سنتی، گفت: این مراکز برای پاگیر کردن و مراجعه مجدد مشتری، به قلیان‌ها مواد مخدر اضافه می‌کنند. وی افزود: متأسفانه، نمونه‌های بررسی‌شده از توتون و تنباکوهایی که در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی عرضه می‌شود، نشان می‌دهد که در این قلیان‌ها ماده THC وجود دارد.
سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه درباره تأثیر بهره‌برداری از سدّ احداث‌شده بر روی «هریرود» از سوی افغانستان بر منابع آبی ایران گفت: با احداث این سد هیچ آبی وارد ایران نمی‌شود، در حالی که نزدیک به 45 درصد حقابه این رود متعلق به ایران است و باید به کشور ما واگذار شود.
سیدعادل حیدری، وکیل بقایی درباره رأی پرونده شکایت حمید بقایی از حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی گفت: بر اساس حکم دادگاه، حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی، رئیس هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری، به دو سال حبس تعلیقی و دو سال انفصال از هیئت تخلفات نهاد ریاست جمهوری محکوم شده است.
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ای‌پی‌ای آذربایجان اعلام کرد، بانک مشترک ایران- آذربایجان سال‌ آینده میلادی آغاز به کار خواهد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات