تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۸۳۸

اکبر ترکان: 10 سال طول مي‌کشد تا به 84 برگرديم

مقدمه: در آستانه چهارمين سال دولت تدبير و اميد و با نزديک شدن به زمان انتخابات رياست جمهوري بحث‌هاي بسياري حول رقيب و يا رقباي روحاني در انتخابات 96 مي‌شود. اکبر ترکان در اين رابطه مي‌گويد: که جامعه روحانيت مبارز بعنوان يکي از تشکل‌هاي اصلي جريان اصولگرا در انتخابات آينده رياست جمهوري از حسن روحاني حمايت خواهد کرد.مشاور عالي رئيس‌جمهور معتقد است که گزينه کانديداتوري اصولگرايان هر کسي هست، الا محمود احمدي‌نژاد. ترکان ضمن انتقاد از عدم مديريت مناسب درآمد‌هاي نفتي در دوره احمدي‌نژاد، بر اين باور است که بازگشت به وضعيت ابتداي سال 84 ده سال زمان مي‌برد.وي در رابطه با لزوم خانه تکاني در کابيه دولت مي‌گويد: «هميشه بايد دولت با نگاه به خود بازنگري کند، تا به محض اينکه ديد استانداري يا مقام مسئولي ناتوان است، در مورد تغييرش ترديد نکند. ترديد کردن باعث مي‌شود که به ديد مردم لطمه بخورد ولي اينکه حالا چه خواهد شد، نمي‌دانم.» بخشي از متن گفت‌وگوي انتخاب اکبر ترکان به شرح زير است:
(روزنامه مردم‌سالاري - 1395/03/25 - شماره 4061 - صفحه 13)

* به عنوان اولين سوالم، آقاي مصباحي مقدم اخيرا عنوان کردند که سال آينده جامعه روحانيت مبارز از آقاي روحاني حمايت مي‌کند، ارزيابي شما از اين موضوع چيست‌؟

** به نظر من اين يک رفتار عقلاني است و ما هم از اين موضوع خوشحال هستيم و استقبال مي‌کنيم، چون آقاي دکتر روحاني خود از موسسين مولد جامعه روحانيت مبارز بودند و هستند و از اينکه چنين اظهار نظري آقاي مصباحي مقدم کردند، خوشحال هستيم.

* ممکن است اصولگرايان در انتخابات آينده کانديدايي نداشته باشند؟

** اصولگرايان را در يک کلمه جمع نبنديد، چون الان عده‌اي هستند از تفکر پايداري که اينها خودشان را اصولگرا مي‌نامند. آدمهاي بسيار منطقي و عاقلي در جامعه روحانيت مبارز مثل آقاي ناطق نوري و... هم هستند که اصولگرا هستند. آيا اين افراد را بايد با هم جمع بست؟! اينها را نبايد با هم جمع بست و اصولگرا ناميد. افراطيون را بايد از افراد معقول و معتدل تفکيک کرد و تمييز داد .

* چيزي به اتمام عمر دولت باقي نمانده است. موانع پيش روي دولت در اين ماه‌هاي آخر چيست؟

** همانطور که مي‌دانيد؛ از نظر قانوني، ساختار تحريم‌هاي سازمان ملل خوشبختانه از بين رفت و از نظر حقوقي تحريم‌ها برداشته شده است. اما آن چيزي که براي ما روشن است، اين است؛ اوباما در ايالت متحده به معناي همه نظام سياسي ايالت متحده نيست. اوباما بخشي از نظام سياسي ايالت متحده است و در اين کشور، پايگاه قدرت مخفي و آشکار دشمني بر جمهوري اسلامي‌همچنان ادامه دارد.

قدرت‌هاي ناپيدايي در آمريکا بانک‌ها و شرکت‌هاي بزرگ را تحت فشار قرار مي‌دهند که براي ما محدوديت ايجاد کنند و اينها براي ما مشکلاتي درست مي‌کند. ولي راه خروج ما، اقتصاد مقاومتي است. اقتصاد مقاومتي يعني؛ با تکيه بر ظرفيت‌هاي دروني از اعمال فشاري که توسط دشمنان بيروني مي‌شود، بايد خودمان را مقاوم کنيم و آسيب‌ها را به حداقل برسانيم .

* منظورم موانعي که در داخل ايران است چيست؟

** موانعي که در کشور خودمان است مهم نيستند. هميشه يک عده‌اي مخالف دولت هستند، منتها مخالفين اين دولت به اصطلاح بي‌ادبانه رفتار مي‌کنند و توهين‌آميز حرف مي‌زنند وگرنه مخالفين هميشه در همه ادوار بر عليه دولت‌ها بودند. اما اين دوره رفتارشان بي‌ادبانه است و حد و مرزهاي اخلاقي را شکستند.

* دليلش چيست ؟

** نمي‌دانم.

* شايد هنوز نتوانستند شکست سال 92 را هضم کنند؟

** اين دوستان خيلي از اين موضوع عصباني هستند. نمي‌دانم، شايد فکر مي‌کردند که در جامعه هنوز پايگاه دارند؟ فضايي که اين افراد براي خود درست کرده اند، نشان از اين دارد که قدرت تجزيه و تحليل سياسي شان ضعيف است. هرکسي با اندک توان تشخيص سياسي مي‌فهمد که افراطيون در جامعه پايگاه ندارند. منتها خودشان چون متوجه نيستند از نتايج کار عصباني مي‌شوند، ولي اگر سنجش درستي از جامعه داشته باشند، اينکه جامعه افکار افراطيون را نمي‌پسندد نبايد براي آنها غير منتظره باشد. مزاج ايرانيان هميشه معتدل و اعتدالي بوده است.

* شما چندي پيش گفتيد که آقاي احمدي‌نژاد کانديداي نهايي اصولگرايان نيستند و اصولگرايان کانديدايشان را به موقع رو مي‌کنند. در اين بين برخي معتقدند سردار سليماني گزينه اصولگرايان است. شما چطور فکر مي‌کنيد؟

** من چنين برداشتي ندارم. حاج قاسم يکي از نمادهاي ارزش انقلابي است. ايشان محبوب همه مردم است. ايشان فراتر از اين جريانات است و بعيد مي‌دانم قصد همچين کاري را داشته باشد.

* فکر مي‌کنيد کانديداي نهايي اصولگرايان کيست؟

** از آنها بايد بپرسيد. من نمي‌دانم، ولي مي‌دانم که احمدي‌نژاد نيست.

* امکانش وجود دارد که احمدي‌نژاد منصرف شود؟

** بايد از خودش پرسيد .

* اين امکان وجود دارد که کانديداي اصولگرايان آقاي روحاني باشد‌؟

** من حدس مي‌زنم جامعه روحانيت مبارز، به دليل اينکه آقاي روحاني از نظر فکري و از نظر مشي عملي و سابقه سياسي هميشه از پيکره جامعه روحانيت مبارز بوده، از ايشان حمايت کند، يعني همانطور که آقاي مصباحي مقدم فرمودند.

* به نظرتان اگر احمدي‌نژاد فضاي جامعه را ببيند کنار مي‌کشد‌؟

** اصلا ايشان آدم قابل پيش‌بيني نيست.

* از چه لحاظ‌؟

** ايشان هيچ رفتار قابل پيش بيني ندارد. الان اگر بخواهيد ارزيابي کنيد که او چه خواهد کرد، تحليل‌تان دقيق از آب در نمي‌آيد، چون ايشان فرد قابل پيش‌بيني نيست.

* خيلي‌ها براين باور هستند زمان خانه تکاني کابينه دولت فرا رسيده، ارزيابتان چيست؟

** بايد از آقاي روحاني بپرسيد، ولي فکر مي‌کنم هميشه بايد دولت با نگاه به خود بازنگري کند، تا به محض اينکه ديد استانداري يا مقام مسئولي ناتوان است، در مورد تغييرش ترديد نکند. ترديد کردن باعث مي‌شود که به ديد مردم لطمه بخورد، ولي اينکه حالا چه خواهد شد، نمي‌دانم!

* برخي از تحليلگران معتقدند برخي از اعضاي کابينه با روحاني همراه نيستند، شما چنين چيزي را حس کرده‌ايد؟

** نمي‌دانم چنين سنجشي را نمي‌توانم بکنم. شايد به اين دليل است که مي‌گويند از مديران دولت قبل در اين دولت کماکان در حال مديريت هستند، البته اين موضوع دليل بر اين نيست که اين افراد نگاه اعتدالي ندارند. هر کسي که در دولت قبل بوده است حق نداريم به او مارک افراطي بزنيم .پس بنابراين يک عده‌اي در دولت قبل بودند که جزو افراطيون نيستند و دليلي ندارد که ما نسبت به آنها نگاه منفي داشته باشيم.

* مهمترين کاري که دولت در اين يک سال باقي مانده بايد انجام بدهد چيست؟

** اصلاح نظام بانکي .

* چرا تا الان انجام نداده است؟

** در حال انجام است. اين مرحله بايد بعد از تحريم‌ها آغاز شود.

* دليل عدم تحقق برخي از وعده‌هاي اقتصادي دولت چيست؟

** شما تصور نکنيد که اقتصاد کشور ظرف دو، سه و يا چهار سال درست مي‌شود. مگر ما اول دولت نگفتيم که ده سال طول مي‌کشد تا برگرديم به سال 84، الان چطور شده که دستپاچه شديم؟ الان هم عرض مي‌کنم ده سال طول مي‌کشد تا به اول 84 برگرديم. تخريب‌ها در اقتصاد واقعي بود. تحريم‌ها يک بخش از آسيب‌ها است که ما خورديم ولي اخلاقيات بد که در اثر تحريم‌ها نبوده است. يک عده مردمي‌که توانايي مالي دارند به يارانه خوردن عادتشان داديم. اين تقصير تحريم‌هاست آيا 75 ميليون در ايران نياز به يارانه دارند؟

* چرا دولت نتوانسته يارانه‌ها را اصولي تر کند ؟

** اصولي کردنش به اين است که فقط به ضعفا داده شود نه اينکه بگويند ثروتمندها را حذف کنيد. گروههاي ثروتمند جامعه با اطلاعات فعلي دولت، قابل شناسايي نيستند، ولي گروه‌هاي ضعيف قابل شناسايي هستند. بايد دولت و مجلس اتفاق‌نظر کنند که فقط يارانه به ضعفا داده شود. اگر يک عده‌اي را عادت داديم به تنبلي و يارانه خوري، اين تقصير تحريم‌ها است؟ اگر يک عده اي را عادت داديم به کالاهاي وارداتي از زيرپيراهن، دمپايي و کفش گرفته تا سنگ قبر و کاشي سراميک، اين تقصير تحريم‌ها است؟ در دوران قيمت بالاي نفت، کشورهاي نفتي بعضي‌هايشان صدها ميليارد دلار پول ذخيره کردند و الان با آن ذخيره بر عليه ما اقدامات بين‌المللي مي‌کنند. ما همان صدها ميليارد دلار درآمد را که داشتيم خورديم و الان آنهايي که اين پول را ذخيره کردند با آن پول دارند داعشي‌ها را فاينانس مي‌کنند.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=249720

ش.د9500839

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات