تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۸۴۳

موسوي لاري: دنيا به دنبال بازتعريف رابطه خود با ايران است

(روزنامه مردم‌سالاري - 1395/03/27 - شماره 4063 - صفحه 13)

وزير اسبق کشور گفت: اگر برجام رخدادي منفي بود نتانياهو از آن تعريف و حمايت مي‌کرد و همچنين مورد حمايت تندروهاي جمهوري‌خواهان و لابي صيهونيست‌ها در آمريکا قرار مي‌گرفت. عبدالواحد موسوي لاري نماينده مردم لار در مجلس اول و نماينده مردم تهران در مجلس سوم و وزير کشور در دولت اصلاحات با ايرنا به گفت‌و‌گو نشست. عضو شوراي عالي اصلاح‌طلبان گفت: همين الان 7 ميليارد دلار از هند طلب داريم. اينکه نخست وزير هند به ايران مي‌آيد به خاطر اين است که ديگر نمي‌تواند پولهاي ما را به بهانه تحريم‌ها بلوکه کند. چون هند فقير است و به اين راحتي نمي‌تواند اين پول را پس دهد دنبال راهي مي‌گردد تا ايران به وي وقت دهد.

وي اظهار داشت: اين يعني برجام موثر بوده است چرا که قبل از برجام اين کشور جواب سلام ما را هم نمي‌داد چون تحريم وجود داشت و دست ما به جايي بند نبود. هند و بسياري از کشورها اکنون مي‌خواهند رابطه خود با ايران را متناسب با شرايط بين‌المللي ايران که ارتقا يافته است تعريف و تنظيم کنند. موارد بي شماري در اين باره وجود دارد که از حوصله بحث خارج است.

لاري ادامه داد: البته من اغراق در دستاوردهاي برجام را رفتاري دشمنانه مي‌دانم نه دوستانه. يعني آنهايي که از برجام در افکار عمومي‌يک فرشته نجات مي‌سازند يا افرادي که آن را يک هيولاي مخوف مي‌دانند هر دو به ضرر نظام و کشور کار مي‌کنند. برجام يک معاهده حقوقي تام و تمام بين‌المللي نيست بلکه يک توافق است که عده‌اي بر‌اساس مصالح ملي کشور براي آن پاي ميز مذاکره رفتند و با حمايت‌هايي که از صدر تا ذيل مملکت از آنها صورت گرفت آن را به نتيجه رساندند. لاري ادامه داد: برجام موانع زيادي را برطرف کرد. مثالي مي‌زنم. فرمانده وقت قرارگاه خاتم مي‌گفت «وقتي فاز 16 و 17 عسلويه را تحويل گرفتيم هيچ شريک اروپايي حاضر نشد با ما همکاري کند.»اما الان چطور است؟ اين ظرفيت در دنيا به وجود آمده که سرمايه گذاري‌هاي وسيعي در عسلويه و نقاط مستعد کشور انجام شود. ولي مشروط بر آنکه هياهوهاي داخلي کاهش پيدا کند و امنيت و آرامش بر فضاي تصميم گيري کشور حاکم شود.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب افزود: اگر مسير خردورزي در مجلس و دولت تقويت شود و بتوانيم سرمايه‌هاي خارجي را جذب کشور کنيم مي‌توان پروژه‌هاي اقتصادي را فعال کرد. رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال نيز پيامد مثبت آن خواهد بود. به تبع آن آسيب‌هاي اجتماعي نيز کم مي‌شود و بسياري از مسائل حاد کشور در مسير کاهش يافتن و حل شدن قرار مي‌گيرد.

لاري ادامه داد: البته اين بستگي دارد که مسئولان چقدر از اين بستر فراهم شده درست استفاده کنند. اگر آنها تحت تاثير هياهوها قرار نگيرند و خردورزانه تصميم بگيرند من مطمئنم ما در 6 ماه دوم امسال به سمت بهبود شرايط اقتصادي حرکت خواهيم کرد. وي در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتي پرداخت و افزود: اقتصاد مقاومتي طبق تعريف اين است که در شرايط فشارهاي همه جانبه اي که از ناحيه دشمن وارد مي‌شود و با توجه به محدوديت منابع، بتوان با گرفتن تصميمات عاقلانه و بالا بردن بهره‌وري‌ها مسير توسعه را دنبال کرد.

وي تصريح کرد: دولت هم براي اين کار بايد دست به اصلاحاتي در کابينه خود بزند. شبهه اي ندارم که آقاي روحاني نتوانسته در انتخاب کابينه آنطور که دلش مي‌خواسته است رفتار کند. چرا که جو حاکم بر مجلس اين اجازه را به وي نمي‌داد. طبعا الان که ترکيب مجلس تغيير کرده بايد تغييراتي را به خصوص در تيم اقتصادي خود ايجاد کند. هماهنگي لازم در تيم اقتصادي دولت ديده نمي‌شود.

لاري گفت: بازخواني و بازسازي راه طي شده دولت در سه سال گذشته ضروري است. شناخت آقاي روحاني از وزرايش هم بيشتر شده و بصيرت بهتري پيدا کرده است. شايد سه سال پيش به نظر ايشان فلان وزير براي مسئوليت فعلي خوب بوده ولي الان به اين نتيجه رسيده باشد که وي در جاي ديگر موثرتر مي‌تواند باشد. اين مساله اي عادي در امر مديريت است.

وزير اسبق کشور ادامه داد: همين طور در بخش‌هاي سياسي و فرهنگي نيز دولت بايد خود را روزآمد کند چرا که اين قسمت نيز با توجه به شرايط خاص سال 92 چيده شد. يک سال وقت زيادي براي يک دولت است. مي‌توان در اين مدت يک برنامه را مطرح و آن را دنبال کرد. برنامه ششم توسعه بايد در مجلس مطرح شود. آقاي روحاني بايد متناسب با فضاي جديد کار خود را دنبال کند.

لاري ادامه داد: واژه‌هاي «اقدام و عمل» که رهبري در بحث اقتصاد مقاومتي آورده اند يعني بحث‌هاي نظري کافي نيست اينکه تئوري‌هاي اين نوع اقتصاد تا در جامعه پياده نشود فايده اي ندارد. بندهايي که در اقتصاد مقاومتي آمده است را بايد در بستر عمل آورد. لازمه آن هم همکاري مجلس و دولت است. اين بستر اکنون فراهم است و بهانه‌ها ديگر کم شده است. اگر دولت نتواند با همراهي مجلس گره اي از مشکلات را باز کند ديگر نمي‌تواند بگويد مجلس با دولت همکاري نکرده است. وي تصريح کرد: در قرارگاه اقتصاد مقاومتي شخص آقاي جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري فرمانده است. رهبري و رئيس‌جمهوري هم از آن پشتيباني کرده اند. مجلس هم همراه است. همه دست به دست هم مي‌توانند موانع را برطرف کنند. بنابراين اگر نهادي است که خارج از ضابطه اين قرارگاه( اقتصاد مقاومتي) عمل مي‌کند مي‌توان آن را به ريل برگرداند.

لاري اضافه کرد: يکي از مشکلات ما در گذشته اين بوده است که برخي از نهادها خارج از مناقصه و مزايده پروژه‌ها را مي‌گرفتند. يا بخش دولتي به جاي واگذاري به بخش خصوصي به شبه دولتي‌ها واگذار شده است. اينها بايد دوباره به بخش خصوصي واقعي واگذار شود. اتفاقا يکي از پايه‌هاي اقتصاد مقاومتي بها دادن به بخش خصوصي است. بايد اقتصاد بخش خصوصي از حاشيه به متن وارد شود. شخص آقاي جهانگيري هم بايد از اختيارات خود در اين رابطه استفاده کند.

وزير اسبق کشور گفت: آقاي جهانگيري و دوستانش ببينند بخش خصوصي در چه نقاطي به حاشيه رانده شده است. تعارف هم نکنند. اگر نهادي در اين باره مقاومت کرد هم از همان تشکيلات اقتصاد مقاومتي که طراحي شده است استفاده کنند.

از رهبري هم کمک بگيرند. اگر فلان نهاد در مقابل يکي از پايه‌هاي اصلي اقتصاد مقاومتي که مردمي‌کردن اقتصاد است مقاومت مي‌کند بايد با آن برخورد شود. نماينده اسبق مجلس ادامه داد: هشت سال کشور آن روش‌هاي غلط را پيش گرفت. طوريکه ديگر رويمان نمي‌شود از آن دوران حتي ياد کنيم. آنهمه اختلاس و دزدي و بريز و بپاش‌ها نشان داد که مشي درستي اتخاذ نشده بود و بايد اصلاح شود. وي به برجام 2 هم اشاره کرد و گفت: آقاي رئيس جمهور در مناسبات بين‌المللي و حل بزرگترين معضل ديپلماسي کشور موفق عمل کرد.

لاري افزود: وقتي در حوزه مناسبات بين‌الملل آن مشکل بزرگ را حل کرديم چرا نتوانيم آن را در داخل ادامه دهيم. مشکلات داخلي ما روشن است. بخش خصوصي کاملا از گردونه تاثيرگذاري در اقتصاد حذف شده است که بايد آن را به جايگاه اصلي خود برگرداند. قدرت اثر‌گذاري اجتماعي احزاب ما به حداقل رسيده است که بايست به طور قانونمند و در چارچوب قوانين جمهوري اسلامي ‌احزاب را فعال کرد. وي تصريح کرد: چه کسي قرار است ما را به اهدافمان در سند چشم انداز برساند؟ دولت، مجلس، قوه قضائيه و ساير نهادها و ارگان‌ها در کنار احزاب سياسي . چرا نبايد بتوانيم با مفاهمه و همدلي در عين داشتن سلايق متفاوت کار را پيش ببريم؟ بايد قدم برداريم و به جاي برچسب زدن به يکديگر، اتحاد و انسجام را دنبال کنيم.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=249880

ش.د9500835

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات