تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۳۰۵۰
گفت‌وگو با «عبدالرضا هاشم‌زایی»، مسن‌ترین نماینده مجلس دهم:

انقلابی‌بودن دیگر بالارفتن از دیوار سفارت نیست

اشاره: از عمر دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، چندهفته‌ای بیشتر نگذشته است. اما در همین چند هفته اتفاقات زیادی در آن روی داده؛ از نایب‌رئیس‌شدن یک اصلاح‌طلب پس از ١٢ سال تا زدوخورد بین نماینده قوه ‌مجریه و قوه ‌مقننه در دومین هفته از شروع به کار مجلس. اما دراین‌بین، اتفاقات دیگری نیز در جریان است و آن حضور چهره‌هایی از گروه‌های متفاوت مردم ایران در مجلس است. جوان‌ترین نماینده این مجلس، «سیدفاطمه حسینی»، از حوزه انتخابیه تهران است که متولد نیمه دهه ٦٠ است. در مقابل چهره‌هایی هم مانند «عبدالرضا هاشم‌زایی»، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، نیز حضور دارند که متولد ١٣٢٣ است و نماینده دومین دوره مجلس شورای اسلامی بوده. اما این گوناگونی چه تأثیری بر کار مجلس دارد؟ پرسشی بود که با هاشم‌زایی مطرح کردیم. او در پاسخ به این پرسش، از تجربیاتش گفت.

(روزنامه شرق – 1395/03/23 – شماره 2605 – صفحه12)

* ‌شما پیرترین نماینده مجلس دهم هستید.

** (می‌خندد) باید مراقب باشید این حرف را جلو همسرم نزنید.

‌* منظورم مسن‌ترین بود.

** بهتر است بگویید من از نسل اول انقلاب هستم. به‌همین‌دلیل هم رئیس سنی مجلس دهم شدم.

‌* ویژگی‌های نسل اول انقلاب چیست؟

** این ویژگی‌ها در طول زمان فرق کرده است. می‌دانید من در ابتدای انقلاب استاندار ایلام بودم. بعد، از حوزه انتخابیه جنوب خراسان اعلام کاندیداتوری کردم و نماینده دومین دوره مجلس شورای اسلامی از طبس و فردوس شدم. مجلس اول و دوم بیشتر سیاسی بودند و انقلابی‌بودنشان پررنگ‌تر از الان بود. دلیلش هم واضح است. چون انقلاب تازه اتفاق افتاده بود و نمایندگان، مسائل سیاسی بیشتر برایشان اهمیت داشت. در آن فضا که بنی‌صدر رئیس‌جمهور شده بود و مجلس باید کفایت او را بررسی می‌کرد و از طرف دیگر جنگ بود و مجلس باید درباره مسائل جنگ تصمیم می‌گرفت، مسائل دیگر ازجمله مسائل اقتصادی برای مجلس به‌طور طبیعی کم‌رنگ‌تر می‌شد. برای خود قوه ‌مجریه نیز مسائل اقتصادی کم‌رنگ‌تر شده بود.

‌* امروز هم برخی معتقدند انقلابی‌بودن مجلس و قوه مجریه کم شده است.

** نه منظور من این نیست که امروز نسبت به گذشته کمتر انقلابی هستیم. ما امروز نسبت به ٣٠ سال پیش، دیگر التهاب انقلاب را حس نمی‌کنیم. این یک اتفاق طبیعی است. آن زمان همه تحت‌تأثیر انقلاب بودند ولی هرچه جلوتر آمده‌ایم، از آن التهاب‌ها کاسته شده و این بد نیست. شاید برخی فکر کنند انقلابی‌بودن یعنی باید از دیوار سفارت بالا بروند یا کنسرت تعطیل کنند ولی امروز دیگر از نظر من انقلابی‌بودن مفهوم دیگری دارد. انقلابی‌بودن امروز یعنی منظم‌بودن، یعنی با علم روز پیش‌رفتن، یعنی شما این‌قدر از نظر علمی و صنعتی پیشرفت کرده باشید که اگر دنیا با شما قطع ارتباط کرد، دچار شوک نشوید. این همان اقتصاد مقاومتی است که رهبر انقلاب مدنظر دارند. اقتصاد مقاومتی فقط با انضباط اقتصادی و علمی ایجاد می‌شود.

ولی برخی برداشت‌های دیگر از همین اقتصاد مقاومتی هم دارند؛ برداشت‌هایی در راستای منافع خودشان. از نظر من ولی همین مجلس هم انقلابی است. انقلابی‌بودن یعنی زیر بار زورنرفتن و دنبال‌کردن منافع ملی کشور. بگذارید مثالی درباره مجلس دوم بزنم تا متوجه شوید منظورم از تحت‌تأثیر انقلاب‌بودن مجلس دوم چیست. ما در آن زمان با کمبود قوانین مواجه بودیم. قوانین متعلق به دوره قبل بود و باید بازنگری می‌شد. گاهی هم بعضی از ما تحت‌تأثیر احساسات قرار می‌گرفتند و دور هم جمع می‌شدند و یک طرح می‌دادند، بدون اینکه کار کارشناسی لازم روی آن صورت گرفته شده باشد. اما امروز دیگر نمی‌توانیم به آن شکل عمل کنیم، چون با تراکم قانون مواجه هستیم. به‌همین‌دلیل باید سراغ لوایح دولت برویم چون توان کارشناسی دولت هم بیشتر از مجلس است. به‌همین‌دلیل است که فکر می‌کنم مجلس دهم وظیفه‌اش اجرای قوانین، نظارت بر قوانین مصوب و بازنگری در قوانین غیرقابل اجرا باید باشد.

* ‌در مجلس چهره‌های متفاوتی وجود دارد. جوان‌ترین نماینده مجلس متولد نیمه دهه ٦٠ است. شما متولد ابتدای دهه ٢٠ هستید. این تفاوت سن را چطور می‌بینید؟ بعضی می‌گویند شکاف نسلی در ایران آن‌قدر زیاد است که ارتباط بین آنها اصلا اتفاق نمی‌افتد. شما مشکلی با ارتباط ندارید؟

** نه، اتفاقا شاید برایتان جالب باشد که اصلا یکی از انگیزه‌های من برای کاندیداشدن همین موضوع بود. از آن زمان که من نماینده مجلس بودم نزدیک به ٣٠ سال می‌گذرد. من الان بازنشسته هستم. بعد از دوره نمایندگی‌ام که به‌خاطر تجربه کاری در وزارت نیرو عضو کمیسیون نیرو یا همان کمیسیون انرژی امروزی و منشی هیأت‌رئیسه بودم، به وزارت کار و بعد وزارت پست و تلفن رفتم. در وزارت کار به معاونت هم رسیدم. بعد به شرکت ملی صنایع مس ایران رفتم و بعد معاون وزیر صنعت و معدن شدم و در این پست بودم تا با آمدن آقای احمدی‌نژاد، بازنشسته شدم.

در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ١٣٩٢ معتقد بودم از نحوه اداره قوه مجریه نارضایتی بین مردم وجود دارد و نیاز به تغییر فضا احساس می‌شود. تا اینکه آقای روحانی انتخاب شدند و پس از آن نیاز بود که قوه‌مقننه نیز تغییر کند، چراکه خواستش در مردم وجود داشت. در این فضا نیاز بود که در کنار چهره‌های جدید و جوان، نیروهایی هم از نسل اول انقلاب وجود داشته باشند. جوانان انگیزه برای کار دارند و مسن‌ترها تجربه. معتقدم معدل تجربه و انگیزه برای کشور مفید است. من اتفاقا خیلی از این گوناگونی مجلس خوشحالم. این مجلس شبیه مجلس دوم است.

‌* از چه نظر شبیه هم هستند؟

** مجلس دوم یکی از بهترین مجلس‌های جمهوری اسلامی بود، چراکه در اختیار یک جناح سیاسی نبود. هم از جریان خط‌امامی‌ها که بعدا به اصلاح‌طلب معروف شدند و هم از جریان راست سنتی که بعدا اصولگرا نامیده شدند، نمایندگانی در مجلس حضور داشتند. مثل هیأت‌رئیسه همین مجلس دهم، در هیأت‌رئیسه مجلس دوم هم افرادی از جناح‌های مختلف حضور داشتند. امکان انتخاب، هم برای من وجود داشت و هم برای نیروهای راست سنتی. در مجلس دوم هیچ‌وقت یک طیف نصف به‌علاوه یک درصد را در دست نداشت و به‌همین‌دلیل مجلس کارایی بود. وقتی یک جناح در مجلس دست بالا را داشته باشد، ضعف قوه مجریه را نمی‌بیند یا از آن چشم‌پوشی می‌کند. ولی بعد نظارتی مجلس چندجناحی قوی‌تر می‌شود.

‌* اتفاقا یکی از انتقاداتی که به این مجلس می‌شود، این است مجلسی است که به دولت نزدیک است.

** نه، مجلس، مجلس اعتدالی است. همین اعتدال هم باعث می‌شود دولت بتواند بهتر مسائل کشور را حل کند. امروز مشکل اصلی ما در کشور این است که اکنون که تورم را کاهش داده‌ایم، رشد اقتصادی را محقق کنیم و این مجلس با قدرتی که دارد، می‌تواند از دولت حمایت کند تا این مهم را محقق کند.

‌* با توجه به سنتان، مشکلی در انتخاب‌شدن نداشتید.

** به‌خاطر سن نه. ولی من نفر سی‌ام لیست امید بودم. البته برآوردم از شرایط این بود که این لیست رأی می‌آورد. یعنی معتقد بودم اگر مردم در انتخابات شرکت کنند، لیست امید رأی می‌آورد اما اگر زیر دو ‌میلیون نفر در تهران رأی دهند، این لیست رأی نخواهد آورد که خب پیش‌بینی‌مان هم درست بود. ولی می‌دانید اگر کسی بخواهد هم به برخی از افراد لیست و هم به کاندیداهای مستقل رأی دهد، آخرین نفرات لیست را حذف می‌کند. به‌همین‌دلیل رأی‌آوردنم سخت بود، ولی بالاخره آمدم.

http://www.sharghdaily.ir/News/95099

ش.د9500892

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات