تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۳۰۹۴
محسن رهامی در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» خبر داد

باید زودتر از اینها اعتمادسازی می‌کردیم

پایگاه بصیرت / سعید سیف

(روزنامه وقايع اتفاقيه ـ 1394/11/01 ـ شماره 46 ـ صفحه 3)

شورای نگهبان می‌گوید: «60 درصد از نامزدهای انتخابات مجلس دهم رد‌صلاحیت یا عدم‌احراز صلاحیت شده‌اند.» این سؤال توسط برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود که آیا اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم خواهند کرد؟ برخی فعالان سیاسی این رویکرد را مردود می‌دانند. حسین مرعشی می‌گوید: «اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه رویکرد تحریم را در پیش نمی‌گیرند.» محسن رهامی در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» نیز می‌گوید: «اصیل‌ترین راهبرد جریان اصلاحی در صحنه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی تعامل با حاکمیت با پذیرش اصل نظام و قانون اساسی است.» می‌توان از همین منظر حضور فعال درعرصه سیاسی ـ اجتماعی و بالاخص انتخابات‌های پیش‌رو را راهبردی مؤثر در ساحت اجتماعی دانست. مسلما این امر در گرو توجه ویژه به واقعیات موجود و تنظیم مطالبات، رفتارها و گفتارهای متناسب با این واقعیت است.

رهامی در ادامه می‌گوید: «تعامل با حاکمیت راهبردی مورد تأکید است، ولی این امر هیچ‌گاه به معنای فروگذاردن نقد اصلاح‌طلبانه نیست؛ امری که هر حکومتی برای اصلاح شیوه‌های حکومتی به آن نیازمند است. این راهبرد، هم برگرفته از اعتقاد به جمهوری اسلامی است و هم ریشه در روش اصلاحی در مواجهه با حاکمیت دارد و هم آنکه اصلاح‌طلبان را در مقابل تلاش‌های افراطی‌ها مصون می‌کند. در ساحت عمل نیز، برنامه اصلاح‌طلبان آماده برای حضور در یک انتخابات آزاد و رقابتی است».

وی در ادامه یادآوری کرد: «جریان اصلاحات، راهبرد انتخاباتی خود را در تمامی انتخابات‌های پیـش‌رو، شـرکت فـعـال در انتخابات‌ها با ویژگی آزاد‌بودن، سالم‌بودن، رقابتی‌بودن، حق‌الناس دانستن رأی مردم و پذیرش داوری نهائی مردم قرار می‌دهد و البته همچنان جریان اصلاح‌طلبی، مردم‌سالاری دینی را از اولویت‌های راهبردی خود در ساحت سیاسی و اجتماعی می‌داند.»

محسن رهامی به «وقایع اتفاقیه»، می‌گوید: «پیگیری‌های لازم ازطریق دولت و نهادهای مرتبط با آن و دوستانی که با شورای نگهبان در ارتباط هستند با برخی اشخاص مؤثر صورت گرفته و رایزنی‌هایی نیز انجام شده است. احتمالا اصلاح‌طلبان در روزهای آینده رایزنی‌ها و ملاقات‌هایی با اعضای شورای نگهبان و دولت درباره رسیدگی به موضوع خواهند داشت.»

باید زود‌تر از اینها مذاکره می‌کردیم

محسن رهامی، درباره رویکرد اصلاح‌طلبان در بحث اعتماد‌سازی و در واکنش به اینکه وضعیت اصلاح‌طلبان ردصلاحیت‌شده چه خواهد بود؟ گفت: «باید زودتر از اینها اعتماد‌سازی می‌کردیم.»

وی می‌گوید: «البته من مدل خاصی در سال‌های گذشته برای اعتماد‌سازی در پیش گرفتم. این مدل را براساس بحث‌های حقوقی و به صورت تخصصی در طول دو سال گذشته دنبال کردم.»

اصلاح‌طلبان با چه کسانی مذاکره کرده‌اند؟

رهامی در پاسخ به این سؤال که برای تأیید صلاحیت‌ها تاکنون با چه کسانی مذاکره و گفت‌وگو شده است؟ می‌گوید: «ما مرتب جلساتی را با آیت‌الله مؤمن، آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله محمد یزدی، آیت‌الله جوادی‌آملی، آیت‌الله نوری‌همدانی، آیت‌الله مقتدایی، آیت‌الله شبیری زنجانی، آیت‌الله بیات‌ زنجانی، آیت‌الله صانعی، حجت‌الاسلام حسینی بوشهری، حجت‌الاسلام محسن قمی، برگزار کرده‌ایم.»

محسن رهامی می‌گوید: «باید بدانیم پایگاه اصلاح‌طلبی در کشور یک‌شبه ایجاد نشده و نخواهد شد. این گفتمان ریشه در تاریخ دارد. از مشروطه به بعد این گرایش در میان ملت و بالاخص علما و روشنفکران وجود داشته است. پس از انقلاب اسلامی هم این گفتمان وجود داشته و در سال ۷۶ باز تعریف و نمود جدید پیدا کرد و با ادبیاتی متناسب در جامعه، وارد مرحله جدیدی شد. ما براساس گفتمان اصلاح‌طلبی و تعامل و مدارا با تمام حاکمیت گفت‌وگو می‌کنیم و‌لی کاش زودتر این کار را انجام می‌دادیم. مبنای ما حضور حداکثری در انتخابات است و بی‌شک جز حضور و مشارکت برنامه دیگری نداریم.»

لیست مشترک عارف و روحانی

هر‌چند مـعاون اجـرائـی شـورای نگهبان به مجلس‌آنلاین گفته است: «احتمالا فقط 15 درصد رد‌صلاحیت‌شدگان تأیید می‌شوند.» اما باید در نظر داشت که اصلاح‌طلبان بیکار ننشسته‌اند. مهدی نادمی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، به «وقایع اتفاقیه» درباره رایزنی‌ها می‌گوید: «رایزنی‌های اصلاح‌طلبان با بزرگان ادامه دارد. یک فهرست مشترک توسط آقای روحانی و عارف به مقامات و شورای نگهبان داده شده است.»

شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بعد از اعلام نتایج رد‌صلاحیت‌ها، تاکنون سه جلسه به صورت غیرعلنی و علنی برگزار کرده است و تمامی راهکارها و رویکردها به بحث گذاشته شده است. پس از اعلام نتیجه رد‌صلاحیت‌ها دولتمردان پاستورنشین و نمایندگان بهارستان، خیابان فلسطین را برای رایزنی در نظر گرفته‌اند. بزرگانی چون حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناطق نوری، علی لاریجانی و نمایندگانی از سوی دولت، هرکدام فهرستی از افرادی را که از دید آنها شایسته ردصلاحیت نبوده‌اند، به شورای نگهبان در سه روز گذشه ارائه داده‌اند. حال باید دید 26 بهمن چند درصد رد‌صلاحیت‌شدگان تأیید می‌شوند.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/1543

ش.د9405598

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات