تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۰۹
«سيلي هجمه» بر چهره صراحت و صداقت آيت‌الله

آیت‌الله هاشمی را هم ببرید اوین!

پایگاه بصیرت / رضا بردستانی

(روزنامه آفتاب يزد – 1394/11/14 – شماره 4541 – صفحه 3)

اگر علی اسفندیاری که بعدها به نیما یوشیج معروف شد؛ از همان ابتدا نمی دانست یا اساسا حدس نمی زد که با سرودن «می‌تراود مهتاب، می درخشد شب تاب، نیست یک دم شکندخواب به چشم کس ولیک، غم این خفته چند، خواب در چشم ترم می شکند ...» به واقع «آب در لانه مورچگان!» می ریزد و «فریاد» از نهان«سنت گرایان» بیرون می‌کشد، اما آیت الله به خوبی می دانست که اظهار نظرات صریح و شفاف وی چه غلغله ای به پا خواهد کرد! او حتی قبل از بیان آن نظرات نیز می‌دانست که از کجاها و از سوی چه اشخاص و گروه و دسته هایی دچار هجمه هایی ساختار شکنانه، مبتنی بر بداخلاقی های سیاسی – رسانه ای خواهد شد و شاید او حتی می دانست برخی از واکنش و انتقاد و هجمه پای را فراتر نهاده، او را تکفیر خواهند کرد. تفاوت ماجراهای هاشمی با برخی دیگر از سیاستمداران درست در همین نقطه است که هاشمی قبل و بعد اتفاقات را به خوبی می داند اما دیگرانی که هزاران رسانه و تریبون در اختیار دارند، گاه حتی از حدس اتفاقات در خلال رفتارهای سیاسی نیز عاجز و ناتوان هستند.

لب کلام هاشمی چه بود؟

نیازی به اطاله کلام نیست، زیرا تمامی گفتار بحث برانگیز هاشمی را می توان در چند سطر خلاصه کرد:

•اشبه الناس دانستن سید حسن به بنیانگذار راحل انقلاب اسلامی

•بدهکاری یک نظام به امام راحل به عنوان معمار و تئوریسین انقلاب جهانی و ماندگار

•معرفی کسانی که هیچ نقشی در پیروزی انقلاب و مبارزات منتهی به آن را نداشته اند اما درایجاد تفرقه خصوصا در دوازده سال اخیر ید طولایی دارند

و در نهایت:

•گلایه از برخی کج رفتاری ها، بدسلیقگی ها و...

آغاز ماجرایی دنباله‌دار

در روشن کردن چراغ نخست حمله به هاشمی خیلی ها سر از پا و دست از سر باز نمی شناختند .حسین شریعتمداری در یادداشتی کوتاه، خطاب به هاشمی رفسنجانی حرف هایی را به رشته تحریر در می آورد که رنگ و طرحی دیگر از همین نوع ادبیات را از کلام ذوالنور در شهریور امسال شنیده بودیم! شریعتمداری می نویسد: «آقای هاشمی رفسنجانی به خاطر پروژه‌ای که در این ماجرا طراحی کرده بود، خود را به بیت شریف حضرت امام(ره) بدهکار! بداند که صد البته بدهکار نیز هست. با این حساب، اظهارات دیروز آقای هاشمی رفسنجانی، تغییر جایگاه طلبکار و بدهکار است و ایشان به جای آنکه خود را بدهکار بیت شریف امام راحل(ره) بداند و از بیت معظم‌له پوزش بخواهد، شورای نگهبان را بدهکار بیت حضرت امام معرفی کرده است و حال آنکه شورای محترم نگهبان دقیقا مطابق قانون و نظر مبارک و بارها اعلام شده حضرت امام(ره) عمل کرده و از این جهت نه فقط بدهکار بیت معظم‌له نیست بلکه به دلیل اجرای قانون و پیروی از رهنمودهای صریح حضرت امام(ره) می‌تواند و باید مورد تقدیر بیت شریف امام راحل(ره) نیز باشد، چرا که اتهام ناخشنودی بیت حضرت امام(ره) از حرکت شورای نگهبان در مسیر تعریف شده آن حضرت، اهانت به بیت محترم حضرت امام(ره) است و اکنون باید از جناب هاشمی رفسنجانی پرسید، شما به بیت امام(ره) بدهکارید یا شورای نگهبان؟!» و ذوالنور چندماه قبل (شهریور 1394) گفته بود: « وقتی می‌بینیم که رفسنجانی، سیدحسن خمینی را علامه کم‌نظیر می‌نامد متوجه می‌شویم که این سخنان غیرعلمی و خلاف واقع‌بینی است اما او این کار را می‌کند تا هم سید حسن را کنترل کند هم در بزنگاه مناسب از او استفاده کند.»

ذوالنور، رافت و تهدید به زندانی کردن آیت‌الله!

ذوالنور این بار اما کمی بی حوصله تر! و شاید عصبانی تر! آیت الله را تهدید به زندان و قرار گرفتن کنار فرزندش در اوین می کند:« آیا مراسم سالگرد گرامیداشت ورود حضرت امام، جای تخریب نظام اسلامی و یادگار امام و تخریب ارزش‌های انقلاب و نهادهای انقلاب است؟ اینهایی که هر روز از امام خمینی(ره) خواب جدید نقل می‌کنند چرا بیّنات فرمایشات حضرت امام(ره) را فراموش کرده‌اند که فرمودند «میزان شورای نگهبان است و اگر کسی در مقابل عمل شورای نگهبان گفت «کذا و کذا» مفسد فی‌الارض است و به عنوان مفسد فی‌الارض باید مورد تعقیب قرار گیرد. اگر نظام اسلامی رافت را کنار بگذارد باید اینها به کنار آقازادگانشان در اوین منتقل شوند.»

صدور رای از جایگاه شورای محترم نگهبان!

رسایی حمله به آیت الله را از این تذکر در صحن علنی مجلس آغاز می کند: «سوال من این است وقتی روز گذشته در تریبون‌های رسمی این کشور صلاحیت شورای نگهبان زیرسوال رفت چرا کسی که صبح رئیس جلسه علنی مجلس بود حتی یک کلمه در مورد این موضوع صحبت نکرد و از شورای نگهبان دفاع نکرد؟! آقای ابوترابی امروز به عنوان رئیس جلسه هیچ اشاره ای به اهانت های دیروز هاشمی نسبت به شورای نگهبان نکرد؟» نماینده تهران در مجلس تصریح می کند: «این جمله حضرت امام است که فرمودند: «توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است، همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‌شود و در آخر آن رژیم را ساقط می‌کند.»

امام فرمود: «هیچ کس حق ندارد راجع به شورای نگهبان و تصمیمات و رای این شورا یک کلمه بگوید اگر این را بگوید که شورای نگهبان کذاست، این فرد مفسد است و یک همچون آدمی باید تحت تعقیب مفسدفی‌الارض قرار گیرد.» این جمله آقا سید احمدآقاست که در مصاحبه ای گفتند: «ما منصوبین حضرت امام باید توجه داشته باشیم که فقط به علت نزدیکی با امام است که با ما مصاحبه می‌شود یا به ما احترام می‌گذارند، توجه کنیم که اگر امام نبودند هر کسی ما را بدان صورت نمی‌شناخت تا با ما مصاحبه کند، پس من من نکنیم که ما هیچیم، باید توجه کنیم تا از انتساب ما به امام خمینی سوءاستفاده نشود.» آقای هاشمی‌رفسنجانی با صحبت‌های روز گذشته‌اش درباره شورای نگهبان نشان داد که التزام عملی به قانون اساسی و ولایت‌فقیه را ندارد و قطعاً باید در مورد این موضوع فکری شود.»

از تحریف سخن امام تا انتقاد، تهدید و تکفیر!

در این روزها و از لحظه آغاز برخی انتقادات به رد صلاحیت‌های گسترده آن از یک جناح خاص سیاسی! یک جمله دائم در موضع گیری ها تکرار می شود جمله ای که تنها بخشی از یک عبارت کامل است که در جملات مورد استناد ذوالنور و رسایی نیز صورت تحریف شده کلام بنیانگذار انقلاب اسلامی مورد استفاده یا سوء استفاده! قرار می گیرد. رسایی می گوید:«هیچ کس حق ندارد راجع به شورای نگهبان و تصمیمات و رای این شورا یک کلمه بگوید اگر این را بگوید که شورای نگهبان کذاست، این فرد مفسد است و یک همچون آدمی باید تحت تعقیب مفسدفی‌الارض قرار گیرد.» و ذوالنور گفته است: « میزان شورای نگهبان است و اگر کسی در مقابل عمل شورای نگهبان گفت «کذا و کذا» مفسد فی‌الارض است و به عنوان مفسد فی‌الارض باید مورد تعقیب قرار گیرد.»

اما آنچه در سخنان امام راحل آمده است تقریبا هیچ ارتباطی با این بریده ناقصی که دائم مورد استفاده قرار می گیرد، ندارد زیرا امام خمینی (ره) گفته‌اند: «من تکرار مى‏ کنم مجلس بالاترین مقام است در این مملکت. مجلس اگر راى داد و شوراى نگهبان هم آن راى را پذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمى‏ گویم راى خودش را نگوید؛ بگوید؛ راى خودش را بگوید؛ اما اگر بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شوراى نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است و مفسد است یک همچون آدمى، تحت تعقیب مفسد فى الارض باید قرار بگیرد.»(صحیفه امام/ج13، صفحه370)

وقتی پای دلواپسی ها در میان باشد یا حمله به آیت الله آن گاه می بینیم که دامنه انتقادات از حد فزون تر شده به تکفیر و تهدید می انجامد که وقتی پای تهدید و تکفیر در میان باشد قطعا تحریف نیز رونمایی می‌شود حتی اگر تحریف در سخن معمار کبیر انقلاب باشد.

جدای از تیترهایی که تقریبا یک هدف یعنی شخصیت هاشمی رفسنجانی را نشانه رفته است از«طلبکار انقلاب در فرودگاه» گرفته تا«حمله هاشمی به میراث امام»، «حمله به خط امام در پوشش دفاع ازبیت امام» و این تیتر که حکم صادر کرده است!«رد صلاحیت». در میان این تیترهای تهاجمی و تخریبی اما تیتری که به درستی آیت الله را«محبوب بی قدرت» نامید! پرده از واقعیت‌هایی تلخ برداشت؛ واقعیت هایی که افکار عمومی را حساس تر از همیشه خواهد کرد. http://aftabeyazd.ir/?newsid=26334

ش.د9405613

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات