صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۳۴۷۳

آثار اقتصادی - سیاسی کودتای نافرجام بر ترکیه

وقوع کودتا علاوه بر کاهش ارزش لیر در بازارهای پولی و همچنین سقوط شاخص های سهام در بورس ترکیه ، مانعی برای ورود گردشگران ایجاد کرده است و در مجموع باید گفت که باعث کاهش رتبه و اعتبار ترکیه در سطح جهانی شده است.
سیدرضا میرطاهر گفت: با توجه به اینکه ترکیه اخیرا در تلاش بود تا مذاکرات جدی را با اتحادیه اروپا برای پیوستن به این اتحادیه انجام دهد ، به نظر می رسد وقوع کودتا ضربه های جدی را به عضویت این کشور در اتحادیه اروپا وارد کند.
 به گزارش بصیرت وی در گفتگو با واحد مرکزی خبر اضافه کرد: اتحادیه اروپا علاقه ای به پیوستن دولتهایی که با بی ثباتی سیاسی و امنیتی روبرو هستند در این اتحادیه ندارد.
 میرطاهر در ادامه وقوع این کودتای غیرمترقبه را نشان دهنده التهاب در فضای سیاسی ترکیه دانست و گفت: برخلاف گمانه زنی هایی مبنی بر پایان دوره کودتا در ترکیه ، وقوع این کودتا نشان داد که نیروهای ذی نفوذ در فضای سیاسی و امنیتی ترکیه کماکان قادر به قدرت نمایی هستند.
 کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: با توجه به اینکه اردوغان در چند سال اخیر تلاش های زیادی برای ایجاد تغییرات گسترده در ساختار ارتش و ژاندارمری با تغییر و برکناری فرماندهان ناراضی و همچنین روی کارآوردن نظامیان وفادار انجام داده بود ، وقوع کودتا نشان داد که این پیش بینی ها نادرست است .
 میرطاهر با بیان اینکه هدف کودتاگران برکناری دولت فعلی و روی کارآوردن دولت جدیدی بود اضافه کرد: کودتاگران در بیانیه های خود با اشاره به وضعیت نابسامان و فساد موجود در ساختارهای دولت و محاکمه عاملان فساد در ترکیه خواستار ایجاد نظم سیاسی و اقتصادی جدید در ترکیه بودند.
 وی تاکید کرد: ظاهرا خواسته ها و آرزوهای کودتاگران با توجه به شکست نزدیک به صددرصدی آنها محقق نخواهد شد.
 کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به عوامل وقوع کودتا گفت: با توجه به عدم دخالت بدنه اصلی ارتش در این کودتا و نقش آفرینی فرماندهان پایین رتبه و میان رتبه به ویژه فرماندهان ژاندارمری ، دیدگاه رسمی دولت ترکیه ، دست داشتن جریان منتقد دولت به رهبری فتح الله گولن در این وقایع است.
 وی افزود: این اظهارات درحالی مطرح می شود که فتح الله گولن با انتشار بیانیه ای نقش خود را در وقوع کودتا نفی و بر انجام روندهای دموکراتیک برای روی کار آمدن دولت جدید در ترکیه تاکید کرده است.
 میرطاهر گفت: بر خلاف ادعای اردوغان ، ادعای دیگری مبنی بر نقش داشتن خود وی در کودتا مطرح است .
 کارشناس مسائل سیاسی افزود: این ادعا تلاش دارد تا نقش اردوغان را در ایجاد کودتای ساختارمند برای ایجاد بهانه های لازم در جهت تشدید سرکوب ها پررنگ کند.
 براساس این اظهارنظر ها اردوغان تلاش داشته است تا با وقوع کودتا خواسته های خود را برای ایجاد نظام ریاستی در ترکیه محقق کند .
 میرطاهر گفت: البته این فرضیات منطبق با واقعیات نیست زیرا با توجه به تعداد کشته شدگان و ویرانی های ایجاد شده و همچنین کاهش شدید حیثیت و پرستیژ ترکیه در سطح جهانی و همچنین نقش عناصر ناراضی پایین رتبه و میان رتبه در وقوع کودتا ، به نظر می رسد که ریسک انجام کودتا از سوی اردوغان بسیار بالا بوده است.
 وی افزود: کودتاگران تلاش داشته اند تا جایگاه قدرت اعم از پارلمان ، ریاست جمهوری، تلویزیون و همچنین ستاد ارتش را در آنکارا تصرف کنند و سپس بر همه کشور سیطره یابند.
 کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: آنها همچنین با بمباران محل استقرار اردوغان تلاش داشتند تا با حذف فیزیکی وی ، راه را برای استقرار دولت جدید فراهم کنند.
 میرطاهر در ادامه با اشاره به واکنش کشورهای غربی به وقوع این کودتا اظهار داشت: کشورهای غربی از جمله روسای این کشورها ، اتحادیه اروپا و ناتو ، واکنش های منفی به این کودتا داشته و از دولت ترکیه حمایت کردند.
 وی تاکید کرد: دبیرکل سازمان ملل متحد نیز وقوع کودتا در ترکیه را محکوم کرده است.
 کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: واقعیت کودتا نشان می دهد وضعیت ترکیه کماکان دچار بی ثباتی شدیدی است .
 میرطاهر در ادامه با اشاره به تبعات اقتصادی این کودتا برای دولت ترکیه تصریح کرد: وقوع کودتا علاوه بر کاهش ارزش لیر در بازارهای پولی و همچنین سقوط شاخص های سهام در بورس ترکیه ، مانعی برای ورود گردشگران ایجاد کرده است و در مجموع باید گفت که باعث کاهش رتبه و اعتبار ترکیه در سطح جهانی شده است.
 وی در ادامه در خصوص شرایط کنونی و ادامه فعالیت کودتاگران در ترکیه گفت: به نظر می رسد به دلیل عدم همراهی بدنه اصلی ارتش با کودتاگران ، به رغم مقاومت در آنکارا و برخی دیگر از نقاط ترکیه ، این کودتا محکوم به شکست است.
 کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه وقوع کودتا فی نفسه نشان دهنده وجود جریان های مخالف جدی در بدنه ارتش و دولت ترکیه است اظهار داشت: اردوغان باید همواره این دغدغه را در ذهن داشته باشد که به رغم تلاش برای ایجاد اقتدار و سیطره کامل بر ترکیه ، همواره نارضایی هایی در این کشور وجود دارد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات