صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۴۸۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 27 تیر 1395 شماره 4387

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر حتی در مسئله‌ هسته‌ای هم همان‌جور که آنها دیکته می‌کنند ما پیش برویم و قبول کنیم دیکته‌ آنها را، باز هم حرکت مخرّب آنها و تحریم‌های آنها برداشته نخواهد شد... چون با اصل انقلاب مخالفند. (93/11/29)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
هشتگ‌ها کودتا را شکست دادند

ترکیه هم مانند پاکستان در همجواری ایران کشوری کودتاخیز است و تاکنون چهار کودتا را تجربه کرده است. کودتای نافرجام روز گذشته از نظر کاربرد شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر کودتا از اهمیت راهبردی برخوردار است. یکی از برنامه‌های کودتاچیان در تمام جهان تسخیر محل رادیو و تلویزیون است و اگر توانستند صدا و تصویر حاکمیت را خاموش کنند، می‌توانند کنترل کشور را به دست بگیرند. در کودتای روز گذشته همین برنامه طبق زمان‌بندی پیش رفت و نظامیان کنترل برخی از شبکه‌های تلویزیونی را به دست گرفتند و مجریان طی بیانیه‌هایی موفقیت کودتا را قرائت کردند. آنها مطمئن بودند که اردوغان چون امکان صحبت با مردم را ندارد به زودی ساقط خواهد شد؛ اما اردوغان پیامش را از طریق اپلیکیشن Face Time موبایل به مردم ترکیه رساند. پس از آن بود که حامیان دولت با حضور در خیابان‌ها و معابر با ارسال پیام‌های خود از طریق شبکه‌های اجتماعی چون توئیتر، فیس‌بوک، فیلکر، اینستاگرام، یوتیوب، پریسکوپ و... مردم را به تجمع و ایستادگی در مقابل کودتاگران فراخواندند. شبکه اجتماعی توئیتر با هشتگ Turkey# که ترند اول جهانی شد، به یکی از منابع خبری برای تمامی خبرگزاری‌ها تبدیل گردید. شهروندان تُرک با ارسال تصاویر کودتا، ایستادگی مردم در مقابل تانک‌ها و خلع‌سلاح‌های سربازان جسارت و جرئت خود را برای دفاع از نظام سیاسی ترکیه به نمایش گذاشتند؛ این تحرکات و تصاویر از یک سو حضور مردم در میادین را به دنبال داشت و از سوی دیگر دلسردی، انفعال و عقب‌نشینی کودتاچیان را موجب شد. رسانه‌های خبری جهان که از این کودتای شبانه نیز غافلگیر شده بودند، اخبار خود را با استناد به پیام‌های شبکه‌های اجتماعی به مردم مخابره می‌کردند.
گفتنی است، روز گذشته فعالان شبکه‌های اجتماعی ترکیه بزرگ‌ترین خدمت را به کشور خودشان کردند و در سالیان گذشته این اولین‌بار است که شبکه‌های اجتماعی در مقابل کودتا می‌ایستند و آن را در زمانی بسیار کوتاه ناکام می‌گذارند؛ به عبارتی این هشتگ‌ها بودند که رگبار کودتا را خاموش کردند.

▼ گزارش روز 

سکوت ضد مصلحت
بذر اختلافی را که انگلیسی‌ها در سال ۱۹۴۷ میلادی با توطئه‌ای از پیش تعیین‌شده در شبه‌قاره هند کاشتند، بار دیگر ظلم آشکار در حق مسلمانان منطقه کشمیر را به بار آورده است. پس از آنکه نیروهای امنیتی هند «برهان وانی» رهبر جوان «حزب المجاهدین» را به شهادت رساندند و خاکستر گداخته اختلافات و خشم مسلمانان این منطقه را شعله‌ور ساختند، ده‌ها هزار نفر از مردم مظلوم این منطقه مراسم خاکسپاری «برهان وانی» را به اعتراضات گسترده علیه ظلمی که بر مسلمانان کشمیر می‌رود، تبدیل کردند؛ اعتراضات و تظاهراتی که پس از تدفین رهبر ۲۲ ساله مسلمانان این منطقه نیز فروکش نکرد و درگیری‌های خونینی را میان مردم و نیروهای امنیتی به بار آورد؛ درگیری‌هایی که موجب شهادت ۳۰ تن از معترضان و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر از آنان شد.
حوادث این روزهای کشمیر بار دیگر ندای آزادیخواهی مسلمانان کشمیر را در منطقه طنین‌انداز کرد؛ ولی در این میان همچون همیشه رسانه‌های مدعی حقوق بشر و آزادی و دموکراسی و... سکوت اختیار کردند و از انتشار کوچک‌ترین اخبار از کشتار مسلمانان این منطقه و ظلم و ستمی که به آنان می‌رود، سر باز زدند؛ انگار هیچ اتفاق در کار نبوده است، اما آنچه در این میان جای تعجب و سؤال دارد، سکوت دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است، در حالی که مسلمانان این منطقه، بارها و بارها اعلام کرده‌اند که دلبسته انقلاب اسلامی هستند و فریاد زده‌اند که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را رهبر خود می‌دانند! سکوتی که این نگرانی را به وجود آورده است که نکند مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی که بر اساس تجربه ملت ایران هیچ‌گاه نتایج مطلوبی را برای انقلاب و کشور به همراه نداشته، موجب شده باشد مسئولان سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر این ظلم آشکار چشم بسته و حامیان گفتمان انقلاب اسلامی را تنها گذاشته باشند.

▼ خبر ویژه   
مرگ ابوعمر چچنی با داعش چه می‌کند؟

«طرخان پاتیراشویلی»، ملقب به ابوعمر چچنی، شهروند گرجستانی و چچنی‌تبار پیش از کشته شدن مسئولیت‌های مهمی، چون وزیر جنگ، مشاور ابوبکر البغدادی، مسئول برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی عملیات نظامی و جذب نیروی داعش، به ویژه در اراضی اتحاد جماهیر شوروی را بر عهده داشت. به نوشته «راشا تودی»، هشام الهاشمی، مشاور دولت عراق در امور امنیتی و گروه‌های تندرو گفت: «داعش از نظر راهبردی یکی از کارشناسان و شخصیت‌های اساسی در جذب نیروهای جدید از منطقه اتحاد جماهیر شوروی را از دست داد. جذابیت این فرد، الهام‌بخش و تشویق‌کننده سلفی‌های منطقه قفقاز برای نبرد در صفوف داعش بود.» اطلاعات نظامی نشان می‌دهد، حدود یک هزار جنگجو تحت فرمان مستقیم ابوعمر چچنی نقش اصلی را در تسلط بر پایگاه هوایی منگ در نزدیک شهر حلب در سوریه داشته‌اند. افزون بر این، نیروهای چچنی تحت امر ابوعمر نقش مهمی در تسلط بر شهر موصل داشته‌اند. یک کارشناس روس نیز گفت: «کشته شدن چچنی سبب می‌شود که جنگجویان جدید در بین گروه‌های تروریست تقسیم شوند که در نتیجۀ آن، برخی روابط شخصی قطع می‌شود و تعدادی شبکه‌های اعزام نیروهای مسلح جدید برای داعش فرو خواهند پاشید.»
 
▼ اخبار
1- کشورهای مهم عربی دریافته‌اند که ما دشمن آنها نیستیم!
روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» نوشت: «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مراسم پایان سال تحصیلی دانشکده امنیت داخلی در مقرّ ارتش این رژیم گفت: تحولی در روابط اسرائیل [رژیم صهیونیستی] با کشورهای مهم عربی حاصل شده است و این کشورها درک کرده‌اند که اسرائیل نه‌تنها یک دشمن نیست، بلکه یک هم‌پیمان و پشتیبان در رویارویی با تهدیدهاست. وی در سخنرانی خود همچنین به تأثیر این روابط بر نزاع اسرائیلی- فلسطینی پرداخت و گفت: عادی‌سازی روابط کشورش با کشورهای عربی صلحی پایدارتر را برای رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها به ارمغان خواهد آورد و سبب ایجاد روابط مسالمت‌آمیز با تمام جهان عرب می‌شود. به‌تازگی گزارش‌هایی از نزدیک‌تر شدن روابط عربستان و اسرائیل، به ویژه پس از واگذاری جزایر «تیران» و «صنافیر» به ریاض منتشر شده است.»
2- سود بانکی باز هم دور خورد
باز هم به روال دوره‌های قبلی کاهش نرخ سود سپرده، بانک‌ها ویترین خود را با سود مورد توافق چیدند؛ اما طرح‌های زیرمیزی زیادی هم برای مشتریان خود دارند. کمتر از یک ماه است که گویا با توافق بانک‌ها، نرخ سود سپرده سه درصد کاهش یافته و به ۱۵ درصد رسیده است. این تغییر این بار بدون دخالت مستقیم شورای پول و اعتبار و مصوبه‌ای از سوی اعضا بود. گرچه در مراجعه به بیشتر یا حتی تمام بانک‌ها، مشتری در برخورد اول برای سپرده‌گذاری با شرایط نسبتاً برابری با سایر بانک‌ها و سود یک‌ساله ۱۵ درصدی روبه‌رو می‌شود، ولی به‌تدریج بانکدار گزینه‌های دیگری را نیز به مراجعه‌کننده پیشنهاد می‌دهد تا بتواند منابع در اختیار مشتری را جذب کرده و از ورود آن به بانک رقیب جلوگیری کند. این در حالی است که برخی بانک‌ها در طرح‌های متنوع خود حتی سودهای ۲۰ و گاهی ۲۲ درصدی هم پرداخت می‌کنند.
3- کُندی رفع تحریم‌ها، حامیان روحانی را کاهش داده است
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در یادداشتی به مناسبت اولین سالگرد توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 نوشت: ایران با کنار گذاشتن 98 درصد از مواد هسته‌ای خود، انتظارات سرسخت‌ترین منتقدان توافق هسته‌ای را به چالش کشاند. ایرانی‌ها هزاران سانتریفیوژ را از بین بردند و هسته مرکزی اصلی‌ترین رآکتور خود را با سیمان پر کردند و بازرسان هم در میان تجهیزات هسته‌ای آنان پرسه می‌زنند؛ اما اکنون یک سال پس از توافق، روند رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بسیار کندتر از آن است که بیشتر ایرانی‌ها انتظار آن را داشتند و به موجب آن حمایت عمومی از این توافق و از دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور ایران که آینده سیاسی وی به این توافق مشروط شده بود، کم شده است.
4- علت استیضاح وزیر کار از زبان یک نماینده
محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران و سخنگوی فراکسیون امید مجلس دهم در گفت‌وگویی اظهار داشت: اول اینکه تغییر در درون کابینه دولت به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. دوم اینکه این تغییر از نگاه ما حامیان دولت ترجیحاً باید از سوی خود دولت انجام شود. البته درباره مصداق این تغییر بین ما اختلاف وجود دارد، از طرفی من شخصاً بنا به دلایل و مستنداتی که دارم، اولویت این تغییر را در آقای ربیعی می‌دانم و برای این ارجحیت حداقل با 60 نفر از نمایندگان اتفاق‌نظر دارم، اما در عین‌حال ترجیح من و بقیه کسانی که با بنده هم‌نظر هستند، این است که این تغییر را دولت انجام دهد و حتی‌الامکان ما در مجلس شروع‌کننده این استیضاح نباشیم.

▼ اخبار کوتاه
پس از همایش منافقین در پاریس که با حمایت مالی و سیاسی عربستان سعودی همراه بود، پروژه رسانه‌ای با هدف تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است. منافقین در مرحله اول این پروژه کمپینی را طراحی کردند که اولین توئیت‌های آن از سوی حساب‌های منافقین بود و همزمان بیشتر جریانات ضد انقلاب و حتی برخی فرقه‌های بدنام با آن همصدا شدند. در این میان برخی از اهالی سینما، مانند ترانه علیدوستی و مهناز افشار نیز با منافقین تروریست و آل‌سعود جنایتکار همراه شده و در این کمپین مشارکت کردند!
علی صوفی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته است: بر اساس گزارش‌های دریافتی، در استانی که ۱۶ فرماندار داشته تنها سه فرماندار آن حاضرند از دولت دفاع کنند و به خاطر دولت پا به میان بگذارند؛ اینها گزارش‌های موثق و نگران‌کننده برای دولتی است که سال آینده باید انتخاباتی را برگزار کند که چنین افرادی مجریان آن هستند.
مایکل فلین، سپهبد بازنشسته ارتش آمریکا و مشاور نظامی دونالد ترامپ، در مصاحبه‌ای مضحک به طور مکرّر از امام خمینی(ره) خواست تا حملات نیس فرانسه را محکوم کند! او در مصاحبه‌ای با شبکه «فاکس نیوز» در اظهاراتی توهین‌آمیز گفت: «من از [آیت‌الله] خمینی، رهبر ایران و جهان اسلام می‌خواهم در برابر این حملات پاسخگو باشد!»
مسعود پزشکیان درباره طرح استیضاح وزرا در روزهای اخیر که از سوی برخی اعضای فراکسیون امید مطرح شده، اعلام کرد که استیضاح وزرا در سال آخر دولت معقول نیست. گفتنی است، «پزشکیان» نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی یکی از طراحان استیضاح وزیر کار در روزهای آخر دولت دهم بود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره رکود اقتصادی گفت: در شرایطی قرار داریم که اقتصاددانان به آن رکود اقتصادی می‌گویند و در شرایط فعلی باید دولت حواس خود را، به صنعتگران و واحدهای تولیدی جمع و متمرکز کند. وی تأکید کرد: بازار به پول نیاز دارد، اما دولت پولی ندارد.
طبق گزارش معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی هم‌اکنون ۱۰ هزار گردشگر ایرانی در ترکیه حضور دارند که با تورهای گردشگری به این کشور سفر کرده‌اند. گفتنی است، وزارت خارجه در پی حوادث ترکیه از ایرانیان خواسته است فعلاً از سفر به این کشور خودداری کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات