صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۳۴۸۲

هشتگ‌ها کودتا را شکست دادند

کودتای نافرجام روز گذشته از نظر کاربرد شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر کودتا از اهمیت راهبردی برخوردار است
یادداشت: ترکیه هم مانند پاکستان در همجواری ایران کشوری کودتاخیز است و تاکنون چهار کودتا را تجربه کرده است. کودتای نافرجام روز گذشته از نظر کاربرد شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر کودتا از اهمیت راهبردی برخوردار است. یکی از برنامه‌های کودتاچیان در تمام جهان تسخیر محل رادیو و تلویزیون است و اگر توانستند صدا و تصویر حاکمیت را خاموش کنند، می‌توانند کنترل کشور را به دست بگیرند. در کودتای روز گذشته همین برنامه طبق زمان‌بندی پیش رفت و نظامیان کنترل برخی از شبکه‌های تلویزیونی را به دست گرفتند و مجریان طی بیانیه‌هایی موفقیت کودتا را قرائت کردند. آنها مطمئن بودند که اردوغان چون امکان صحبت با مردم را ندارد به زودی ساقط خواهد شد؛ اما اردوغان پیامش را از طریق اپلیکیشن Face Time موبایل به مردم ترکیه رساند. پس از آن بود که حامیان دولت با حضور در خیابان‌ها و معابر با ارسال پیام‌های خود از طریق شبکه‌های اجتماعی چون توئیتر، فیس‌بوک، فیلکر، اینستاگرام، یوتیوب، پریسکوپ و... مردم را به تجمع و ایستادگی در مقابل کودتاگران فراخواندند. شبکه اجتماعی توئیتر با هشتگ Turkey# که ترند اول جهانی شد، به یکی از منابع خبری برای تمامی خبرگزاری‌ها تبدیل گردید. شهروندان تُرک با ارسال تصاویر کودتا، ایستادگی مردم در مقابل تانک‌ها و خلع‌سلاح‌های سربازان جسارت و جرئت خود را برای دفاع از نظام سیاسی ترکیه به نمایش گذاشتند؛ این تحرکات و تصاویر از یک سو حضور مردم در میادین را به دنبال داشت و از سوی دیگر دلسردی، انفعال و عقب‌نشینی کودتاچیان را موجب شد. رسانه‌های خبری جهان که از این کودتای شبانه نیز غافلگیر شده بودند، اخبار خود را با استناد به پیام‌های شبکه‌های اجتماعی به مردم مخابره می‌کردند.
گفتنی است، روز گذشته فعالان شبکه‌های اجتماعی ترکیه بزرگ‌ترین خدمت را به کشور خودشان کردند و در سالیان گذشته این اولین‌بار است که شبکه‌های اجتماعی در مقابل کودتا می‌ایستند و آن را در زمانی بسیار کوتاه ناکام می‌گذارند؛ به عبارتی این هشتگ‌ها بودند که رگبار کودتا را خاموش کردند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات