تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۳۶۱۰
بعد از بان‌کی مون و مرکل، ناتو هم در بیانیه‌ای نسبت به فعالیت موشکی ایران ابراز نگرانی کرد

دومینوی ضدموشکی ایران به ناتو رسید

(روزنامه جام‌جم – 1395/04/22 – شماره 4587 – صفحه 2)

توطئه دومینووار غرب درباره فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران به نشست سران ناتو رسید و پس از آن‌که در روزهای گذشته بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مدعی مغایرت فعالیت موشکی جمهوری اسلامی ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شدند، ناتو نیز با صدور بیانیه‌ای، ادعاهایی مشابه مطرح کرد.

در بند 68 این بیانیه که در پایان نشست دوروزه سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ورشو، پایتخت لهستان صادر شد، ضمن اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که تابستان سال گذشته حاصل شد، آمده است: ما از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 3+3 و اتحادیه اروپا و توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در 14 جولای 2015 به امضا رسید و همچنین ادامه اجرای این توافق از 16 ژانویه 2016 تاکنون استقبال می‌کنیم. ما علاوه بر این، بر اهمیت همکاری کامل و بموقع ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهت اجرای برجام تاکید داریم. سران ناتو در ادامه بیانیه خود با ادعای این‌که آزمایش‌های موشکی ایران خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل درخصوص برجام است آورده‌اند: ما همچنان به طور جدی نسبت به توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران و ادامه آزمایش‌های موشکی در این کشور نگران هستیم.

به دنبال چنین ادعایی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه کشورمان، چنین مواضعی را مردود و آن را تکرار ادعاهای بی‌اساس گذشته خواند. به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه، بهرام قاسمی افزود: همان‌گونه که بارها اعلام شده است، توانایی‌های موشکی کشورمان صرفا در چارچوب برنامه‌های مشروع دفاعی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و به هیچ وجه برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است. سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: برنامه موشکی ایران نه‌تنها هیچ‌گونه ارتباطی با برجام و مذاکرات هسته‌ای ندارد بلکه همان‌گونه که بارها تاکید شده است، ناقض قطعنامه 2231 نیز محسوب نمی‌شود.

اقتدار ایران؛ مشکل اصلی غرب

اما به نظر می‌رسد خود غربی‌ها نیز با وجود استناد به قطعنامه 2231 شورای امنیت می‌دانند فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران، مغایرتی با این قطعنامه ندارد ولی تلاش می‌کنند با فضاسازی، شرایط را برای اقدامات بعدی خود علیه تهران فراهم کنند. دلیل آن هم مشخص است؛ این‌که غرب با اقتدار جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد و این مشکل را گاهی در مخالفت با برنامه هسته‌ای کشورمان دنبال می‌کند، گاهی در مخالفت با فعالیت موشکی و گاهی در موضوعات دیگر.

سردار یدالله جوانی، مشاور ارشد نماینده ولی‌فقیه در سپاه در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن بیان این‌که فشارهای جدید به ایران به نگاه غرب نسبت به کشورمان برمی‌گردد، گفت: غرب همواره سیاست‌های ایران را با سیاست‌های سلطه‌جویانه خود در تضاد می‌بیند و همواره به دنبال وارد کردن مجموعه‌ای از فشارها بر ایران است که بهانه این فشارها در مقاطع مختلف، متفاوت بوده است. زمانی بر موضوع هسته‌ای تمرکز می‌‌کنند، در مقطعی حقوق‌بشر را بهانه می‌کنند و زمانی بحث تروریسم اما اکنون ظاهرا تمرکزشان بر فعالیت‌های موشکی کشورمان است.

وی با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران، سیاست اصولی خود را دنبال می‌کند و به هیچ عنوان تحت تاثیر القائات و جوسازی‌ها قرار نخواهد گرفت اظهار کرد: دلیل این‌که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، آمریکا نتوانسته سیاست‌های خود را بر ایران تحمیل کند، قدرت دفاعی کشورمان بوده و این قدرت، ابزار نظامی آنها را ناکارآمد کرده است. جوانی افزود: غربی‌ها به دنبال گرفتن قدرت دفاع از ملت ایران هستند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که ایران نتواند از موجودیت، استقلال و تمامیت ارضی خودش دفاع کند اما ملت ایران قطعا تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و فعالیت‌های موشکی ادامه خواهد یافت.

اجماع نانوشته میان کشورهای غربی برای تضعیف ایران

دکتر صادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران نیز مهم‌ترین مشکل غرب را با ایران، اقتدار کشورمان می‌داند و در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: نکته مهمی که باید برای درک رفتار غرب با جمهوری اسلامی در مقطع اخیر بدانیم، این است که غرب با یک ایران مقتدر در منطقه غرب آسیا و شمال خلیج‌فارس بویژه با تسلطی که ایران بر خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان دارد، مخالف است و به همین دلیل اجماع نانوشته‌ای بین قدرت‌های غربی برای خارج کردن ایران از موضع اقتدار وجود دارد.کوشکی با بیان این‌که یک ایران ضعیف می‌تواند حتی تامین‌کننده منافع غرب در منطقه باشد اظهار کرد: آنها برای رسیدن به این هدف، عرصه‌هایی را که موجب اقتدار جمهوری اسلامی ایران شده و می‌شود، مورد هدف قرار می‌دهند و می‌خواهند با تخریب آنها، ایران را به کشوری ضعیف تبدیل کنند. آنها همچنین با وجود یک ایران مقتدر به عنوان نیرویی بومی برای ایجاد توازن در غرب آسیا مشکل دارند و می‌خواهند خودشان تنها تعیین‌کننده سرنوشت غرب آسیا باشند.

این استاد دانشگاه افزود: به همین دلیل آنها شروع به هدف گرفتن نقاط اقتدار ایران کرده‌اند که اولین هدف آنها توانایی هسته‌ای بود و دومین هدف، فعالیت‌های موشکی ایران است و آنها با ابزارهای مختلف این نقطه قوت را مورد هدف قرار می‌دهند تا ما خودمان آن را کنار بگذاریم. کوشکی معتقد است: بعد از فعالیت موشکی هم قطعا آنها سراغ سایر مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران از جمله قدرت و نفوذ منطقه‌ای خواهند رفت و اگر این کلیدهای اقتدار از دست ایران گرفته شود به همان کشور ضعیفی بدل خواهد شد که می‌تواند تکمیل‌کننده پازل غربی‌ها در منطقه باشد.

موشک‌های ایران؛ بهانه‌ای برای مقابله غرب با روسیه

البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بخشی از دلایل تهدید‌نمایی فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران، توجیه ادامه استقرار سامانه‌های موشکی ناتو در شرق اروپاست؛ موضوعی که بشدت مورد انتقاد روسیه است و آمریکا و کشورهای اروپایی تا پیش از برجام با ادعای تهدید بودن جمهوری اسلامی ایران، انتقادات روسیه را نادیده می‌گرفتند اما اکنون با وجود توافق هسته‌ای، مسکو دیگر حاضر به پذیرش ادامه گسترش فعالیت‌های ناتو در شرق اروپا نیست و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بتازگی نسبت به این مساله هشدار داده است.

اکنون به نظر می‌رسد بخشی از طرح غرب برای پاسخگویی به همین هشدارهای پوتین است و سردار جوانی اعتقاد دارد آمریکا نگران فاصله گرفتن اروپا از خود است و می‌خواهد با بهانه‌های اینچنینی نفوذ خود را در اروپا حفظ کند. وی در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن بیان این‌که استقرار سامانه‌های ناتو هزینه دارد و این هزینه باید از جیب مردم اروپا تامین شود افزود: بر همین اساس آمریکایی‌ها همواره تهدیداتی را علیه اروپا مطرح می‌کنند و در حال حاضر هم بر برنامه موشکی ایران تمرکز دارند تا افکار اروپایی‌ها را متقاعد کنند که این سامانه‌ها را در شرق اروپا مستقر کرده و هزینه آن را بپردازند. البته همان‌طور که جوانی می‌گوید، روسیه اعتقاد دارد که بحث برنامه موشکی ایران بهانه بوده و هدف ناتو محدودسازی قدرت روسیه است. روس‌ها معتقدند برنامه موشکی ایران به هیچ عنوان جنبه تهدید ندارد و این فعالیت‌های ایران، رویکرد دفاعی دارد اما چون ناتو می‌خواهد به شرق پیشروی کند، بحث موشکی ایران را بهانه کرده است.

ضرورت مقابله جدی وزارت خارجه با توطئه غرب

اما به هر حال در میان دعواهای ناتو و روسیه و همچنین تلاش آمریکا برای کاستن از اقتدار ایران، آنچه اکنون در محور تمرکز غرب قرار گرفته است، موضوع موشکی جمهوری اسلامی ایران است؛ موضوعی که غربی‌ها تلاش بسیاری کردند در مذاکرات هسته‌ای درباره آن نیز صحبت کنند اما رهبر معظم انقلاب، بصراحت چنین مساله‌ای را رد کردند و آمریکا را در رسیدن به اهدافش در قالب برجام ناکام گذاشتند. البته غرب نیز به این راحتی از تلاش خود برای محدودسازی فعالیت موشکی جمهوری اسلامی ایران، صرف‌نظر نخواهد کرد و مقابله با این تلاش‌ها باید همواره در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشورمان باشد.

بر همین اساس به نظر می‌رسد وزارت خارجه باید فراتر از موضعگیری‌های رسانه‌ای، اقدامات بیشتری برای مقابله با توطئه جدید غرب انجام دهد و در همین ایام که دور جدیدی از این توطئه کلید خورده است با اقدامات خود، تلاش غرب را در نطفه خفه کند.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2464707314102633304

ش.د9501157

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات