تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۳۷۲۴

توطئه بزرگ عليه موشک‌های ايران در سازمان ملل

(روزنامه جوان - 1395/04/20 - شماره 4855 - صفحه 5)

قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل را مي‌توان يكي از مهم‌ترين اتفاقات پرونده 12 ساله هسته‌اي كشورمان به شمار آورد كه اثرات آن مي‌تواند تا سال‌ها گريبانگير كشور شود و آسيب‌هاي فراواني را با خود به همراه داشته باشد.

حال در شرايطي جمهوري اسلامي ايران به تمام تعهدات مندرج در برجام به صورت جامع عمل كرده است كه طرف مقابل از اجراي تعهدات خود سر باز زده و اصرار دارد تا تفسيرهاي جهت‌دار از متن برجام و قطعنامه 2231 فشارهاي بين‌المللي عليه كشورمان را افزايش دهد. در حالي طي روزهاي اخير دبيركل سازمان ملل و صدرعظم آلمان از لزوم تشديد فشارها عليه كشورمان به دليل آزمايش موشكي و نقض قطعنامه 2231 سخن به ميان آورده‌اند كه پيش از اين بسياري از دلسوزان و كارشناسان نسبت به ادبيات خاص اين قطعنامه نكاتي را مطرح كرده بودند.

در حالي آنگلا مركل صدراعظم آلمان مدعي شده «ايران مقررات شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص توقف برنامه موشكي نظامي خود را نقض كرده است» كه بان كي مون دبيركل سازمان ملل نيز در گزارش دوسالانه خود خطاب به 15 عضو شوراي امنيت نيز مدعي شده كه «آزمايش‌هاي موشكي ايران با روح سازنده توافق هسته‌اي ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني سازگاري ندارد اما تصميم اينكه آيا اين آزمايش‌ها نقض برجام محسوب مي‌شود بر عهده شوراي امنيت سازمان ملل است.»

اين اظهارات مقامات غربي در شرايطي مطرح مي‌شود كه مسئولان كشورمان بارها بر عدم ارتباط ميان برجام و توانمندي‌هاي دفاعي و موشكي ايران تأكيد كرده‌اند و اين موضوع را جزو خطوط قرمز دانسته‌اند. بر اساس متن قطعنامه، جمهوري اسلامي ايران به مدت هشت سال حتي اجازه تست و شليك آزمايشي موشكهاي بالستيك و راهبردي خود كه بخش مهمي از قدرت بازدارندگي كنوني كشور را تأمين ميكند، نخواهد داشت؛ مسئله‌اي كه با واكنش مقامات عالي نظامي و دفاعي كشور نيز مواجه شده است.

در بند ۳ از بيانيه مستقل ضميمه قطعنامه مذكور آمده: «از ايران خواسته مي‌شود تا هيچ فعاليتي مرتبط با موشك‌هاي بالستيك طراحي شده با قابليت حمل تسليحات هسته‌اي صورت ندهد، از جمله شليك هرگونه موشك با استفاده از چنين فناوري‌هاي مربوط به موشك‌هاي بالستيك، تا زمان هشت سال پس از «روز پذيرش برجام» يا تا زماني كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارشي ارائه دهد كه «جمعبندي مبسوط» را تأييد كند، بسته به اينكه كدام زودتر اتفاق افتد.»

اين عبارت به معناي گره خوردن پرونده هسته‌اي به مباحث نظامي و مسائل موشكي است، البته اين امر مستلزم يك مكانيسم نظارت است تا شوراي امنيت بتواند از انجام شدن اين بند اطمينان حاصل كند و اين يعني آزمايشات موشكي ايران هم تحت مكانيسم نظارت فوق باشد. ايران به مدت پنج سال حق خريد يا فروش سلاح را نخواهد داشت و بر همين اساس از اين پس كشورهاي غربي در صورت سند‌سازي مبني بر فروش سلاح‌هاي ايران به كشورهايي نظير عراق و سوريه به راحتي مي‌توانند عليه ايران اقدامات تحريمي و حتي نظامي انجام دهند چراكه به زعم آنها ايران با چنين سندهاي دست‌سازي قطعنامه شوراي امنيت را نقض كرده است.

«ممنوعيت در فروش تسليحات توسط ايران» كه در بند ۶ بخش Bاز كشورهاي عضو خواسته شده است «بايد تمهيدات لازم را جهت جلوگيري از تأمين، فروش يا انتقال تسليحات يا مواد مرتبط از خاك ايران، توسط اتباع يا كشتي‌ها و هواپيماهاي تحت پرچم خود به عمل آورند.» اين بند به معناي اين است كه ايران نمي‌تواند متحدان خود را در منطقه تجهيز كند؛ متحداني مانند سوريه، عراق يا حزب‌الله لبنان. در اين گزاره هم سياست‌هاي منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران به پرونده هسته‌اي گره خورده است.

صالحي: همزماني اظهارات بان‌كي‌مون و مركل زمينه‌چيني براي توطئه عليه ايران است

اما آنچه بيش از هر چيزي در اين‌باره داراي اهميت است اظهارات علي‌اكبر صالحي است؛ فردي كه يكي از مقامات رسمي جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات هسته‌اي با 5+1 است. علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي همزماني ادعاهاي مركل و اظهارات بان‌كي‌مون عليه كشورمان را حاكي از ايجاد توطئه‌ جديد غرب عليه ملت ايران دانست و بر جلوگيري بهنگام از آن تأكيد كرد. وي به خبرگزاري صدا و سيما گفت: بنده براي صحبت كردن در اين خصوص احتياط مي‌كنم و نگرانم كه بگويند بحث سياسي است، اما احساس مي‌كنم اتفاقاتي در حال روي دادن است زيرا آقاي بان كي مون و خانم مركل حرف‌هاي عجيبي زده‌اند.

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به ادعاهاي مقامات آلماني مبني بر تلاش ايران براي خريد تجهيزات مرتبط با سلاح‌هاي هسته‌اي گفت: اول چنين ادعاهايي مطرح كردند و بعد گفتند سازمان انرژي اتمي چنين خريدي نكرده بلكه بيشتر براي وزارت دفاع ايران بوده است. صالحي هشدار داد، احساس مي‌كنم در حال زمينه‌چيني و پخت و پز عليه ما هستند و ما بايد گوش به زنگ باشيم.

معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين ادعاها افزود: به طور منطقي وقتي يك كانال خريد در برجام تعبيه كرده‌ايم ديگر ضرورتي ندارد كه سازمان انرژي اتمي بخواهد دستگاهي را به طور غيرمستقيم از بازار سياه خريداري كند كه هم هزينه بيشتري دارد و هم خطر آلودگي احتمالي خواهد داشت. وي گفت: مي‌توانيم تجهيزات لازم را از منشأ اصلي‌اش بخريم، به كانال خريد اعلام كنيم و آنان شرايطش را مهيا مي‌كنند تا با قيمت ارزان‌تر، در زمان سريع‌تر با كيفيت بهتر و با اطمينان بيشتر تجهيزات لازم را بخريم.

صالحي افزود: ضرورتي ندارد كه سازمان انرژي اتمي بخواهد خريد غيررسمي انجام دهد. ما اين همه زحمت كشيديم و برجام را به اينجا رسانديم كه يك كانال خريد هم داشته باشيم و خريد را هم از اين كانال انجام دهيم اكنون چگونه ممكن است خودمان را به دردسر بيندازيم؟ البته اين به ما مربوط نيست به وزارت امور خارجه مربوط است و دوستان حتماً رصد مي‌كنند، متوجه هستند و قطعاً با پيش‌بيني‌هاي لازم اقدامات لازم را خواهند كرد تا اين را در نطفه خفه كنند. وي تأكيد كرد: بايد به آقاي بان كي مون بابت سخنان دو پهلويش و به خانم مركل اعتراض جدي شود، البته من نظر شخصي‌ام را به عنوان يك هموطن مي‌گويم و اين موضوع ربطي به سازمان انرژي اتمي ندارد اما اميدوارم زودتر جلوي اين توطئه گرفته شود. صالحي با اشاره به همزماني اظهارات بان‌كي‌مون و مركل بار ديگر افزود: به نظر بنده توطئه‌اي در حال ايجاد است وگرنه دليلي ندارد كه آقاي بان‌كي‌مون و خانم مركل داد و بيداد و فرياد راه بيندازند.

فعاليت‌هاي موشكي مغاير قطعنامه نيست

اظهارات بان‌كي‌مون و آنگلا مركل همچنین با واكنش‌هاي دیگری در داخل كشور روبه‌رو شد، به عنوان نمونه محمد كوثري رئيس كميته دفاعي مجلس نهم با اشاره به اظهارات اخير آنگلا مركل صدراعظم آلمان درباره ادعاي مغايرت فعاليت‌هاي موشكي ايران با قطعنامه سازمان ملل گفت: متأسفانه خانم مركل به جاي احترام به استقلال كشور و مردمش سياست‌هاي ضدايراني دولت امريكا را دنبال مي‌كند كه اين اقدام شايسته مردم آلمان نيست.

وي با بيان اينكه فعاليت‌هاي موشكي ايران مغاير با قطعنامه 2231 نيست، گفت: قطعنامه 2231 ايران را از ساخت و طراحي موشك با كلاهك اتمي منع كرده، در حالي كه ما از اساس بمب‌هاي اتمي را قبول نداشته و نداريم و بر همين اساس نيازي نمي‌بينيم كه موشك‌هايي كه قابليت‌شان حمل كلاهك اتمي است را طراحي كنيم. كوثري گفت: فعاليت موشكي ايران متعارف است، نه خاص، اين نوع فعاليت كاملاً دفاعي است و براي دفاع از موقعيت سرزميني و جغرافيايي كشور در مقابل هر نوع تهديد طراحي شده است. ما قصد تجاوز به هيچ كشوري را نداريم، اما بارها گفته‌ايم كه از هر مبد‌أيي كه تهديد شويم آنجا را با خاك يكسان خواهيم كرد كه اين راهبرد نيز يك راهبرد دفاعي است كه حقش را براي خودمان محفوظ دانسته‌ايم. نماينده سابق مردم تهران گفت: اگر خانم مركل نگران احتمال ساخت يك موشك ايراني با قابليت حمل كلاهك اتمي است، بهتر است نگران اين واقعيت باشد كه 200 تا 250 كلاهك اتمي رژيم‌صهيونيستي منطقه را تهديد مي‌كند.

قدرت موشكي به كشوري مربوط نيست

مرتضي صفاري‌نطنزي نماينده مردم نطنز و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس دهم نيز با اشاره به صحبت‌هاي روز گذشته دبير كل سازمان ملل متحد پيرامون اين موضوع كه «فعاليت‌هاي موشكي ايران با روح برجام متغاير است»، اظهار داشت: تجربه نشان داده كه بان كي مون همواره تحت تأثير فشارهاي امريكا تغيير موضع داده و ما نيز چندان نبايد تحت تأثير اين صحبت‌ها قرار بگيريم.

وي با بيان اينكه هر كشوري راجع به تأمين امنيت ملي و شرايط دفاعي‌اش خودش تصميم مي‌گيرد و هيچ كشوري حق ندارد و نمي‌تواند موضوعي را بر آن ديكته كند، عنوان كرد: همانطور كه وزير امور خارجه كشورمان تأكيد كرده بحث موشكي در توسعه صنعت دفاعي ما تعريف مي‌شود و به كشوري مربوط نمي‌شود. عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه تقويت صنعت موشكي در دكترين دفاعي ايران جايگاه ويژه‌اي دارد و به بان كي مون و اوباما هيچ‌گونه ارتباطي ندارد، گفت: در برجام تأكيد شده كه بحث موشكي ايران هيچ ارتباطي با مذاكرات هسته‌اي نداشته است.

واكنش رهبري به تلاش غرب براي تحديد قدرت دفاعي كشور

بعد از صدور قطعنامه 2231 و تلاش غربي‌ها براي تحديد قدرت نظامي كشورمان رهبر معظم انقلاب اسلامي هم بارها از لزوم تقويت بنيه دفاعي كشورمان سخن به ميان آورده و از چنين مسئله‌اي به عنوان خط قرمز ياد كرده‌اند، به عنوان نمونه ايشان در ديدار جمعي از مداحان و ذاكران اهل بيت طي سخناني توان نظامي را بيشترين تكيه‌گاه مستكبران براي زورگويي به ملت ايران خواندند و با طرح يك سؤال اساسي افزودند: در اين اوضاع جنگل‌وار جهاني، اگر جمهوري اسلامي صرفاً به دنبال مذاكره و مبادله اقتصادي و حتي علم و فناوري برود اما توان دفاعي نداشته باشد آيا حتي دولت‌هاي كوچك نيز به خود اجازه تهديد ملت ايران را نخواهند داد؟

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد شديد از كساني كه روزگار و دنياي فردا را دنياي مذاكره مي‌دانند و نه موشك خاطرنشان كردند: «روزگار، روزگار همه چيز است وگرنه به راحتي و به صراحت حق ملت را خواهند خورد. اگر اين حرف از روي ناآگاهي گفته شده باشد يك مسئله است اما اگر از روي آگاهي باشد خيانت است.» رهبر انقلاب، نمايش موشك‌هاي پيشرفته و دقيق سپاه پاسداران را موجب خرسندي ملت‌هايي خواندند كه از امريكا و رژيم صهيونيستي، دلشان خون است اما كاري از دستشان برنمي‌آيد. دشمنان مدام در حال تقويت توان نظامي و موشكي خود هستند در اين شرايط چطور مي‌گوييم روزگار موشك گذشته است؟» حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اين حرف‌ها را شبيه حرف‌هاي برخي اعضاي دولت موقت دانستند كه اوايل انقلاب مي‌گفتند جنگنده‌هاي اف - 14 را كه خريده‌ايم به امريكا پس بدهيم، به دردمان نمي‌خورد! در آن موقع ايستادگي و افشاگري كرديم و چندي بعد كه صدام به ايران حمله كرد معلوم شد چقدر به اين ابزارهاي دفاعي نياز داريم.

http://javanonline.ir/fa/news/796176

ش.د9501242

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات