تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۳۵۶۶

اروپا؛ گروگان راهبرد نظامی آمریکا علیه روسیه

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1395/04/19 - شماره 10633 - صفحه 6)

نظامیان آمریکایی اندک اندک به صورت مستقل یا به عنوان بخش اصلی یگان‌های ناتو در حال کامل کردن حضور خود در شرق اروپا و کشورهای ساحل دریای بالتیک هستند و با برگزاری رزمایش‌های گروهی یا دو جانبه جنگ با دشمن فرضی را که در این منطقه فقط روسیه می‌تواند باشد، تمرین می‌کنند.

افزون بر حضور مستقل نظامی آمریکا در منطقه، نیروهای این کشور که ستون فقرات اصلی ناتو هستند، در رومانی، لهستان، جمهوری چک، لتونی و استونی هم مرز روسیه و لیتوانی، مولداوی و کمی دورتر گرجستان پنج جمهوری شوروی سابق به عنوان همکاری یا برگزاری رزمایش به صورت دائمی یا موقت حضور دارند.

از سوی دیگر در بزرگترین رزمایش منطقه‌ای ناتو در لهستان با عنوان «آناکوندا-16» که ماه گذشته انجام شد، 31 هزار نیروی ناتو از یگان‌های پیاده، توپخانه و هوایی با پیشرفته‌ترین جنگ افزارها، نزدیک‌ترین شرایط را نسبت به یک جنگ واقعی تجربه کردند.

دامنه و گستردگی برگزاری این رزمایش حتی سبب شد که آلمان یکی از اعضای ناتو نسبت به آن واکنش منفی نشان دهد.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نسبت به پیامدهای رزمایش‌های ناتو به ویژه در لهستان هشدار داد و گفت که این اقدام‌ها نتیجه معکوسی برای امنیت منطقه دارد.

به گزارش ایرنا وی در مصاحبه با روزنامه آلمانی «بیلد‌ام زونتاگ» ضمن اعلام اینکه باید گفت وگو و همکاری بیشتر با روسیه جایگزین قدرت نمایی نظامی شود، اظهار کرد: نباید اوضاع را بیش از شرایط کنونی ملتهب کنیم. کسانی که معتقدند رژه نمادین تانک‌ها در مرزهای شرقی ناتو امنیت می‌آورد، اشتباه می‌کنند. نباید زمینه تجدید رویارویی‌های گذشته را فراهم کرد.

وزیر امور خارجه آلمان از گفت وگو و دیپلماسی حمایت کرد و گفت: تمرکز صرف بر نیروی نظامی و چاره کردن مشکلات با سیاست بازدارندگی مرگبار است. وی همچنین با تاکید بر اینکه، آمادگی برای مذاکره باید در کنار اقدام‌های احتیاطی نظامی باشد، از ناتو خواست برای از سرگیری گفت و گوها پیرامون فوائد خلع سلاح و کنترل تسلیحات برای امنیت اروپا آماده باشد.

ولادیمیر پوتین نیز با «حیرت آور خواندن پیشروی نظامی ناتو بسوی مرزهای روسیه»، گفت: هیچ مقامی در نظام حکومت روسیه خواهان ورود به جنگ سرد نیست و برغم تنش‌ها در روابط بین‌المللی و رویارویی کنونی، نیازی به آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شوروی از مدت‌ها پیش از صحنه روزگار حدف و پیمان ورشو نیز نابود شده است، ادامه پیشروی ناتو بسوی مرزهای روسیه را حیرت آور خواند.

اکنون با وجود واقعیت مسلم شتاب روز افزون حرکت نظامی آمریکا و ناتو بسوی مرزهای روسیه که از سال 2013 (92ش) آغاز شده، این کشور در حال تکیه کردن بر توان نظامی، نیروی هوافضا، موشکی و ضد موشکی هسته‌ای و غیر هسته‌ای خود است تا شاید بتواند در معادلات نظامی ضد روسی غرب تاثیر بگذارد.

تازه‌ترین اعلام موضوع در این باره از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه صورت گرفت که در واکنش به کارگذاری سامانه دفاع موشکی آمریکا در رومانی گفت: سیستم موشکی در حال استقرار آمریکا در اروپا می‌تواند از حالت دفاعی به تهاجمی تبدیل شود و مسکو هم واکنش لازم را در برابر آن انجام خواهد داد.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان پوتین در جمع خبرنگاران نوشت: مجبوریم به این اقدام آمریکا پاسخ دهیم.

وی اظهار کرد: روسیه نه فقط از امنیت خود دفاع می‌کند بلکه حفظ موازنه دفاعی را نیز در دستور کار دارد و در نوسازی و توسعه نیروی هسته‌ای ضربتی و سامانه گذر از تورهای دفاعی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

در چارچوب این دیدگاه، مسکو با هشدار‌های مکرر خواستار توقف راهبرد توسعه نفوذ نظامی غرب به مجاورت روسیه شده و اعلام کرده که از توانمندی‌های دفاعی خود برای نشان دادن واکنش لازم بهره خواهد گرفت، ولی ناتو و آمریکا همچنان به این اقدام‌ها ادامه می‌دهند.

اکنون آمریکا با هزاران کیلومتر فاصله از این منطقه ملتهب، نشان داده به رویکردهای نظامی ضد روسی خود پایان نمی‌دهد، زیرا مولفه‌های‌های لازم اقتصادی، سیاسی و جنگی را برای همراه کردن اختیاری و اجباری کشورهای اروپایی دارد و از دیگر سو، مسکو هم گزینه پاسخ جدی نظامی حتی هسته‌ای را مطرح کرده، پس می‌توان دریافت که چرا شرق اروپا و در دایره گسترده‌تر آن همه کشورهای این قاره در حال تبدیل شدن به گروگان جنگی راهبرد ضد روسی آمریکا هستند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=97479

ش.د9501142

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات