تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۶۸۷

افزایش هولناک تروریسم

پایگاه بصیرت / یوری فریدمن / کارشناس مجله آتلانتیک
(روزنامه جمهوري اسلامي - 1395/04/27 - شماره 10640 - صفحه 6)

کشتار تازه داعش در شهر نیس فرانسه که جان 84 نفر را گرفت، 50 نفر دیگر را تا سر حد مرگ برد و 130 زخمی هم برجای نهاد، تاکید تازه‌ای بر این حقیقت تلخ است که خشونت ورزی‌های بی‌قاعده داعش این سازمان مجنون افراطی، پایان نیافته و حتی کم هم نشده است.

حقیقت امر این است که حتی حجم و تعداد ترورها هم طی ماه‌های اخیر در سطح جهان به شکل هولناکی بیشتر شده و به کشورهای فزون‌تری بسط یافته است. آمار یک ماه اخیر به درستی روشنگر این ادعا هستند؛ در بنگلادش 22، در امریکا 49، در ترکیه 44 و در عراق در یک حمله 292، در دیگری 37، در یکی دیگر 12 و در چهارمین حمله باز هم 12 نفر کشته شدند.

به جز این، آمار ارائه شده در جزوه "تروریسم جهانی" نشانگر این است که در سال جاری میلادی که 6 ماه و16 روز از اتمام آن می‌گذرد، عملیات تروریستی مهلک و رقت بار در حدود 100 کشور جهان شکل گرفت و آثار و تبعات مستقیم آن در حداقل 40 کشور دیگر حس شد.

درست است که داعش در 6 ماه اخیر جای پای خود را در عراق و سوریه پیوسته کمرنگ‌تر دیده اما سیطره‌اش را بر لیبی پر هرج و مرج بیشتر کرده و هر چه بیشتر بر مقاصد و هدف گاه‌های خود در سطح جهان افزوده و اگر دو تا را داده، حداقل 20 جای دیگر را کم و بیش گرفته است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اروپایی‌ها با ترس وحشتناک از داعش، شب‌ها را به دشواری به صبح می‌رسانند و از 10 کشور نظرخواهی شده در سطح این قاره، مردم هشت کشور گفته‌اند که خطرساز اول و ارشد برای آنها، ماموران انتحاری این سازمان مخوف هستند. حتی امریکایی‌ها هم احساس امنیت نمی‌کنند و به نظر می‌رسد ناامن‌ترین دوران این کشور از مارس 2003 به بعد، زمانی که حمله مذبوحانه مسلحانه امریکا به عراق وسعت گرفت، در حال شکل گیری است.

این یک سوال رایج است که چه کارهایی را باید تروریسم دانست و به کجاها و کدام کشورها باید برای یافتن آن توجه مبذول کرد. شاید آمار حاصله بگویند که تعداد عملیات تروریستی در عراق، پاکستان و نیجریه در سال‌های 1393 و 1394 قدری کاهش یافته اما در نگاهی گسترده تر، عمل تروریسم را در خاورمیانه بسط یافته‌تر از گذشته می‌یابیم و این روند افزایشی را هولناک می‌بینیم.

در سال‌های 1380 تا 1392 فقط 3 درصد ترورها در کشورهای بزرگ غربی روی داد اما در سال‌های 1393، 1394 و 1395 این رقم از 10 درصد هم فراتر رفته و شهرهایی چون پاریس و بروکسل به تفرجگاه تروریست‌ها تبدیل شده‌اند که حتی وقتی یکی دو نفر از خود را در عملیاتی انتحاری از دست می‌دهند، با نفرگیری‌های تازه خود در سطح اروپا، جای هر کشته خود را با حداقل 2 نفر پر می‌کنند.

دونالد ترامپ بارها پرسیده که چرا آنها (تروریست ها) از آمریکایی‌ها هم نفرت دارند اما کاندیدای نه چندان محبوب و نه چندان عاقل جمهوریخواهان امریکا در انتخابات ماه آبان این کشور نمی‌داند که هدف اصلی داعش و امثال آن همچنان امثال سوریه، عراق و افغانستان هستند و به نیویورک و پاریس می‌تازند تا بندهای امنیتی غرب در این شهرها وسیع‌تر و به تبع آن در اهداف اصلی این سازمان‌ها کوچک‌تر و سست‌تر شود.

برپایی جنگ داخلی مستمر در سه کشور خاورمیانه‌ای فوق رسیدن داعش به امیال خود را آسان‌تر ساخته است و نه فقط از درون عراق و افغانستان حس جنگ و نفرت برمی خیزد، بلکه نیروهای ذاتی بیشتری از درون این کشورها جذب داعش و پروسه نفرگیری این سازمان و افزایش عددی اعضای آن می‌شوند و اینچنین است که بازپس گیری اخیر فلوجه از دست داعشی‌ها و یورش آزادکنندگان به سمت موصل، ارزش‌های خود را از دست داده زیرا داعش در حال نقشه ریزی همزمان برای تصرف چند نقطه بی‌مالک تازه است.

"دانی یل بیمن"، متخصص پدیده تروریسم در دانشگاه جورج تاون امریکا می‌گوید رواج جنگ داخلی در خاورمیانه و امثال آن موردی است که ارتکاب تروریسم را بیشتر و عادی‌تر ساخته و دیگر هیچ کس برآشفته نمی‌شود. وی می‌افزاید: انگار یک پوشش توجیهی هم بر این قضیه پوشانده شده است.

همیشه پرسیده شده که چرا سرقت روی می‌دهد. دزدی حادث می‌شود، چون عده‌ای به هر دلیلی امکان امرار معاش ندارند و از جانب دیگر روش‌های تنبیهی اعمال شده روی این مساله بدون انسجام و فاقد قوه بازدارنده است. مثل این می‌ماند که وارد بانکی شوید و پول هنگفتی را بردارید و پلیسی نباشد تا تعقیب و ناکارتان کند. اینک در بغداد هرگونه اقدام تروریستی مقدور است، بخصوص که چرخه کنترل و کاهش آن نیز ناکارآمد است.

در امریکا چیزی به نام جنگ داخلی وجود ندارد اما حمل سلاح گرم آزاد است و براحتی می‌توان در مغازه‌ها اسلحه خرید و بر همین منوال اعلام جنگ دولت امریکا با تروریسم در سطح جهان در حالی که هر هفته یا هر ماه دیوانه‌ای در این کشور آتش به روی مردم می‌گشاید و حداقل 30-20 نفر را لت و پار می‌کند، بیشتر به یک شوخی می‌ماند.

حرف‌های باراک اوباما بین میل به کنترل سلاح در جامعه امریکا و کمک خواهی از جامعه جهانی برای برقراری امنیت در بسیاری از کشورهای آشفته دیگر، سرگردان و در حال چرخش دائمی است و خود او نیز نمی‌داند عادات مذموم جامعه امریکا اسباب این سیه روزی است یا دیوانه بازی‌های جنایتکارانه داعش. آنها به واقع زوج مکمل یک تروریسم رو به فزونی خیره‌کننده نشان می‌دهند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=98487

ش.د9501252

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات