تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۷۷۶
ترس از گسترش نفوذ گفتماني انقلاب اسلامي از «رسانه‌هاي منطقه‌اي» تا «رسانه‌هاي غربي»

«انقلاب اسلامي» کابوس مشترک شيوخ و صهیونیست‌ها

پایگاه بصیرت / محمد اسماعيلي
(روزنامه جوان - 1395/04/15 - شماره 4853 - صفحه 5)

نظام سلطه كه تلاش داشت در سال 88 با ايجاد فتنه و آشوب قدرت جمهوري اسلامي ايران را در محدوده سرزميني خود محدود كرده و از نقش‌آفريني كشورمان در تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي جلوگيري كند، امروز اذعان دارد ايران توانسته نفوذ گفتماني خود را در كشورهاي بسياري گسترش داده و نگراني همپيمانان منطقه‌اي كشورهاي غربي را فراهم سازد.

اگر تا ديروز مقامات امريكايي و رژيم‌صهيونيستي در كنار برخي از شيوخ وابسته به نظام سلطه از دامنه‌دار شدن نفوذ گفتماني انقلاب اسلامي در منطقه ابراز نگراني مي‌كردند، امروز برخي از رسانه‌هاي تحت مديريت اين كشورها نيز به صراحت از لزوم مانع‌تراشي در جهت گسترش گفتمان جمهوري اسلامي ايران سخن به ميان آورده و ادامه چنين روندي را براي آينده برخي از رژيم‌هاي منطقه‌اي خطرناك توصيف مي‌كنند.

العربيه يكي از رسانه‌هاي عرب‌زباني است كه روز گذشته در مطلبي نخست تلاش مي‌كند جمهوري اسلامي ايران را به گسترش فرقه‌گرايي و دخالت در اوضاع داخلي ساير كشورها متهم كرده و در ادامه از ضرورت برخورد سخت عربستان سعودي با كشورمان سخن به ميان مي‌آورد: «رهبران حزب‌الله لبنان، حزب الدعوه عراق، حوثي‌هاي يمن و... به دنبال اجرايي كردن پروژه بنيادگرايانه فرقه‌اي خود با هدف گسترش نفوذ ايران در ماوراي مرزهاي آن هستند... آنها وفاداري بي‌قيد و شرط خود به تهران را اعلام كرده و منافع كشورشان را در نظر نمي‌گيرند و اساساً لبنان، عراق، يمن و... را كشور نمي‌دانند.»

در شرايطي اين رسانه از عدم‌تعهد حزب‌الله لبنان و شيعيان عراق به عربستان سخن به ميان آورده است كه علت اصلي محبوبيت حزب‌الله در لبنان، دفاع با جان و دل از مرزهاي اين كشور بوده و شيعيان عراق نيز تا‌كنون پررنگ‌ترين نقش را در مبارزه با تروريست‌هاي داعش و جلوگيري از فروپاشي كشورشان ايفا كرده‌اند. اين رسانه همچنين مي‌نويسد: «تهران در حال اجراي برنامه 20 ساله خود است. هدف استراتژيك ايران، ظهور به عنوان قدرت برتر جنوب غرب آسيا و همچنين جهان عرب است. مقامات ايراني اعلام كرده‌اند كه تهران به دنبال رويارويي با نيروهاي خارجي نيست مگر آنكه منافع كشور تهديد شود. آنچه اكنون در جهان در حال وقوع است، مثال روشني براي اين موضوع است. ايالات متحده اكنون در حال نبرد در كنار ايران در عراق است و مسير را براي سلطه ايران بر اين كشور هموار مي‌كند.»

اين رسانه در ادامه با اشاره به سخنان سعود فيصل خطاب به امريكايي‌ها از قول وي مي‌نويسد: «امريكا و عربستان در كنار يكديگر مبارزه كرديم تا عراق تحت كنترل ايران درنيايد اما پس از آن، ايالات متحده عراق را در بشقاب طلايي به ايران هديه داد.»

گستاخي و توهين مقامات غربي يا منطقه‌اي و رسانه‌هاي وابسته به آنها به نظام جمهوري اسلامي ايران روندي افزايشي بوده كه هيچ‌گاه پاسخ مناسبي هم دريافت نكرده است. به بيان ديگر در ماه‌هاي اخير برخي از كشورهاي منطقه‌اي هم رويه امريكايي‌ها و برخي از كشورهاي اروپايي‌ را در پيش گرفته و تلاش كرده‌اند به بهانه‌هاي مختلف زبان تهديد و تحقير عليه جمهوري اسلامي ايران اتخاذ كنند. در يكي از اين نمونه‌ها وزير امور خارجه عربستان عنوان مي‌كند: «ايران كشوري متجاوز است كه خاك يك كشور عربي را اشغال كرده، اگر مي‌خواهد نقشي در حل بحران داشته باشد بايد نيروهاي خود و نيروهاي حزب‌الله را از سوريه خارج كند و دست از حمايت تسليحاتي از بشار اسد بردارد.»

پيرو چنين رويكردي وزير امور خارجه بحرين ادبياتي شبيه ادبيات جان كري و باراك اوباما را اتخاذ مي‌كند و ضمن متهم كردن ايران به دخالت در امور كشورها به تغيير رفتار فرا مي‌خواند: «ما پيامي به ايران و گروه‌هاي دنباله‌رو ايران فرستاديم. حالا در مقابله با ايران جدي هستيم و هيچ ترديدي در دفاع از منافع، كشور و مردم خود نداريم چراكه اين موضوعي حياتي براي ماست.»شيخ خالد در ادامه مي‌افزايد كه كشورش آماده است در صورت تغيير سياست‌هاي ايران صفحه جديدي را در روابط با اين كشور بگشايد: «مهم‌ترين گام در اين راستا تغيير سياست‌هاي ايران در قبال كشورهاي منطقه است.»

اين اولين باري نيست كه وزير امور خارجه بحرين اينگونه عليه سياست‌هاي كشورمان موضع‌گيري مي‌كند چراكه طي سه سال گذشته وي همگام با مقامات عربستاني، اماراتي و تركيه‌اي ايران را متهم به تروريست‌پروري در منطقه كرده و خواهان برخورد نهادهاي بين‌المللي با كشورمان شده است. وي اواخر پاييز سال گذشته هم بار ديگر جمهوري اسلامي ايران را به دخالت در امور داخلي يمن متهم كرد و از واكنش‌هاي اعتراض‌آميز به حمله نظامي به خاك يمن انتقاد كرد.

وزير خارجه بحرين در حاشيه نشست وزيران امور خارجه اعضاي اتحاديه عرب در شرم‌الشيخ گفت تا زمان بازگشت مشروعيت به يمن اقدام نظامي ادامه خواهد داشت: «حوثي‌ها مسئول اوضاع كنوني هستند. ما نيز براي برادران يمني به اين علت كه ثبات و حاكميت آنها مورد دخالت آشكار كشور بيگانه‌اي مانند ايران قرار گرفت، نگران هستيم. يكي از موضوع‌هاي مورد بررسي در اين نشست تشكيل نيروي مشترك عربي است.»

آنچه در اين ميان مهم مي‌نمايد آن است كه تداوم گستاخي‌ها و مواضع خصمانه مقامات عربستاني، بحريني يا تركيه‌اي طي 35 ماه گذشته و همچنين بي‌كفايتي و كارشكني‌هاي مشكوك عربستاني‌ها در قبال حجاج ايراني بيت‌الله‌الحرام در سال گذشته، «مواجهه معقولانه، منطقي و قاطعانه» دولت تدبير و اميد با آنها را به يك مطالبه عمومي تبديل كرده و سطح توقعات را به شكلي افزايش داده كه انتظار مي‌رود دولتمردان سطح برخوردهاي خود را در قبال منافع ملي فراتر برده و در سطح وزير امور خارجه و حتي رئيس‌جمهوري به توهين‌هاي اين كشورها پاسخ دهند.

نگراني از گسترش نفوذ گفتماني انقلاب اسلامي

هشدارهاي همراه با اتهام العربيه نسبت به گسترش نفوذ گفتماني انقلاب اسلامي اولين بار نيست كه مطرح مي‌شود كمااينكه طي سال‌هاي اخير منابع رسمي و غير‌رسمي بسياري از نگراني عربستان و متحدان غربي آن – به ويژه خاخام‌هاي صهیونیست- درباره قدرت روزافزون جمهوري اسلامي ايران و ضرورت جلوگيري از آن هشدارهايي را مطرح كرده‌اند. به عنوان نمونه ‌اواخر سال 2014 بود كه روزنامه ديلي صباح در گزارشي تحليلي با اشاره به افزايش قدرت ايران در منطقه در سال‌هاي اخير نوشت: سفر غيرمنتظره وزير امور خارجه عربستان به وين (در زمان مذاكرات ايران و 5+1) نشان‌دهنده ميزان سرخوردگي آنهاست.

اين روزنامه در ادامه گزارش خود تأكيد مي‌كند: تحولات اخير در منطقه خاورميانه شامل سقوط طالبان در افغانستان، سرنگوني صدام حسين ديكتاتور پيشين عراق و گسترش ناآرامي‌ها در جهان عرب از دسامبر سال 2010 تاكنون موجب بروز تغييراتي شده كه افزايش قدرت ايران در خاورميانه را در پي داشته است. اين روزنامه تركيه‌اي ادامه مي‌دهد: اگر اين مذاكرات به توافق جامع مورد نظر دست پيدا كند، ‌نفوذ ايران در آينده نزديك افزايش خواهد داشت اما واضح است كه عربستان و بسياري ديگر از اين افزايش نفوذ ايران ناخرسند خواهند بود. اين حقيقت كه سعود‌الفيصل، وزير خارجه عربستان در سفري غيرمترقبه به پايتخت اتريش رفته است، نشان‌دهنده سرخوردگي آنهاست.

نشريه امريكايي فارين پاليسي هم چند ماه پيش بود كه در گزارشي نوشت: «امريكايي‌ها آرزو دارند قدرت و نفوذ امروز ايران را در منطقه داشته باشند.» اين نشريه ادامه مي‌دهد: اسرائيل عصباني است، عربستان سعودي از خشم كبود شده. بعد از نامه اوباما به رهبر ايران همه بهت‌زده شده‌اند. خاورميانه در حال تغيير است. حوادث موجود دورنماي ژئوپلتيك كل خاورميانه را تغيير خواهد داد؛ منطقه‌اي كه باتلاقي براي اوباما و اسلاف او بوده است. امريكا نشان مي‌دهد كاملاً به ايران در خاورميانه نياز دارد، زيرا ايران ثبات خود را حفظ كرده و نقش‌آفرين نخست منطقه شده است. امريكا تمام متحدانش را عليه داعش بسيج كرده ولي اين ائتلاف شكست خورده است زيرا مهم‌ترين و كليدي‌ترين بازيگر منطقه فراموش شده، ايـــران! در منطقه است.»

روزنامه فرانسوي «لوموند» هم در گزارشي با اشاره به افزايش روزافزون قدرت و نفوذ ايران در منطقه، تعامل اعراب با پاريس را راهي براي تكريم مواضع فرانسه در قبال بحران‌هاي منطقه مي‌داند و بيان مي‌كند: «در شرايط كنوني كه كشورهاي منطقه از نزديكي روابط واشنگتن و تهران در هراس و وحشتند، ايران به عنوان رقيب عمده عربستان روز به روز در حال افزايش قدرت و نفوذ خود در مرزهاي عربستان، عراق و يمن است.»

نگراني‌اي كه با پرخاشگري خود را بروز مي‌دهد

زماني مي‌توان درك بهتري از نفوذ گفتماني انقلاب اسلامي در ساير كشورها به دست آورد كه به چندين سخنراني پرخاشگرايانه و توهين‌آميز عادل الجبير هم نيم‌نگاهي بيندازيم و به بن‌بست رسيدن سياست‌هاي عربستان جهت «ايجاد اجماع جهاني عليه كشورمان» توجه كنيم، آن هم در شرايطي كه هدف ثاني اين كشور جهت افزايش تحريم و فشارهاي بين‌المللي موقتاً با چالش اساسي روبه‌رو شده است، بنابراين در اين بستر فرصت مناسب‌تري جهت گسترش گفتمان انقلاب اسلامي وجود دارد.

حال آنچه بايد توجه داشت آن است كه انتظار اين است كه جماعت ساده‌انديش در داخل كشور كه ماه‌هاست سخن از لزوم توسعه روابط با كشورهاي متخاصم و نظام سلطه را مطرح مي‌كنند و بارها نظام را در اين‌باره متهم و از مقامات كشورمان درخواست مي‌كردند كه از رويكرد انقلابي در حوزه سياست خارجه دست بردارند، از رويه گذشته دست برداشته و با واقعيت‌هاي عرصه بين‌الملل خود را تطبيق دهند.

http://javanonline.ir/fa/news/795508

ش.د9501232

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات