تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۴۵۸۴

الياس حضرتي: به دنبال اجراي كامل قانون اساسي هستيم

پایگاه بصیرت / مريم وحيديان

(روزنامه اعتماد – 1394/12/15 – شماره 3482 – صفحه7)

* اگر نماينده مجلس شويد آيا سياست پرداخت يارانه را ادامه مي‌دهيد؟ و اينكه چرا تيترها و رويكرد روزنامه اعتماد بر خلاف اظهارات شما به اختلافات دامن مي‌زند؟

** روزنامه اعتماد تريبون همه فرزندان انقلاب بوده است. خط قرمز ما چارچوب‌هاي قانون اساسي است. اختلاف نظر امري طبيعي است و گفت‌وگو با وجود سلايق مختلف ممكن است. هر كسي سهمي در اختلاف جناح‌ها در كشور دارد و بايد آن را بپذيريد. ما امروز با بحران گفت‌وگو در كشور مواجهيم.

كسي در كشور طرفدار سرمايه‌داري نيست. مقدمات سرمايه‌داري شدن در كشور وجود ندارد. اساس انقلاب اين بود كه توده‌هاي مردم اكثريت را داشته باشند. آنچه مدنظر ما است استفاده از امكانات و ظرفيت‌هاي داخلي است. هم شركت‌ها و كارخانه‌هاي دولتي بايد كار كند و هم بايد به كارگاه‌هاي كوچك توجه شود. توصيه امام در دولت مهندس موسوي هم همين بود. ادامه سياست يارانه بايد با اصلاحاتي قانوني انجام شود، بايد از پايين شروع شود. يارانه بايد به مردمي كه نيازمند هستند و فشار اقتصادي دارند و تا به حال هم خوشبختانه شناسايي شده‌اند، داده شود. اين افراد حدود ٣٠ ميليون نفر هستند. افراد براي اينكه يارانه بگيرند بايد خود را اثبات كنند.

* درباره هزينه‌هاي انتخاباتي‌تان توضيح دهيد؟

** انتخابات هزينه دارد. يا احزاب يا ائتلاف اين هزينه‌ها را متقبل مي‌شوند، يا اينكه خود فرد كانديدا تامين مي‌كند. در شهرستان‌ها معمولا خود فرد هزينه تبليغاتش را به عهده دارد و برخي افراد هم كمك مي‌كنند. در حال حاضر هم چند نفري با حضور فيزيكي‌شان ستاد انتخاباتي را مديريت مي‌كنند. عده‌اي برخي امكانات و برخي ديگر هم كمك مالي با رقم‌هاي كوچك مي‌كنند. من در انتخابات مجلس سوم ٧٠ هزار تومان و براي انتخابات مجلس چهارم تنها ٢٠٠ هزار تومان هزينه كردم. در اين انتخابات هم بيشتر كمك‌هايي كه به من در ستاد شده حضور نيروي انساني است.

* براي برون‌رفت نظام عالي كشور و رشته‌هاي فني از مشكلات چه برنامه‌اي داريد؟

** ما در طراحي يك سيستم كامل نقص‌هاي جدي داريم. انقلاب كه رخ داد آرمان‌هاي امام را دنبال كرديم. اين اولين بار بود كه براي حكومت شيعه مي‌خواستيم نظام بسازيم و همه بي‌تجربه بوديم. حتي آقاي هاشمي در خاطرات‌شان نوشته‌اند كه؛ «منشي گفت نامه‌ها را پاراف كرديد؟» اما ايشان نمي‌دانسته پاراف چيست. در حالي كه آقاي هاشمي باهوش‌ترين شخصيت سياسي است. ما با دست خالي آمديم و تجربه‌اي نداشتيم و سعي كرديم نظام و ساختار درستي بسازيم. در ميدان عمل چون كارها بر اساس ويژگي‌هاي شاغل و شغل مرتب مي‌شود با آزمايش و خطا پيش رفته‌ايم. آقايان هاشمي، خاتمي و احمدي‌نژاد هر يك سياستي را پيگيري كردند. در مجلس پنجم من نامه‌اي به

محمدجواد لاريجاني كه آن زمان رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس بود نوشتم. در اين نامه تاكيد كردم كه نبايد رو به عقب حركت كنيم. بر همين اساس طرح بازنگري در قانون كار را دادم. بر اساس اين طرح چرخه اتصال فارغ‌التحصيل، صنعت و دستگاه قانونگذاري ايجاد مي‌شود. البته حل اين موضوع به همكاري همه نهادهاي ملي نياز دارد. شايد نياز باشد مانند زمان حضرت امام(ره) جمع‌بندي مشكلات ٤٠ ساله‌مان را در قانون اساسي بازنگري كنيم.

الياس حضرتي سياستمدار ٥٢ساله كه چهار دوره نمايندگي مجلس را در كارنامه سياسي خود دارد روز‌هاي شلوغي را همچون ديگر كانديداهاي انتخاباتي پشت سر مي‌گذراند. مديرمسوول روزنامه اعتماد كه در حال حاضر به عنوان يكي از سرشناسان ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان شناخته مي‌شود كه براساس نظرسنجي‌هاي انتخاباتي از محبوب‌ترين نامزدهاي انتخاباتي در تهران به شمار مي‌رود روز گذشته به دعوت دانشجويان دانشگاه علم و صنعت و امير كبير لبيك گفت تا طي سخناني از ضرورت مشاركت حداكثري مردم در انتخابات سخن بگويد و در ادامه شاخص‌هاي مجلس كارآمد را اعلام كند. الياس حضرتي همچنين در دو سخنراني ديگر از برنامه اصلاح‌طلبان براي مجلس دهم سخن گفت. مديرمسوول روزنامه اعتماد در جمع دانشجويان دانشگاه علم و صنعت با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران يكي از بزرگ‌ترين انقلاب‌هاي تاريخ در قرن بيستم و بيست و يكم است اظهار داشت: انتخابات يكي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.

نامزد انتخاباتي اصلاح‌طلبان تهران با اشاره به اينكه مردم در تعيين ساختار سياسي كشور و جهت‌گيري مديريت حكومت نظر مي‌دهند فلسفه مردمسالاري را بر همين اساس معرفي كرد و گفت: دليل اصلي اتخاذ نام جمهوري اسلامي براي نظام سياسي ايران بر همين اساس بوده است. وي افزود: عده‌اي با اصل وقوع و تشكيل نظام جمهوري و وجود قانون اساسي و راي مردم مخالف بودند اما امام خميني به عنوان رهبر انقلاب شخصيت مقتدري بود كه ارتباطي تنگاتنگ با مردم داشت كه اجازه ندادند خواست مردم ناديده گرفته شود. مدير مسوول روزنامه اعتماد با بيان اينكه اقتدار امام خميني (ره) و رابطه عاطفي مردم با ايشان باعث شد تا گروه‌هاي ليبرالي، ماركسيستي و مذهبي با ايشان همراه شوند خاطرنشان ساخت: جمهوريت و اسلاميت به مثابه دو بال پرواز نظام جمهوري اسلامي در منظر بنيانگذار كبير انقلاب جايگاهي ويژه و مهم داشت.

حضرتي اظهار داشت: عده‌اي مي‌گفتند بايد غرب‌زده شويم تا كشور را نجات دهيم و عده‌اي از اين طرف مي‌گفتند راي مردم معنا ندارد. امام درمقابل آنها مقاومت كرد. انتخابات را به عنوان پايه نظام كشور برگزيد. امام گفتند جمهوري اسلامي نه يك كلمه كم نه يك كلمه زياد. امام احساس مي‌كرد بايد فرصت پيش‌آمده را غنيمت شمرد و بايد از خواسته مردم و اسلام ناب استفاده كرد. وي ادامه داد: خبرنگار فرانسوي از امام پرسيد چه نوع جمهوري را براي نظام سياسي ايران مي‌خواهيد اجرا كنيد كه امام(ره) در پاسخ فرمودند همان مدل جمهوري‌اي كه در دنيا مرسوم است اما محتواي اسلامي داريم كه پايه سند و ميثاق ملي شد. الياس حضرتي در بخش ديگري از سخنان خود به هزينه‌سازي‌هاي جريان‌هاي متحجر و افراطي براي كمرنگ كردن مولفه جمهوريت نظام اشاره كرد و گفت: متحجران و افراطي‌ها در طول همه سال‌هاي پس از انقلاب هزينه‌هاي سنگيني را به نظام و مردم تحميل كرده‌اند. وي افزود: اصلاح‌طلبان دردسر‌ها و هزينه‌هاي سنگيني درباره جمهوريت داده‌اند. اين كانديداي انتخاباتي اصلاح‌طلبان تصريح كرد: تحجرگرايان همچنان در دو طرف در مسير انقلاب كارشكني مي‌كنند.

مديرمسوول روزنامه اعتماد و تعادل با بيان اينكه قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي مورد تاييد امام و همه مردم ايران باعث شد تا منفعلان غرب‌زده و متحجران عقب‌نشيني كنند، افزود: همه حرف ما بر اين است كه دنبال اجرايي كردن كامل قانون اساسي هستيم كه نتيجه تلاش مردم و خواست آنان است. او با اشاره به اينكه با قرار گرفتن زير چتر قانون، امنيت همه فراهم مي‌شود تاكيد كرد: محوريت قانون مي‌تواند مايه رفع نگراني امت و ملت شود. كانديداي انتخاباتي اصلاح‌طلبان در تهران ادامه داد: اگر در دانشگاه با تشكيلاتي مخالفت مي‌شود يا اگر روزنامه‌اي مجبور به رعايت ممنوع‌التصويري مي‌شوند يا كانديدايي رد صلاحيت مي‌شود بايد به حكم قانون و نه سليقه باشد. حضرتي در بخش ديگري از سخنان خود به شرايط انتخاباتي اشاره كرد و گفت: اصلاح‌طلبان با تمام مشكلاتي كه داشته‌اند با اعتدالگريان ائتلاف كرده و ليست انتخاباتي داده‌اند اما مي‌بينيم كه رسانه ملي بازهم در اختيار جريان رقيب است.

مديرمسوول روزنامه اعتماد با بيان اينكه رسانه ملي متعلق به همه مردم و جريان‌هاي سياسي و فكري ايران است اظهار داشت: اصلاح‌طلبان معتقدند كه نهادها و تمامي ارگان‌هاي ملي بايد در اختيار خواست و اراده مردم باشند نه آنكه گروهي سهم و اختيار بيشتري از رسانه ملي و نهادهاي ملي داشته باشند. حضرتي با بيان اينكه قانون بايد محور رفتار و عملكرد همه باشد تاكيد كرد: قانون‌مداري براي كشور و مردم آفرينش‌ساز است و از ديد ما هر كس قانون را برنتابد محكوم است. وي در ادامه به ضرورت حضور حداكثري مردم در انتخابات اشاره كرد و اظهار داشت: حضور حداكثري مردم در تمامي بحران‌ها و بزنگاه‌ها مايه اقتدار ملي ايران شده است. حضرتي با بيان اينكه برخي گروه‌هاي سياسي با رفتارهاي خطي و جناحي‌شان به دنبال بي‌انگيزه كردن مردم براي شركت در انتخابات هستند تصريح كرد: با وجود همه عوامل و بازي‌هايي كه برخي براي بي‌انگيزه‌سازي مردم انجام مي‌دهند ترديدي نيست كه مردم پاي صندق‌هاي راي مي‌آيند و گام دوم را محكم‌تر از گام اول بر مي‌دارند.

مديرمسوول روزنامه اعتماد و تعادل در بخش ديگري از سخنان خود گفت: به شوراي نگهبان اعتقاد دارم اما فيلتر اصلي مردم هستند. وي ادامه داد: اعتبار و آبروي احزاب در گرو اعتباري است كه در اين فيلترها گذاشته شده است اما در حال حاضر و با وجود بيش از ٢٤٠ حزب پروانه‌دار، احزاب در ايران همچون مطبوعات بلاتكليف‌اند. وي افزود: فعاليت احزاب در تهران نسبت به شهرستان‌ها قوي‌تر است اما وجود اين همه حزب در كشور نشان‌دهنده بلاتكليفي فعاليت حزبي در ايران است. حضرتي ادامه داد: نمايندگان تهران تاثيرگذار‌تر از نمايندگان شهرستان‌ها بوده‌اند كه علت اصلي اين اتفاق اين است كه شكل و شمايل انتخابات در تهران، شبه حزبي است. اين كانديداي انتخاباتي اصلاح‌طلبان در بخش ديگري از سخنان خود در دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان كرد: من به عنوان فردي كه تجربه چهار دوره نمايندگي مجلس را در كارنامه خود دارد مي‌گويم كه ٨٠ درصد انرژي نمايندگان صرف اموري مي‌شود كه ربطي به وظيفه‌شان ندارد. وي تاكيد كرد: اميدوارم مجلس آينده مجلسي شجاع، جسور، كارشناس، مودب و در خدمت مصالح مردم باشد چرا كه وكيل ملت بايد با طبقات مختلف جامعه ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

ليست اصلاح‌طلبان به‌طور كامل راي خواهد آورد

الياس حضرتي همچنين در نشستي ديگر با حضور در كنار ديگر كانديداهاي ائتلاف اصلاح‌طلبان با تاكيد بر ترغيب مردم به مشاركت حداكثري در انتخابات گفت: ما همه تلاش‌مان مشاركت حداكثري است. بايد تلاش كنيم كه مردم در تهران به ليست راي بدهند. ليست اصلاح‌طلبان زماني خوب راي مي‌آورد كه مشاركت بالا باشد. بر اساس نظرسنجي‌هايي كه تاكنون مشاهده كرده‌ام ميزان مشاركت مردم در انتخابات ۶۸ درصد در سراسر كشور است كه اين حضور قابل توجهي خواهد بود و البته مطمئن هستم كه تا زمان انتخابات بالاي ۷۰ درصد خواهد رسيد. وي خاطرنشان كرد: از تمام بزرگان درخواست مي‌كنيم كه از مردم دعوت كنند تا پاي صندوق‌هاي راي بيايند و با مشاركت حداكثري موج تغيير ايجاد خواهد شد و اينكه چهره مشهوري در معرض راي مردم قرار نگرفته است از موضوعيت خارج مي‌شود و ليست اصلاح‌طلبان به طور كامل راي خواهد آورد.

* سود تجادل جناح‌ها را چه كساني مي‌برند؟

** الياس حضرتي پس از پايان سخنراني در دانشگاه علم و صنعت راهي دانشگاه اميركبير شد تا در جمع دانشجويان اين دانشگاه از ضرورت همكاري جناح‌هاي معتقد به نظام و انقلاب سخن بگويد. كانديداي ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان در دانشگاه امير كبير با اشاره به نيازهاي اقتصادي كشور گفت: شناخت ظرفيت‌هاي داخل كشور نخستين و مهم‌ترين گام براي عملياتي كردهن راهبرد اقتصاد مقاومتي است. مديرمسوول روزنامه اعتماد افزود: ايران با در اختيار داشتن منابع گازي و نفتي در جهان و داشتن جوانان تحصيلكرده مي‌تواند نيازهاي اساسي و اصلي كشور را در داخل تامين كند اما متاسفانه اين اتفاق به دليل مهاجرت مغزها اتفاق نمي‌افتد كه بايد راهي قانوني و عملي براي حل اين مشكل پيدا كرد. حضرتي ادامه داد: برخي تنها كارشان ايراد گرفتن است و نگاهشان به مسائل كلان در حد تيتر يك روزنامه خلاصه مي‌شود، در حالي كه حل و فصل مشكلات كلان كشور نيازمند آن است كه به ملت ايران اجازه داده شود تا بر اساس قانون اساسي درباره كشور و سرنوشت خودشان تصميم بگيرند و اظهارنظر كنند.

اين كانديداي انتخاباتي اصلاح‌طلبان خاطرنشان كرد: براي ايجاد فضايي كه همه ملت براي ساخت و بهبود وضعيت ايران تلاش كنند نياز است تا همه از فرصت‌هاي برابر براي تحصيل برخوردار باشند و در فضاي آزاد دسترسي به اطلاعات بتوانند وارد صحنه شوند. الياس حضرتي در بخش ديگري از سخنراني خود در دانشگاه اميركبير به مساله سرمايه‌گذاري در كشور اشاره كرد و گفت: سرمايه‌گذاري در ايران شرايط مساعدي ندارد كه اميدواريم با به فرجام رسيدن برجام و تشكيل مجلسي كه بيش از منافع جناحي به منافع ملي مي‌انديشد راه براي كشاندن سرمايه‌گذاران به داخل ايران باز شود. مديرمسوول روزنامه اعتماد و تعادل در ادامه به تنش‌هاي ميان دو جناح سياسي و ضرورت حل و فصل آن اشاره و اظهار كرد: كينه‌ها و زخم‌هاي بي‌جهتي در اين سال‌ها ميان دو جناح اصلي كشور ايجاد شده كه اين زخم‌ها را مي‌شود به راحتي با گفت‌وگو و تعامل بهبود بخشيد.

وي ادامه داد: ٨٠ درصد اختلافات فعلي ميان جناح‌ها بر اساس سوءتفاهم‌هايي و توهم‌هايي است كه واسطه‌هاي شر ساخته‌اند كه با گفت‌وگو و تعامل مي‌شود اين سوءتفاهم‌ها را برطرف كرد. حضرتي افزود: اعضاي دو جناح سياسي به عنوان فرزندان امام و انقلاب در تمامي بزنگاه‌هاي حساس همچون جنگ كنار هم ايستادند و براي اعتلاي پرچم مقدس جمهوري اسلامي هزينه‌ها داده‌اند و به واقع چه سودي در اختلاف دو جناح وجود دارد و چه كساني از اين اختلاف سود مي‌برند. تفاهم ملي براي حل سوءتفاهم‌هاي كاذب ميان جناح‌ها راه‌حلي بود كه الياس حضرتي در پايان سخنان خود ارايه داد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=38146

ش.د9405872

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات