تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۶۸۷

بازی دوگانه انگلیس با یمن

شدت گرفتن جنایات عربستان سعودی در یمن موجب شده تا کشورهای غربی برای موجه نشان دادن خود ژست های عوام فریبانه به خود بگیرند.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، ظرف روزهای اخیر شاهد تغییر رفتار کشورهای غربی در قبال جنایات عربستان در یمن هستیم از یک سو آمریکا تعداد مستشاران نظامی خود عربستان را که در جنگ یمن به ریاض کمک می کردند کاهش داده و از سوی دیگر انگلیس پس از آنکه خواستار اخراج عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل به موجب جنایات یمن می شود با برگزاری کنفرانس حمایت از مردم یمن نیز موافقت می کند.

درخواست برای اخراج عربستان از شورای حقوق بشر
در آستانه رای‌گیری درمورد تعیین روسای کمیته‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گروه‌های حقوق بشری انگلستان از «ترزا می» نخست‌وزیر این کشور خواستند مانع تمدید حضور عربستان در هیئت ریاست این شورا شود.
منتقدان به این مساله می‌گویند رای‌ گیری ماه اکتبر فرصتی طلایی برای می و دولت جدید بریتانیا است تا نشان دهد که واقعا برای مساله حقوق بشر ارزش قائل است.
در همین رابطه سخنگوی امور خارجه حزب لیبرال دموکرات بریتانیا با انتقاد از دولت، گفت لندن بهانه‌های بی‌شماری برای توجیه اقدامات «رژیم سعودی» بیان می‌کند.

عربستان بزرگترین خریدار سلاح انگلیس
این در حالی است که گزارش ها نشان می‌دهد انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن، دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است.
بر اساس آمار رسمی کمپین مبارزه با تجارت سلاح (CAAT)، عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات انگلیس است و از سال ۲۰۱۰ تجهیزاتی به ارزش شش میلیارد و۷۰۰ میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.
کمیته توسعه و تحقیق بین الملل در مجلس عوام انگلیس و پارلمان اروپا هر دو تحریم تسلیحاتی عربستان را خواستار شده‌اند، با این وجود دولت انگلیس همچنان به حمایت از این رژیم مستبد ادامه می‌دهد.
عربستان سعودی از ششم فرودین ۱۳۹۴ به منظور بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت، حمله هوایی به مناطق مختلف این کشور را آغاز کرده است؛ از آن زمان تاکنون حدود  ۹ هزار و ۴۰۰ نفر از جمله هزاران کودک کشته شده‌اند.

کنفرانس حمایت از مردم یمن در لندن
در چنین شرایطی نخستین کنفرانس بین المللی حمایت از مردم یمن (کنفرانس غیر دولتی) با هدف آشکار ساختن جنایات آل سعود و اعلام وضعیت وخیم انسانی در این کشور جنگ زده، در لندن برگزار شد.
در این کنفرانس فعالان حقوق بشر و حقوقدانان و شخصیتهای سیاسی از کشورهای هلند، کانادا، آلمان، اسپانیا و ایتالیا ، ایران و نمایندگانی از پنج سازمان حقوق بشر شرکت کردند.
هدف از برگزاری این کنفرانس نشان دادن وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی یمن و آثار ناشی از تهاجم عربستان سعودی علیه یمن به سراسر جهان است.
 فعالان و شخصیت ها در این کنفرانس بر نقش عربستان در پنهان کردن وقایع  یمن از طریق برخی رسانه های مغرض به منظور ترویج اهداف این جنگ تاکید کردند.
شرکت کنندگان در این کنفرانس بر ضرورت حمایت از مردم یمن و پایان دادن به محاصره این کشور و احترام گذاشتن به خواسته های این ملت تاکید کردند.

عبدالحمید بیاتی
خبرگزاری مهر
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات