صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۴۹۱۷

اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 7 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به لطف خدا و تلاش نیروهای نظامی و امنیتی درحالی‌که منطقه مملو از ناامنی است، کشور از سپر امنیتی مستحکمی برخوردار است... باید به این تشکیلات نظامی و امنیتی کمک شود و از افزایش توان دفاعی حمایت کرد. (95/6/3)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
سپاه و تحقیر دوباره آمریکا

روز گذشته خبرگزاری‌های آمریکایی از یک مواجهه نظامی مختصر بین قایق‌های سپاه و ناو آمریکایی خبر دادند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا در این‌باره گفت: «چهار قایق نظامی ایران در نزدیکی تنگه هرمز با سرعت زیاد به یک ناوشکن آمریکایی نزدیک شده‌اند و ناوشکن آمریکایی برای فاصله گرفتن از قایق‌های ایرانی مجبور به تغییر مسیر شده است.»
این اقدام سپاه پاسداران که به دلیل دفاع میلیمتری از حاکمیت کشورمان در مقابله با آخرین سامانه‌های دفاعی پیشرفته کشورهای مهاجم است، حاوی درس‌ها و نکات زیادی است که کمتر در داخل کشور ارزیابی می‌شود. اولین نکته این دفاع شرافتمندانه این است که سپاه پاسداران باور دارد، ایمان به خدا قدرتمندترین سلاح است و نمادهای هژمونی آمریکا در مقابل اراده‌های معطوف به اهداف الهی آسیب‌پذیر و فنا شونده‌اند. نکته دوم اینکه فرزندان رشید این مرز و بوم به دشمن اثبات کرده‌اند که نبرد در عرصه نظامی با نبرد در میز مذاکره متفاوت است و نبرد نظامی جای انفعال نیست. نکته سوم اینکه این اقدام دفاعی کوتاه که اگر سپاه انجام نمی‌داد، در جایی به چشم نمی‌آمد، هزینه دفع تهدیدات بزرگ‌تر را کاهش می‌دهد؛ امروز اگر به روزنامه‌ها و رسانه‌های غربی نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که این حماسه‌های کوچک چگونه آنها را از اسب غرور و تکبر بر زمین نشانده است. نکته چهارم اینکه مقوله دفاع از کشور عزیزمان قابل مذاکره و مسامحه نیست. یکی از برنامه‌های پس از برجام مقابله با روحیه دفاعی و ذخیره‌های نهضتی انقلاب اسلامی بوده است؛ ولی از آنجا که سپاه در جریان برخی از رفتارهای عوامل نفوذی و مذاکرات سرّی با آمریکایی‌ها بود، رفتار و راهبردش دستخوش تغییرات دیپلمات‌ها نشد و آزمایش‌های موشکی مقتدرانه، دستگیری نیروهای متجاوز آمریکایی در جزیره فارسی و برخورد با عناصر جاسوسی و نفوذی مواضع مقتدرانه از خود به جای گذاشت.
امروز اگر در عرصه داخلی شاهد حملات برخی از رسانه‌ها و جریان‌های نفوذی به سپاه و نیروهای انقلابی هستیم، به دلیل این است که نقشه‌ای را اجرا کنند که ناوگان نظامی آمریکا توان آن را ندارد.

▼ گزارش روز
برای اخلاق، قانون و صداقت

علی غزالی به یک سال حبس و پرداخت 40 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد؛ اما علی غزالی کیست و چرا محکوم شد! نزدیک به دو سال می‌گذرد از زمانی که نمایندگان مجلس نهم به دلیل ضعف و مشکلات مدیریتی فرجی‌دانا در وزارت علوم دولت یازدهم که موجب کاهش سرعت رشد علمی کشور و حضور فعالانه فتنه‌گران در مراکز علمی کشور شده بود، پس از چند بار فرصت دادن به منظور اصلاح امور در این وزارتخانه وی را برای استیضاح به مجلس فراخواندند! همزمان با جدی شدن موضوع استیضاح فرجی‌دانا، پایگاه «بازتاب» از پایگاه‌های نزدیک به جریان فتنه اسامی سه هزار نفر را به نقل از منابعی‌که آنها را منابع آگاه می‌خواند، منتشر کرد و مدعی شد، این افراد بورسیه‌های غیرقانونی هستند که برخورد با آنها دلیل اصلی استیضاح فرجی‌دانا است! ادعایی که بلافاصله تیتر یک رسانه‌های اصلاح‌طلب شد و هفته‌ها شاهد جنگ روانی گسترده از سوی این رسانه‌ها در این‌باره بودیم! موضوعی که حتی از زبان فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، مقامات و مسئولان وزارت علوم و حتی شخص حسن روحانی نیز تکرار شد؛ آنجا که در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری سال 1393 در دانشگاه تهران به این موضوع اشاره کرد و گفت: «آقای دکتر فرجی‌دانا را آوردیم و ایشان شروع به کار کرد که بورسیه و ما ادراک البورسیه. ما نمی‌توانیم مسئله‌ای را که صداقت و راستگویی و قانون در آن مورد توجه قرار نگرفته، رها کنیم. از روز اولی که آقای دکتر فرجی آمدند، اولین کلام من این بود که باید مسئله بورسیه را دنبال کنید.» اما حالا که مشخص شد این جنجال رسانه‌ای از اساس دروغ بوده و رسانه‌های نزدیک به دولت راستگویان، آن را ساخته بودند تا مجلس را تحت فشار قرار دهند؛ تنها مسئول یک پایگاه اینترنتی محکوم شده است و مدیران و مسئولانی که طراح اصلی ماجرا بودند و با موضع‌گیری‌های خود به اعتماد مردم به نظام لطمه زدند و با آبروی هزاران نفر از دانشجویان بورسیه بازی کردند؛ همچنان جنجال‌های مشابه دیگری را در موضوعاتی چون مفاسد اقتصادی، کنسرت‌ها و... دنبال می‌کنند.

▼ خبر ویژه
کانال‌های ارتباطی رژیم صهیونیستی با آل سعود

یک روزنامه آمریکایی با بررسی احتمال عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی نوشت: رژیم صهیونیستی کانال‌های ارتباط «مهم و واقعی» در این زمینه گشوده است. رژیم صهیونیستی و عربستان با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند. با وجود این، به نوشته نیویورک‌تایمز، شواهد نشان می‌دهد، روابط بین اسرائیل با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی نه‌تنها رو به بهبود است، بلکه پس از توسعه یافتن از کانال‌های مخفیانه طی سال‌های گذشته می‌تواند به دلیل اشتراک نظر در بی‌اعتمادی به ایران به «اتحادی آشکار» تبدیل شود. طبق تحلیل نیویورک‌تایمز، صهیونیست‌ها و عربستانی‌ها برای همکاری با یکدیگر به اندازه کافی دلیل دارند؛ هر دو در خصومت با ایران اشتراک‌نظر دارند؛ هر دو نگران ناامنی در منطقه هستند؛ با آمریکا به دلیل توافق هسته‌ای با ایران اختلاف نظر دارند و با سیاست‌های ایران به‌ویژه در مسئله سوریه مخالفند. همچنین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که با جنبش‌های تحریم این رژیم به دلیل رفتارش با فلسطینی‌ها روبه‌روست، برای فرار از این وضعیت اندیشه توسعه روابط با کشورهای عربی و سرمایه‌گذاری بر روی مبادلات بالقوه اقتصادی با آنها را در سر می‌پروراند.  
 
▼ اخبار
1- اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تغییر می‌کند
موسوی تبریزی، مرتضی حاجی، کمیجانی و چهار عضو دیگر قرار است در قالب یک کارگروه، ترکیب جدید اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را تعیین کنند. این شورا که سال گذشته به منظور انتخابات مجلس و خبرگان تشکیل شده بود، به دستور رئیس دولت اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نیز فعالیت خواهد کرد. یک عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره نشست‌های اخیر این شورا گفت: ترکیب شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار است تغییر کند و به همین منظور جلساتی به ریاست آقای موسوی تبریزی برگزار می‌شود. قرار است در این کارگروه درباره هیئت‌رئیسه شورای سیاست‌گذاری نیز تصمیم‌گیری شود و احتمال تغییر ریاست عارف نیز به دلیل مشغله‌های زیاد در مجلس مطرح است. این در حالی است که برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب انتقادات زیادی درباره عملکرد فراکسیون امید در مجلس به ریاست عارف داشته‌اند.
2- شروط محمدجواد لاریجانی برای کاندیدای اصولگرایان
محمدجواد لاریجانی درباره پیشنهادات خود به اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: «در انتخابات ۹۶ مناسب است که کاندیدای ریاست جمهوری معاون اول خود را نیز حتماً معرفی کند. به اعتقاد من، برای ریاست جمهوری نیازی نیست که کاندیدا فیلسوف باشد یا زمین را به آسمان ببندد؛ بلکه باید از نظر اجرایی حرفه‌ای باشد که در این زمینه معاون اول در تشخیص گرایش اجرایی رئیس‌جمهور مؤثر است. پیشنهادم این است که به مردم بگوییم رئیس‌جمهور به چه صورت و با چه فلسفه‌ای می‌خواهد مسائل روزمرّه را حل کند.» وی با تأکید بر اینکه اصولگرایان باید اولاً دنبال چهره‌های جوان باشند و ثانیاً رقابت محتوایی را در دستور کار قرار دهند و فردی را معرفی کنند که ایده‌های روشن داشته باشد و اقتصاد مقاومتی را از حالت شعار بیرون بیاورد، اظهار داشت: «این مهم از مسیر توجه خرد به اقتصاد پیش می‌رود.»
3- شناسایی نرم‌افزارهای آلوده پتروشیمی‌هایی که سوختند
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به حملات سایبری دشمنان در مجتمع‌های پتروشیمی کشور، گفت: گونه‌ای از نرم‌افزارهای آلوده صنعتی در فرایند بازرسی‌های نوبه‌ای از واحدهای صنعتی پتروشیمی شناسایی شدند و اقدامات دفاعی لازم در این زمینه انجام شد. سردار جلالی منشأ ورود ویروس‌های صنعتی به مجتمع‌های پتروشیمی را، استفاده از نرم‌افزارهای صنعتی وارداتی برشمرد و گفت: این نرم‌افزارها، هنگام نصب، آلودگی ایجاد کرده بودند. وی افزود: مجتمع‌های پتروشیمی جزء مجتمع‌هایی هستند که کنترل‌های صنعتی در این مکان‌ها از طریق سامانه کنترل صنعتی انجام می‌شود. بنابراین، دستورات منظم کنترلی باید به این سامانه داده شود؛ چراکه این سامانه‌ها می‌توانند مورد حملات سایبری قرار گیرند.
4- قرارداد ساخت پنج دکل حفاری دریایی با یک شرکت روسی
مدیرعامل شرکت توسعه سازه‌های دریایی (تسدید) گفت: قرارداد ساخت پنج دکل حفاری بین شرکت توسعه سازه‌های دریایی و شرکت روسی شیپارد و با تعامل وزارت صنعت، شورای عالی صنایع و وزارت نفت منعقد شده است. موسوی گفت: این دکل‌ها به صورت پیش‌ساخت در کشور روسیه ساخته شده و در ایران با کمک مدیران روس و متخصصان ایران اسمبل می‌شود. دکل اول به صورت 58 درصد ساخت طرف ایرانی و دکل‌های بعدی با افزایش درصد همکاری در طول دو سال صورت می‌گیرد. گفتنی است، شرکت روسی 85 درصد از این قرارداد را تأمین مالی کرده و بازگشت مبلغ قرارداد برای شرکت روسی به صورت اجاره پنج‌ساله است و برجام تأثیری در امضای این قرارداد نداشته است.

▼ اخبار کوتاه
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که «وضعیت وام‌های پرداخت شده بانک سرمایه چگونه است؟» اظهار داشت: اکنون 3285 میلیارد تومان از پول بانک سرمایه دست پنج نفر است. شهاب‌الدین غندالی در پاسخ به این پرسش که «آیا اسامی این افراد را اعلام می‌کنید؟»، خاطرنشان کرد: اسامی را نمی‌توانم به شما بگویم؛ اما اینها مربوط به دولتی‌ها نیست و خصوصی هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت حجاب و موسیقی‌های زیرزمینی را نگران‌کننده خواند و گفت: دغدغه مقام معظم رهبری بجاست و باید فضای سالم برای رشد ارزش‌ها ایجاد شود. علی جنتی درباره ولنگاری فرهنگی که موجب نگرانی رهبر معظم انقلاب شده است، اظهار داشت: آسیب‌های فرهنگی جدی است و نگرانی در این زمینه احساس می‌شود.
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: اگر لایحه جدید انتخابات پس از تأیید دولت، به صورت جدی و با سرعت لازم در مجلس مراحل تصویب خود را بگذراند، احتمالاً به این دوره از انتخابات خواهد رسید. محمدحسین مقیمی درباره تصویب طرح استفساریه در مجلس و نظر وزارت کشور درباره آن اظهار داشت: وزارت کشور موافق این لایحه است.
عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: استفاده 20 میلیون کاربر ایرانی از تلگرام درست نیست و باید برای انحراف این تمرکز شبکه‌های اجتماعی داخلی ایجاد شوند. رمضانعلی سبحانی‌فر، خاطرنشان کرد: افزایش شبکه‌های اجتماعی داخلی موجب ایجاد رقابت و کیفیت بهتر خدمت‌رسانی اینترنتی خواهد شد.
پافشاری بر روی الزام ثبت سند مالکیت خودرو در دفترخانه‌ها، سبب شده است سالیانه نزدیک به هزار و 400 میلیارد تومان پول از جیب مردم وارد چرخه ثبت سند نقل و انتقالات خودرو ‌شود.
کیمیا علیزاده، تکواندوکار 18 ساله کشورمان، مدال برنز المپیک خود را به شهید گمنام 18 ساله‌ای که در فدراسیون تکواندو آرام گرفته است، تقدیم کرد.

*******************

«ششمین جشنواره سراسری مالک‌اشتر»

معرفی مسئولان و مدیران موفق نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه

زمان: سه‌شنبه 9 شهریور- 9 صبح

مکان: سالن اجتماعات شهید محلاتی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه



نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات