صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۵۰۰۸

اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 10 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اصول سیاست خارجی ما از اصول انقلاب ما جدا نیست. ما همچنان‌که نظام سلطه را در درون کشورمان با انقلاب به هم زدیم، با نظام ارباب - رعیتی در سطح جهان نیز مخالفیم؛ ما با نظام سلطه مخالفیم. اساس سیاست خارجی ما این است. (83/5/23)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ساماندهی حوزه بی‌سامان فرهنگ

«بنده در مسئله فرهنگ، احساس یک ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی می‌کنم»؛ این، یکی از تکان‌دهنده‌ترین جملات خرداد ماه امسال از زبان رهبر معظم انقلاب است. معظم‌له در دیدار با نمایندگان مجلس دهم، در تبیین چرایی این بیان‌شان فرمودند: «زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر، کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد.»
به تازگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت حجاب و موسیقی‌های زیرزمینی را نگران‌کننده خوانده و گفته است: «دغدغه مقام معظم رهبری بجاست و باید فضای سالم برای رشد ارزش‌ها ایجاد شود.» علی جنتی درباره ولنگاری فرهنگی که موجب نگرانی رهبر معظم انقلاب شده است، اظهار داشت: «آسیب‌های فرهنگی جدی است و نگرانی در این زمینه احساس می‌شود.»
اینکه وزیر محترم ارشاد پس از گذشت سه سال از مسئولیت با این صراحت به دغدغه رهبر معظم انقلاب مهر تأیید می‌زند، با وجود دیرهنگام بودن قابل احترام است و می‌تواند زمینه خوبی را برای آغاز کارهای درمانی فراهم کند. وزیر محترم امروز هر سخنی که درباره فرهنگ می‌گوید، باید ناظر به ارائه راه‌حل و چگونگی ساماندهی این حوزه بی‌سامان باشد. انتظار و توقع اصلی مردم هم که از طرق مختلف تلاش می‌کنند آن را به گوش مسئولان برسانند، همین است. یکی از نقدهای جدی به دولت‌ها در جمهوری اسلامی به طور عام و این دولت به صورت خاص در حوزه نظری، خلأ نگاه فرهنگی صحیح اسلام ـ ایرانی به مقوله فرهنگ یا نگاه مغلوط و مشوش ترکیبی از نگاه‌های فرهنگی رایج در جهان امروز با ثقل غربی است و در حوزه عملی، رهاسازی امور و بی‌قیدی و سهل‌انگاری در مدیریت فرهنگی است که اصلاح آن ضروری است.
ضرورت دیگر برای آغاز روند اصلاح ولنگاری فرهنگی به منزله مطالبه به حق رهبر معظم انقلاب، تقویت نظارت نهادهای فرهنگی و در رأس آن مجلس شورای اسلامی در این حوزه است. اگر کمیسیون فرهنگی مجلس به صورت جدی و دائمی فعالیت‌های این حوزه را رصد کند، می‌تواند حرکات منفعلانه را به اقداماتی پویا و مفید تبدیل کند.

▼ گزارش روز
دوباره اصولگرایان

روز گذشته آخرین انتخابات هیئت‌رئیسه چهارمین دوره شورای شهر تهران برگزار شد و بار دیگر مهدی چمران، نماینده طیف اصولگرای شورا با اخذ 16 رأی بر صندلی ریاست شورای پایتخت تکیه زد. این انتخاب از سوی اعضای شورای شهر تهران در حالی انجام شد که فضاسازی فراوانی درباره شورای شهر و شهردار تهران مطرح بود؛ از انتقاد عجیب رئیس دولت یازدهم که در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران گفته بود «ما نگاه‌مان به آسمان است که خدا روزی برساند و شهرداری‌ها هم نگاه‌شان به بلندمرتبه‌هاست که ساختمان‌ها بالا برود و بتوانند از آنها پول بگیرند» تا تلاش اصلاح‌طلبان افراطی برای آنکه هیئت‌رئیسه سال پایانی شورا که به انتخابات سال 96 منتهی خواهد شد، به دست اصلاح‌طلبان باشد! چنانچه یکی از اعضای شورای شهر اول تهران که به دلیل سیاسی‌کاری اعضای اصلاح‌طلب آن منحل شد، در مصاحبه با یک شبکه فارسی‌زبان ضد انقلاب می‌گوید: «باید در سال منتهی به انتخابات، اصلاح‌طلبان شورای شهر را در دست بگیرند.» همچنین بسیاری از ناظران سیاسی طرح جنجالی «املاک نجومی» را که در روزهای نزدیک به انتخابات اوج گرفت، بی‌ارتباط با انتخابات روز گذشته هیئت‌رئیسه نمی‌دانند و بر این باورند که به این موضوعات با هدف تأثیرگذاری بر رأی اعضای شورای شهر دامن زده شد. چنانچه پرویز سروری، از اعضای شورای شهر تهران از برنامه‌ریزی چند ماهه اصلاح‌طلبان برای به حاشیه بردن شورای شهر تهران و کسب کرسی ریاست خبر داده و گفته بود: «یکی از سران فتنه اعلام کرد که پیروزی در این انتخابات در حکم برداشتن گام سوم است.» سروری در بخش دیگری از اظهارات خود تأکید می‌کند: «انتخاب مهندس چمران به ریاست شورای شهر تهران پایانی بر سیاسی‌کاری‌ها و آغازی دوباره برای خدمت به مردم عزیز تهران است.»

▼ خبر ویژه
سیاست صهیونیست‌ها در قبال ایران پسابرجام

 اندیشکده «رند» در جدیدترین تحلیل خود با عنوان «سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران در فضای پسابرجام» به رویکرد رژیم صهیونیستی پس از توافق هسته‌ای نسبت به ایران پرداخت و نوشت: حقیقت این است که پس از اینکه مسئله هسته‌ای ایران برای سال‌ها به اولویت امنیت ملی اسرائیل بدل شده بود و بر سر آن مجادله‌هایی با آمریکا داشت و حتی روابط آنها تحت‌الشعاع این امر قرار گرفته بود، به محض حصول توافق، موضوع برنامه هسته‌ای ایران از فهرست اولویت‌های امنیتی اسرائیل خط خورد. البته باید دقت کرد که موضوع هسته‌ای ایران از ذهن جامعه حکومتی و مردم اسرائیل پاک نشده و فقط فعلاً کم‌رنگ شده و جای آن را نگرانی نسبت به ایران در فضاهای غیرهسته‌ای گرفته است. فضاهایی چون حمایت از حزب‌الله و قدرت گرفتن آن در سوریه و مرزهای لبنان و اسرائیل. رهبران اسرائیل واقعیت برجام را پذیرفتند و برای همین، خود را در فضاهای غیرهسته‌ای علیه ایران آماده می‌کنند. به نظر می‌رسید، مناقشه داخلی با فلسطینیان، به اصلی‌ترین موضوع نگرانی امنیتی اسرائیلی‌ها تبدیل شود؛ اما وضعیت فعلی سوریه در رأس نگرانی‌های اسرائیلی‌ها قرار دارد. حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، از روی میز گزینه‌ها پاک شده، اما با توجه به وضعیت سوریه، گزینه رویارویی نظامی با ایران همچنان باقی است.
 
▼ اخبار
1- برنامه‌ریزی نیروهای انقلاب برای انتخابات 96
آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه نیروهای انقلاب برای انتخابات 96 در حال برنامه‌ ریزی و تعیین راهبرد هستند، اظهار داشت: قرار است بنده در مقام دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، با آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین درباره انتخابات 96 دیدار داشته باشم. وی با بیان اینکه، جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز آمادگی دارند نیروهای انقلاب و جریان اصولگرا را در رسیدن به وحدت همراهی کنند، تأکید کرد: توصیه ما به نیروهای انقلاب، اتحاد و همدلی است و ما امیدوار هستیم به لطف و عنایت خداوند، زمینه وحدت و اتحاد بیشتر در بین نیروهای انقلاب فراهم شود.
2- پیرو ولایت فقیه هستیم و مقاومت را ادامه می دهیم
دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در دیدار با دبیرکل مجمع تقریب و مذاهب اسلامی ایران تأکید کرد، ما پیرو خط ولایت فقیه به رهبری آیت الله العظمی خامنه‌ای هستیم و در هر جایی که محور مقاومت نیاز داشته باشد، حضور پیدا می‌کنیم. شیخ «اکرم الکعبی» که فرمانده برجسته بسیج مردمی (الحشد الشعبی) عراق نیز هست، درباره آینده داعش تصریح کرد: این گروه تروریستی پس از شکست نظامی در عراق به صورت امنیتی فعالیت خواهد کرد و در قالب هسته‌های مخفی، مردم غیرنظامی عراق را هدف قرار خواهد داد. از این رو باید فعالیت‌های امنیتی داشته باشیم و گروه‌های مقاومت در حال رفتن به این سو هستند.
3- سازمان ملل: جنگ یمن دست‌کم ۱۰ هزار قربانی گرفته است
به گزارش «پرس تی‌وی»، جیمی مک‌گلدریک، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن تأیید کرد، جنگ 18ماهه در یمن دست‎‏کم 10 هزار قربانی گرفته است. پیش از این، که منابع محلی در یمن اعلام کرده بودند تهاجم ائتلاف عربستان سعودی به این کشور فقیر عربی سبب مرگ بیش از 10 هزار نفر شده است، مقامات سازمان ملل، آمار قربانیان را بیش از شش هزار نفر عنوان می‌کردند. وی همچنین گفت: احتمالاً تعداد قربانیانِ جنگ در یمن، بیش از اینهاست، اما از آنجایی که برخی از مناطق در یمن مراکز درمانی ندارند، اطلاعاتِ مربوط به کشته‌ها ثبت نشده است.
4- درگیری لفظی رئیس جمهور با عضو حقوقی شورای‌عالی فضای مجازی
در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی که از معدود جلسات برگزار شده در سال‌های اخیر بود، یک عضو حقوقی شورا طبق آیین‌نامه داخلی و بر اساس نامه‌ای که عده‌ای از اعضا آن را امضا کرده بودند، از رئیس‌جمهور درخواست مطرح شدن موضوع نامه مبنی بر تشکیل منظم جلسات را داشت که رئیس‌جمهور به وی اجازه مطرح کردن این موضوع را نداد! پس از پایان جلسه این عضو حقوقی شورا خطاب به رئیس شورای عالی فضای مجازی گفت: «خوب شد شما سرهنگ نیستید که چنین برخوردی می‌کنید!» که سبب عصبانیت رئیس‌جمهور شد.
5- افزایش 600 هزار میلیاردی نقدینگی
اقتصاددانان بر این باورند، دولت حسن روحانی طی ۱۱۰۰ روز گذشته نقش چندانی در کاهش تورم ایفا نکرده است؛ زیرا روند افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی در دولت یازدهم تداوم داشته است. طبق آمار، دولت یازدهم کشور را با تورم حدود 40 درصد از دولت قبل تحویل گرفت و ظرف مدت سه سال توانست آن را به زیر 10 درصد برساند. این در حالی است که میزان نقدینگی در سال‌های حضور حسن روحانی در رأس قوه مجریه از 492 هزار میلیارد تومان به 1060 میلیارد تومان رسیده و حدود 600 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

▼ اخبار کوتاه
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از افزایش صادرات نفت ایران خبر داد و گفت: با بارگیری همزمان ۱۰ کشتی نفتکش، حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر شد. سید پیروز موسوی افزود: از این تعداد ۹ فروند کشتی از طریق اسکله‌های ثابت و یک فروند کشتی به روش STS «کشتی به کشتی»، نفت خام صادراتی ایران را بارگیری کرده‌اند.
آیت‌الله صافی گلپایگانی، در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌های علمیه ما باید واقعاً از مدرک‌گرایی اجتناب کنند، این بلا و خطر بزرگی است که درس‌خواندن برای مدرک باشد. باید واقعاً درس خواند، زحمت کشید، سال‌ها نزد استاد رفت و ممحّض در فقه و اصول شد تا درجات علمی و مراتب فقهی حوزه‌ها محفوظ بماند.
به گزارش «رأی الیوم»، رئیس مرکز تحقیقات امنیت رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل فکر می‌کرد که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به تضعیف حزب‌الله می‌انجامد؛ ولی این گروه در پنج سال اخیر نه تنها تضعیف نشده، بلکه به موشک‌های دوربرد هم مسلح شده است.
پس از برگزاری سومین رأی‌گیری مخفیانه در نشست شورای امنیت، از میان 10 نامزد باقی‌مانده به منظور احراز پست دبیرکلی سازمان ملل، «آنتونیو گوترس» نخست‌وزیر سابق پرتغال همچنان بیشترین شانس را برای رسیدن به دبیرکلی سازمان ملل دارد.
«النشره» به نقل از منابع رسمی در لبنان نوشت: سفیر عربستان در بیروت، لبنان را ترک کرده و دیگر بازنخواهد گشت. ریاض کاردار جدیدی را معرفی کرده که تنها مأموریت حل مشکلات مربوط به صدور روادید برای حجاج لبنانی را بر عهده دارد.
دولت روند انتصاب بعیدی‌نژاد به عنوان سفیر ایران در لندن را نهایی کرده است. این روند در انگلستان هم با سرعت عجیبی نهایی شده است. متقابلاً سفیر جدید انگلیس در ایران هم به زودی وارد تهران خواهد شد.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بودجه کشور تنها کفاف حقوق کارمندان را می‌دهد، گفت: دولت خیلی عیالوار و بزرگ شده و درآمد 210 هزار میلیارد دلاری دولت تقریباً برابر با هزینه‌های جاری است.
«تامیر پاردو» رئیس سابق سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی گفت: بزرگ‌ترین تهدید پیش‌ روی موجودیت این رژیم، شکاف و نفرت پراکنده‌شده در میان شهرک‌نشینان صهیونیست است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات