تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۴۹۴۶

هند و پاکستان در مسیر تشدید تنش ها

روابط هند وپاکستان در 69 سال گذشته و پس از تقسیم شبه قاره در سال 1947 میلادی همواره تحت تاثیر تحولات کشمیر قرار داشته به گونه ای که 2 بار اسلام آباد و دهلی نو برسر این منطقه باهم وارد جنگ شده اند.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از ایرنا، تنش در روابط هند و پاکستان بار دیگر پس از آغاز ناآرامی های کشمیر در یک ماه و نیم گذشته و پس ازکشته شدن' برهان مظفر وانی' فرمانده شبه نظامی حزب المجاهدین توسط نیروهای امنیتی هند افزایش یافت . در این خشونت ها تاکنون بیش از 70 کشته و 7 هزار تن مجروح شده اند.
دریک ماه گذشته اظهار نظرهای مقامات رسمی هند و پاکستان ومتهم کردن یکدیگر به حمایت از تروریست ها، روابط دو کشور را بیش از گذشته تیره کرد.
سخنان'عبدالباسط' سفیر پاکستان در هند در روز استقلال این کشور(14 اوت ) را می توان مرحله جدیدی از آغاز تنش بین هند و پاکستان دانست.وی حمایت مالی و دیپلماتیک اسلام آباد را از جنبش آزادیخواهی کشمیر اعلام کرد.
به دنبال این سخنان، این بار نوبت 'ممنون حسین ' رئیس جمهوری پاکستان و نخست وزیر این کشور بود که باسخنان خود و حمایت از جدایی طلبان کشمیربرای کسب خودمختاری ، اختلافات دو کشور را شعله ورتر کنند.
اسلام آباد دو روز پیش از این سخنان ، خواستار اجازه مقامات هندی برای ارسال کمک به مردم کشمیر شده بود.
'ویکاس سواروپ ' سخنگوی وزارت خارجه هند در واکنش شدید به این درخواست پاکستان ،این کشور را به حمایت از تروریسم بین المللی، قاچاق مواد مخدر و چاپ اسکناس های جعلی با هدف ضربه زدن به مردم هند متهم کرد.
'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند در پاسخ به انچه که دخالت های پاکستان در امور داخلی هند نامید گفت اگر پاکستان از نقطه ضعف داخلی هند (کشمیر) استفاده کند،هند نیز می تواند از نقطه ضعف این کشور (بلوچستان ) بهره برداری کند.
به گفته وی اگر پاکستان می تواند یک جبهه جدایی طلب کشمیری را در داخل هند ایجاد کند ، دهلی نو نیز می تواند یک جبهه جدایی طلب بلوچ را در داخل پاکستان حمایت کند.
سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور امنیت ملی، بلافاصله به این اظهارات مودی پاسخ داد و گفت که اشاره نخست وزیر هند به بلوچستان در سخنرانی 15 اوت خود صحت ادعای اسلام آباد را مبنی بر نقش سازمان اطلاعات هند در ترویج تروریسم در بلوچستان به اثبات می رساند.
به نظر می رسد اظهارات مودی در خصوص دخالت در بلوچستان که برای نخستین بار صورت گرفته را باید به عنوان تغییر اساسی در سیاست دهلی نو در قبال اسلام آباد تلقی کرد. درصورت استفاده دهلی نو از حربه بلوچستان برای مقابله به مثل با پاکستان و تلاش برای ناامن کردن این منطقه ،تبعات جبران ناپذیری برای کشورهای منطقه به همراه خواهد داشت .
بسیاری از کارشناسان معتقدند که حمایت مودی از بی ثباتی در بلوچستان یک اقدام مخاطره آمیز است که به حیثیت این کشور در سطح بین المللی آسیب جدی وارد می کند.
ناگفته نماند که پاکستان سالها است که آشکارا از جدایی طلبان کشمیری از نظر دیپلماتیک و سیاسی حمایت و این موضوع را در محافل بین المللی از جمله نسشت مجمع عمومی سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی مطرح می کند.
هند این اقدام اسلام آباد را به عنوان مداخله در امور داخلی خود تلقی و ادعا می کند که پاکستان به ناآرامی در کشمیر از طریق تحریک احساسات مردم و اعزام افراد مسلح به این دره دامن می زند.
برخی براین باورند که هدف مودی از طرح بی ثباتی در بلوچستان علاوه بر پاکستان ، چین رقیب بزرگ منطقه ای هند که 45 میلیارد دلار در کریدور اقتصادی پاکستان سرمایه گذاری کرده را نیز مد نظر قرار داده است .
نخست وزیر هند با این سخنان در نظر دارد که چین ،فشار لازم را به پاکستان برای برقراری امنیت و حل صلح آمیز مناقشه بین دوکشور وارد کند.
بسیار بعید به نظر می رسد که دولت مودی از طرح مساله بلوچستان در صدد دخالت مسقتیم در این منطقه باشد ولی تلاش می کند ، توجه جامعه بین المللی را به سوی وضعیت مردم بلوچستان جلب کند.
کارشناسان با اوج گرفتن اختلاف ها بین هند و پاکستان آغاز گفت وگوها در سطح قائم مقام های وزارت امور خارجه که براثر حمله ژانویه سال گذشته به پایگاه هوایی پتانکت به تعویق افتاده را پیشنهاد می کنند.
پاکستان به تازگی چند بار خواستار آغاز این گفت وگوها شده ولی این درخواست با مخالفت دهلی نو مواجه شده است .
'اس .جی .شنکر' قائم مقام وزارت خارجه هند در پاسخ به دعوت همتای پاکستانی خود 'اعجاز احمد چودری برای از سرگیری گفت وگوها بین هند و پاکستان، تصریح کرد دهلی نو خواهان انجام مذاکرات در مورد موضوعات مشخص مربوط به حمایت پاکستان از تروریسم فرامرزی و پایگاههای تروریست ها در خاک این کشور، انجام اقداماتی علیه افراطیون، تعطیلی پایگاههای تروریستی، توقف تحریک خشونت در جامو و کشمیر و تخلیه اشغال غیرقانونی بخش هایی از جامو و کشمیر است .
'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند در 2 سال گذشته با دعوت از نواز شریف نخست وزیر پاکستان در مراسم سوگند خود درسال 2014 و سفر غیر منتظره به لاهور در دسامبر 2015 تلاش کرد که گامی برای بهبود روابط دوکشور بردارد که همه این تلاش ها با حمله به پایگاه هوایی پتانکت برباد رفت.
به نظر می رسد 'نارندرا مودی ' و حزب بهارتیا جاناتا(بی .جی .پی) در سال آخر دوره نخست وزیری خود و با نزدیک شدن به انتخابات برای کسب آرای هندوهای افراطی تمایلی به آغاز گفت وگوهای صلح با پاکستان ندارد و بر عکس سعی در ایجاد شکاف بیشتر با پاکستان می کنند که در این راستا احتمال حتی برخورد نظامی محدود و کنترل شده نیز دور از انتظار نیست .
ناگفته نماند که 'مودی' زمانیکه سروزیر ایالت گجرات در غرب هند بود ،پاکستان را در جریان مبارزات انتخاباتی مجلس این ایالت به شدت به باد انتقاد گرفت و 2 بار در انتخابات با استفاده از این شگرد و با تحریک احساسات هندوها برنده شد.به نظر می رسد این بار نیز حزب بهارتیا جاناتا خود را برای بهره گیری از این روش برای جلب آرا استفاده خواهد کرد.

منبع ایرنا
احمد علی خلیل نژادی(رئیس دفتر ایرنا دهلی نو)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات