تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۴۹۶۲

وزیر کشور: بگير و ببندها مردم را مايوس مي‌كند

پایگاه بصیرت / ياسمين طالقاني

(روزنامه آرمان ـ 1395/05/24 ـ شماره 3110 ـ صفحه 3)

«تاكيد ما بايد بر عفت باشد. بايد ببينيم عفت را چه چيزي تهديد مي‌كند. به نظر من عفت مردم ما را فقر اقتصادي و ناتواني در ازدواج، بيشتر تهديد مي‌كند تا رعايت حجاب مطابق استانداردهايي كه عده‌اي دوست دارند و تعريف كرده‌اند. اين را چرا گفتم؟ چون يك عده‌اي فكر مي‌كنند اگر جوانان با هم كوه بروند، در يك مراسم شادي شركت كنند، يا در خيابان با هم قدم بزنند، عفت جامعه خدشه‌دار مي‌شود. اما واقعيت اين است كه عفت را چيزهاي مهم‌تري تهديد مي‌كند. برخي از برخوردها هم ناشي از نگاه پليسي و امنيتي به جامعه است، نگاهي كه همه‌چيز را سياسي مي‌بيند. در حالي كه اجازه دادن به برگزاري برخي مراسم، شدت كنش و ديدگاه سياسي را كاهش مي‌دهد. در ضمن، مطمئن باشيد كه درايده‌آل‌هاي جمهوري اسلامي، نفي شادي و نشاط نبود. در هيچ كدام از شعارهاي ابتداي انقلاب شما شعار عليه شادي و شور جواني پيدا نمي‌كنيد».

اين جملات بخش‌هايي از اظهارات دكتر حسن روحاني است و قرار بود با جلوسش بر كرسي رياست‌جمهوري آنچه بيان كرده است را محقق كند. پر واضح است كه او تا آنجا كه در حيطه اختياراتش تعريف شده بود، سعي كرد تا موضوع حجاب و عفاف را به شكلي درجامعه سر و سامان دهد تا هر حركتي تعبير به بي‌عفتي نشود و زنان و دختران نه با زور بلكه با دل خوش حافظ حجاب لازم در جامعه شوند. در كابينه روحاني دو وزارتخانه بيش از سايرين متولي اين امر بوده و هستند كه نخست آنها وزارت كشور است كه عبدالرضا رحماني فضلي سعي كرد تا فضاي گذشته را آن طور سامان دهد كه هم سبب رضايت جامعه باشد و هم اينكه ولنگاري در كشور مشاهده نشود. تغییر رویکرد گشت‌های ارشاد نمونه‌اي از اين تدابير وزيركشور بود و استفاده از ادبيات مناسب و محترمانه در مواجهه‌ با امور نادرست در حوزه عفت عمومي و حجاب در زمان دولت يازدهم نهادينه شد. هر چند نبايد فراموش كرد گروه‌هايي كه مسير پيش گرفته‌شده از سوي دولت روحاني در عرصه فرهنگي برايشان خوشايند نبود، بيكار نبودند و هر روز انتقادات و سنگ‌اندازي‌هاي زيادي در اين مسير ايجاد مي‌كردند.

ضد ارزش ‌بودن برخي ارزش‌های ‌شناخته‌شده

وزيركشور ديروز در جلسه روسا و دبيران شوراي امر به معروف و نهي از منكر اظهار داشت: اگر اعلام شود، جامعه‌اي داريم كه در آن افراد دروغ و تهمت نمي‌زنند، همه افراد مسئوليت‌شناس هستند، همگي به دنبال عدالت و محبت هستند، قطعا همه چراغ برمي‌داريم و به دنبال اين جامعه مي‌گرديم. در اينجا اين سوال وجود دارد كه چرا اين اتفاق و جامعه خوب براي ما به وجود نمي‌آيد، چرا كه از طرفي فطرت انسان به دنبال خوبي‌ها و نيكي‌هاست و از طرف ديگر شيطان بيكار نمي‌ماند. عبدالرضا رحماني فضلي با اشاره به اينكه اگر مبتني بر فطرت كار كنيم و عقول جامعه بشري را تقويت كنيم، همه از اين موضوع استقبال خواهند كرد، گفت: در اين شرايط پيشرفت اسلام در قلوب انسان‌ها جلوتر خواهد رفت. اگر اقدام‌هاي لازم را حداقل در دستگاه‌هاي اداري خوب انجام دهيم، شرايط بهتري را پيش ‌رو خواهيم داشت، اما در طرف مقابل بايد از خودمان سوال كنيم كه آيا به اين موضوع اعتقاد و ايمان داريم يا اينكه صرفا طبق آموزه‌هاي ديني و چون مسلمان هستيم به اين وظايف عمل مي‌كنيم. آيا قلبا به اين موضوع اعتقاد داريم يا خير؟ وزيركشور اضافه كرد: پس از اعتقاد قلبي به اين موضوع بحث روش و شيوه‌ها مطرح است.

حال اين سوال وجود دارد كه آيا در اين راستا براساس عقل و عشق عمل كرده‌ايم يا به روش‌هايي عمل كرديم كه نشان داده موفق نيستند؟ ما حرف‌هاي خوب و زيبا زياد مي‌زنيم اما مهم عملكرد است، به طور مثال پيشرفت و آباداني كشور در پنج برنامه توسعه پيش‌بيني شده و در اين راستا اعتقاد هم داشته‌ايم كه بايد اين برنامه‌ها اجرايي شود، اما چون شيوه‌هاي اجرايي درست نبوده برنامه‌ها نيز به خوبي عملياتي نشده است. رحماني‌فضلي ادامه داد: خواهش مي‌كنم كه شوراي امر به معروف و نهي از منكر آسيب‌‌شناسي‌هاي صورت گرفته درباره اين موضوع را بار ديگر بررسي کنند و مورد بازنگري قرار دهند. در حال حاضر شاهد هستيم برخي مسائل پس از ۳۷ سال به ارزش تبديل شده، در حالي كه ضد ارزش هستند. وي با اشاره به اينكه در حوزه امر به معروف و نهي از منكر روش برخورد گاهي اوقات نامناسب بوده است، خاطرنشان كرد: اين روش‌ها قابل بازنگري و آسيب‌شناسي است. اگر به طور مثال هر سال سه يا چهار منكر را انتخاب و بر روي آن تمركز مي‌كرديم اين همه انرژي و تواني كه در رابطه با اين موضوع گذاشتيم، تاثيرگذاري بيشتري به همراه داشت.

برخورد، هزينه‌هاي اجتماعي بالايي دارد

وزير كشور ضمن تاكيد بر اينكه در حوزه امر به معروف و نهي از منكر هدف‌گذاري‌ها بايد درست باشد و بدون مشورت و مشاركت كاري پيش نمي‌رود، تصريح كرد: در اين رابطه تاكيد بر قانون و عمل به آن بسيار حائز اهميت است، چرا كه دامنه امر به معروف و نهي از منكر بسيار وسيع است. به طور مثال ولي فقيه در كشور ما فصل‌الخطاب است و آنچه كه در حكومت نفوذ دارد نظر ولي فقيه است كه اگر اين طور نبود، ۲۰ مرجع نظر مي‌دادند. رحماني‌فضلي با اشاره به اينكه يكي از ضعف‌هاي اساسي ما ضعف پيگيري مسائل است، گفت: امر به معروف و نهي از منكر بايد پيگيري شود و هيچ چيز در سيستم اداري با پيگيري بدون نتيجه نمي‌ماند. همچنين بايد بعد از پيگيري ارزيابي و نتيجه‌گيري داشته باشيم. در حال حاضر به طور مثال در برخي دستگاه‌هاي اجرايي كه ۲۰۰ شعبه دارند ۵۰ شعبه خوب كار مي‌كند اما برخي شعبات ديگر عملكرد خوبي ندارند. وي با تاكيد بر اينكه در حوزه امر به معروف و نهي از منكر نيروي انتظامي بايد آخر خط باشد، گفت: سال گذشته شاهد بگير و ببندهاي زيادي بوديم و تعداد زيادي را گرفتيم و برديم و تعهد گرفتيم، اما اين افراد فردا روزي قرار است ازدواج كنند يا شغلي براي خود اختيار كنند و اين افراد نااميد و مايوس مي‌شوند؛ چرا كه نگران پرونده خود هستند. برخورد نيروي انتظامي در اين حوزه، هزينه‌هاي اجتماعي بسيار بالايي دارد. وزير كشور ادامه داد: در معرض تهديدات فراواني از سوي شبكه‌هاي ماهواره‌‌اي و شبكه‌هاي اجتماعي هستيم. آنها منفعت‌طلبي و سودجويي را به عنوان اصالت مطرح مي‌كنند كه در چنين شرايطي بايد اين فضا را مديريت و كنترل كنيم.

واكنش به «اقدامات سرهنگي»

ديروز همچنين وزير كشور به اظهاراتی مبني بر لزوم «اقدامات سرهنگي» درحوزه‌ عفاف و حجاب واكنش نشان داد و گفت: اول بايد اين موضوع را از خود دادستان بپرسيد؛ منظورشان شايد اين باشد. اگر موضوع فساد سازمان يافته و تشكيلاتي و برنامه‌ريزي قصد چنين كاري باشد، قانون حتما برخورد مي‌كند. وي ادامه داد: خطاب اصلي امر به معروف و نهي از منكر همه مردم هستند؛ منتها حكومت چون در اداره جامعه نقش دارد به نمايندگي از طرف مردم بايد اين رسالت را به دوش بكشد.

امر به معروف چماق نشود

البته ديروز تنها وزير كشور نبود كه در اين باره سخن گفت؛ معاون ستاد امر به معروف و نهي از منكر هم اظهار داشت: برخي به بهانه اجراي امر به معروف آن را به عنوان چماق نشان داده‌اند در حالي كه امر به معروف و نهي از منكر موجب مهرباني و محبت مي‌شود. سیدجواد هاشمیان با اشاره به ضرورت جذاب‌سازي امر به معروف و نهي از منكر اظهار كرد: افكار عمومي امر به معروف و نهي از منكر را مبارزه با بدحجابي مي‌دانند. اين در حالي است كه نخستين وظيفه امر به معروف و نهي از منكر رصد هرم قدرت است. لازم است تلاش كنيم كه اين پيام به جامعه منتقل شود كه با اجراي امر به معروف و نهي از منكر رعایت منافع كشور و كاهش هزينه مي‌شود.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/160300

ش.د9501692

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات