تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۹۵۴۶۰

کرباسچی: هیچ اصلاح‌طلبی عبور از روحانی را مطرح نکرده است

(روزنامه ايران – 1395/06/16 – شماره 6305 – صفحه 3)

اگر ما مصالح مردم، کشور و انقلاب را می‌خواهیم باید به دنبال گزینه اصلح باشیم

غلامحسین کرباسچی گفت: در حال حاضر کسی آشناتر، قوی‌تر و مسلط‌ تر از حسن روحانی به مسائل مختلف کشور نیست. دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌و‌گو با ایسنا با تأکید بر اینکه «هیچ یک از افرادی که نام آنها این روزها مطرح می‌شود با کارنامه، عملکرد و شخصیت آقای روحانی قابل مقایسه نیستند» در رابطه با برنامه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری و احتمال حضور افرادی همچون محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی گفت:‌ من از تصمیم اصولگرایان خبر ندارم، چون نه چیز رسمی اعلام شده و نه از محافل داخلی آنها اطلاعات محرمانه داریم اما عقل ایجاب نمی‌کند آنها مجدداً وارد یک میدان سیاسی جدید شوند، درحالی که تجربه‌های ناموفقی دارند که حتی دوبار تکرار شده است.

وی با اشاره به احتمال ورود قالیباف به عرصه انتخابات افزود:‌ وقتی کسی دو بار خود را در معرض افکار عمومی می‌گذارد و اقبالی نمی‌بیند بهتر است حیات سیاسی خود را در همین حدی که هست حفظ کند؛ اگر من می‌خواستم تصمیم بگیرم یا به کسی مشورت دهم توصیه نمی‌کردم این گونه و آن هم پیدرپی در عرصه رقابت حاضر شود. میتوان گفت بهتر است فرد در طول زمان و با تغییر نسل‌ها شانس خود را امتحان کند اما زمانی که در طول حدود هشت سال شانس خود را امتحان کرده، دیگر جایی برای تکرار مجدد آن وجود ندارد.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی درباره برگزاری مراسم سخنرانی توسط محمود احمدی‌نژاد در شهرهای مختلف نیز اظهار کرد: تجربه مجموعه نظام و چیزی که ما در این 38سال پس از انقلاب دیدیم این نیست که کسی بعد از دو دوره ریاست جمهوری دو مرتبه بخواهد در انتخابات حضور پیدا کند. این حرف را برخی در همان سال ۸۴ به آقای هاشمی زدند اما ایشان مجبور شدند به دلیل احساس وظیفه در عرصه حاضر شوند اما حضور ایشان در مجموع تجربه موفقی نبود. این فعال سیاسی یادآور شد: اینکه به شهری رفته و عده‌ای دورش جمع شوند با اینکه بتواند کسب رأی کند خیلی متفاوت است. من فکر نمی‌کنم این مسائل اصلاً قابل پرداختن باشد.

شاید آقای احمدی‌نژاد الگویی در ذهن داشته باشد که مانند اقدام سال ۹۲ آقای هاشمی دوباره وارد عرصه شده و نهایتاً بتواند فردی مثل آقای روحانی را با حمایت، روی کار آورد اما این کارها کپی‌برداری ناقصی از الگوها است چون همه آقای هاشمی نمی‌شوند و همه ذهنیت‌ها متناسب با ذهنیت آن زمان نیست. کرباسچی در خصوص فعالیت اصلاح‌طلبان در ادامه راه در عرصه سیاست گفت: اصلاح‌طلبان گزینه‌های فراوانی دارند که در حد ریاست جمهوری باشد.

من به عنوان کسی که در ذهنیت دوستان اصلاح‌طلب هستم تحلیلهایشان را می‌دانم و باتوجه به اینکه از توانایی هایشان آگاهی دارم می‌گویم که از لحاظ توانایی اداره کشور، از نظر تحلیل‌هایی که به نفع کشور و مسائل سیاسی است و از لحاظ شرایطی که برای چنین سمتی از نظر قانون اساسی لازم است، تعداد قابل توجهی افراد وجود دارد که این شرایط را دارا هستند؛ کسانی که در شرایط نرمال و بدون حاشیه بوده و می‌توانند مورد تأیید قرار بگیرند، حتماً در آینده از این گزینه‌ها استفاده خواهد شد. وی ادامه داد: برای اینکه در شرایط انتخابات و حمایت از آقای روحانی قرار داریم نمی‌خواهم ذهنیت جامعه را مخدوش کنم به همین دلیل از کسی نام نمی‌برم.

عارف برای ریاست مجلس رأی کافی نداشت

دبیرکل حزب کارگزاران در رابطه با برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اختلاف میان اصلاح طلبان بر سر ریاست مجلس و دلخوری محمدرضا عارف در این خصوص گفت: موضوع اصلی در رابطه با بحث ریاست مجلس شامل دو نکته می‌شد؛ اول اینکه آیا اصلاً آقای عارف می‌تواند رئیس مجلس شود؟ برداشت ما از انتخاباتی که انجام شد این بود که ایشان در مجلس دهم رأی کافی برای کسب کرسی ریاست را ندارد. من در جلسه‌ای گفتم اگر ایشان رأی داشته باشد و بتواند، ما که مخالفتی نداریم.

کرباسچی ادامه داد: ماهیت فکری نمایندگان مجلس دهم این بود که مجلسی سر کار بیاید که سمبل یک حالت تغییر اصولگرا به اصلاح‌طلب نباشد، بلکه مجلسی معتدل پس از آن افراطی گری‌ها فعالیت کند.

به نظر من سمبل این کار آقای لاریجانی و شعار اصلی انتخابات نیز، شعار حمایت از دولت بود. بنابراین مجلس دهم باید مجلس متحد حامی دولت باقی می‌ماند و اگر غیر از این می‌شد، نیروهای معتدل این ظرفیت را داشتند که برای حفظ هویت خود، یک فراکسیون یکپارچه اصولگرایی تشکیل دهند که این جناح ‌بندی‌ها به نفع دولت نبود. وی در خصوص موضوع «عبور از روحانی» که توسط برخی چهره‌های سیاسی مطرح شده نیز گفت: باید پرسید عبور از روحانی به سمت چه کسی؟ وقتی کسی وجود ندارد این عبور معنا پیدا نمی‌کند. بهتر است این طور بگوییم که اگر ما مصالح مردم، کشور و انقلاب را می‌خواهیم باید به دنبال گزینه اصلح باشیم. اگر در حال حاضر گزینه‌ای بهتر از آقای روحانی وجود دارد حتماً باید معرفی کنیم اما اگر مجموعه شرایط کشور چنین چیزی را در چنته ندارد، عبور معنا نمی‌دهد.

این فعال سیاسی تأکید کرد: من فکر می‌کنم تاکنون هیچ اصلاح‌طلبی این بحث را مطرح نکرده که باید از روحانی عبور کنیم چون طرف دیگر، فردی وجود ندارد. این فعال سیاسی همچنین خاطرنشان کرد: مردم از دست دادن استقلال کشور را قبول ندارند و در عین حال نمی‌خواهند دور کشور دیوار بکشیم و کره شمالی درست کنیم.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6305/3/149735/0

ش.د9501837

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات