تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۴۶۸

هاشمی رفسنجانی: اگر مزاحمت نکنند روحانی با همین کابینه می‌تواند به اهداف خود برسد

(روزنامه ايران – 1395/06/15 – شماره 6304 – صفحه 3)

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه اراده رهبری پشت برجام و مذاکرات هسته‌ای بوده است، گفت: «قبل از اینکه آقای روحانی بیایند، می‌دانستم رهبری می‌خواهند مسأله حل شود. با وجود این همه شیطنتی که می‌شد و رهبری هم گاهی به مذاکرات انتقاد می‌کردند، ولی تا آخر از اینها حمایت کردند و گاهی هم به حالت تقدیس رسید و به این صورت درآمد. ما هم پیشقدم بودیم و می‌خواستیم حل شود.»

هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای اختصاصی با دبیر سایت شخصی خود در پاسخ به سؤالی درباره چرایی اطمینانش به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه «از روی محاسبه فکر می‌کردم که آنها اصرار ندارند به اینکه این موضوع بن‌بست بماند و می‌خواستند که حل شود»، گفت: «آنها این خطر را می‌دیدند که ما مجبور شویم با روسیه و چین هماهنگ شویم که در آن زمان هم برای آنها سنگین می‌شد. به هر حال من در محاسبه به این نتیجه رسیده بودم که می‌توانیم بدون اینکه منافع‌مان را از دست بدهیم و اهداف هسته‌ای را از دست بدهیم، به رفع تحریم‌ها برسیم. این یک محاسبه سیاسی است.»

هاشمی رفسنجانی درباره نقش مقبولیت دولت در این محاسبه و اینکه گفته می‌شود دولت قبل با وجود پیشنهاد قرار دادن تمام مواد هسته‌ای در اختیار غربی‌ها نتوانست مذاکرات را به نتیجه برساند، افزود: «‌آنها آن موقع هم برای مذاکره آمدند ولی در مذاکره اینها فقط شعار می‌دادند. یعنی به آنجا می‌رفتند و مذاکره می‌کردند و به جای اینکه به تفاهمی برسند، یا عقل‌شان نمی‌کشید و یا اینکه نمی‌خواستند به نتیجه برسند. وقتی هم که جلسه تمام می‌شد، یک مصاحبه یا بیانیه شعاری انجام می‌دادند که مثلاً ما این کار را کردیم و یا این‌گونه گفتیم. آن طرف هم می‌رفتند و حرف‌های دیگری می‌زدند، ولی ما به طور جدی و با ایمان می‌خواستیم مذاکره به جایی برسد و بهانه نمی‌گرفتیم. آنها هم ترجیح می‌دادند بدون اینکه دعوا شود، خیالشان از مسأله‌ اتمی ایران راحت باشد که اینجا دنبال سلاح تخریبی نیستند و فقط تکنولوژی می‌خواهند... برجام فقط اطمینان می‌خواست که این اطمینان را تیم مذاکره‌کننده ما و مقاومت ما در مقابل تخریب‌ها داد.»

وی در تبیین نقش امریکا در مذاکرات هسته‌ای با توجه به دشمنی این کشور علیه ایران اظهار داشت: «در این شش کشوری که با ما طرف بودند، دولتی که می‌توانست این وضع را اداره کند، قدرت اوباما، بالاتر بود. اوباما عملاً حاکم بر غرب است و همه می‌دانند. همین الان که هیچ چیزی هم نمی‌گوید، بانک‌های بزرگ دنیا، چون امریکا هنوز مشکلی دارد، از ترس و هیبت امریکا، نمی‌آیند با ما کار کنند. این‌گونه محاسبه می‌کنند. او هم خوب فهمید که باید با ایران مذاکره کند. قبل از اینکه دولت آقای روحانی بیاید، با اصرار آنها و واسطه‌گری عمان، رهبری اجازه داده بودند، قبلش با من هم مشورت کردند، مذاکره را شروع کردیم. در آنجا دو دوره مذاکره کردیم که در سطح کارشناسی بود و به تصمیم نرسیده بود.

آن موقع فکر می‌کردند که مذاکره با ایران ساده است و همین مقدار که بگویند ما می‌خواهیم با شما مسأله را حل کنیم، ما امید زیادی پیدا می‌کنیم و کار می‌کنیم. وقتی که دیدند ایرانی‌ها کسانی نیستند که بتوانند زود سرشان کلاه بگذارند، دو جلسه برگزار شد، دیدیم که اینها جلو نمی‌آیند و مسأله اصلی را حل نمی‌کنند. در آن دو جلسه آنها حاضر نشدند که به ما امتیازی بدهند. جلسه‌ بی‌نتیجه بود و ختم شد.» وی افزود: «بنابراین قبل از اینکه آقای روحانی بیایند، می‌دانستم رهبری می‌خواهند مسأله حل شود. بالاخره اراده رهبری پشت قضیه بود.

با وجود این همه شیطنتی که می‌شد و رهبری هم گاهی به مذاکرات انتقاد می‌کردند، ولی تا آخر از اینها حمایت کردند و گاهی هم به حالت تقدیس رسید و به این صورت درآمد. ما هم پیشقدم بودیم و می‌خواستیم حل شود و خود آقای روحانی در مذاکرات قبلی در زمان دولت اصلاحات بوده و تجربه‌ای هم داشت و همه زمینه‌ها مساعد شد و آقای ظریف از اوایلی که ما کار سیاسی خارجی را فعال کردیم، بوده و امکانات انسانی خوبی هم داشت.

من فکر می‌کنم مانند یک تریلی بود که اینها را به دنبال خودش می‌کشید و مسیرش را عوض کرد. در هر جایی گیر می‌کرد، بن‌بست را می‌شکست، می‌خواست به جایی برسد.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به اینکه آیا تکرار تجربه همراه کردن عربستان بعد از پذیرش قطعنامه 598 در مورد برجام نیز وجود دارد یا خیر، گفت: «این کار عملی است و من فکر می‌کنم عربستان را خاضع کردن خیلی سخت نیست. عربستان هم می‌فهمد که مقابله با ایران برایش سودی ندارد و در همین مدت هم فهمیده است و در یمن واقعاً در گل مانده است و مرتباً در آنجا تحقیر می‌شود. کشوری که این همه تسلیحات دارد و این همه لشکرکشی و یارگیری کرده، هیچ کاری جز کشتن آدم‌ها نمی‌تواند بکند. بالاخره سر عقل می‌آیند. منتها باید رفتار و مسائل اخلاقی را در نظر گرفت و کار کرد.»

هاشمی رفسنجانی پیشقدم شدن ایران در حل مسأله دو کشور را در صورت لزوم بی‌اشکال دانست و با مسبوق به سابقه دانستن آن افزود: «آقای ظریف مکرر گفته که ما آماده‌ایم هر جا که لازم باشد، مذاکره کنیم.

من در سنگال وقتی که با ملک عبدالله حرف زدم، اوضاع مناسب نبود. یک سخنرانی که من در آنجا کردم، همه رؤسای کشورهای اسلامی به صف ایستاده بودند تا نوبت آنها شود که با من مصافحه کنند و طیبَ‌الله بگویند. در آن سخنرانی ایران عظمت پیدا کرد، ملک عبدالله هم در آنجا بود. به نظرم مسائل سخت نیست.» هاشمی گفت: «من حتی در دولت احمدی‌نژاد که به سفر زیارتی رفتم، تفاهمنامه‌ای با آقای ملکعبدالله امضا کردیم که اگر آن تفاهمنامه اجرایی می‌شد، الان اصلاً این حرف‌ها پیش نمی‌آمد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت تصریح کرد: «روح برجام این است که اعتماد بین‌المللی به وجود آمد که ایران درصدد آزار جامعه بین‌‌المللی نیست و این تبلیغاتی که شده، دروغ است.» وی با بر شمردن مزایای بدست آمده از برجام، برخی تنگ‌نظری‌ها و بداخلاقی‌ها را مانع بهره‌گیری بیشتر دانست و اظهار داشت: «با این هیاهویی که در کشور می‌کنند و یک جنگ روانی بی‌خودی را راه انداختند، ما برای جذب سرمایه و تکنولوژی مشکل پیدا می‌کنیم. چون طرف‌های ما نمی‌دانند و با معیارهای خودشان عمل می‌کنند. ما باید طبق قانون اساسی عمل کنیم و هر کسی اکثریت را در یک انتخابات سالم آورد، بگذاریم کارش را انجام بدهد و حمایت کنیم و به خاطر منافع ملی کشور، باید همین کار را بکنیم. همین مقدار کفایت می‌کند و بیش از این چیزی لازم نیست.»

هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات سال 96 و اینکه جریانی در داخل کشور تصمیم دارد در انتخابات دوقطبی معیشتی، ایجاد کند، گفت: «مردم فهمیدند که کارهای نمایشی زندگی‌شان را حل نمی‌کند و به صدقه‌‌گیر تبدیل می‌کند. این را فهمیدند. راه درست این است که ما بیاییم اشتغال درست کنیم، رونق ایجاد کنیم و با دنیا تجارت‌مان را راحت کنیم. تولید و تجارت کنیم که می‌توانیم. اگر مزاحمت نکنند، می‌توانیم تجارت وسیعی داشته باشیم و مردم سود زیادی ببرند.»

وی عملکرد سهساله دولت روحانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «آقای روحانی صلاحیت دارد و می‌فهمد و می‌تواند با همین کابینه‌ای که توانسته تشکیل بدهد، کشور را بسازد. این کابینه‌ای که برای انتخاب وزیرانش در مجلس مشکل داشت . آقای روحانی با همین کابینه می‌تواند به اهداف برسد، مگر اینکه این مزاحمت‌ها نگذارد که دارد نمی‌گذارد.» هاشمی در پیش‌بینی حضور روحانی در دور بعدی ریاست جمهوری افزود: «من احتمال می‌دهم که ان‌شاءالله ایشان به دور بعدی می‌آیند و دور بعدی شجاع‌تر کارهایش را انجام می‌دهد و ما گام بلندی را در 4 سال بعدی می‌بینیم.»

واکنش دفتر هاشمی به تحریف سخنان وی گروهی با بغض و کینه، خود را بلندگوی نظام می‌‌دانند دفتر آیت‌الله هاشمی به موج تخریب‌های اخیر واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا، در اطلاعیه این دفتر آمده است: آغاز دور جدید و هماهنگ حملات رسانه‌ای با عبارات و جملات متشابه، به شخصیتی که سخنگوی شورای عالی دفاع در زمان جنگ تحمیلی و به حکم امام راحل، فرمانده هشت سال دفاع مقدس بوده‌‌ و بعدها به عنوان رئیس جمهوری، بیشترین نقش را در تقویت بنیه‌های دفاعی کشور داشته، آن هم به اتهام «تضعیف قوای نظامی کشور» نشان از یک توطئه منسجم است و این احتمال زمانی قوی‌تر می‌شود که توهین‌ها و تهمت‌ها‌ی زنجیره‌ای به یکباره در رسانه‌های ریز و درشت یک جریان خاص، تکرار می‌شود.

این اطلاعیه می‌افزاید: البته همگان می‌دانند که دلیل اصلی آشفتگی رسانه‌ای آن جریان ـ لااقل در این ماجرا ـ دلسوزی برای تقویت بنیه نظامی کشور نیست، چرا که اگر با هر هدفی سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی غیر گزینشی و به طور کامل بازشنوایی شود، چنین استنباطی از آن نمی‌شود، مگر اینکه تعبیر «دوره دوم دولت روحانی» گناهی نابخشودنی و مجوز اخلاقی و شرعی برای تعابیری باشد که حتی دشمنان انقلاب اسلامی نیز با همه کینه‌ای که از انقلاب اسلامی و شخصیت‌های مؤثر آن دارند، درباره شخصیت‌های نظام به کار نبرده و نمی‌برند. این اطلاعیه می‌افزاید: اگر چه تصمیم‌سازان و مجریان سناریوی تخریب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام- که مدت‌هاست در فضای مسموم سیاسی و جناحی، خود را به خواب سنگین تغافل زده‌‌اند- بخوبی می‌‌دانند که فحوای کلام ایشان در اجلاس۳۰ مرداد مدیران و رؤسای آموزش و پرورش چه بوده است، آن‌گونه که کاملاً می‌دانند نسبت دادن جمله «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست و نه موشک‌ها» یک دروغ توئیتری و بی‌اخلاقی‌ترین کار در دنیای سیاست است، اما صرفاً جهت تنویر افکار عمومی، به این نکته اشاره می‌شود که سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور درباره دو ویژگی درون‌زایی و برون‌نگری اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توسعه دانش‌محور و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان بود و با یادآوری خرابی‌های ۸ سال جنگ تحمیلی، در مقام مقایسه دو کشور، آلمان و ژاپن را مثال زدند که پس از جنگ مخرب جهانی دوم، با اینکه برای مسائل نظامی ممنوع بودند، با تکیه بر دانش و با سوق دادن بودجه‌های نظامی به توسعه صنعت و تولید، چنان اقتصاد پایداری ساخته‌اند که الان کاملاً محکم حتی در مقابله با کشورهای خارجی و مستحکم هستند.

بنا براین اطلاعیه «صد البته که معنای این بخش از سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به هیچ وجه زیر سؤال بردن توان نظامی و به تعبیر منتقدین، دعوت از دشمنان برای حمله به کشور نیست، بلکه تأکیدی بر علمی بودن تولیدات نظامی و متکی شدن به پیشرفت تکنولوژی کشور و همچنین تأکیدی بر نقش علم و دانش برای مصونیت جامعه از آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی طمع دشمنان خارجی است.»

این اطلاعیه می‌افزاید: ممنوعیت وجود ارتش در آلمان و ژاپن که در کلام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آمده، نه یک ادعای شخصی از سوی ایشان و نه یک قانون برای همیشه تاریخ بود که بعضی از نویسندگان مطالب انتقادی در ماجرای اخیر، با تمسک به آن، اجتهاد سیاسی کرده‌اند که «جناب هاشمی برای جمهوری اسلامی ایران نسخه سلطه پذیری و تن دادن به قیومیت امریکا و متحدانش را می‌پیچد!!!» دفتر آیت‌الله هاشمی ادامه داد: اگر منتقدین که گویا مأموریت داشته و دارند که با بهانه یا بی‌بهانه به صورت همزمان به این مسأله بپردازند، به جای جست‌وجوی هزینه‌های نظامی و سالانه ژاپن و آلمان و تهیه مقالات آماری، برای دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخصوص نقش و جایگاه مهم نیروهای نظامی، اعم از سپاه، ارتش و بسیج، ضرورت تقویت بنیه و پایه‌های نظامی کشور و اهمیت دفاع با تکیه بر صنایع موشکی، جست‌وجو می‌کردند، برای ذهن متغافل و مغرض خویش، اسناد فراوانی در تاریخ انقلاب اسلامی پیدا می‌کردند.در پایان اطلاعیه آمده است: واقعاً انسان برای نظام اسلامی نگران می‌شود، وقتی می‌بیند که گروهی با بغض و کینه، خود را بلندگوی نظام می‌‌دانند و برای دفاع از منطقی که ندارند، به هر شیوه غیرمنطقی دست می‌زنند که این غرق شدن آنها در بغض و کینه یادآور آن مثل عربی است که می‌گوید: «الغریق یتشبث بکل حشیش.»

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6304/3/149575/0

ش.د9501832

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات