صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۴۷۷

اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 6 مهر 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دفاع مقدس فقط پیروزی در یک جنگ و پیروزی بر یک دشمن متجاوز نیست؛ پیروزی بر دنیای استکبار قهّار جبّار جهانی است. (84/3/3) *********«هفتمین روز هفته دفاع مقدس؛ روز فرماندهان، حماسه‌آفرینان، ولایت‌مداران»***********
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
وظیفه همگانی

سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب در شروع درس خارج فقه خود به قدری واضح بود که کسانی هم که از کمترین بینش سیاسی برخوردار باشند و الفبای سیاسی را آموخته باشند، به خوبی درک می‌کنند که مراد و منظور معظم‌له چه کسی بوده است. به نوعی رهبر معظم انقلاب نظرشان را به طور واضح بیان کردند تا جلوی تحلیل‌های وارونه و انحرافی را سد کنند. اگرچه خوب بود پیش از ورود آقا برخی از افراد و جریان‌های سیاسی، این مصلحت بزرگ را می‌سنجیدند و در یک اقدام پیشدستانه برای جلوگیری از دوقطبی شدن و ایجاد شکاف عمیق در جامعه، اصلاً ورود پیدا نمی‌کردند.
اما متأسفانه، کم‌توجهی و بی‌توجهی به مصالح کشور از سوی برخی بزرگان سبب می‌شود تا گاهی اوقات رهبر معظم انقلاب شخصاً به این‌گونه مسائل بپردازند. در این وضعیت هر کدام از افراد و جریان‌ها، به‌ویژه مرجع اصلی این حرف باید سخنان رهبر معظم انقلاب را فصل‌الخطاب قرار داده و واکنشی درخور توجه داشته باشند که در این زمینه می‌توان به نکاتی اشاره کرد:
1- همگی به این نکته واقف هستیم که دوقطبی کردن جامعه بازی در جورچین دشمنان انقلاب است، همان‌گونه که در چند روز اخیر شاهد بودیم، رسانه‌های غربی از مشاجره لفظی حامیان طرف‌های مختلف در انتخابات آتی بیشترین بهره را بردند و تلاش کردند تا فعالان عرصه سیاسی را وارد دوقطبی کاذب کرده و از آن سوءاستفاده کنند. حال پس از بیان صریح رهبری لازم است با هوشمندی بیشتر اجازه ندهیم تا دوقطبی جدید و کاذب دیگری شکل بگیرد. 2- همگی به این نکته اعتقاد داریم که همدلی و همگرایی همواره رمز موفقیت انقلاب بوده است. تا امروز همه چالش‌ها و دشمنی‌هایی که به‌ویژه از سوی جبهه استکبار، با همدلی و همگرایی مردم و مسئولان حل شده و این رمز موفقیت ارمغانی بزرگ است که باید نیروهای انقلابی روز‌به‌روز آن را ارتقا داده و با عمل انقلابی و بهنگام از بروز و وقوع فتنه‌های جدید پیشگیری کنند. 3- مهم‌ترین شاخصه یک نیروی انقلابی تبعیت از رهبری است، اکنون که نظر رهبری به وضوح برای همه مشخص و روشن شده، وظیفه همگانی همه افراد و نیروهای انقلابی تبعیت از آن است و لا غیر.

▼ گزارش روز
توجیه‌ناپذیر

شاید برخی مسندنشین‌ها در حوزه‌هایی، چون حمل‌ونقل، الکترونیک و... بتوانند به دلیل فاصله داشتن صنعت داخلی و توان شرکت‌های ایرانی از استانداردهای روز جهان، به بهانه ورود فناوری نگاه معطوف به بیرون مرزهای خود را توجیه کنند؛ اما واقعاً چگونه می‌شود در زمینه‌هایی که کشور به خودکفایی کامل رسیده و حتی سال‌هاست که کشورهای دیگر به منظور استفاده از توانمندی و تخصص شرکت‌های ایرانی اعلام نیاز می‌کنند و شرکت‌های ایرانی ده‌ها پروژه در آن زمینه‌ها در کشورهای مختلف با بالاترین استانداردها به اجرا در آورده‌اند، مدیر و مسئولی دست به دامن کشورهای خارجی شود و به طور کامل شرکت‌های داخلی فعال را نادیده بگیرد! مصداق بارز این رویکرد توجیه‌ناپذیر و عجیب را که بی‌شک در تضاد صددرصدی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، می‌توان این روزها در وزارت نیروی دولت یازدهم مشاهده کرد. آنجا که با وجود شرکت‌های توانمند و پیشرو در حوزه احداث نیروگاه در کشور، این وزارتخانه در عین ناباوری باب مذاکره با طرف‌های خارجی را باز کرده است! وزارتخانه تحت مدیریت آقای چیت‌چیان با وجود آنکه مدت‌هاست از پرداخت بدهی 12 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به نیروگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی، چون مپنا خودداری می‎کند، تصمیم دارد احداث یک نیروگاه پنج هزار مگاواتی به ارزش سه میلیارد دلار را، آن هم بدون برگزاری مناقصه به شرکت ترکیه‌ای یونیت اینترنشنال واگذار کند.
دولت یازدهم که سابقه واگذاری طبخ و توزیع غذاهای ایرانی به یک شرکت اتریشی را نیز در کارنامه خود دارد، آیا به حقیقت در مسیر اقتصاد مقاومتی در حال حرکت است؟! اخباری که در این‌باره در رسانه‌ها منتشر می‌شود که متأسفانه تعداد آنها نیز اندک نیست، دقیقاً چه ارتباطی با گفته‌های حسن روحانی، رئیس دولت تدبیر و امید دارد که در روزهای ابتدایی سال جاری در دیدار با مسئولان دولتی گفته بود، تمرکز دولت در سال 95 بر اقتصاد مقاومتی است و دولت مصمم است در این سال برنامه‌های خود را برای تحقق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، با شتاب بیشتری در فرصت پساتحریم ادامه دهد.

▼ خبر ویژه
خشم سعودی‌ها از دیدار دو وزیر خارجه

ملاقات سامح شکری، وزیر خارجه مصر با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس سالیانه سازمان ملل متحد، خشم مقامات عربستان سعودی را برانگیخته است. به استناد اظهارات یکی از دیپلمات‌های ارشد وزارت خارجه مصر که قبلاً در ایران مأمور بوده است، مقامات سعودی اعتراض خود به این دیدار را طی تماس تلفنی با السیسی، رئیس‌جمهور مصر بیان داشته‌اند. به نوشته «اسپوتنیک»، بر اساس اظهار‌نظر این دیپلمات، مقامات سعودی از علاقه مصر به نزدیکی با ایران بسیار ناخشنود هستند. آنها همچنین درباره اخباری مرتبط با اظهار‌نظر سامح شکری مبنی بر اینکه مصر بر ‌عکس عربستان سعودی با رفتن بشار اسد و از بین رفتن ساختار حکومتی سوریه مخالف است، توضیح خواسته‌اند. این دیپلمات در پایان گفت: مقامات عربستانی حتی در این تماس مصر را به قطع کمک‌های خود تهدید کرده‌اند. گفتنی است، مصر، بزرگ‌ترین کشور عرب به دلیل مشکلات مالی، به کمک‌های مالی عربستان سعودی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وابستگی شدید دارد و بسیاری از اتباع آن در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مشغول به کار هستند.
 
▼ اخبار
1- رکود صنعت سیمان در دولت یازدهم

بر اساس آخرین آمارهای بین‌المللی، ایران در زمینه تولید سیمان از رتبه 4 در سال 2012 به رتبه 9 در سال 2015 رسیده که در نوع خود بی سابقه بوده است. در منطقه نیز با وجود اینکه کشور ما چندین سال رتبه نخست تولید سیمان را در اختیار داشته، در سال 2015 جای خود را به عربستان سعودی داده است. همچنین، شکستن رکورد بیشترین میزان کاهش سالیانه تولید سیمان در طول 80 سال سابقه این صنعت در ایران در سال 2015 با 7/11 درصد کاهش، از دیگر دستاوردهای رکود در صنعت سیمان طی سال‌های فعالیت دولت یازدهم است. سال گذشته مصرف سرانه سیمان در کشور 11 درصد کل تولید داخل بوده که نسبت به سال 93، 10 درصد کاهش داشته است. طبق آمار مصرف سیمان در سال قبل نسبت به سال 92، یعنی نخستن سال دولت یازدهم 6/12 درصد و نسبت به سال 91، یعنی آخرین سال دولت قبل 6/15 درصد کاهش یافته است.
2- روحانی پاسخ «نامه محرمانه» جامعه مدرسین را داد
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور به قم در دیدار با اعضای جامعه مدرسین، نامه حجت‌الاسلام روحانی را در پاسخ نامه اعضای این جامعه به آنها تقدیم کرد. با توجه به محرمانه بودن نامه جامعه مدرسین و پاسخ حجت‌الاسلام روحانی، متن این نامه منتشر نخواهد شد. آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأیید این خبر، گفت: در جلسه مشترک، آقای نهاوندیان به نمایندگی از رئیس‌جمهور پاسخ نامه ما را داد و سپس در این باره بحث و تبادل‌نظر شد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اواخر خرداد ماه امسال در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به برخی رویکردهای فرهنگی دولت و اظهارات و عملکرد حاشیه‌ساز برخی مقامات ارشد دولت یازدهم انتقاد کرده و اصلاح رفتار دولت را خواستار شده بودند.
3- توافق اعضای اوپک بر سر فریز نفتی
سیدمحمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه نشانه‌هایی از توافق ایران و عربستان بر سر فریز نفتی وجود دارد، گفت: احتمال دارد اوپک فردا نشست فوق‌العاده‌ای در الجزیره برگزار کند. وی افزود: طی چند هفته گذشته مذاکراتی بین یکی از شاهزاده‌های سعودی و پوتین در حاشیه اجلاس جی ۲۰ برگزار شد که انجام این گفت‌وگوها نشان می‌دهد، در شرایط فعلی، عربستان و روسیه در مقام دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان برای اجرای فریز نفتی آمادگی دارند. نماینده سابق ایران در اوپک با اعلام اینکه ایران هم همواره یکی از کشورهایی بوده که از بازگشت ثبات به بازار نفت حمایت کرده است، تصریح کرد: مجموع اظهارنظرها نشان می‌دهد، اجماعی در بین اعضای اوپک و روسیه برای اجرای فریز نفتی ایجاد شده است.
4- طرح جدید شورای عالی سیاسی یمن برای صلح
صالح الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در مراسم بزرگداشت انقلاب ۲۶ سپتامبر یمن، طرحی برای صلح در این کشور ارائه داد. به گزارش شبکه خبری «المسیره»، وی در سخنرانی خود توقف درگیری‌های نظامی و حملات عربستان به یمن و همچنین رفع تحریم‌ها از این کشور را خواستار شد تا در مقابل آن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز شلیک موشک به عمق خاک عربستان و درگیری‌های نظامی در مرز با این کشور را متوقف کنند. الصماد تأکید کرد، کار تشکیل دولت به پایان رسیده و تأخیر ایجاد شده به علت دلایل سیاسی یا فشارهای خارجی نیست، بلکه راهبرد شورای عالی سیاسی یمن بوده که مردم پس از معرفی دولت نسبت به آن آگاهی خواهند یافت.

▼ اخبار کوتاه
اولیاء علی‌بیگی، نماینده دائم ایران در سازمان بین‌المللی کار با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۳ درصد کارگرانِ شغل‌های مستمر با «قرارداد موقت» فعالیت می‌کنند، گفت: در لایحه اصلاح قانون کار، برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، وضعیت اقتصادی کشور، شاخص‌های تورم و سبد معیشت کارگران در نظر گرفته شده است، به این معنی که دولت‌ها می‌توانند با توجیه نامناسب بودن وضعیت اقتصادی کشور، حداقل دستمزد را کمتر از نرخ تورم افزایش دهند.
«سرگئی کرینکو» مدیر اجرایی آژانس هسته‌ای «روس‌ اتم» روسیه اعلام کرد، ایران در ماه جاری میلادی، 38 تن آب سنگین به روسیه تحویل داده است. بنا به گزارش اسپوتنیک، کرینکو در جلسه مقدماتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: «من می‌توانم تأیید کنم که 38 تن آب سنگین ایران در روزهای 13 و 20 سپتامبر به روسیه تحویل داده شده است.»
سیدحسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجران افغانستان گفت: ۱۵۴ هزار مهاجر افغانستان در آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند که پرونده‌های آنها تحت بررسی قرار دارد. به گفته وی، روزانه پنج هزار مهاجر از پاکستان و ایران به کشور برمی‌گردند. گفتنی است، سازمان پناهندگی سازمان ملل متحد برای هر مهاجر افزون بر هزینه حمل‌ونقل، 380 دلار پول نقد پرداخت می‌کند.
ده‌ها شهر اسپانیا، از جمله «کادیس»، «مادرید» و «والنسیا» به جنبش تحریم رژیم صهیونیستی پیوستند. کمیته ملی فلسطین برای تحریم رژیم صهیونیستی، کمپین «مناطق آزاد شده از آپارتاید اسرائیلی» را در استان‌های مختلف اسپانیا به راه انداخته و مورد حمایت جنبش‌های اجتماعی، مدارس، شهرداری‌ها و سازمان‌ها قرار گرفته است.
یکی از فرماندهان بلندمرتبه جبهه النصره در گفت‌وگو با «یورگن تودن‌هوفر» خبرنگار آلمانی گفت: «آمریکا از ما حمایت می‌کند.» روزنامه «کلنراشتات‌آنتسایگر» با انتشار این گفت‌وگو به نقل از این نیروی جبهه النصره نوشت، آمریکا به تازگی موشک‌های ضدتانک تاو در اختیار این گروه گذاشته است.
«احمد جمالی» مدیرکل سازمان سرمایه‌گذاری خارجی درباره میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: پیش‌بینی ما این است که بتوانیم تا پایان سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تصویب کنیم. اکنون که در میانه سال قرار داریم، حدود نیمی از این میزان محقق شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات