صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۴۰۵

اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 4 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دشمن می‌خواهد فداکاری‌های دفاع مقدس و شخصیت‌هایی که فداکاری کردند را از یاد ببریم... نگذارید دوران دفاع مقدس از یادها برود.(93/1/6) ********** «پنجمین روز هفته دفاع مقدس؛ روز اقتصاد مقاومتی، پشتیبانی مردمی و اصناف» **********
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
دیپلماسی بوئینگ

ورود هواپیماهای بوئینگ به ایران یکی از دستاوردهای برجام به شمار می‌آید و حتی به منزله مهم‌ترین رخداد پس از برجام نیز مورد توجه قرار گرفته است. درباره چرایی موافقت ایالات متحده با این توافق می‌توان گفت، آمریکا با دو منظور فروش بوئینگ را در دستور کار خود قرار داده است: هدف اول آمریکا این است که شرکت‌های آمریکایی از رکود خارج شوند؛ به گونه‌ای که به دنبال انتشار خبر اعطای مجوز دولت آمریکا به شرکت بوئینگ، ارزش سهام شرکت بوئینگ در بازار وال‌استریت، با 2/2 درصد رشد به 56/130 دلار رسید؛ اما هدف دوم آمریکا آن است که نوروززاده، سخنگوی فارسی‌زبان کاخ سفید مطرح کرده و گفته است، فروش بوئینگ نوعی «تابوشکنی» است که این جملات نشان‌دهنده اهدافی بالاتر از تجارت است که نظارت مستقیم و بدون واسطه بر ترابری و همچنین بازگشایی انواع دفاتر و شرکت‌های مختلف تحت عنوان خدمات بوئینگ را به دنبال خواهد داشت.
گفته می‌شود، برای نظارت بر اجرای تحریم‌ها در داخل و درگیری دولت- ملت، وزارت خزانه‌داری آمریکا فروش بوئینگ و ایرباس به دولت آقای روحانی را مشروط به این کرده است که این هواپیماها به افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم آمریکا خدمات ندهند که مقامات دولت یازدهم نیز چنین شرطی را پذیرفته‌اند.
اما دیپلماسی بوئینگ پا را از این هم فراتر می‌گذارد و خواهان ایجاد دفتر نمایندگی در ایران، آموزش خلبانان ایرانی، حضور مستشاران آمریکایی در تمام عرصه‌های هوایی و... می‌شود. این دستاورد آن‌گونه برای آمریکا مهم است که روزنامه «نیویورک‌تایمز» می‌نویسد: «این توافق نه‌تنها به روحانی اجازه می‌دهد که دستاورد ملموسی از گرم شدن روابط بین ایران و غرب را به نمایش بگذارد، بلکه ایران را به سمت اهداف‌شان در عادی‌سازی روابط با ایالات متحده نیز سوق خواهد داد.» گزارش‌های اتاق فکرهای آمریکا نشان می‌دهد که دیپلماسی بوئینگ بخشی از جورچین انتخابات آینده سال 96 ایران است که آمریکا به دنبال «هایجکینگ» انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است! پیش از انقلاب ۱۴۰ هزار آمریکایی در ایران ساکن بودند و سؤال این است که آیا آنها با بهانه‌های تجاری اکنون به دنبال بازگشت به ایران هستند؟!

▼ گزارش روز
سیاست‌زدگی

سومین مدیر سازمان محیط زیست نیز به علت فساد مالی و ارتشا دستگیر شد تا بار دیگر مشخص شود که حضور مدیران سیاست‌زده بر مسند‌های تصمیم‌گیری و مدیریت در بخش‌های مختلف کشور می‌تواند چه آسیب‌هایی به همراه داشته باشد. این روزها خبر فساد مالی در بین مدیران معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست دومینووار در رسانه‌ها منتشر می‌شود و مدیران سازمان محیط زیست یکی پس از دیگری دستگیر می‌شوند که در آخرین مورد روز گذشته، رسانه‌ها از بازداشت مدیرکل محیط زیست شمیرانات خبر دادند؛ موضوعی که نگاه‌ها را به عملکرد معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست دولت یازدهم معطوف می‌کند که به جای نظارت دقیق بر مدیران این سازمان و پیگیری معضلات محیط زیستی فراوان کشور که بسیاری از آنها نیز نتیجه سال‌ها مدیریت وی بر سازمان محیط زیست در دو دولت اصلاحات و تدبیر و امید است، روبه‌روی دوربین شبکه بی‌بی‌سی می‌نشیند و از برجام دفاع و به منتقدان آن حمله می‌کند! مدیری که در روزهایی که مردم شهرهای جنوبی کشور به دلیل پدیده گرد و غبار به سختی نفس می‌کشیدند، به جای حضور در منطقه و حداقل یک همدردی ساده، راهی میتینگ سیاسی شده و درباره ضرورت رفع حصر سخن می‌گوید و از سران فتنه دفاع می‌کند! مدیری که به جای پاسخگویی درباره چرایی ادامه یافتن معضل آلودگی در کلان‌شهرهای کشور، به‌ویژه پایتخت باز هم رویکردی سیاسی در پیش می‌گیرد و پای دولت قبل را به میان می‌کشد و ده‌ها مورد ریز و درشت دیگر از مواضع و اقدامات سیاست‌زده معصومه ابتکار، چون جنجال واردات بنزین، پارازیت و... .
بسیار واضح است، مدیری تا این حد سیاست‌زده و مشغول به مسائل خارج از حیطه کاری، مدیریتی و سازمانی خود قطعاً نه می‌تواند نظارت درستی بر مدیران پایین‌دست خود داشته باشد و نه می‌تواند موضوعات مربوط به حوزه مدیریتی خود را پیگیری و حل کند تا نتیجه آن بشود که پیش روی ماست، افزایش هر روز معضلات محیط زیست و دستگیری مدیران به دلیل فساد، ارتشا و... .

▼ اخبار ویژه
1- بزرگ‌ترین بحران ارتش صهیونیستی

فرار افسران ارشد و ورزیده از خدمت و بازگشت به زندگی غیرنظامی، بزرگ‌ترین بحران ارتش صهیونیستی است. پایگاه «اسرائیل دیفنز» در گزارشی نوشته است: اکنون این پدیده با توجه به تحولات عمیقی که در جامعه اسرائیلی [رژیم صهیونیستی] ایجاد شده، به‌ویژه اینکه اسرائیلی‌ها ترجیح می‌دهند فرزندان‌شان در ارتش خدمت نکند، روند تصاعدی پیدا کرده است. «ربابوت» سردبیر این پایگاه اعتراف کرده است: اکنون بیشتر پست‌های نظامی بزرگ و حساس در ارتش رژیم صهیونیستی خالی است و حتی افسرانی با درجه سروان هم کم پیدا می‌شود.
2- دوربین‌های سفارت انگلیس در خیابان‌های تهران
به‌تازگی مسئولان سفارت‌خانه انگلستان به دلایل نامشخصی دوربین‌های مداربسته‌ای را در خیابان فردوسی و خیابان‌های اطراف سفارت نصب کرده‌اند. اتفاقی که شاید با حضور سفیر جدید دولت بریتانیا در تهران بی‌ارتباط نباشد. «نیکلاس هاپتون» سفیر جدید انگلستان که 15 شهریور کار خود را شروع کرد، در دولت انگلیس عهده‌دار مسئولیت‌هایی در ارتباط با امور امنیت ملی بوده و در مقام سفیر کشورش در دوحه (قطر) و یمن فعالیت کرده است.
 
▼ اخبار
1- مشارکت نیروهای مسلح برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان توانمندی بالا و امکانات نیروهای مسلح در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، به گزارش فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) مبنی بر اجرا و پیگیری 63 طرح مهم در کشور اشاره کرد و گفت: طرح‌ها و پروژه‌هایی که قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ع) در دست اجرا و پیگیری دارد، جزء طرح‌های کلیدی کشور هستند و حجم سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این طرح‌ها می‌تواند نقش مؤثری در اقتصاد کشور ایفا کند. اسحاق جهانگیری بر ضرورت کمک و حمایت از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برای تکمیل و اجرای این پروژه‌ها تأکید کرد و افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط باید کمک‌های لازم را برای تکمیل و بهره‌برداری این طرح‌ها انجام دهند. وی در ادامه این جلسه با اشاره به توانمندی‌های بسیج در حوزه‌های مختلف، بر لزوم استفاده از امکانات این سازمان در حلّ مشکلات کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز تأکید کرد.
2- انتقاد از ارائه کارت‌های اعتباری به مردم
محمدرضا جهان‌بیگلری، رئیس سابق کمیسیون پولی، بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا درباره طرح جدید بانک مرکزی برای اعطای وام 10 تا 50 میلیونی خرید کالا و خدمات گفت: امسال سالی است که دولتمردان به دنبال تحریک کاذب و موقتی اقتصاد، برای کسب رضایت نسبی در راستای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هستند. وی در ادامه با بیان این مطلب که «این طرح پوپولیستی است و سبب رضایت‌مندی کاذب می‌شود»، تصریح کرد: البته میزان رضایت‌مندی جامعه ناشی از اجرای این طرح بسیار کوتاه است. این طرح بیشتر کپی‌برداری از کشورهای توسعه‌یافته با اقتصاد بدون رکود و تورم کنترل‌شده است و در این بازه زمانی و این وضع اقتصادی کشور نتیجه معکوس دارد.
3- نامه شارون به ملک عبدالله که پس از 11 سال فاش شد
«آریل شارون» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سال 2005 در نامه‌ای به «عبدالله‌بن‌عبدالعزیز» پادشاه وقت سعودی ابراز امیدواری کرده بود که عربستان در راستای تقویت گروه‌های به اصطلاح میانه‌رو در منطقه تلاش کند. بر اساس افشاگری روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، «آریل شارون» در نامه خود در سال 2005 به عبدالله‌بن‌عبدالعزیز، به او پیشنهاد همکاری متقابل برای صلح داده است. به نوشته این روزنامه، شارون گفته است دست دوستی به سوی عبدالله دراز می‌کند و تمایل دارد تا فرصتی برای همکاری و اقدام مشترک برای رسیدن به صلح به وجود آید. این نامه در نوامبر 2005 نوشته شده و شارون سه هفته پس از آن سکته مغزی می‌کند و به کما می‌رود.
4- موضع قاهره درباره سوریه به ایران و روسیه نزدیک است
یک دیپلمات ارشد مصری و عضو شورای روابط خارجه این کشور اظهار داشت: ایران و روسیه موضع مشابهی در زمینه بحران سوریه دارند؛ از سویی مواضع تهران و مسکو در مقابل مواضع عربستان و واشنگتن و دیگر هم‌پیمانان‌شان قرار گرفته است، اما باید به این نکته دقت کرد که عبدالفتاح السیسی در مجمع عمومی سازمان ملل درباره سوریه موضعی نزدیک به روسیه و ایران اتخاذ کرد. «رخا احمد حسن» در ادامه گفت: حساسیتی که میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] وجود دارد، نباید بر روی روابط ایران و مصر تأثیر بگذارد و بهبود روابط قاهره- تهران به سود این کشورها نیز هست، این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

▼ اخبار کوتاه
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، نظامیان این کشور ‌مدت‌ها پس از مغلوب کردن داعش نیز در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] باقی می‌مانند. به نوشته وبگاه «میلیتری تایمز»، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون گفت: واضح است که ما مدتی در آن منطقه باقی خواهیم ماند. کارتر در بخش دیگری از سخنان خود در جمع نیروهای آمریکایی حاضر در عراق با نام بردن از ایران به عنوان تهدید علیه آمریکا، اظهار داشت: آمریکا ورای داعش نگرانی‌های بسیاری در خاورمیانه دارد.
به گزارش وبگاه «الوطن»، «مشیر المصری» از اعضای ارشد حماس در تظاهراتی در جبالیا که با هدف یاری رساندن به اسرا و اعتراض به گنجاندن نام «فتحی حماد» در فهرست تروریسم از سوی آمریکا برگزار شد، گفت: تا زمانی که اسرای فلسطینی به آغوش خانواده‌های خود بازنگردند، رژیم اشغالگر قدس اسرای خود را نخواهد دید. وی خطاب به اسرا گفت: مژده به شما که آزادی‌تان زیاد طول نخواهد کشید و این موضوع یک مسئولیت بر گردن حماس و گردان‌های «القسام» (شاخه نظامی حماس) است.
عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن ادعا کرد، ایران در برابر تمام تلاش‌ها به منظور دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران یمن مانع‌تراشی می‌کند. وی ایران را حامی افراط‌گرایی و تروریسم مذهبی در منطقه خواند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره از خواست و اراده ملت یمن در تعیین سرنوشت خود دفاع کرده و جنگ‌افروزی عربستان برای جلوگیری از تحقق اراده ملی در این کشور را محکوم کرده است.
مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دادگاه بدوی روز شنبه (سوم مهر ماه) به نفع فیلم سینمایی «رستاخیز» رأی صادر کرد. پیش از این احمدرضا درویش، کارگردان فیلم سینمایی رستاخیز از شکایت درباره اکران نشدن این فیلم و درخواست غرامت 40 میلیارد تومانی خبر داده بود؛ البته گفتنی است هنوز میزان خسارت تعیین‌شده اعلام نشده است.
یک منبع مسئول سوری اعلام کرد، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل حمله جنگنده‌های این کشور به نیروهای ارتش سوریه از بشار اسد عذرخواهی کرده است. بنا به گفته این منبع رسمی سوریه، عذرخواهی باراک اوباما از طریق کانال‌های غیررسمی صورت گرفته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات