صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۵۸

اخبار ویژه روزنامه های11 مهر1395

جایزه مشترک برای کلاهبردار و مالباخته؟!

جان کری و جواد ظریف در فهرست نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل قرار گرفته‌اند.

به گزارش دویچه‌وله تا یک هفته دیگر برنده جایزه صلح نوبل 2016 اعلام می‌شود. رئیس‌جمهور کلمبیا و رهبر گروه شورشی این کشور و همچنین روسای هیئت مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در پرونده هسته‌ای از نامزدان مطرح دریافت جایزه هستند.

روز هفتم اکتبر در اسلو برنده امسال جایزه صلح نوبل معرفی خواهد شد. در مجموع  برای سال جاری 376  شخصیت و نهاد در فهرست نامزدان دریافت‌ این جایزه قرار گرفته‌اند.

روسای هیئت‌های مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا در پرونده هسته‌ای، محمدجواد ظریف و جان کری را از شانس‌های دریافت صلح نوبل می‌دانند.

پیش از این جنایتکارانی چون شیمون پرز و هنری کسینجر و اوباما جایزه صلح نوبل دریافت کرده‌‌اند. جالب اینکه پرز به همراه یاسر عرفات جایزه مذکور را گرفت؛ حال آن که عرفات در نقش فروشنده سرزمین فلسطین و پرز در نقش غاصب حقوق ملت فلسطین و جلاد قانا ظاهر شده بود.

اکنون در حالی که معلوم شده آمریکا به تعهدات خود در قبال امتیازات گرفته در برجام پایبند نیست و برجام تبدیل به خسارت محض برای طرف ایرانی شده، معلوم نیست چرا باید طرف کلاهبردار و طرف بازنده مشترکا نامزد دریافت جایزه مشترک شوند؟! مگر اینکه تصور کنیم غرب به جای دادن حق و حقوق ملت ایران، مشغول فریبکاری‌های جدید و عملیات روانی تازه است.

لاف فتنه‌گر ورشکسته برای مدنیت و جمهوریت

یکی از سران فتنه و آشوب نیابتی سال 1388 فصل مشبعی درباره تمدن و اصلاح‌طلبی و آداب زندگی اجتماعی سخن گفت.

خاتمی در دیدار گروهی موسوم به انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز گفته است: روز گفت‌وگوی تمدن‌ها که از تقویم حذف شده، مرحوم است. سال 2001 با اجماع جهانی و از سوی سازمان ملل به عنوان سال گفت‌وگوی تمدن‌ها نامگذاری شد و نقطه امیدی در عرصه بین‌المللی ایجاد کرد به ویژه آنکه این ایده از سوی شرق و دنیای اسلام مطرح شده بود اما درست در همان سال تروریسمی که خود را منتسب به اسلام می‌کند، به برج‌های دوقلو حمله کرد و سرنشینان هواپیما را به مواد منفجره‌ای تبدیل کرد که هم خود و هم هزاران نفر دیگر را نابود کردند.

وی گفت: منظور از احیای تمدن اسلامی چیست و آیا ما می‌توانیم تمدن اسلامی را مثل یک ساختمان بسازیم یا اینکه پیدایش، رویش و سقوط تمدن در یک شرایط خاصی از تاریخ رخ می‌دهد؟

خاتمی افزود: تمدن یعنی سکونت در مدینه که ترجمه پولیس است و آن متفاوت از سیتی است زیرا پولیس بیشتر به خود جامعه توجه دارد و سیتی به ساختار شهر.

وی با اشاره به گفته فیلسوفان مبنی بر اینکه انسان طبعاً مدنی است و طبیعت و جوهرش ایجاب می‌کند که اجتماعی زندگی کند، در ادامه گفت: در گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌توانیم با شناخت ریشه‌های فرهنگ ایرانی اسلامی خود و شناخت زمان و مقتضیات آن مبادله فرهنگی و فکری با دیگر تمدن‌ها داشته باشیم.

وی همچنین گفته است: من اصلاح‌طلبی را پایبندی به انقلاب اسلامی و حاصل این انقلاب یعنی جمهوری اسلامی می‌دانم. در طول تاریخ سنت‌گریزان و سنت‌پرستان نتوانستند در جامعه نقش مثبتی ایفا کنند و مانع از اصلاح‌طلبی و رشد جامعه شدند، اما اصلاح‌طلبان هم دین را می‌خواهند و هم آزادی را، بنابراین از جمهوری اسلامی که حرمت و کرامت انسان در آن جایگاه دارد، دفاع می‌کنند.

وی افزود: آزادی از لوازم جمهوری است و مایه هویت ما اسلام است و در عرصه اجتماعی قرائتی از اسلام می‌تواند مؤثر باشد که با خواست تاریخی ملت ایران سازگار باشد.

لاف زنی این مهره کودتای مخملین درباره تمدن و گفت‌وگو و جمهوری‌خواهی و اصلاح‌طلبی و وفاداری به انقلاب اسلامی در حالی است که وی وطیف سیاسی متبوع وی بدوی‌ترین و ضد مدنی‌ترین رفتارها را در آشوب‌افکنی سال 88 مرتکب شدند و همزمان به معارضه با اسلامیت و جمهوریت و قانون و امنیت ملی پرداختند؛ چندان که گروهک‌های ورشکسته سلطنت‌طلب و سازمان منافقین و گروهک ریگی نیز آفتابی شدند. آشوب‌طلبان ضمن خیز برداشتن برای تعطیلی جمهوریت، در کف خیابان شعار انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است می‌دادند و صراحتاً از حذف جمهوری اسلامی دم می‌زدند. خاتمی بعدها در پستوهای خصوصی اذعان کرد تقلب 11 میلیونی دروغ بوده است. اما چون به هم افقی با اشغالگران عراق و افغانستان رسیده بود و عملاً در نقشه و زمین آنها بازی می‌کرد، همراه برخی سران مجمع روحانیون و حزب مشارکت و کارگزاران به فتنه‌انگیزی و فریب و تحریک مردم ادامه داد. ماجرای تصویب سال گفت‌وگوی تمدن‌ها نیز، اقدام فریبکارانه‌ای بود برای خام کردن ملت‌های منطقه به ویژه ملت ایران برای غفلت از جنگ صلیبی و جنگ جهانی راه‌اندازی شده علیه امت اسلام. اتفاقاً دستمایه شروع آن جنگ نیز، تحرکات شاخه دوم اسلام آمریکایی در ماجرای 11 سپتامبر بود. بعدها هیلاری کلینتون اذعان کرد که آمریکا در راه‌اندازی گروه‌هایی نظیر طالبان نقش اصلی داشته است.

اقتصاد در «رکود» غوطه‌ور است دولت آدرس «رشد» می‌دهد!

«ادعای رشد اقتصادی بدون خروج از رکود، سراب است»

روزنامه جوان در تحلیلی نوشت: عجیب است! نقدینگی به هزار و 87 میلیارد تومان رسیده و در طول عمر دولت یازدهم حداقل دو برابر است اما تورم رو به کاهش است؟! عجیب است که براساس فلسفه پولیون مشاوره‌دهنده به دولت یازدهم نقدینگی افزایش یافته اما همچنان وضع صنایع خراب است.

براساس نظر پولیون برای خروج از رکود باید نقدینگی را افزایش داد تا رونق محقق شود و این اقدام نیز معمولا با کاهش نرخ سود بانکی محقق می‌شود. با این اوصاف پس یا باید در اقتصاد با این حجم نقدینگی، تورم و افزایش قیمت‌ها رخ دهد یا تقاضا افزایش یابد یا هر دو. پس چرا هیچ‌کدام از اینها محقق نشده و دولت تنها بر نرخ رشد اقتصادی آن هم در سال جاری تأکید می‌کند؟

پاسخ را می‌توان این گونه توضیح داد: اگر دولت بیش از اندازه بر نرخ رشد اقتصادی آن هم در ماه‌های پایانی تأکید دارد به این دلیل است که فروش نفت ما بیشتر شده، بنابراین افزایش فروش نفت به حدود دو برابر و افزایش صادرات میعانات گازی و سایر محصولات گازی مانند پتروشیمی می‌تواند این رشد را برای یک سال مثبت نشان دهد.

این اقدام شبه دستاورد یا سراب‌گونه که این روزها روی آن مانورهای زیادی می‌شود، همان روندی است که از 45 سال پیش قابل رصد است، یعنی با دنبال کردن دوره‌های مختلف که قیمت نفت فراز و فرود دارد می‌توان به راحتی رابطه‌ای مستقیم میان نرخ سود و نرخ رشد را ترسیم کرد،اما نگاهی به آمارهای گمرک در شش ماهه اخیر نشان می‌دهد همچنان واردات رو به کاهش است و از آنجا که ترکیب واردات رسمی را بیشتر کالاهای  واسطه‌ای تشکیل می‌دهند، بنابراین نمی‌توان امید به خروج از رکود در بخش‌های دیگری مانند صنعت را متصور شد (منهای صنعت خودرو که لابد برندهای غربی برای مردم جذاب است).

اثبات رکود ادامه‌دار را از طریق آمار دیگری نیز می‌توان استنباط کرد. در حالی که تولید ناخالص ملی ایران در سال براساس اعلام صندوق جهانی در سال 2011 حدود 482 میلیارد دلار اعلام شده همین صندوق این آمار را برای سال 2016 حدود 386 میلیارد دلار برآورد کرده است. بنابراین با اندکی تسامح می‌توان دریافت اقتصاد در سال جاری نسبت به سال 90 همچنان اندازه کوچک‌تری دارد و نرخ رشد نشانه‌ خروج از رکود نیست.

اگر از رکود خارج نشده‌ایم افزایش نقدینگی به رغم سیاست‌های انبساطی چرا به تورم منجر نشده است؟ پاسخ اولیه را در حالتی کلی می‌توان به کاهش تقاضا منتسب کرد، یعنی دولت و مردم پولی ندارند که باعث تحریک تقاضا و در نتیجه تورم شود؟ اما اگر این اتفاق افتاده پس نقدینگی دوبرابری کجا رفته و تکلیف علم اقتصاد درناکارآمدی نظریه‌هایش چیست؟ آیا نظریه‌هایی که اثبات می‌کند نرخ رشد نقدینگی با شتاب 30 درصد در یک سال گذشته تورم ایجاد می‌کند، غلط است؟ خیر! زیرا نقدینگی موجود تقاضای خود را دارد و این متقاضی پرزور حتی اجازه نداده در سه سال اخیر مردم و دولت از آن استفاده یا سو‌ءاستفاده کنند. این متقاضی پرقدرت دقیقا پاشنه آشیل فعلی اقتصاد ایران است و کسی نیست جز سیستم بانکی و صاحبان معوقه‌های بزرگ که با دارایی‌های سمی و با وجود کاهش نرخ تورم اجازه کاهش نرخ سود تسهیلات را نمی‌دهد، همان‌هایی که با ورود به بازی پونزی هر آنچه نقدینگی را تولید می‌کند در خود می‌بلعد. از شرکت‌های ورشکسته تا مستغلات باد کرده در بازار رکودی مسکن!‌ و در این میان نیز دولت و بانک مرکزی جرئت اصلاح این سیستم را ندارند. این بازی پونزی ادامه می‌یابد تا یا دوباره درآمدهای جدید نفی را برای ترمیم خود به کار گیرد یا همه اقتصاد را به درون خود خواهد کشید و فلج و خفه خواهد کرد.

بدعهدی آمریکا را کتمان کنید تا حرف منتقدان تأیید نشود!

صادق زیبا‌کلام می‌گوید روحانی نباید بپذیرد که آمریکا در اجرای برجام بدعهدی و نقض کرده است چون در آن صورت حرف منتقدان تأیید می‌شود(!)

وی در روزنامه فرهیختگان نوشت: رئیس‌جمهور پس از بازگشت از نیویورک عنوان کرد که آمریکایی‌ها این بار وعده داده‌اند به تعهدات خود پایبند بمانند. به اعتقاد من اما مساله این نیست؛ نکته اساسی این است که دلواپسان در ایران هیچ‌گاه مایل نیستند روابط میان ایران و غرب بالاخص آمریکا وارد مرحله تنش‌زدایی شود. مگر نه اینکه تنش با آمریکا و دشمنی با این کشور در حقیقت هویت جریان دلواپس را تشکیل می‌دهد؟ بنابراین دلواپسان همواره مخالف هرگونه تنش‌زدایی، نزدیکی یا مصالحه در هر موردی با غرب هستند.

وی می‌افزاید: وقتی فشارها آنچنان زیاد می‌شود، گاهی شاهد هستیم که آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان یا آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی یا حتی شخص رئیس‌جمهوری مطالبی را صرفا برای آرام کردن دلواپسان به زبان می‌آورند و به چندصدایی در کشور دامن می‌زنند. آقای روحانی می‌گوید آمریکایی‌ها آن طور که باید و شاید، به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند، آقایان صالحی و ظریف نیز این سخنان را تایید می‌کنند؛ اما نتیجه، عکس آن چیزی می‌شود که آنها انتظار دارند. اشکال حرف آنها در این است که هدفشان دلجویی و آرام کردن تندروهای داخلی است، اما باعث می‌شوند که چند پیام مختلف برای غرب ارسال شود. بر فرض که آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، جای اعلان آن در سخنرانی‌ها نیست، جای آن در کمیسیون مشترک برجام است. راه آن لابی و رایزنی است.

تا جایی که می‌دانم تا به امروز حتی یک مورد نبوده که ایران علیه آمریکا مدرکی را به کمیته حکمیت 5+1 تسلیم کرده باشد و آنها رسیدگی کرده و حق را به ایران  یا آمریکا داده باشند. آنچه که بوده، تنها موضع‌گیری‌های سیاسی دولتی و غیردولتی برای آرام کردن مخالفان برجام است.

زیباکلام نوشت: آمریکایی‌ها گفته‌اند این‌بار به وعده‌های خود عمل می‌کنیم. اگر عمل نکنند چه؟ اگر چنین مسئله‌ای وجود دارد چرا رسانه‌های بین‌المللی و آمریکایی آن را مطرح نکرده‌اند؟ آقای روحانی اما نمی‌داند که با این رویکرد، نفت و بنزین را بر آتش دلواپسان می‌ریزد. زیرا سخن او که مصرف داخلی دارد به منزله این است که او پذیرفته آمریکایی‌ها به تعهدات خود در برجام پایبند نبوده‌اند. پس آگاهانه یا ناآگاهانه حق را به دلواپسان داده است. این رفتار باعث می‌شود کار آتی خود او سخت‌تر شود و از این پس اساسا با هر حرکتی در راستای تنش‌زدایی مخالفت کند.

وی مدعی شد: چرا شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در آمریکا و اروپا یا شرکت‌های چند ملیتی یا بانک‌های بزرگ بین‌المللی حاضر نیستند به ایران بیایند و در این کشور سرمایه‌گذاری کنند؟ طبیعی است. آنها نگران هستند. به نظر من علت را باید در جامعه خود بیابیم. آن زمانی که ایران به خواست رئیس‌جمهوری تصمیم گرفت به لایحه بین‌المللی پولشویی بپیوندد، شاهد بودیم که دلواپسان چه بساطی درست کردند.

زیباکلام توضیح نمی‌دهد که چرا به جای پذیرفتن سخنان روحانی و ظریف درباره بدعهدی طرف آمریکایی، همچنان به آمریکا حق می‌دهد و طرف ایرانی را متهم می‌کند؟ آیا بهتر نیست او به استخدام وزارت خارجه یا صدای آمریکا در بیاید؟ از سوی دیگر دلیل بی‌اعتمادی  و عدم رابطه با آمریکا، دقیقا همین خباثت و بدعهدی است و این غربگرایان و بزک‌کاران هستند که باید توضیح دهند چرا باید با یک رژیم مستکبر فاقد کمترین صداقت و پایبندی، توافق کرد و قول و قرار گذاشت؟ به یک معنای دیگر امثال زیباکلام باید توضیح دهند که چرا مدعی بودند به واسطه توافق با آمریکا، تحریم‌ها برداشته و مشکلات برطرف می‌شود و اکنون مدعی‌اند برای حل مشکلات باید اف‌ای‌تی‌اف ]و لابد در مقاطع دیگر، باج‌خواهی‌های بعدی را یا وعده‌های نسیه آمریکا[ امضا کرد؟

اما از طرف دیگر معلوم نیست روحانی و تیمش چرا نباید بگویند آمریکا بدعهدی کرده و شرکت‌های اروپایی را تهدید می‌کند و به همین دلیل حتی یک بانک بزرگ اروپایی با ایران کار نمی‌کند؟ مشخص است که این بانک‌ها و شرکت‌ها حتی بدون FATF  مشتاق همکاری با ایران هستند اما آمریکا خلاف برجام، کارشکنی می‌کند.

از سوی دیگر باید یادآور شد لابی و چانه‌زنی و رایزنی مربوط به قبل از مذاکرات و توافق است و پس از توافق معنا ندارد. اکنون هم که ایران در کمیسیون مشترک به آمریکا معترض است، آمریکایی‌ها با گستاخی گفته‌اند تمام تعهدات خود را اجرا کرده‌اند؛  حال آن‌که از جمله تعهدات آنها سنگ‌اندازی نکردن در برابر همکاری شرکت‌ها با ایران و لغو تحریم‌هاست. در واقع گفتن اینکه روحانی و ظریف، خباثت‌های آمریکا را پنهان کنند، نشانه سقوط یک ایرانی‌نما نه تنها از ارزش‌های اسلامی، بلکه ارزش‌های انسانی و ملی است. 
 
 
 خراسان

ابلاغیه دولت درباره حقوق سال آینده کارمندان

بر اساس ابلاغیه جدید یک مسئول مهم اجرایی به تعدادی از سازمان های دولتی و وزارتخانه ها، تاکید شده است برای تنظیم بودجه سال آینده دستگاه های ملی و استانی خود، رشد ضریب حقوق را فعلا 10 درصد پیش بینی کنند. در این بخشنامه با اشاره به اینکه مبلغ قطعی ضریب حقوق به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید، اعلام شده است که سقف اعتبار مربوط به اضافه کار کارکنان نیز در بودجه سال 1396 حداکثر معادل اعتبار اضافه کار در سال 1395 پیش بینی شود.

مجوز واردات خاکشیر چینی صادر شد

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مقام مسئول اجرایی به تعدادی از نهادهای ذی ربط در امر واردات کالا، اعلام شده است که حسب درخواست های واصله، واردات دانه خاکشیر از کشور چین با نام علمی ( Descurainia Sophia) جهت مصارف خوراکی در داخل کشورمان، منوط به همراه داشتن اصل گواهی بهداشت و بررسی بازرسین قرنطینه در مرز ورودی به ایران مجاز خواهد بود.
 
 
 آرمان
 
دوپينگ ۲ زن دوچرخه سوار ايراني

شنیده شد که ستاد ملي مبارزه با دوپينگ نمونه‌هاي دو بانوي دوچرخه‌سوار ايران را مثبت اعلام كرد. ستاد ملي مبارزه با دوپينگ ايران بر اساس گزارش آزمايشگاه اكرريته كلن نتيجه آزمايش دوپينگ مربوط به خانم‌ها ريحانه خاتوني و فاطمه يوسفي را به واسطه استفاده از داروهاي ممنوعه مثبت اعلام كرد. ستاد ملي مبارزه با دوپينگ جمهوري اسلامي ايران ضمن بررسي مدارك موجود و نقطه نظرات، براساس قوانين ملي مبارزه با دوپينگ ايران خانم ريحانه خاتوني و فاطمه يوسفي را از تاريخ ۲۲/۳/۹۵ لغايت ۲۲/۳/۹۹ به مدت ۴ سال از شركت در كليه فعاليت‌هاي ورزشي از جمله مسابقات داخلي و خارجي محروم كرد. اين راي از تاريخ ابلاغ حداكثر ظرف مدت ۲۱ روز در شوراي استيناف قابليت تجديد نظرخواهي دارد.

ادعاي عجيب درباره فيلم محمد رسول‌ا...

شنیده شد که بازيگر نقش ابوطالب در گفت‌وگوي خود با انتقاد از رسانه‌ها عنوان كرده است: «باور كنيد در طول ۶، ۵ ماهي كه فيلم روي پرده بود، حتي يك نفر درباره بازي‌هاي اين فيلم نظر نداد. اين بازيگر افزود: ما دو‌سال زحمت كشيده بوديم و دوست داشتيم درباره ما نوشته شود؛ هيچ!‌ فيلم وارد بايكوت خبري شد و همه انگار با آن مساله داشتند.» اين ادعا از جانب مهدي پاكدل درحالي مطرح مي‌شود كه پوشش رسانه‌اي اين فيلم، حمايت‌هاي دولتي و سالن‌هايي كه در زمان اكران در اختيار داشت، كم‌نظير بود تا جايي كه بسياري اين ميزان حمايت را اجحاف در حق فيلم‌هاي ديگر دانستند.

به دنبال آزادي مشروط سحرخيز هستيم

شنیده شد که وكيل‌مدافع «عيسي سحرخيز» گفت: به دنبال آزادي مشروط موكلم هستيم. ايسنا نوشت؛ عليزاده‌طباطبايي اظهار كرد: حكم موكلم در رابطه با اتهام توهين و تبليغ عليه نظام قطعي شده و به اجراي احكام ارسال شده است. ما براي موكلم تقاضاي آزادي مشروط ارائه كرده‌ايم كه اميدوارم مورد موافقت قرار گيرد. وي ادامه داد: موكلم در اين پرونده به يك سال و دو سال محكوم شد كه به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامي دو سال كه حداكثر مجازات است، اجرا مي‌شود؛ البته ٣ ماه از ۲ سال كاهش يافته و موكلم بايد ٢١ ماه حبس را تحمل كند.

 
ایران
 
افشای راز مگوی «پرز» درباره ایران

روزنامه «جروزالم پست»، چاپ اسرائیل روز جمعه همزمان با خاکسپاری «شیمون پرز» رئیس سابق رژیم صهیونیستی بخشی از مصاحبه او با سردبیر سابق و یک دبیر این روزنامه را منتشر کرد که بر اساس آن پرز مهم‌ترین دستاورد ریاست جمهوری‌اش در فاصله 2007 تا 2014 را مانع شدن از حمله نتانیاهو به ایران اعلام کرده بود.
 
به گزارش العالم، پرز در این مصاحبه با این درخواست که رازش تا وقتی زنده است فاش نشود، گفته بود: «نمی‌خواهم به جزئیات این موضوع بپردازم، اما می‌توانم بگویم که او برای حمله به ایران آماده شده بود. اما من او را از این کار بازداشتم و به او گفتم که این کار پیامدهایی فاجعه‌بار خواهد داشت.» بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از منتقدانِ سختِ توافق هسته‌ای ایران و 1+5 است، واکنشی به انتشار این خبر نشان نداد و از تأیید یا رد آن خودداری کرد.

درخواست «رضا ضراب» رد شد

قاضی امریکایی، درخواست تاجر ایرانی- ترکیه‌ای برای کناره‌گیری از قضاوت درباره این پرونده را رد کرد. به گزارش فارس، «ضراب» که چند ماه قبل به اتهام نقض تحریم‌های ایران در امریکا بازداشت شده، شهریورماه سال‌جاری با متهم کردن قاضی پرونده‌اش به بیطرف نبودن خواستار کناره‌گیری وی و واگذاری پرونده به یک قاضی دیگر شده بود. مطابق ادعاهای وکلای ضراب، قاضی «برمان» سال ۲۰۱۴ در یک نشست خبری در استانبول از توقف تحقیقات دادگستری ترکیه علیه شماری از مقامات دولتی و تجار از جمله ضراب، انتقاد کرده بود. تیم وکالت ضراب ادعا کرده‌اند این اظهارات نشان می‌دهد که فرآیند بررسی پرونده بیطرفانه نیست و قاضی از پیش تصمیم به محکوم کردن موکل شان گرفته است. ضراب در حال حاضر در یک واحد آپارتمانی در منهتن در بازداشت به سر می‌برد.

کری و ظریف در فهرست نامزدهای جایزه صلح «نوبل»

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با بررسی نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل نوشت: توافق هسته‌ای حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 می‌تواند دلیلی باشد تا جان کری، وزیر امورخارجه امریکا و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یا مذاکره‌کنندگان ارشد از هر دو طرف نامزد دریافت این جایزه شوند. به گزارش ایسنا، هفتم اکتبر در اسلو برنده امسال جایزه صلح نوبل معرفی خواهد شد.

علیزاده‌ طباطبایی: به‌دنبال آزادی مشروط «عیسی سحرخیز» هستیم

وکیل‌مدافع «عیسی سحرخیز» از پیگیری آزادی مشروط موکلش خبر داد. به گزارش ایسنا، علیزاده‌ طباطبایی در گفت‌وگویی، اظهار کرد: حکم موکلم در رابطه با اتهام توهین و تبلیغ علیه نظام قطعی شده و به اجرای احکام ارسال شده است. ما برای موکلم تقاضای آزادی مشروط ارائه کرده‌ایم که امیدوارم مورد موافقت قرار گیرد. وی ادامه داد: موکلم در این پرونده به سه سال محکوم شد که به استناد ماده ١٣٤ قانون مجازات اسلامی دو سال که حداکثر مجازات است، اجرا می‌شود؛ البته ٣ ماه از ۲ سال کاهش یافته و موکلم باید ٢١ ماه حبس را تحمل کند.
 
 
جمهوری اسلامی
 
 ناتو درکویت نمایندگی تاسیس می‌کند
 
این سازمان، که به طور مستمر با اعزام هیات‌های مختلف به کشور کویت تلاش برای نفوذ درمنطقه را افزایش داده این بار در اندیشه تاسیس یک مرکز رصد فعالیت‌های سیاسی و نظامی است و موقعیت کویت به دلیل همسایگی با عراق و رفت و آمد مستمر سربازان آمریکایی درحوزه خلیج فارس از طریق این کشور، شرایط کویت را به عنوان یک نقطه ترانزیت برای اعضای ناتو مهم ساخته است.
 
نیکولای دی سانتوس مدیرکل مرکز خاورمیانه وامور سیاسی سازمان ناتو درصدر هیاتی و برای انجام هماهنگی‌های لازم جهت تاسیس این مرکزهفته گذشته به کویت سفر کرد ومذاکراتی را با دست اندرکاران ارشد سازمان امنیت این کشور انجام داد. به نوشته روزنامه القبس قراراست تا دو ماه دیگر مرکز آموزشی سازمان ناتو نیز درکویت راه اندازی شود وسطح همکاری‌ها با این کشور حاشیه خلیج فارس افزایش یابد.
 
 کناره گیری شاهزاده سعودی از همه پستها

*خالد بن طلال، شاهزاده سعودی در پیامی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که از همه پست‌ها و مناصب خود کناره‌گیری می‌کند. به گزارش شبکه العالم، وی در این پیام نوشته است منافع کشور بر همه مسائل برتری دارد، و نباید در این شرایط خطرناک، در کشور بحران ایجاد کرد. خالد افزود: "به دلایل متعدد شخصی و متحیر کننده، که افراد اندکی از آن‌ها باخبر هستند!! و در صورت ضرورت آنها را فاش خواهم کرد، به خواست خدا و پس از استخاره، اعلام می‌کنم که از همه پست‌های اداری، تجاری و افتخاری کناره‌گیری می‌کنم.." خالد بن طلال بن عبدالعزیز آل سعود فرزند سوم شاهزاده طلال بن عبدالعزیز آل سعود، و برادر شاهزاده ولید بن طلال بن عبدالعزیز آل سعود و عضو هیئت بیعت است.
 
 رئیس پولیس دبی: بگذارید صهیونیست‌ها هم کشور داشته باشند

*ضاحی خلفان، رئیس پلیس دبی، درتازه‌ترین توییت خود خطاب به اعراب نوشت: بیایید واقع بین باشیم... شما 22 یا 23 کشور دارید ولی نمی‌خواهید یهودیان حتی یک کشور برای خود داشته باشند؟ واقعا شیطان هستید... من به صراحت وقتی یک مسلمان را می‌بینم که دارد به یک یهودی توهین می‌کند ناراحت می‌شوم...! وی ادامه می‌دهد: «دوستان، یهودیان جماعتی خلاق، باهوش و با تدبیر و اندیشمندند و شایستگی و لیاقت کامل برای داشتن کشوری درمیان ما را دارند زیرا آنان از روز ازل عموزاده‌های ما بوده‌اند! ضاحی خلفان با اظهار نظرهائی که در سال‌های اخیر در مسائل سیاسی کرده نشان داده که فردی عقب افتاده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات