صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۹۵۳۸۲

اخبار ویژه روزنامه های 3 مهر1395

کیهان
 
همه اعتراض هیئت ایرانی و یک سطر پاسخ سخنگوی آمریکایی!
سفر هیئت ایرانی به نیویورک و شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با اظهار گلایه از اهمال و تعلل آمریکا در اجرای برجام پایان یافت. متقابلاً آمریکا می‌گوید برجام را به طور کامل اجرا کرده است!
رئیس جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به گفتن این عبارات بسنده کرد که؛ «ایالات متحده به خوبی می‌داند که برجام، سند چندجانبه است و اهمال نسبت به اجرای آن تخلفی بین‌المللی تلقی خواهد شد و اعتراض جامعه جهانی را برخواهد انگیخت. هرگونه بدعهدی در اجرای برجام، به بی‌اعتباری بیشتر می‌انجامد. تعلل در اجرای تعهدات قانونی اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود.» این سخنان طبعاً می‌شد از سوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز عنوان شود. بعد از سخنرانی روحانی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت «آمریکا همه تعهداتش براساس برجام را انجام داده است.»
سحر نوروززاده - مشاور امنیتی کاخ سفید که به تازگی به عنوان سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا معرفی شده- در پاسخ به این سؤال که «آقای روحانی گفتند واشنگتن در اجرای تعهدات برجامی تعلل دارد؛ آیا از این نگرانی‌های دولت ایران آگاهید و آیا برنامه‌ای برای برطرف کردن این نگرانی‌ها دارید؟» تصریح کرد؛ «باید تأکید کنم که آمریکا همه تعهدات برجامی خود را انجام داده است.»
خانم سخنگو ادامه داد: «... ولی با همکاری 5 به علاوه یک و ایران تلاشهایمان را ادامه می‌دهیم و تیم‌هایی از وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری با شرکت‌های بین‌المللی در تماس‌اند تا روشن کنند که لغو تحریم‌ها یعنی چه و ما از تجارت مجاز با ایران جلوگیری نمی‌کنیم.»
مجری صدای آمریکا به همزمان شدن اعلام خبر صدور مجوز 17 فروند ایرباس و چند فروند بوئینگ به ایران با حضور روحانی در نیویورک هم اشاره کرد و پرسید که آیا این کار «از قبل برنامه‌ریزی شده و هدفمند بود؟» نوروززاده پاسخ داد: «نه، از قبل برنامه‌ریزی نشده بود ولی حل مسائل فنی زمان‌بر بود.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که فعالیت خود را از پنتاگون آغاز کرده افزود: امیدوارم دولت ایران، از این پرنده‌های آهنین درست استفاده کند.
آقای روحانی دیروز در بازگشت به تهران نیز گفت: در نیویورک جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا و در سطح مدیران کل دو جلسه برگزار شد و در جلسه وزرا همه با قاطعیت به آمریکا گفتند که این مواردی که شما انجام می‌دهید با برجام منطبق نیست و باید کار خود را اصلاح کنید و آمریکا هم قول داد روند را اصلاح کند.
روحانی افزود: این موضوع مهمی است که در اولین جلسه مشترکی که تشکیل می‌شود 6 کشور موضع واحد دارند یعنی همان موضعی که ایران داشت موضعی بود که آن 6 کشور داشتند. بنابراین از این نظر یک توفیق بود که ما در برجام هم باید از فضای آن استفاده کنیم و هم اگر تخلفی می‌بینیم با قاطعیت با آن برخورد کنیم(!)
روحانی این را هم گفت که «رئیس جمهور فرانسه خودش مطرح کرد که ما این همه زحمت کشیده‌ایم و به توافق رسیدیم حال اینکه نمی‌شود کشوری بخواهد اخلال در مسائل بانکی ایجاد کند» اما توضیح نداد که دولت فرانسه در 8 ماهه پس از اجرای برجام و نقض مکرر آن، کدام اعتراض را به دولت آمریکا انجام داده است؟!
توقف آقای روحانی در حد گلایه و شکوائیه از آمریکا و دلخوشی به «تذکر» به آمریکا در حالی است که آمریکا به اعتبار گرفتن امتیازهای یکطرفه از دولت روحانی در برجام و همچنین اظهار ضعفی که روحانی و حامیانش در بحبوحه مذاکرات مکرراً انجام دادند، هیچ عامل بازدارنده‌ای در مقابل نقض برجام نمی‌بیند. در حقیقت دولت، تمام امتیازهایی را که می‌شد ضمانت اجرای برجام از سوی آمریکا باشد، پیشاپیش و با سخاوت تمام واگذار کرده است! فرانس پرس و رویترز هم اکنون می‌گویند تحریم‌ها سر جای خود باقی است و هیچ بانک بزرگ یا متوسط اروپایی نمی‌تواند با ایران همکاری کند.
همچنین معلوم نیست تذکر کذایی کمیسیون مشترک به آمریکا- که حتی به صورت رسمی در رسانه‌ها منتشر نشده- قرار است به چه کسی بربخورد یا کدام بدعهدی در عدم لغو تحریم‌ها را جبران کند؟
یادآور می‌شود در حاشیه گله و شکایت‌های بی‌رمق آقای روحانی، محمد جواد ظریف با جان کری دیدار کرد.

مسئولیت‌گریزی وزارتخانه‌ها در گرانی کالاهای اساسی
در حالی که دولت مدعی کاهش نرخ تورم و تک‌رقمی شدن آن است، کالاهای اساسی روی خط گرانی حرکت می‌کنند.
به گزارش جام‌جم، گرانی مواد غذایی که در چند ماه اخیر به طور جسته و گریخته رسانه‌ای شده بود، هم‌اکنون مورد تایید تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی قرار گرفته است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، طی یک سال گذشته، بهای تخم‌مرغ 23/4 درصد، برنج 46/9 درصد، حبوبات 27/7 درصد، میوه‌‌های تازه 27/4 درصد، گوشت قرمز 7 درصد، گوشت مرغ 17 درصد، قند و شکر 48/9 درصد، چای 15/1 درصد و روغن نباتی نیز 4 درصد افزایش داشته وتنها قیمت سبزی‌های تازه 1/5 درصد کاهش یافته است.
در  حالی که چندی پیش نرخ تورم مرداد سال جاری از سوی مرکز آمار 8/7 درصد اعلام شد اما واقعیت‌های اقتصادی بخصوص در سفره مردم حکایت از روند صعودی قیمت‌ها دارد.
نکته جالب این که وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت در این زمینه هر کدام به نوعی از روند افزایشی قیمت‌ها در بازار شانه خالی کرده و معتقدند این اتفاق در حیطه وظایف آنها نیست و وزارتخانه دیگر، مسئولیت کنترل قیمت را به عهده دارد. پاسکاری معناداری که در نهایت دوباره به زیان مصرف‌کنندگان و به نفع برخی دلال‌های بازار شده است.
به عنوان مثال، در حالی که طی ماه‌های گذشته قیمت برنج و شکر به عنوان محصولات پرنوسان رو به افزایش بوده و وزارتخانه‌های کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مسئولیت آن را به گردن دیگری انداخته‌اند، بتازگی محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت کالاهای یاد شده گفت: گران‌فروشی یک محصول یا چند محصول مانند گوشت مرغ در خرده‌فروشی‌ها و مغازه‌های سطح شهر به وزارت جهاد کشاورزی ارتباطی ندارد در همین حال محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تقسیم‌بندی تعیین قیمت بازار از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی گفت: تنظیم قیمت عمده‌فروشی با توجه به مسئولیت‌های تعیین شده وزارت جهاد کشاورزی در راس موضوع قرار گرفته است و کنترل یا تعیین قیمت خرده‌فروشی به عهده دستگاه‌های دیگری چون سازمان حمایت، وزارت صنعت و اتاق اصناف خواهد بود.
آقاطاهر افزود: افزایش قیمت و نوسان‌های دوره‌ای برخی اقلام مثل شکر، برنج یا دیگر موارد، ناشی از ناهماهنگی میان دستگاه‌های مربوط است.

آمار بانک مرکزی درباره کاهش بیکاری خلاف واقع است
«برخلاف آمارهای بانک مرکزی، نرخ بیکاری نه تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است.»
حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در مصاحبه با فرارو گفت: «میزان نرخ رشد بیکاری بستگی زیادی به این دارد که چگونه محاسبه شود؛ اما اگر به آمار و ارقام کاری نداشته باشیم و به جامعه و زندگی مردم نگاه کنیم بنده احساس می‌کنم علی‌رغم آنچه گفته می‌شود، نرخ بیکاری افزایش پیدا کرده است.»
وی ادامه داد: «حتی تمام شاخص‌های اقتصادی از جمله تعمیق رکود این موضوع را تایید می‌کنند. از سوی دیگر ظرفیت‌های اشتغال به آن معنا ایجاد نشده و آنچه شاهد هستیم تعطیلی کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و نه ایجاد بنگاه‌های جدید است. لذا در مجموع به نظر می‌رسد اگر بیکاری افزایش پیدا نکرده باشد قطعا کاهش نیافته است.»
این کارشناس اصلاح‌طلب درباره آمار مرکز آمار ایران مبنی بر اینکه طی سه سال گذشته سالانه بین 600 تا 700 هزار اشتغال جدید ایجاد شده است، گفت: «بنده خیلی نمی‌توانم این آمار را بپذیرم و به نظر می‌رسد ایجاد اشتغال جدید طی سه سال گذشته خیلی خیلی کمتر بوده است. از سوی دیگر در کنار ایجاد شغل جدید باید اشتغال‌هایی که از بین رفته است را نیز محاسبه کرد، یعنی باید خالص مشاغل را دید که اگر منظور این آمار، خالص مشاغل باشد باز هم این آمار را نمی‌توان پذیرفت.»
راغفر گفت: «محاسبات ما نشان می‌دهد که نرخ بیکاری افزایش یافته است. از سوی دیگر ارزیابی ما از نظرات فعالین اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که تعداد بنگاه‌های فعال و با ده نفر نیروی کار در کشور در سال‌های اخیر کاهش یافته که رقم آن نیز قابل توجه است و اتفاقا این بنگاه‌ها بیشترین تعداد شغل را ایجاد می‌کردند.»
راغفر در پاسخ به این سوال که آیا آمار وجود 2 میلیون و 500 هزار بیکار مطابق واقع است؟ گفت: «خیر؛ به نظر می‌رسد این رقم باید خیلی خیلی بیشتر باشد.»
وی ادامه داد: «این ارقامی که گفته می‌شود هیچ تناسبی با واقعیت موجود ندارد و قطعا بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر بیکار داریم.»

سقوط 5 درصدی بورس در پسابرجام
«ارزش بازار بورس، ظرف 6 ماهه گذشته حدود 5 درصد سقوط کرد؛ چیزی که کمتر کسی انتظار آن را داشت.»
روزنامه شرق با اشاره به سقوط بازار بورس از کانال 80 هزار واحدی به 76 هزار و 450 واحد نوشت: بازار بورس امروز قریب به پنج درصد پایین‌تر ایستاده است؛ چیزی که کمتر سهام‌داری انتظارش را داشت. البته با در نظر گرفتن هزینه فرصت موجود در اوراق بدهی یا بازار رقیب پولی، شرایط ناخوشایندتر نیز می‌شود. پس از اینکه سال جاری با تخلیه رشد هیجانی ماه‌های پایانی سال گذشته همراه شد، افت ادامه‌دار شاخص نیز کلید خورد و درست سه ماه پیش در آخرین روز خردادماه شاخص کل تا نیمه کانال 72 هزار واحدی نیز سقوط کرد، ولی پس از یک دوره رشد کوتاه مدت در نیمه ابتدایی مردادماه بخشی از افت را جبران کرد و اکنون بیش از پنج درصد از کمترین میزان ثبت شده در شش ماهه ابتدایی سال بالاتر ایستاده است.
یادآور می‌شود بازار بورس یکی از مراکز مهم اقتصادی بود که انتظار می‌رفت پس از اجرای برجام رونق بگیرد اما به اعتبار توخالی از آب درآمدن بسیاری از وعده‌های برجامی، روند تحولات در بورس وارونه شد.

دولت تمام گشت و به آخر رسید عمر... ما همچنان مشغول وعده دادن هستیم!
 در حالی که کمتر از 11 ماه از عمر دولت یازدهم باقی مانده، معاون استاندار تهران می‌گوید همچنان مشغول آواربرداری شرایط گذشته هستیم!
شهاب‌الدین چاووشی به ایلنا گفته است: در حال حاضر هم صادرات غیرنفتی‌ ما در استان تهران رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. در برخی از شهرستان‌های خود اقدامات خوبی صورت گرفته و الان شاهد صدور گل و گیاه پاکدشت به روسیه و کشورهای اطراف هستیم. دولت نیازی  به تبلیغات نخواهد داشت. مردم خودشان در مناطق مختلف گشایش‌هایی را خواهند دید. البته قبول داریم مشکلی که سال‌هاست در کشور وجود دارد، موضوع بیکاری است.
وی افزود: برخی اقدامات دولت، آواربرداری شرایط گذشته است که در مواردی مثل برجام هم این آواربرداری هنوز به حد کافی نرسیده است.
چاووشی گفت:  توصیه‌های رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی هم توسط مسئولان استان تهران بسیار جدی گرفته شده است و هر هفته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با مسئولیت شخص استاندار تشکیل می‌شود و از همه دستگاه‌ها برنامه‌هایشان در زمینه اقتصاد مقاومتی اخذ می‌شود و تلاش‌هایی تحت هدایت ستاد اقتصاد مقاومتی کل کشور که معاون اول رئیس‌جمهور در راس آن قرار دارد، هم در حال انجام است.
تکرار برخی ادبیات دیکته شده از طرف پدرخوانده‌های طیف مدعیان اصلاحات و اعتدال نظیر «هنوز مشغول آواربرداری هستیم» در حالی است که بنابر اظهارنظر کارشناسان منصف - حتی در میان اصلاح‌طلبان - برخی عملکردهای دولت، کشور را تا سالهای طولانی گرفتار خسارت‌های سنگین می‌کند. 
 
 
خراسان
 
تصویب تسهیلات جدید برای مالکان مسکن مهر 
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به رئیس بنیاد شهید، اعلام شده است حسب موافقت دولت با تصویب آیین نامه جدید تسهیلات خرید یا ساخت مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا، تسهیلات حمایتی غیرایثارگری از قبیل تسهیلات کارمندی یا مسکن مهر و نظایر آن، مانع دریافت این تسهیلات نمی شود. همچنین مقرر شده بانک های عامل موظف باشند موارد فسخ قراردادهای مذکور را برای قطع یارانه متعلقه به این تسهیلات، به وزارت راه اعلام کنند.  
 
کمک داوطلبانه 240 هزار دلاری دولت به برخی نهادهای خارجی
بر اساس ابلاغیه جدید دولت مقرر شده مبالغی به عنوان کمک داوطلبانه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به برخی سازمان های بین المللی پرداخت شود که بر این اساس مبلغ 55 هزار دلار به سازمان "مرکز جنوب"، 5 هزار دلار به گروه 77، 10 هزار دلار به برنامه عمران ملل متحد، 50 هزار فرانک سوئیس به کمیته بین المللی صلیب سرخ، 60 هزار دلار به صندوق جمعیت ملل و 60 هزار دلار به برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد اعطا خواهد شد.           
 
 
آرمان
 
پيام رهبرانقلاب به ‌مناسبت روز تجليل از شهدا و ايثارگران
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي مقام معظم رهبري به ‌مناسبت هفته دفاع مقدس و روز تجليل از شهيدان و ايثارگران، پيامي صادر كردند. متن اين پيام كه همزمان با مراسم غبار روبي، عطرافشاني و گلباران مزار شهيدان در سراسر كشور از سوي حجت‌الاسلام والمسلمين شهيدي محلاتي نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران در گلزار شهداي بهشت زهراي تهران قرائت شد، به اين شرح است: «بسم‌ا... الرحمن الرحيم، خداوند عزيز و رحيم را سپاس كه در دوران ما، معني و مضمون والاي شهادت را، تجسم بخشيد و دل‌هاي پاك و روشني را مشتاق آن ساخت. اين نورافكن‌هاي فروزان، اكنون فضاي زندگي را با معنويت خود روشن ساخته‌اند. چشم‌هاي بينا و دل‌هاي بيدار از آن بهره مي‌برند و ذخيره معنوي كه جان‌مايه حركت به سوي تمدن نوين اسلامي است، روز به روز افزايش مي‌يابد و زندگي را روح و طراوت مي‌بخشد. سلام خدا و اوليای او بر اين جان‌هاي تابناك كه هم زندگي و هم مرگشان مايه اعتلاي جامعه اسلامي است، و همواره چنين باد ان‌شاء‌ا.... سيدعلي خامنه‌اي يكم مهرماه ۱۳۹۵».
 
تقديرآيت‌ا... صافي از نخست وزيرهند
دفتر آيت‌ا... صافي گلپايگاني با صدور نامه‌اي از اقدام زيباي نخست وزير هند در احترام به اذان تقدير كرد. در اين نامه خطاب به حجت‌الاسلام آقاي حاج سيد كلب جواد نقوي (امام جمعه شهر لكهنو هند، رئيس مجمع علماي شيعه هند و عضو حقوق شخصي مسلمانان هند) آمده است: با تبريك عيد سعيد غدير، با مسرت و شادماني مطلع شديم جناب آقاي «نارندرا مودي» نخست وزير هند، در زمان پخش اذان، بانگ توحيد و نداي ملكوتي آسماني اسلام، در جمع زيادي از مردم هند، به احترام اذان، سخنراني خود را قطع كرده و از حاضران در آن جلسه خواسته تا آخر پخش اذان سكوت كنند. در اين نامه اضافه شده است: اين كار زيباي نخست وزير هند را مرجع عاليقدر شيعيان آيت‌ا... صافي گلپايگاني، تحسين كرده و فرمود كه جنابعالي از طرف وي، از جناب نخست وزير تقدير و تشكر كنيد.
 
مستقلان مجلس ۱۰۲ نفري شدند
سخنگوي فراكسيون مستقلان ولايي مي‌گويد كه اعضاي فراكسيون مستقلان مجلس دهم ۱۰۲ نفر شده است. مهرداد بائوج لاهوتي اظهار كرد: احتمالا يكشنبه محمد باقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه و علي طيب‌نيا وزير اقتصاد ‌ميهمان فراكسيون مستقلان ولايي هستند.
 
ديدار قهرمان المپيك‌ريو با يادگار امام
كيانوش رستمي قهرمان المپيك ريو با حضور در جماران، با يادگار امام ديدار كرد. در اين ديدار كيانوش رستمي درباره تمرينات خود و نيز مسابقات امسال المپيك مطالبي را بيان كرد. آيت‌ا... سيد حسن خميني نيز موفقيت‌هاي اين قهرمان جهان را به وي تبريك گفت و استمرار آنها در آينده را براي اين قهرمان ورزشي آرزو كرد.
 
تعيين قائم‌مقام و سخنگوي جامعه روحانيت
قائم‌مقام و سخنگوي جامعه روحانيت مبارز انتخاب شدند. حجج اسلام محمدحسن ابوترابي فرد به عنوان قائم‌مقام و غلامرضا مصباحي مقدم نيز به عنوان سخنگوي كميته انتخابات جامعه روحانيت مبارز انتخاب شدند. پيشتر سخنگوي جامعه روحانيت مبارز از رياست آيت‌ا... موحدي كرماني بر كميته انتخابات اين تشكل خبر داده و اعلام كرده بود كه در نشست بعدي اين كميته قرار است اعضاي آن مشخص شوند.
 
مراسم ختم زهرا باكري برگزار شد
مراسم ختم زهرا باكري با حضور مقامات دولتي، نمايندگان مجلس، چهره‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و خانواده‌هاي شهدا در مسجد جامع شهرك غرب برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمين علي جوادي راد به نمايندگي از يادگار گرامي امام در مراسم ترحيم مرحومه زهرا باكري خواهر شهيدان باكري حضور يافت. حجت‌الاسلام والسلمين احمد مازني، نماينده تهران در مجلس، غلامرضا انصاري، نماينده تهران در مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمين علي يونسي، جواد امام، فعال سياسي اصلاح‌طلب، عيسي كلانتري، وزير اسبق كشاورزي و مشاور معاون اول و همچنين سردار حسين علايي از جمله كساني بودند كه در اين مراسم حضور يافتند.
 
جلسه كميسيون سياسي اجتماعي خبرگان
جلسه كميسيون سياسي اجتماعي مجلس خبرگان رهبري برگزار شد. كميسيون سياسي ـ اجتماعي مجلس خبرگان رهبري، در دبيرخانه اين مجلس در قم تشكيل جلسه داد. در اين جلسه كه حدود ۴ ساعت به طول انجاميد اعضا، با حضور چند تن از كارشناسان اقتصادي و فرهنگي، پيرامون مسائل كلان اقتصادي و آسيب‌ها و كاركردهاي فضاي مجازي به بحث و تبادل نظر پرداختند. كميسيون سياسي ـ اجتماعي مجلس خبرگان رهبري ۱۱ عضو اصلي و علي البدل دارد كه طبق آيين نامه داخلي اين مجلس، موظف است با تشكيل جلسات و دعوت از نخبگان و مسئولان امور سياسي، فرهنگي، اقتصادي و فرهنگي مسائل مهم داخلي و بين‌المللي را مورد بررسي قرار داده و گزارش آن را به هيات رئيسه مجلس خبرگان تقديم  کند.
 
احمدي‌نژاد روي نيمكت ذخيره‌ها
اسدا... بادامچيان در پاسخ به اينكه «چرا احمدي‌نژاد از حضور در انتخابات رياست‌جمهوري نهي شد؟ نامزدي او چه آفتي مي‌توانست داشته باشد؟» گفت: اين به نظر من سوال ندارد، من قبل از اينكه اين طور شود چون با آقاي احمدي‌نژاد رفيقم به او گفتم «به صحنه‌هاي انتخاباتي نيا و مثل بازيكن ذخيره روي نيمكت بنشين. هيچ نظامي رئيس‌جمهور دو دوره‌اي خود را دور نمي‌اندازد، او را ذخيره نگه مي‌دارد تا به جايش استفاده كند.» متاسفانه رئيس دولت اصلاحات گوش به نصيحت من نداد، كار به جايي رسيد كه دچار اين همه مشكل شديم. آقاي احمدي‌نژاد هم همين طور. او از خود من هم بپرسد به او مي‌گويم «الان مصلحتش نيست كه وارد اين صحنه شود مگر شرايط يك زماني آماده شود كه آن يك بحث ديگري است» اما اينكه در وضعيت كنوني بيايد در صحنه دچار مشكل مي‌شود. اگر هوس بود يك بار بس بود.
 
گلایه از قبوض سنگین آب و برق
‌امام‌جمعه ایلام با بیان اینکه یاد و خاطره شهدا همیشه باید زنده نگه داشته شود، گفت: باید از رئیس جمهور عزیز کشورمان بابت سخنان اخیرشان در مجمع عمومی سازمان ملل تشکر کرد، چرا که سخنان رئیس جمهور در مجمع جهانی امسال در سازمان ملل حاکی از این بود که آمریکا و متحدانش بر تعهداتشان در برجام عمل نکردند و آقای روحانی نیز از آنها گلایه کرد، اما بهتر این بود که همان طور که آنها بد عهدی کردند، ما هم مقابله به مثل می‌کردیم. حجت‌الاسلام «محمدنقی لطفی» افزود: قبوض سنگین آب و برق مردم ایلام را ناراحت کرده و این دستگاه‌های خدمات رسان نباید عوامل بدبینی مردم را فراهم کنند بلکه ملاحظه مردم را داشته باشند.
 
ایران
 
کاخ سفید: طرح‌های ضدایرانی را «وتو» می‌کنیم
کاخ سفید تهدید کرد که باراک اوباما طرح‌های ضد ایرانی مجلس نمایندگان امریکا را وتو خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن تایمز، کاخ سفید علیه طرح‌های مجلس نمایندگان یکی ممنوعیت پرداخت پول به ایران در آینده و دیگری افشای علنی دارایی‌های رهبران ایران هشدار وتو صادر کرد. مجلس نمایندگان کنگره امریکا پنجشنبه شب طرح ممنوعیت پرداخت نقدی پول به ایران در آینده را تصویب کرد. بنابراین طرح خصمانه مجلس نمایندگان، دولت امریکا در آینده نمی‌تواند به ایران پول نقدی پرداخت کند مگر آنکه رئیس جمهوری امریکا عدم حمایت ایران از تروریسم را تصدیق کند. مجلس نمایندگان امریکا همچنین چهارشنبه، طرح موسوم به «شفافیت مالی» را تصویب کرد که هدف آن ردیابی و بررسی دارایی‌های احتمالی مقام های ارشد ایرانی در بانک‌های خارجی است.


ناگفته های دری نجف‌آبادی ازانتقال زندانیان به «کهریزک»
آیت‌الله دری نجف آبادی گفت: سال 88 به عنوان دادستان کل کشور، مخالف انتقال زندانیان به کهریزک بودم و پافشاری کردم که این کار انجام نشود. امروز بعضی افراد دخیل در قضیه کهریزک بعد از 7 سال اعلام می‌کنند که ما توبه کردیم، اما توبه آنها دیگر اثری ندارد زیرا زیان‌های سنگینی برای کشور داشته است. به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در گردهمایی روحانیون شهرستان خمینی شهر اصفهان افزود: حتی آقای اژه‌ای و دیگران نیز مخالفت خود را در این موضوع اعلام کردند ولی آنها خودسرانه دست به این حرکت غلط زدند. وی افزود: در زمانی که دادستان کل کشور بودم، بر اثر غفلت بعضی از افراد یک خانم بر اثر حادثه‌ای فوت کرد و این موضوع موجب قطع رابطه دولت کانادا با ایران شد و دولت کانادا براثر همین غفلت علیه نظام ما کارشکنی زیادی کرد. بعضی مواقع به خاطر اشتباه و کار غلط یک فرد 80 میلیون جمعیت زیر سؤال می‌روند.


وزیر کانادایی: مشهد به دنیا آمده ام
«مریم منصف» وزیر کانادایی درباره‌ گزارشی که در گلوب‌ اند میل درباره‌ شهر زادگاه او منتشر شده بود، بیانیه داد. گلوب ‌اند میل نوشته بود که خانم منصف برخلاف آنچه گفته می‌شد که زاده شهر هرات در افغانستان است، در ایران به دنیا آمده است. مریم منصف می‌گوید پس از شنیدن این موضوع، از مادرش در این باره پرسیده و مادرش هفته گذشته تأیید کرده که او در بیمارستان امام رضای مشهد به‌دنیا آمده است.


محکومیت سروش فرهادیان به 7 ماه زندان
دادگاه انقلاب اسلامی، سروش فرهادیان روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب را به  ۷ ماه زندان محکوم کرد. به گزارش تدبیر، سعیدمیرمحمدی وکیل وی گفت: دادگاه انقلاب اسلامی انتقادهای فرهادیان از وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ و حصر  را اتهام وی  اعلام کرده است.  وکیل فرهادیان ادامه داد: بر اساس اعلام شعبه دوم دادگاه انقلاب استان ‌مرکزی، شاکی این پرونده فرماندهی سپاه روح‌الله است و دادگاه براساس گزارش این نهاد، سخنرانی‌ها و مقاله‌های سروش فرهادیان در انتقاد از حصر را جرم تشخیص داده است.
 
 
جمهوری اسلامی
 
 شایعه‌سازی در مورد بیماری هاشمی
 شایعه‌سازی در مورد بیماری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موجب شد رئیس دفتر ایشان نکته‌ای طنزآلود درباره شایعه‌سازان بگوید. محمد هاشمی در واکنش به شایعه بیماری و بستری شدن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان گفت: روزهای تعطیل که فرا می‌رسد به دلیل کمبود خبر، عده‌ای ناچار می‌شوند خبرسازی کنند تا رسانه فضای مجازیشان خالی از خبر نماند و خبر کذب بیماری و بستری شدن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان نیز از این دست خبرهاست. ایشان سرحال‌تر از همیشه مشغول کارند.
 
صهیونیست‌ها به قبر یوسف پیامبر(ع) حمله کردند
* صهیونیست‌ها با حمله به شهر نابلس، به مرقد حضرت یوسف پیامبر هتک حرمت کردند. به گزارش شبکه العالم، هفتصد شهرک‌نشین صهیونیست با حمایت نیروهای نظامی رژیم اشغالگر صهیونیستی وارد شهر نابلس شدند و به مرقد حضرت یوسف حمله کردند. آنها با توجه به اینکه می‌دانند مرقد حضرت یوسف از نظر مسلمانان مقدس است، وارد این مکان شده و در آن مناسک یهودی را بجا آوردند.
 
فتوای آیت‌الله «سیستانی» گام مهمی در حفاظت از عراق در مقابل داعش بود
* حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، فتوای آیت‌الله سیستانی برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری را عامل مهمی برای موفقیت در مبارزه علیه داعش و شکست دادن تروریست‌ها در عراق دانست. وی از تمام کشورهای جهان خواست منابع مالی تروریست‌ها را بخشکانند و قول داد دولت عراق تا پایان سال جاری میلادی (دیماه 95) استان نینوا و مرکز آن «موصل» را از اشغال داعش خارج و آن را آزاد خواهد کرد.
 
تمسخر سخن بنیامین نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل
* سخن بنیامین نتانیاهو که در مجمع عمومی سازمان ملل گفت «راه‌حل مساله فلسطین فقط پذیرش «کشور یهودی» است» مورد تمسخر نمایندگان مجلس رژیم صهیونیستی قرار گرفت. آنها گفتند: نتانیاهو بازیگر تئاتری است که استعدادش هدر رفته است.
 
سعد حریری: ایران می‌خواهد چهار کشور عربی را کنترل کند.
* نخست‌وزیر سابق لبنان مدعی شد: ایران می‌خواهد چهار کشور عربی را کنترل کند. سعد حریری، لبنان، عراق، سوریه و یمن را کشورهائی دانست که ایران در صدد کنترل آنهاست. وی حزب‌الله را برای خراب‌تر کردن مشکل پناهنده‌ها از زمان جنگ جهانی دوم مقصر دانست و از ایران خواست از دخالت در امور اعراب دست بردارد. سعد حریری، وابسته به آل سعود است و در همین مقاله نیز تاکید کرد ایران باید کمک‌های اعراب به سرکردگی عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با همسایگانشان را نپذیرد.
 
دانش‌آموزان مسلمان سوئیسی درصورت دست ندادن با معلم زن جریمه می‌شوند
* یک دادگاه در سوئیس 2 برادر مسلمان را به دلیل خودداری از دست دادن با معلم زن خود محکوم به پرداخت جریمه 5 هزار دلاری کرد. جروزالم پست نوشت این 2 برادر اوایل سال جاری از دست دادن با معلم شان معاف شده بودند اما مدرسه بعداً این معافیت را لغو کرد. مقامات مدرسه در توضیح این اقدام گفت تمایل عمومی در زمینه برابری میان زن و مرد و لزوم همگرایی خارجی‌ها مواردی بودند که باعث شد این معافیت لغو شود. یکی از این افراد دیگر به این مدرسه نمی‌رود و دیگری تصمیم گرفته است همچنان در مدرسه بماند اما از دست دادن با زنان نامحرم خودداری کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات