تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۶۶۴
«مردم‌سالاري» علل تنش‌آفريني رياض را بررسي مي‌کند

وحشت سعودي از ايران

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1395/06/31 ـ شماره 4140 ـ صفحه 15)

گروه سياسي: خود‌زني‌هاي سعودي‌ها همچنان ادامه دارد.خود‌زني‌هايي که از وحشت نشات مي‌گيرد. رياض از آينده به شدت ترس دارد.هراس از انزوا،هراس از فروپاشي و هراس از قدرت ايران شب و روز را از شاهزاده‌هاي سعودي گرفته است.آل سعود از يک سو ترسي واهي از هژمون ايران دارد.به طوري که آنها از اين موضوع مي‌ترسند که ايران بدنبال هژموني در منطقه است اما در يک اشتباه استراتژيک به سر مي‌برند زيرا تهران به دنبال گفتمان انقلاب اسلامي‌است و رياض هنوز تفاوت بين گفتمان و هژمون را درک نکرده است .از سوي ديگر عربستان کشوري است که در سال‌هاي گذشته براي حفظ جايگاه منطقه‌اي خود‌، نوکر خوبي براي آمريکا بوده است و کاخ سفيد نيز در جهت منافع خود از آنها حمايت کرده است. منتهي بعد از برجام معادلات خاورميانه عوض شد و رياض را به سمت‌هاري سوق داد.
اين يک قاعده کلي در نظام ارباب و رعيتي است که وقتي رعيتي حس کند که اربابش بالاي سر او نيست و ارباب‌هاي ديگر امنيت او را با چالش مواجه خواهند کرد،وحشت تمام وجودشان را فرا مي‌گيرد که مصداق آن را در اين روزهاي آل سعود مي‌بينيم.رياض از تعامل تهران و واشنگتن و کاهش حضور آمريکا در منطقه وحشت دارد.سعودي‌ها از قدرت ايران مي‌ترسند و وحشت آنها از نوکري براي تهران است. از اين رو رياض بدنبال آن است با رويکرد فرافکني، از افزايش تنش‌ها با تهران به عنوان ابزاري براي ترغيب ارباب خود براي ادامه حضور در خاورميانه استفاده کند.سعودي‌ها در اين راستا از هيچ اقدامي ‌دريغ نمي‌کنند و بدنبال آن هستند که تنور تنش‌ها بين تهران و رياض تا حدي روشن بماند اما از شعله ور شدن تنش‌ها نيز به شدت مي‌هراسند.

زيرا سعودي‌ها‌يي که از پس کشوري همانند يمن برنيامدند و در باتلاق خود ساخته خويش گير کردند، به اين نتيجه رسيده اند که رويارويي با ايران براي آنها نتيجه اي جز اين نخواهد داشت که در همان روزهاي اوليه رويارويي پادشاه و تمامي‌شاهزادگان از ترسشان به حرمين شريفين پناه ببرند تا جانشان در امان بماند.اما همان طور که اشاره شد آنها به هر سو که مي‌نگرند وحشت وجودشان را فرا مي‌گيرد و ترس،باعث مي‌شود تا ديگر از آنها اقدامي ‌مبتني بر عقل نبينيم.در آخرين اين اقدامات رياض با مشارکت هم پيمانانش در نشست مقدماتي وزيران امور خارجه کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس در نشست مقدماتي با صدور بيانيه‌اي مضحک مدعي شدند که ايران در حال سياسي کردن «حج» است.به گزارش شبکه العالم، وزيران کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس در پايان نشست خود با صدور بيانيه‌اي، مدعي شدند که ايران در حال سياسي کردن فريضه حج و «سوء‌استفاده از آن براي توهين به عربستان است.» علاوه‌ بر اين، وزيران امور خارجه کشورهاي عضو شوراي همکاري در ادامه بيانيه خصمانه خود بر تصميم پيشين اين شورا درخصوص تروريستي دانستن مقاومت لبنان و همه گروه‌هاي وابسته به آن، تأکيد کردند.جلب اينجاست در ادامه اين بيانيه، از اقدام کنگره آمريکا در تصويب قانوني تحت عنوان عدالت عليه حاميان تروريسم، انتقاد و اين اقدام کنگره برخلاف قوانين بين‌المللي دانسته شده است.

اين قانون به خانواده‌ها و بازماندگان قربانيان حادثه 11 سپتامبر اجازه مي‌دهد از عربستان به دليل دست داشتن در اين حمله شکايت کنند. سخنگوي وزارت خارجه کشورمان نيز در واکنش به بيانيه نشست وزيران خارجه شوراي همکاري خليج‌فارس گفت: سعودي‌ها نمي‌توانند با اين‌گونه تحرکات و تحريکات از مسووليت پاسخگويي در مقابل کشته شدن هزاران زائر خانه خدا شانه خالي کنند. سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بيانيه نشست وزيران خارجه شوراي همکاري خليج فارس در نيويورک، اشارات و اتهامات وارده در اين بيانيه عليه کشورمان را تکراري و بي‌اساس و در چارچوب فرافکني‌هاي يکي از اعضاي شورا در مواجهه با مطالبات جامعه جهاني در ارتباط با وهابيت و حاميان رسمي‌آن با اعمال تروريستي در دو دهه اخير دانست. بهرام قاسمي‌افزود: تحميل ديدگاه‌هاي مغرضانه و يک سويه از طرف يک عضو پر مدعا به نشست‌هاي محدود و بسته ديپلماتيک، تاکتيکي شکست خورده و بي‌اعتبار است.

لازم بذکر است استمرار سياستهاي خصمانه رياض در يکسال گذشته،سبب شده که صبر رهبر انقلاب اسلامي‌نيز به‌سر آيد و و از آل سعود تحت عنوان «شجره خبيثه ملعونه» ياد کردند . رهبر انقلاب به خاطر بي‌کفايتي سعودي‌ها و ناامني حجاج خانه خدا، خواستار تجديد نظر جهان اسلام در اداره حرمين شريفين شدند و خاطر نشان کردند: آل سعود اگر به ادعاي بي تقصيري خود در حادثه منا مطمئن است، دهانها را با پول نبندد و بگذارد هيأت حقيقت ياب، مسئله را از نزديک دنبال کند. ضمن اينکه وزير خارجه ايران نيز رژيم سعودي نيز در يادداشتي در روزنامه نيويورک تايمز،سعودي‌ها را يک رژيم ظالم و غيرمنطقي‌ خواند.ظريف در اين يادداشت با اشاره به اينکه امروز نه اختلاف موهوم تاريخي ميان شيعيان و اهل سنت،بلکه مقابله وهابيت و شريعت راستين اسلام در جريان است، نوشت: از حمله تروريستي 11 سپتامبر سال 2001 تاکنون، وهابيت جنگ طلب چند بار تغيير چهره داده اما در ايدئولوژي و مشي بنيادي آن تغييري حاصل نشده – خواه اين گروه طالبان باشد يا شاخه‌هاي بازتوليدشده القاعده و يا عناصر به اصطلاح دولت اسلامي، که نه دولت است و نه اسلامي. ميليونها نفر که قساوت‌هاي جبهه النصره را تجربه کرده‌اند، داستان ساختگي جدايي جبهه النصره از القاعده را باور نخواهند کرد.

سوابق نشان مي‌دهد که تلاش براي تطهير جبهه النصره با اين هدف صورت مي‌گيرد تا ارسال دلارهاي نفتي به گروههاي افراطي در سوريه که تا قبل از اين با شيوه‌هاي پنهان صورت مي‌گرفت، در آينده بطور علني و آشکار انجام پذيرد و حتي برخي دولتهاي غربي را وسوسه نمايد تا از اين به اصطلاح «معتدلين» حمايت نمايند. حضور غالب النصره در اتحاد فعلي مخالفين دولت سوريه درحلب، واقعيتي است که تمامي‌اين تبليغات را مردود مي‌سازد.

تلاش عربستان سعودي براي متقاعد ساختن ولي نعمتان غربي اش به حمايت از سياستهاي کوته بينانه اش برمبنايي باطل استوار شده که فروبردن جهان عرب در آشوب بيشتر به نحوي به جمهوري اسلامي‌ايران ضربه مي‌زند.

وزير امور خارجه عربستان نيز در واکنش به يادداشت محمدجواد ظريف در نيويورک تايمز درباره لزوم مقابله با وهابيت جنگ‌طلب و تروريسم يادداشتي را در پاسخ به وزير خارجه کشورمان منتشر کرد. عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان که در ماه‌هاي اخير در ادامه رويکرد خصمانه سعودي‌ها عليه کشورمان، نفرت‌پراکني‌هاي خود را تقويت کرده است، بدون اشاره به واقعيت نقش عربستان در ايجاد و گسترش تروريسم جهاني به طرح ادعاهاي بي‌اساس و خصمانه آل‌سعود عليه ايران پرداخته و مدعي شده است که ايران از زمان انقلاب اسلامي‌ سابقه‌اي مملو از حمايت از تروريسم دارد. الجبير در تلاش براي مقابله با يادداشت ظريف که در آن تفکر وهابيت را عاملي براي ترويج تروريسم و ايدئولوژي افراطي‌گري در منطقه و جهان شناخته شده است، ايران را به دست داشتن در چندين حادثه تروريستي از سال 1979 متهم کرد و نوشت که هيچ‌کس نمي‌تواند اين واقعيت را ناديده بگيرد که ايران از تروريسم براي پيشبرد سياست‌هاي خصمانه‌اش استفاده مي‌کند. اين کشور نمي‌تواند راجع به مقابله با افراطي‌گري صحبت کند، چراکه مقامات و نيروهاي سپاه به حمايت مالي، تجهيز و آموزش تروريسم ادامه مي‌دهند.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=255926

ش.د9501930

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات