صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۷۰۱

اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 19 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دسته کردن مردم، جداکردن مردم، شعارهاى تفرقه‌انگیز دادن میان مردم- به هر عنوانى- خطاست؛ این بر ضدّ منافع ملت ایران و بر ضدّ آرمان‌هاى ملت ایران است.(93/10/17) *فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی بر عاشقان اباعبدالله حسین(ع) تسلیت باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز   
   
      سبک زندگي حسيني

آنگاه كه حسين‌بن‌علي(ع)، آموزگار بزرگ شهادت، خطاب به ياران‌شان فرمودند: «اني لا اري الموت الا سعاده و لا الحياه مع الظالمين الا برما»؛ مرگ را جز سعادت و خوشبختي نمي‌بينم و زندگاني با ستمگران را جز هلاکت و بدبختي نمي‌دانم، سبكي براي زيستن را بر محور عزت و آزادگي بنا نهادند كه براي هميشه تاريخ الهام‌بخش مجاهدان راه حق و مشتاقان به آزادانه زيستن خواهد بود.
مروري بر آموزه‌هاي مكتب حسيني ما را با حقايق و معارفي آشنا مي‌‌کند كه مي‌توان آنها را شعارهايي فراتاريخي دانست كه تا به امروز در همه نهضت‌هاي حقيقت‌گراي تاريخي نشانه‌اي از آن يافت می‌شود. تلاش براي احيای سنت رسول‌الله(ص) و ارزش‌هاي اسلامي، مبارزه با ظلم و تأكيد بر حفظ عزت، تنها بخشي از آرمان‌هاي نهضت حسینی است.
در اين ميان، زندگي مبتني بر عزت، آزادگي، بصيرت، شجاعت، مجاهدت و عبوديت، الگويي است که مي‌تواند تهاجم بيگانه را ناکام گذاشته و جامعه اسلامي را مصون نگه دارد و اين همه در سبک زندگي حسيني جمع آمده است.
در عرصه اجتماعي نيز تلاش براي احيای ارزش‌هاي اسلامي، مهم‌ترين آرمان عاشورايي است كه نظام اسلامي بر اساس آن بنا نهاده شده است؛ سنت‌هايي كه باید در همه عرصه‌ها در جامعه اسلامي جاري باشد، از امر به معروف و نهي از منكر و اقامه صلاه گرفته تا بسط و گسترش انصاف، عدالت، مبارزه با فقر و فساد و تبعيض!
امروز توجه به همه شعائر ديني و تلاش براي فراگير کردن و نهادينه ساختن ارزش‌هاي اسلامي در جامعه و به واقع ساختن «جامعه‌اي اسلامي» يكي از گام‌هاي مهم تحقق كامل انقلاب اسلامي است كه بايد براي دستیابی به آن تلاش شود. اين مهم آنجايي بيشتر قابل درك خواهد بود كه فراموش نكنيم جنگ نرم همه‌جانبه و تهاجم فرهنگي به ارزش‌هاي جامعه اسلامي، امروز در صدر برنامه‌هاي استكبار جهاني عليه انقلاب اسلامي قرار دارد و بيشترين بودجه‌ دشمنان صرف آن مي‌شود که بازخواني عاشورا و سبک زندگي حسيني کارآمدترين ابزار مقابله با اين تهاجمات دشمن خواهد بود.

▼ گزارش روز                        
  انتخاب عزت ابدی

عاشورا فرا رسیده است و بار دیگر بیرق تعزیت و ستایش هفتاد‌ و دو شهید دشت نینوا برپا شده است. به راستی راز عظمت و عزت اصحاب عاشورایی حسین‌بن‌علی(ع) در چیست که برای ابد نامش ماندگار شده است و همه آزادگان جهان حسرت و آرزوی همراهی و هم‌داستانی با ایشان را در سر دارند؟ سرّ جاودانه شدن یاران حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در این است که در غوغای فتنه امویان و پوشاندن ردای خلافت مسلمین بر تن یزیدبن‌معاویه و حیلت‌های پسر مرجانه، راه را گم نکردند و دست از بیعت با امام خویش برنداشتند. ابرمردانی که نه زخارف دنیایی و تلألؤ طلاهای دارالعماره کوفه، نه تحریم آب و محاصره نظامی و نه وعده امان آنان را به مذاکره و سازش با دشمن ترغیب نکرد و در تبعیت از ولی خویش برای مبارزه با ظلم هرگز سستی و تردید به خود راه نداده و ندای هیهات من الذّله سر دادند؛ اما حرکت قافله عشق و راه سعادت و جاودانگی در غروب عاشورا به پایان نرسید، چنانکه گویند: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»؛ همه ابنای بشر در حیات خویش بر سر دوراهی ذلت و عزت قرار می‌گیرند و ناچار به انتخاب خواهند بود و خوشا به سعادت آنان که چشم بر سخن ولی‌فقیه زمان خویش دارند و راه رستگاری را بر می‌گزینند؛ خوشا به سعادت آنان که یزید زمان خویش را به درستی می‌شناسند و راهی دیار شام شده و به دفاع از حرم آل‌الله مفتخر می‌شوند و در برابر تروریست‌های تکفیری شهید شده و خود را به قافله کربلا می‌رسانند، خوشا به حال آنان که در برابر تهدید نظامی و فشار سیاسی و اقتصادی دشمن ترس به دل راه نمی‌دهند و به سازش نمی‌اندیشند و لذا به عزت ابدی دست می‌یابند، که ای کاش ما نیز از جرگه آنان باشیم.

▼ خبر ویژه           
    کسانی که کشور را راحت می‌فروشند

خروج نام خاوری از فهرست افراد تحت تعقیب پلیس اینترپل سبب پیچیده‌تر شدن این موضوع شده است. اکنون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وارد این عرصه شده و وزیر اطلاعات را برای پاسخگویی به این پرسش‌ها فراخوانده است که وضعیت تابعیت مضاعف در میان مسئولان ارشد کشور چگونه است؟ وزارت اطلاعات چقدر روی این موضوع اشراف دارد؟ آیا ما خلأ قانونی درباره این موضوع داریم که کسی با تابعیت مضاعف در کشور مسئولیت می‌گیرد؟ آیا وزارت اطلاعات پس از اینکه مسجل شد مدیری تابعیت مضاعف دارد، با او برخورد می‌کند؟ گفتنی است، متقاضیان طرح تحقیق و تفحص از پاسخ‌های وزارت اطلاعات درباره موضوع افراد دوتابعیتی در بدنه مدیریتی کشور قانع نشده‌اند. دری اصفهانی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برجام که از جاسوس بودن وی باخبر شده‌ایم، یکی از افراد دوتابعیتی است که اطلاعات مذاکرات برجام را به طرف‌های آمریکایی می‌داده و به‌تازگی نیروهای امنیتی، وی را دستگیر کرده‌اند. عاقبت به‌کارگیری مدیران دوتابعیتی در ورزش نیز برای ما آسیب‌زا بوده است؛ زیرا سال گذشته در جریان رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های آسیا محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال با اعلام بیماری قلبی، تیم ملی را در چانگشای چین، (میزبان بیست‌وهشتمین دوره رقابت‌های قهرمان آسیا) رها کرد و به دالاس در ایالت تگزاس در آمریکا رفت و ما سهمیه المپیک را از دست دادیم. یکی دیگر از این افراد، یکی از مدیران ارشد وزارت نفت است که  به دلیل باطل نشدن تابعیت دومش، مدتی است به آمریکا سفر کرده است.
 
▼ اخبار
سعودی‌ها با جنایت در صنعا گور خود را کندند

ناصر قندیل، تحلیلگر و کارشناس لبنانی در واکنش به حمله روز شنبه عربستان به مراسم ختم پدر وزیر کشور یمن، این اقدام عربستان را جنایتی بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: برخی گزارش‌ها حاکی است «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین یمن و «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله در محل حادثه حضور داشته‌اند؛ اما آسیبی به آنها وارد نشده است. ناصر قندیل حادثه صنعا را کشتاری برای ترور یمن توصیف و خاطر نشان کرد: محکوم کردن این حادثه هیچ دردی را دوا نمی‌کند و باید از پاسخ کوبنده به این حمله حمایت کرد. وی در ادامه گفت: نباید با سعودی‌ها معامله کرد، پس از این حادثه یا جای ما در یمن است یا جای آنها. سعودی‌ها باید بدانند که با این اقدام گور خود را کنده‌اند. سید عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله تأکید کرد، جنایات عربستان در یمن با چراغ سبز آمریکا صورت می‎گیرد. گفتنی است، در این حمله دست‌کم 700 غیرنظامی یمنی کشته و زخمی شدند.

وضعیت لایحه جدید قانون کار در ابهام
هادی ابوی، دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: سرنوشت لایحه جدید قانون کار که دولت به مجلس برده، همچنان بلاتکلیف است. در واقع، هنوز مشخص نیست این لایحه در اختیار کدام یک از نهادها بوده و اصلاً معلوم نیست این لایحه طبق توافق به دولت و وزارت کار بازگردانده شده یا همچنان در مجلس شورای اسلامی است. وی با اشاره به نظرات شرکای اجتماعی درباره لایحه جدید قانون کار، خاطرنشان کرد: انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف گروه‌های کارگری و کارفرمایی معتقدند، این لایحه باید پیش از ورود به مجلس بازبینی شده و نظرات این نهادها نیز در آن گنجانده شود. ابوی افزود: هم‌اکنون سرنوشت لایحه جدید قانون کار در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و به همین علت نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

عارف: بهتر است رئیس‌جمهور کابینه را ترمیم کند

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید با اشاره به انتقاد شماری از اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد برخی وزرا و ضرورت تغییر در کابینه دولت، گفت: بحث ترمیم کابینه برعهده دولت است که امیدوارم رئیس‌جمهور هر چه سریع‌تر موضع خود را در این زمینه روشن کند. بنده به نام فراکسیون امید و نه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان معتقدم، اگر رئیس‌جمهور برای ترمیم کابینه تصمیم‌ بگیرد، بسیار بهتر از آن است که مجلس بخواهد وزیری را استیضاح کند. رئیس فراکسیون امید در مجلس همچنین با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون امید با رئیس‌جمهور، بیان داشت: زمان برگزاری این نوع دیدارها معمولاً در دقیقه 90 مشخص می‌شود؛ از این رو هنوز تاریخی برای این دیدار تعیین نشده است.

پیشنهاد یک اصلاح‌طلب به روحانی
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است، روحانی باید برای انتخابات سال آتی تکلیف را مشخص کند و ای کاش همان‌طور که عارف در سال 92 از خودگذشتگی نشان داد و به نفع روحانی کنار رفت، اکنون روحانی نیز از خودگذشتگی کند و چهار سال بعدی را به محمدرضا عارف بسپارد. محمدزارع فومنی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «نامه نیوز» درباره سخنانی مبنی بر وجود تعدّد کاندیدا در میان جریان اصلاحات گفت: گزینه‌های متعددی برای انتخابات وجود دارد؛ اما نمی‌توان گفت تورم! باید دید که روحانی را تنها به میدان جنگ می‌فرستند، یا اینکه یک شوالیه در کنار روحانی قرار می‌دهند.

▼ اخبار کوتاه
«محمد حسینی» نماینده مردم تفرش، فراهان و آشتیان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه دولت الگوی قراردادهای جدید نفتی را در اختیار مجلس قرار نمی‌دهد، گفت: شفاف نبودن و محرمانه‌سازی قراردادها زمینه‌ساز ایجاد پرونده‌ای، مانند کرسنت می‌شود.
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از ارجاع ۱۰ پرونده مربوط به نمایندگان مجلس دهم به این هیئت خبر داد. محمدجواد جمالی گفت: در چهار پرونده از پنج پرونده رسیدگی شده، تخلفی احراز نشده و نظر اعضای هیئت بر انجام وظیفه نمایندگی بوده است؛ اما یک پرونده از سوی هیئت، وظیفه نمایندگی تشخیص داده نشد و لذا پرونده به دادگاه ارجاع شد.
به تازگی، وزارت نفت دست به اقدام عجیبی زده و با وجود اینکه تنها یک ماه تا برگزاری دادگاه نهایی رسیدگی به پرونده کرسنت در لاهه باقی مانده است، «دکتر اسدالله نوری» وکیل پایه یک حقوق بین‌الملل را که از ابتدای پرونده تاکنون به ‌عنوان داور ایرانی در دادگاه لاهه حضور داشته، عزل کرده و «مخدوم علی خان» پاکستانی را به دادگاه لاهه معرفی کرده است.
کارشناسان اقتصادی بانک جهانی اعلام کرده‌اند، رشد تجارت آزاد هیچ تأثیر مثبتی بر اوضاع اقتصادی کشورها نداشته است. افزون بر این، تأکید کرده‌اند، گسترش تجارت آزاد در کنار تغییرات فناوری و همچنین تضعیف مؤسسات حامی کارگران به گسترش نابرابری درآمدی در اقتصادهای جهان منجر می‌شود.
سردار داود آذرنوش، رئیس سازمان بسیج ورزشکاران کشور گفت: بسیج ورزشکاران با زمان برگزاری مسابقه فوتبال تیم‌های ایران و کره جنوبی که در شب شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، مخالفت کرده؛ اما چون در عمل انجام شده قرار گرفته‌ایم، گفته‌ایم که اگر قرار است بازی برگزار شود، آن را از تلویزیون پخش نکنید.
بر اساس آمار تجارت خارجی کشور، در شش ماه نخست سال جاری بالغ بر 20 میلیارد و 308 میلیون و 159 هزار دلار کالا وارد شده است که روغن پالم، جزء 20 قلم عمده کالا به شمار می‌آید که نسبت به مدت مشابه 91 درصد رشد داشته است.
سخنگوی پنتاگون گفت: ناوشکن موشک‌انداز نیروی دریایی آمریکا هدف یک حمله موشکی ناکام قرار گرفته است. وی مدعی شد، این حمله از بخشی از یمن که تحت کنترل نیروهای انصارالله قرار دارد، انجام شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات