تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۸۷۷

قواعد بازي در سوريه تغيير مي‌کند (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات ـ 1395/07/06 ـ شماره 26547 ـ صفحه 12)

چرا سوريه در اين برهه به رژيم اسرائيل پاسخ داد؟

«عبدالباري عطوان» تحليلگر برجسته جهان عرب و سردبير روزنامه فرامنطقه‌اي «رأي اليوم» در مقاله‌اي در اين روزنامه به اقدام اخير ارتش سوريه در ساقط کردن يک بالگرد و يک پهپاد رژيم صهيونيستي پرداخت و نوشت: نقض حريم هوايي سوريه توسط جنگنده‌هاي اسرائيلي و بمباران مراکز نظامي يا غيرنظامي اين کشور به امري معمولي و آشنا تبديل شده است ولي آنچه غيرمعمولي است مقابله موشک‌هاي سوريه با اين هواپيماها و سرنگون کردن آنها توسط پدافند سوريه است، همان‌طور که در بيانيه‌هاي رسمي آمده است.

در بحبوحه سرگرم شدن رسانه‌هاي جهاني و عربي به آغاز «آتش‌بس» و پايدار ماندن آن و تجربه خواب عميق نزد سوري‌ها براي نخستين بار از چند سال پيش تاکنون و همچنين رسيدن کمک‌ها و توقف بمباران و خونريزي به‌ويژه در منطقه «حلب» ــ در سايه افزايش گمانه‌زني‌ها درباره گام سياسي و نظامي بعدي ــ ناگهان فرماندهي کل ارتش سوريه بيانيه‌اي صادر کرد و در آن تأکيد کرد که يک مرکز نظامي در حومه «القنيطره» در معرض تجاوز اسرائيل قرار گرفت و پدافند هوايي سوريه با اين تجاوز مقابله کرده و يک هواپيماي جنگي را در جنوب غرب القنيطره و يک فروند هواپيماي شناسايي بدون سرنشين را در غرب «سعسع» سرنگون کرد.معارضان دولت سوريه، که بسيار هستند، همه يا برخي از آنها هرگاه هواپيماهاي نظامي اسرائيلي عمق سوريه را بمباران مي‌کردند، خوشحال مي‌شدند و اين بيانيه رسمي را، که تهديد مي‌کرد در زمان و مکان مناسب پاسخ مي‌دهد، در اشاره به «عجز» يا عدم‌توانايي و بي‌ارادگي (دولت سوريه) به سخره مي‌گرفتند ولي قدر مسلم آن است که آنها از شليک سه موشک از نوع «سام 200» به هواپيماهاي متجاوز به منطقه القنيطره و سرنگوني دو فروند از آنها غافلگير شده‌اند.

سخنگويان ارتش اسرائيل تکذيب کردند که هر‌گونه هواپيمايي، که مراکز توپخانه‌اي ارتش سوريه را در القنيطره هدف قرار دادند، ساقط و سرنگون شده است. حتي هيچ طرفِ بي‌طرفي اين تکذيب را مورد تأييد قرار نداده يا مخالف آن را نگفته است ولي اين سخنگويان اذعان کردند که براي نخستين بار از سال‌ها پيش تاکنون به‌سمت هواپيماهاي متجاوز موشک شليک شده است. اين اعتراف، مهم است و تأکيد مي‌کند که چهار طاق آسمان سوريه ديگر در آينده به‌روي هواپيماهاي اسرائيلي باز نخواهد بود.حملات هوايي اسرائيل در واکنش به شليک 4 موشک به بلندي‌هاي جولان اشغالي سوريه انجام شد ــ 3 فروند موشک پس از بمباران‌ها و يکي قبل از آنها شليک شد ؛ امري که به تشديد تنش در مرزهاي جنوبي سوريه با فلسطين اشغالي در نزديکي جولان اشغالي منجر شده است به‌نحوي که مقام‌هاي اسرائيلي صدها نفر از ساکنان منطقه «يعارا» را به مناطق امن منتقل کرده‌اند.

در اينجا اين پرسش‌ها مطرح مي‌شود: دلايل تشديد ناگهاني تنش چيست و چرا در اين برهه؟ چرايي ايجاد تحول در موضع سوريه، که مبتني بود بر سکوت و عدم پاسخ دادن با شليک موشک‌هاي ضدهوايي سام، که براي سال‌ها از صحنه غايب بود؟درباره بخش نخست پرسش مي‌توان اين‌گونه پاسخ داد که اسرائيلي‌ها در پي آتش‌بسي، که دو ابرقدرت به آن رسيدند؛ توافقي که به‌نفع نظام سوريه است، ناراحت هستند. اين آتش‌بس اين موضوع را مورد تأييد قرار مي‌دهد که روسيه دست بالا را در تمامي منطقه دارد به همين دليل اسرائيل تلاش کرد که آب را گل‌آلود کرده و نظام دمشق را در فشار قرار دهد؛ زيرا اين رژيم مطمئن بود که ارتش اين کشور هيچ واکنشي نشان نمي‌دهد همان‌گونه که در دفعات قبلي پاسخي نمي‌داد.ولي درباره دلايل بروز تغيير در موضع سوريه و انتقال از سکوت در مقابل اهانت‌هاي اسرائيلي‌ها به مرحله واکنش و پاسخ، بايد گفت که اين مسئله به همان توافق آتش‌بس برمي‌گردد که دست دولت را باز گذاشت و اعتماد به نفس و توانمندي‌هاي نظامي آن را افزايش داده است، علاوه بر آن، دولت سوريه به دو همپيمان روسي و ايراني و توانمندي‌‌هاي نظامي مدرن و پيشرفته آنها به‌ويژه موشک‌هاي «اس400» روسي تکيه دارد.

تصميم سوريه و ايران درخصوص وضعيت بلندي‌هاي جولان تقريباً از دو سال پيش اتخاذ شد و اسرائيل نيز تحرکات ايران، سوريه و «حزب‌الله» در اين منطقه را رصد مي‌کرد به‌گونه‌اي که هواپيماهاي آن، «سمير القنطار» معروف به «امير اسرا» را ترور کردند و همچنين شهيد «جهاد مغنيه» و چند فرمانده نظامي ايراني را، که همه براي گشودن اين جبهه و ايجاد پايگاه‌هاي نظامي در آن برنامه‌ريزي مي‌کردند به شهادت رساندند.

وجود يک طرح سريِ مورد توافق دو قدرت بزرگ يعني آمريکا و روسيه براي پاکسازي گروه موسوم به «جبهه فتح الشام» (جبهه النصره سابق) را، که عناصرش کنار همتايانشان به‌شکل گسترده‌اي در جنوب سوريه يعني در حلب، ادلب و جسر الشغور و در برخي مناطق حومه دمشق متمرکز هستند دور از ذهن نمي‌دانيم. از مهم‌ترين بندهاي توافق آتش‌بس تشکيل فرماندهي مشترک روسيه و آمريکا براي انجام اين مأموريت است و شايد رهبران سوريه از اين توافقنامه و بندهاي سري آن براي آغاز حملاتشان به معارضان مسلح و همزمان به اسرائيل، که برخي از مجروحان اين معارضان را در بيمارستان‌هايش به‌عنوان نوعي حمايت مستقيم درمان مي‌کند، بهره برده است.

آنچه مي‌توان گفت اين است که رئيس‌جمهوري سوريه مي‌خواست پيامي روشن و بدون ابهام به اسرائيل بدهد. آن پيام اين است: «ما اينجا هستيم. همچنان قوي هستيم و بلندي‌هاي جولان را فراموش نکرده‌ايم و زمان تغيير کرده است و در برابر حملات هوايي شما در آينده هرگز ساکت نخواهيم نشست و زمان مناسب براي پاسخ فرا رسيده است.آيا در اين استنباط و تحليل مبالغه مي‌کنيم؟ چه‌بسا برخي چنين تصور کنند ولي ما قاطعانه باور داريم که در برابر مرحله جديدي در همه زمينه‌ها قرار گرفته‌ايم.

اين در حالي است که،در پي اقدام پدافند هوايي سوريه براي سرنگوني يک جنگنده اسرائيلي در جبهه جنوبي و همزمان با سفر رئيس ستاد مشترک ارتش سوريه به حومه القنيطره و اعلان نبرد قادسيه جنوب از سوي گروه‌هاي تروريستي شاهد تحولات جديد ميداني در سوريه هستيم.به گزارش تسنيم ، گروه‌هاي تروريستي از چند روز پيش نبرد جديدي را در جنوب سوريه تحت عنوان «قادسيه جنوب» آغاز کرده و جبهه النصره و احرار الشام وارد جنگ عليه مواضع ارتش سوريه شده‌اند و درگيري‌هاي سختي در چند محور به وقوع پيوست و در نتيجه آن ده‌ها تروريست کشته شدند و سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي نيز اذعان کرد که طي دو روز گذشته 260 زخمي که در نبردهاي قادسيه جنوب زخمي شده بودند به درمانگاه‌هاي اين رژيم انتقال داده شده‌اند و اين رقم نيز معادل نيمي از تعداد تروريست‌هايي است که طي يک سال زخمي شده‌اند و همين امر ميزان تقلاي دشمن صهيونيستي در اين نبردها براي هدايت گروه‌هاي تروريستي به مواضعي که خود رژيم صهيونيستي توانايي رسيدن به آن را ندارد، نشان مي‌دهد در حالي که اطلاعات به‌دست آمده نيز حاکي از تشکيل اتاق عمليات مشترک بين گروه‌هاي مسلح و ارتش اسرائيل براي فرماندهي نبردها در جبهه جنوبي است.از آغاز بحران در سوريه تا کنون رژيم صهيونيستي تجاوزات زيادي را مرتکب شده است تا ارتش سوريه را تضعيف و گروه‌هاي تروريستي را تقويت و ديوار حايلي در مرز سوريه با فلسطين اشغالي ايجاد کند.

از اوايل جنگ عليه سوريه دشمن اسرائيلي سامانه دفاع هوايي سوريه در نزديکي منطقه مرزي را هدف قرار داده است همچنان که دشمن صهيونيستي نيروهاي مرزباني «اندوف» که در نوار مرزي مستقر بودند طرد کرد و علاوه بر آن براي ايجاد يک منطقه پرواز ممنوع جهت ممانعت از پرواز هواپيماهاي سوري در اين منطقه تلاش مي‌کند و چندين نقطه ارتش سوريه در اين منطقه به‌بهانه شليک خمپاره از سوريه به فلسطين اشغالي را هدف قرار داده است. پدافند هوايي سوريه دو هواپيماي اسرائيلي را همزمان با سفر سرتيپ علي ايوب به حومه القنيطره، هدف قرار داده و سرنگون کرد و به نظر مي‌رسد که سرتيپ ايوب در جريان بازديد از اين منطقه به بررسي تجاوزات اسرائيل و حجم حملات آن طي هفته گذشته پرداخت که همين امر نشان مي‌دهد ارتش سوريه اين تصميم را براي پاسخ به هر گونه تجاوزي اتخاذ کرد.

اطلاعات به‌دست آمده نشان مي‌دهد که رهبران سوريه به روسها تأکيد کردند که به هر گونه تجاوز جديد اسرائيل پاسخ خواهند داد و از طرف روسي اين سؤال را پرسيدند که علت اين حجم دخالت‌هاي اسرائيل چيست و چرا اسرائيل از اين گروه‌ها تا اين حد حمايت مي‌کند به‌خصوص اينکه اجراي آتش‌بس در سراسر اراضي سوريه آغاز شده است.

به نظر مي‌رسد که فرماندهان عالي ارتش سوريه تصميم دارند وارد درگيري مستقيم عليه رژيم صهيونيستي شوند در حالي که پيش از آن به جنگ نيابتي عليه اين گروه‌ها که در جنوب از حمايت اسرائيل برخوردار بودند، وارد شده بودند و همين امر ميزان قدرت ارتش سوريه و آمادگي آن براي ورود به جنگ سخت خارجي همزمان با جنگ عليه تروريسم در داخل کشور را نشان مي‌دهد.يک منبع ميداني گزارش داد که گروه‌هاي تروريست به‌رهبري جبهه النصره در حال جمع‌آوري نيروهاي خود براي حمله به مواضع ارتش سوريه در حومه شرقي حلب و جنوب غربي هستند.

اين منبع اظهار داشت: از ميان گروه‌هاي تروريستي که در حال جمع‌آوري نيروهاي خود به حمله به مواضع ارتش هستند، گروه جيش المجاهدين و جنبش نورالدين الزنکي است که پايبندي خود به آتش‌بس را اعلام کرده بودند.اين منبع پيش‌بيني کرد که گروه‌هاي يادشده آتش‌بس را نقض کرده و به مواضع ارتش سوريه در جمعيت الزهراء واقع در جبهه غربي حلب و يا اطراف دانشکده‌هاي نظامي و جاده کاستيلو حمله کنند.اين منبع ميداني در ادامه اظهار داشت که چنين حمله‌اي نمي‌تواند بدون اراده ترکيه صورت گيرد زيرا اين گروه‌ها تحت حمايت مستقيم نظام ترکيه هستند. به‌گفته اين منبع، ترکيه از توافق آتش‌بس در سوريه متضرر خواهد شد زيرا اين توافق جلوي پيشروي نيروهاي ترکيه در شمال حلب را مي‌گيرد و از ورود آنها به شهر منبج جلوگيري مي‌نمايد و همين امر نگراني ترکيه از گسترش حضور کُردها در منطقه شمالي را بيشتر کرده است در حالي که ازسرگيري نبردها در حومه شمالي حلب به‌نفع ترکيه است تا به اين ترتيب پس از اشغال شهر جرابلس در مرز ترکيه از رود الساجور عبور و به‌سمت شهر منبج حرکت کند.در اين حال،رسانه‌‌هاي رژيم صهيونيستي اقدام ارتش سوريه در سرنگون کردن دو هواپيماي اين رژيم را اقدامي هوشمندانه و تحولي بسيار حائز اهميت توصيف کردند.ستاد کل فرماندهي ارتش سوريه از سرنگوني يک فروند جنگنده رژيم صهيونيستي در جنوب غربي منطقه «قنيطره» واقع در بلندي‌هاي جولان و سرنگوني يک فروند هواپيماي بدون خلبان (پهپاد) در منطقه «سعسع» خبر داد.

اين تحول بسيار مهم، در پي اقدام ارتش رژيم صهيونيستي در حمايت و پشتيباني از حملات گروه‌هاي تروريستي به منطقه آزادشده قنيطره و به‌طور مشخص در مناطق درگيري چون «بلده الحضر»، «تل احمر» و «بلندي‌هاي فاطمه» صورت گرفت.

"وفيق ابراهيم" فعال سياسي سوري در اين خصوص گفت: ارتش سوريه با درايت فرماندهان خود در همه حال به هرگونه تجاوزگري پاسخ خواهد داد، و اين سزاي اسرائيل است که براي حمله و تجاوزگري به سرزمين عزيز ما سوريه و ارتش سوريه تلاش مي‌کند.وي افزود: امروز، سوريه پس از درگيري و جنگ با گروه‌هاي مسلح مورد حمايت اسرائيل، با خود اين رژيم که به مواضع سوريه تعرض کرده است، وارد نبرد شده است.

بر اساس اين گزارش، رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي اين واکنش ارتش سوريه را تحولي مهم توصيف کردند. روزنامه «معاريو» در تارنماي خود به‌نقل از يک منبع اسرائيلي اعلام کرد، سوريه با اعلام سرنگوني دو هواپيماي اسرائيلي با هوشمندي و هوشياري وارد نبرد شده است."نزيه محمود" فعال سياسي سوري نيز در اين باره تأکيد کرد:ارتش سوريه با تروريست‌هاي متجاوز مورد حمايت برخي کشورهاي بيگانه و عربي که عامل فساد و ويرانگري هستند، مي‌جنگند.وي افزود: برخي از سران ظالم اين کشورها از اين گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌کنند. کسي که از تروريسم حمايت مي‌کند، ظالم‌تر از تروريست‌ها است. ارتش سوريه تجاوزگري اسرائيل يا هر طرف ديگري را برنمي‌تابد.بر پايه اين گزارش، اقدامات رژيم صهيونيستي در حمايت از گروه‌هاي مسلح بيانگر بخشي از طرح‌هاي اسرائيل عليه جنوب سوريه و مناطق جولان اشغالي است. حمايت‌هاي رژيم اشغالگر به ارائه کمک‌هاي پزشکي، نظامي، لجستيکي و اطلاعاتي محدود نمي‌شود، بلکه تجاوزگري آن طي روزهاي اخير به حملات توپخانه‌اي و حملات هوايي نيز رسيده است.

دلايل حمله مستقيم رژيم صهيونيستي به حومه قنيطره در سوريه چيست؟

رژيم صهيونيستي در کمتر از دو هفته چهار بار به مناطق و مواضع ارتش سوريه در شهر قنيطره در نزديکي جولان اشغالي واقع در جنوب غرب سوريه حمله کرد. حملات اخير رژيم صهيونيستي به حومه قنيطره در جنوب سوريه با تحولات داخلي و منطقه‌اي بحران سوريه همزمان شده است و اين تحولات موجب شده است که رژيم اشغالگر به جاي حمايت از تروريست‌ها ، به دخالت مستقيم و هدف قراردادن مواضع نظامي ارتش سوريه در جنوب رو آورد.رژيم صهيونيستي در کمتر از دو هفته چهار بار به مناطق و مواضع ارتش سوريه در شهر قنيطره در نزديکي جولان اشغالي واقع در جنوب غرب سوريه حمله کرد.

همزمان با اين حملات گروههاي تروريستي به سرکردگي گروه تروريستي جبهه النصره نبرد موسوم به قادسيه جنوب را عليه ارتش سوريه در قنيطره آغاز کردند.

همزماني اين دو حمله، سؤالاتي را درباره ماهيت رابطه بين گروههاي تروريستي و اسرائيل بر مي انگيزد.از ابتداي بحران سوريه رژيم اشغالگر قدس در اين بحران نقش آفريني کرد و از طرق مختلف از جمله درمان تروريست‌هاي مجروح در درمانگاههاي خود، تامين سلاح و مهمات براي تروريست‌ها، دادن آمار مواضع ارتش سوريه به آنها به حمايت از گروههاي تروريستي پرداخت. رژيم صهيونيستي علاوه بر اين به طور مستقيم نيز دخالت کرد و هدف قرار دادن فرماندهان مقاومت اسلامي در قنيطره که يکسال پيش صورت گرفت و موجب شهادت شماري از اين فرماندهان شد، دليل اين ادعاست.تجاوزهاي رژيم صهيونيستي از مرزهاي قنيطره نيز فراتر رفت. در پي يک حمله هوايي جنگنده هاي اين رژيم، سمير القنطار سردار اسراي لبنان و از فرماندهان ميداني مقاومت در منزلش در داخل شهرک جرمانا در حومه دمشق به شهادت رسيد، بنابراين رژيم صهيونيستي شريک اصلي گروههاي تروريستي در جنگ عليه دولت سوريه است.

با وجود سابقه سرشار رژيم صهيونيستي در جنايات و تجاوز عليه سوريه، اما تجاوزهاي اخير اين رژيم داراي ابعاد استراتژيکي ويژه اي است، زيرا ارتش سوريه براي اولين بار از سرنگوني يک جنگنده و يک هواپيماي شناسايي اين رژيم خبر داد، موضوعي که رسانه‌هاي دشمن صهيونيستي آن را تحولي منحصر به فرد در روند نبرد با سوريه به طور خاص و محور مقاومت به طور عام دانستند.حملات اخير اسرائيل به حومه قنيطره در اين برهه زماني دلايلي دارد که به تحولات داخلي و منطقه‌اي مرتبط با بحران سوريه در ارتباط است که اين دلايل به طور خلاصه عبارتند از:

1- حملات اسرائيل با دستاوردهاي منحصر به فرد ارتش سوريه و محور مقاومت در چندين عرصه و چندين محور عليه گروههاي تروريستي در حلب و حماه و حومه لاذقيه و آزادسازي مساحت گسترده‌اي از خاک اين کشور همراه شده است و رژيم صهيونيستي اين پيروزي ها را به نفع خود نمي‌داند.

2- آغاز نبرد ارتش سوريه در جنوب بويژه در محور حومه‌هاي دمشق، قنيطره و درعا که رژيم صهيونيستي آن را عمق استراتژيک خود مي‌داند. همچنين کنترل ارتش سوريه بر گردان پدافند هوايي در درعا و تحقق آشتي در المعضميه و داريا در حومه دمشق و آزادسازي مناطقي در حومه قنيطره که رژيم صهيونيستي آن را به منزله عبور نيروهاي سوري از خطوط قرمز مي داند.

3- تجارب منحصر به فردي که مقاومت اسلامي در جنگ سوريه از طريق جنگيدن در کنار ارتش سوريه کسب کرده است، موجب نگراني رژيم صهيونيستي شده است و در اظهارات مطرح شده از سوي محافل صهيونيستي که آخرين آن گزارش روزنامه معاريو است، از افزايش توان حزب الله و نزديک شدن ارتش سوريه به فيصله دادن به نبرد در حلب، سخن به ميان آمده است.

4- گرايش اعراب بويژه اعراب خليج فارس به عادي سازي روابط با اسرائيل که روند آن با اعزام نمايندگان و کارشناسان نظامي اين کشورها به سرزمينهاي اشغالي براي امضاي توافق آغاز شده است.

5- نزديک شدن قدرتهاي جهاني و در رأس آن روسيه و آمريکا به به حل و فصل سياسي بحران سوريه که به نفع رژيم صهيونيستي نيست.همه مطالب گفته شده، رژيم صهيونيستي را به دخالت مستقيم در کنار تروريست‌ها در سوريه براي جلوگيري از رسيدن به حل سياسي بحران اين کشور وا داشته است. بنابراين اسرائيل ضروري ديد که درگيري ها را در سوريه شعله ‌ور کند و مانع رسيدن به توافق سياسي محتمل در اين کشور شود.

ميدان نبرد همچنان تعيين‌کننده مسير مذاکرات در سوريه

با وجود تلاش آمريکا براي دستيابي به جاي پايي براي مخالفان سوري در حلب و تبديل کردن محله‌هاي شرقي اين شهر به يک مقر رسمي براي آن‌ها، تحولات ميداني در سوريه رؤياي واشنگتن را ناکام گذاشته و پافشاري روسيه بر موضع ثابت خود درباره لزوم حفظ حاکميت سوريه اجازه نداد کري به هدفش در اين باره دست يابد.

به گزارش ايسنا، به نقل از سايت اينترنتي النشره، اگر گروه‌هاي مسلح در حفظ دانشکده‌هاي نظامي جنوب حلب و گذرگاه الراموسه موفق مي‌شدند يا اگر در بازپس‌گيري اين مناطق حداقل در زمان ديدارهاي جان کري، وزير خارجه آمريکا و سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در چين و ژنو موفق به اين کار مي‌شدند، توافق آمريکا و روسيه وارد مرحله اجرايي شده بود. در واقع ميدان نبرد همان چيزي است که توازن را تعيين مي‌کند.واشنگتن دنبال جاي پايي براي گروه‌هاي مسلح در حلب و محافظت از آن از طريق توافق سياسي بود. شايد آمريکايي‌ها به تشويق مخالفان مورد حمايت رياض براي اعلام اين منطقه به عنوان يک مقر رسمي و عنواني براي دولت موقتشان نيز فکر مي‌کردند. براي همين بود که ارتش سوريه با حمايت روسيه و قبل از ديدار ميان رؤساي جمهوري روسيه و آمريکا در حاشيه نشست گروه 20 به عمليات نظامي خود براي بازپس‌گيري دانشکده‌هاي نظامي و بستن نهايي گذرگاه الراموسه در شرق حلب سرعت بخشيد.

ترديد آمريکا در ادامه مذاکرات با روسيه به دليل تحولاتي بود که در ميدان رخ داده بود. واشنگتن از اين تحولات اين برداشت را مي‌کرد که ازسرگيري مذاکره ديگر ممکن نيست و قدرت هجومي جبهه النصره از بين رفته و ديگر ترميم و اصلاح آن و حساب باز کردن روي شکستن محاصره مجدد محله‌هاي شرقي امکان پذير نيست. در نتيجه طي چند روز آمريکايي‌ها به دليل از دست دادن طرحشان در سوريه که روي آن حساب زيادي باز کرده بودند با خشم و نااميدي رفتار مي‌کردند. آن‌ها حتي روي اين مسئله حساب باز کرده بودند که شرق حلب را مثل اربيل در زمان قيام کردهاي عراق عليه صدام به شمار بياورند و به مکان مستقلي براي مخالفان تبديل کنند تا يگان‌هاي امنيتي آمريکايي به آنجا منتقل شده و به عنوان مقري در آينده در نظر گرفته شود.با از دست رفتن اين رؤيا برخي در واشنگتن گفتند که ادامه مذاکرات فايده‌اي ندارد. آن‌ها اميد خود را به رسيدن به توافق و ساختن مجدد کاخ رؤياهايشان که با سقوط الراموسه فرو ريخته بود از دست دادند.

فروپاشي مقرهاي النصره و جبهه‌هايش در جنوب حلب آمريکايي‌ها را بيدار کرد تا مانع فروپاشي بيشتر شوند. التماس گروه‌هاي مسلح براي آتش‌بس و لغو محاصره جهت ممانعت از اجراي آشتي‌هاي محلي مثل آشتي در شهر داريا و المعضميه کري را متوجه اين مسئله کرد که به ناچار بايد به ژنو بازگردد اما اين بار وي با هدف حفظ محله‌هاي شرقي حلب براي مخالفان و فراهم آوردن حمايت بين المللي سياسي و اگر ممکن باشد حمايت امنيتي و تضمين شکستن محاصره افراد مسلح به ژنو رفت. وي در مقابل آمادگي خود را براي جنگ عليه جبهه النصره که ديگر با از دست دادن قدرتش براي تغيير اوضاع در حلب اهميتي نداشت، اعلام کرد.

آمريکا حمله‌اي را عليه فرماندهان جبهه النصره انجام داد و به روس‌ها گفت:‌ ما آماده حملات بيشتر هستيم فقط کافي است جاي پايي را به ما در حلب بدهيد.توافق روسيه، سوريه و ايران درباره حلب راه را بروي اختصاص دادن مناطق مشخصي از شرق حلب به مخالفان به عنوان جايزه‌اي که آبروي آن‌ها را حفظ کند، بست.

با وجود اصرار آمريکا براي اختصاص دادن مناطق شرق حلب به مخالفان اما طي بيش از 10 ساعت موضع روسيه ثابت بود و تأکيد داشت که هيچ گونه جايزه‌اي به ضرر حاکميت سوريه به مخالفان داده نمي‌شود بلکه محاصره غيرنظاميان لغو شده و عمليات امدادرساني تسهيل خواهد شد. همچنين راهکارهاي انفرادي براي افراد مسلح وجود دارد کساني که مي‌خواهند خارج مي‌شوند و کساني که دنبال حل و فصل اوضاعشان هستند دولت و دستگاه‌هاي ذيربط اين کار را براي آن‌ها انجام خواهند داد. اين تحولات نشان داد که همچنان ميدان نبرد حرف اول و آخر را در مذاکرات مي‌زند. اگر آمريکا سقف انتظاراتش را بر اين پايه که هيچ جايگزيني براي توافق نيست پايين آورده هرچه پيروزي‌هاي ارتش سوريه در ميدان بيشتر باشد و فرياد مخالفان براي حل سريع بالاتر برود، اين سقف پايين‌تر نيز خواهد آمد.

مذاکرات ماراتوني با ادامه جنگ ماراتوني سوريه همچنان ادامه خواهد داشت و پيروزي در يک مسير پيروزي در مسير ديگر را رقم خواهد زد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\09\09-26\19-45-59.htm&storytitle=%8D%D1%C7%20%D3%E6%D1%ED%E5%20%CF%D1%20%C7%ED%E4%20%C8%D1%E5%E5%20%C8%E5%20%D1%8E%ED%E3%20%C7%D3%D1%C7%C6%ED%E1%20%81%C7%D3%CE%20%CF%C7%CF%BF

ش.د9502050

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات