تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۵۸۷۶

پشت پرده توافقنامه کمک‌هاي آمريکا به رژيم صهيونيستي (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات ـ 1395/07/12 ـ شماره 26552 ـ صفحه 12)

نگراني رژيم صهيونيستي از تشديد انتفاضه در کرانه باختري

کارشناسان مسائل امنيتي در اسرائيل معتقدند که با وجود ادعاهاي تل آويو مبني بر موفقيت آميز بودن تلاش‌هاي ارتش صهيونيستي براي سرکوب انتفاضه در دوره اخير، به احتمال زياد عمليات مقاومتي فلسطينيان بار ديگر شدت خواهد گرفت و اين مساله ناشي از تداوم عواملي است که منجر به شکل گيري انتفاضه قدس شدند.به گزارش مرکز اطلاع رساني فلسطين، «يوآف ليمور» از نويسندگان صهيونيست طي مقاله اي در روزنامه صهيونيستي «اسرائيل اليوم» خاطر نشان کرد که وضعيت امنيتي کرانه باختري به سمت تشديد درگيري ها در آينده نزديک پيش مي رود؛ هر چند که ـ به ادعاي وي ـ ارتش صهيونيستي موفقيت هايي را در زمينه سرکوب انتفاضه و متوقف کردن موج حملات فلسطيني‌ها در ماه‌هاي اخير کسب کرده است.

اين کارشناس صهيونيست تصريح کرده است که نگراني از شعله ور شدن مجدد عمليات مقاومتي، ارتش صهيونيستي را به سمت تلاش بيشتر براي جلوگيري از بروز درگيري ميان فلسطينيان و صهيونيست ها در آستانه اعياد يهودي سوق داده است .اين نويسنده صهيونيست طرح احتمال از سر گيري عمليات مقاومتي را ناشي از عوامل متعددي دانسته است که از جمله آنها مي توان به برگزاري انتخابات شهرداري در اراضي فلسطيني، سخنراني محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در سازمان ملل متحد و مهمتر از همه آنها افزايش قابل پيش‌بيني جمعيت شهرک نشينان صهيونيستي است که به بهانه اعياد يهودي وارد مسجد مبارک الاقصي در قدس اشغالي مي شوند.

ليمور که از افراد نزديک به بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي به شمار مي رود، با تکيه بر اين برآوردها تصريح کرده است که فرماندهان ارتش صهيونيستي تصميم به تقويت يگان ها و تيپ‌هاي ميداني در تمامي مناطق کرانه باختري و استقرار دو گردان بيشتر از نظاميان ارتش صهيونيستي در اين مناطق به منظور آرام‌سازي اوضاع گرفته اند .ليمور اعلام کرد شک و ترديدهاي زيادي درباره توقف موج عمليات هاي فلسطينيان وجود دارد؛ چرا که دلايل شکل گيري اين انتفاضه و به ويژه شرايط اقتصادي دشوار کرانه باختري و رکود سياسي ميان فلسطينيان و صهيونيست ها همچنان به قوت خود باقي هستند و هيچ تغييري نکرده اند.

در همين راستا،‌ پايگاه خبري صهيونيستي «واللا» به نقل از «شبتاي بنديت» مسئول سابق هماهنگي فعاليت دولت صهيونيستي اعلام کرد که احتمال از سرگيري موج عمليات مقاومتي فلسطينيان وجود دارد؛ چرا که اوضاع امنيتي تغييري نکرده است و احتمال افزايش عمليات هاي ضد صهيونيستي که زندگي صهيونيست ها در داخل و خارج از کمربند سبز امنيتي را مختل مي کنند، وجود دارد.يوسي ميلمان کارشناس مسائل امنيتي در روزنامه صهيونيستي معاريو هم اعلام کرد : احتمال از سر گيري موج عمليات مقاومتي فلسطينيان بيانگر اين مساله است که افزايش اين عمليات در آينده نزديک تقريبا به مساله‌اي قطعي تبديل شده است و پذيرش اشغالگري

رژيم صهيونيستي توسط فلسطينيان تفکر اشتباهي است.

وي افزود از سر گرفته شدن اين عمليات يادآور اين مساله براي رژيم صهيونيستي است که موج عمليات مقاومتي فلسطينيان متوقف نشده است، بلکه هر از چند گاهي رنگ عوض مي کند؛ به خصوص که سياست شهرک سازي رژيم صهيونيستي همچنان ادامه دارد و فلسطينيان هم مانند گذشته در تنگناي اقتصادي شديد به سر مي برند و اين در حالي است که ارتش صهيونيستي 40 درصد از عناصر خود را در کرانه باختري مستقر کرده است و قصد افزايش شمار نيروهاي خود و بستن گذرگاه هاي مرزي ميان فلسطين اشغالي و اراضي فلسطيني را دارد.

رژيم صهيونيستي در بن بست امنيتي - سياسي

کارشناس مسائل غرب آسيا در گفتگو با قدسنا گفت: ملت فلسطين با استفاده از امکانات محدود بومي خود تلاش مي کنند تا انتفاضه سوم را همچنان قدرتمندانه به پيش ببرند و اين جريان قطعا ادامه خواهد يافت. «حسن هاني زاده" کارشناس مسائل غرب آسيا در خصوص آخرين تحولات سرزمين هاي اشغالي فلسطين تصريح کرد: با توجه به قريب يک سال از آغاز انتفاضه سوم، مردم فلسطين در نوار غزه و در کرانه غربي همچنان از سوي رژيم صهيونيستي مورد شديدترين حملات ضد انساني قرار گرفته اند.

وي افزود : سکوت جامعه جهاني و همچنين حاکمان برخي از کشورهاي مرتجع عرب و اتحاديه عرب موجب شده است که رژيم صهيونيستي بدون توجه به مطالبات جامعه جهاني و افکار عمومي به کشتار عليه مردم مظلوم فلسطين ادامه دهد.هاني زاده در ادامه تصريح کرد: ترور رهبران گروه هاي مبارز سياسي فلسطيني، شکنجه زندانيان و همچنين کشتار و زخمي کردن جوانان فلسطيني نشان مي دهد رژيم صهيونيستي در حال حاضر در يک بن‌بست امنيتي و سياسي قرار گرفته است.وي گفت : به نظر مي رسد رژيم اشغالگر قدس از لحاظ منطقه اي پشتوانه خودش را از دست داده است، اما خوشبختانه مردم فلسطين با تکيه بر امکانات بومي خودشان تلاش مي کنند تا انتفاضه را پيش ببرند و مطالباتشان را خارج از مذاکرات سازش و تشکيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي ادامه دهند.

هاني زاده همچنين افزود: انتفاضه جرياني است که ادامه خواهد يافت و رژيم صهيونيستي را با چالش هاي جدي مواجه خواهد ساخت.وي در ادامه در خصوص همکاري هاي رژيم صهيونيستي با برخي از کشورهاي منطقه گفت: رژيم عربستان سعودي در حال حاضر همکاري هاي تنگاتنگ امنيتي – اقتصادي و سياسي با رژيم صهيونيستي برقرار کرده است.

سفرهاي اخير «ژنرال انور عشقي» يکي از افسران ارشد امنيتي سعودي به فلسطين اشغالي و همچنين همکاري هاي ترکيه و اردن و حتي مصر با رژيم صهيونيستي حاشيه امني براي اين رژيم بوجود آورده است.کارشناس مسائل غرب آسيا در ادامه افزود: ظاهرا کشورهاي عربي در حال حاضر مسئله فلسطين را به باد فراموشي سپرده اند لذا با توجه به اين شرايط جنبش هاي جهادي مي بايستي سازوکارهاي بومي براي مقابله با رژيم صهيونيستي بکار ببرند، زيرا در حال حاضر گروهک هاي تروريستي مانند داعش و جبهه النصره که همگي عضو جبهه عربي – عبري – غربي هستند و عليه منافع ملت فلسطين فعاليت مي کنند.

هاني زاده با مطرح کردن اين سوال اساسي که چرا هيچ يک از گروهک هاي تروريستي تاکنون در مورد کشتار مردم فلسطين توسط اسرائيل موضع گيري نکرده‌اند و حتي برخي از رهبران گروه هاي تروريستي اعلام کردند هيچ کاري با اسرائيل ندارند تصريح کرد: اين گروه‌هاي تروريستي همگي مزدوران رژيم اشغالگر قدس هستند ولي ملت فلسطين با استفاده از امکانات محدود بومي خودشان تلاش مي کنند تا انتفاضه سوم را همچنان قدرتمندانه به پيش ببرند.

پيامدهاي انتفاضه براي طرف صهيونيستي

عليرغم تفاوت ديدگاه ها درباره شدت گرفتن يا نگرفتن انتفاضه، وجود هاله گسترده اي از ابهام در مسير آينده اين خيزش مردمي و همچنين چالش هاي فراواني که در برابر آن وجود دارد و در راس آن نيز شکاف داخلي است ؛ عوامل و انگيزه هاي پيشبرنده و مثبتي نيز ديده مي شود که در پيشاپيش همه، به بن بست رسيدن روند سازش قرار دارد. انتفاضه قدس تاثير و پيامد گسترده اي را براي سياست، امنيت و اقتصاد رژيم صهيونيستي داشته است. سياستمداران صهيونيست از اينکه اوضاع از کنترل‌شان خارج شود و در صورت اوج گرفتن، باعث فروپاشي تشکيلات خودگردان شود، نگران و بيمناک هستند.

شواهد و قرائن اخير نشان مي دهد که تشکيلات خودگردان در حال تغيير موضع خويش در قبال انتفاضه است و دستگاه هاي امنيتي اين نهاد دست به اقدامات جدي امنيتي براي متوقف ساختن انتفاضه مي زنند، موضوعي که باعث نگراني نسبت به آينده انتفاضه کنوني شده است.در مورد گزينه هاي دولت صهيونيستي براي رويارويي با انتفاضه کنوني بايد گفت:اين گزينه ها شامل تداوم مسير کنوني (ترکيبي از فشار و مهار) و حرکت به سمت فعال‌سازي گزينه مذاکره با تشکيلات خودگردان است. بايد به اين نکته توجه داشت که دولت نتانياهو تنها وقتي به سراغ گزينه دوم يعني مذاکره مي رود که انتفاضه به اوج خود برسد و در داخل ائتلاف کابينه، در اين باره توافق نظر وجود داشته باشد. شايد هم نتانياهو ـ در بدترين حالت ـ مجبور شود تا براي اجراي گزينه مذاکره، دايره ائتلاف کابينه را گسترش يا تغيير دهد. ضمنا بعيد است که نتانياهو با فعال کردن جبهه نوار غزه و تشديد اوضاع عليه اين منطقه، در پي فرار به جلو باشد ؛ البته اينها مشروط به آن است که انتفاضه شدت نگيرد، نتانياهو با فشارهايي غير قابل مهار رو به رو نگردد و در قانع کردن ائتلاف کابينه براي فعال سازي روند مذاکره ناکام نشود.

1 ـ انتفاضه قدس و چالش‌هاي پيش رو

انتفاضه قدس ويژگي هاي منحصر به فردي دارد که آن را از ديگر تحرکات و خيزش هاي ملي فلسطين متمايز مي سازد ؛ زيرا تا اين لحظه تمام بخش هاي مختلف جغرافياي فلسطين را شامل شده است. انتفاضه قدس با خيزش گسترده و شديد مردمي آغاز شد و طولي نکشيد که عمليات ويژه فردي جاي تحرکات همگاني را گرفت. انتفاضه کنوني از نظر شدت و ضعف در فعاليت هايش روندي همراه با نوسان را طي کرده است. چيزي که بيش از همه به عنوان وجه تمايز انتفاضه قدس به شمار مي‌آيد، فردي بودن تحرکات است.انتفاضه کنوني آينده اي نامشخص دارد و سرنوشتش در هاله اي از ابهام قرار دارد. اين انتفاضه با چالش هاي متفاوتي رو به رو است که در راس آنها مي توان به موارد ذيل اشاره داشت:

ـ چيزي که بيش از همه باعث تضعيف انتفاضه مي شود، شکاف داخلي و عدم توافق ميان فلسطينيان حتي در نامگذاري، ماهيت و آينده اين خيزش مردمي است.

ـ ترديد رهبران گروه هاي مختلف فلسطيني از مشارکت در فعاليت هاي انتفاضه به خاطر ترس از فشار اشغالگران و همچنين بيم از حساب و کتاب هاي درون‌حزبي و سياسي که تا حد زيادي در شکل گيري مواضع اين رهبران تعيين کننده است. ضمنا جنبش فتح نيز از مشارکت فعال در انتفاضه تعلل مي ورزد.

ـ محدود شدن تحرکات ملي به جغرافياي مکاني مشخصي و کاهش شدت تحرکات مردمي: دليل آن نيز تغيير موضع تشکيلات خودگردان و رويکرد جديد دستگاه‌هاي امنيتي وابسته به اين نهاد براي جلوگيري از مقابله ملت با اشغالگران است.

ـ افزايش ميزان همکاري و هماهنگي امنيتي ميان دستگاه هاي امنيتي تشکيلات خودگردان و نيروهاي اشغالگر در مقايسه با زمان شعله ور شدن آتش انتفاضه: اين موضوع نشان مي دهد که تصميم داخلي تشکيلات خودگردان تاثير منفي بر اين خيزش مردمي گذارده است.

ـ مشغول بودن جهان عرب و اسلام به مسائل و امور داخلي خويش: در کشورهاي اسلامي و عربي، برنامه‌ها و اهداف منطقه اي اهميت فراواني براي کشورها پيدا کرده و پرونده فلسطين از جدول اولويت هاي منطقه خارج شده است.

ـ همدستي غربي ها و قدرت هاي منطقه اي براي قطع کردن نهال انتفاضه: تلاش هاي جان کري در اين زمينه و نقش او در توافقات ميان امان و تل آويو براي مديريت مسجد الاقصي موضوعي نيست که از کسي پوشيده باشد.

2 ـ حل تشديد انتفاضه قدس

در مقابل چالش ها، عوامل بسياري وجود دارند که انتفاضه را به سمت شدت گرفتن سوق مي دهد که از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره داشت:

ـ بي شک، توقف روند سازش در راس اين عوامل است. شکست روند سازش باعث تضعيف پروژه اسلو شده و آن را از درون تهي ساخته است. شکست سازش باعث شده است تا پيمان اسلو هيچ مضمون و مفهوم سياسي نداشته باشد ؛ زيرا به نظر مي رسد که تشکيلات خودگردان به سيستمي مبدل گرديده است که ماموريت اصلي اش، حفظ امنيت رژيم صهيونيستي و به تعطيلي کشاندن تلاش هاي مقاومت است.

ـ اقدامات تجاوزکارانه شهرک نشينان عليه فلسطينيان، قدرت يافتن بيشتر گروه راستگراي موسوم به «پرداخت بها»، بي توجهي دستگاه هاي امنيتي رژيم صهيونيستي و گهگاه همکاري آنها با شهرک نشينان در جريان حمله به روستاهاي فلسطيني ؛ گفتني است که در برهه کنوني، از ميزان اين اقدامات تجاوزکارانه کاسته شده است که دليل آن نيز فشار دولت نتانياهو براي مهار درگيري هاي کنوني است.

ـ با وجود آنکه از ميزان اقدامات شهرک نشينان در هتک حرمت مسجد الاقصي کاسته شده است ؛ ولي اين اقدامات ـ البته با مشارکت تعداد کمتري از شهرک نشينان ـ ادامه دارد که البته هدف از اين کاهش، کاستن از شدت انتفاضه است. بي ترديد، حملات شهرک نشينان به مسجد الاقصي يکي از مهم ترين دلايل شعله ور شدن آتش انتفاضه کنوني بوده و شايد باعث تداوم آن شود.

ـ فشار اقتصادي نيز در شعله ور شدن خشم خفته ملي تاثير داشته است و شايد همين امر، يکي از مهم ترين شکست هاي پروژه اسلو بوده باشد، پروژه اي که بشارت گشايش اقتصادي براي فلسطينيان را مي داد.

ـ ضعف رهبران و مقامات تشکيلات خودگردان و نيز تمسک غير قابل توجيه آنها به گزينه سازش، گزينه اي که به خاطر خودسري هاي دولت راستگراي صهيونيستي و همچنين ناتواني رهبران تشکيلا‌ت خودگردان در ايجاد گزينه هاي جايگزين به شکستي مذبوحانه مبتلا شده است.

3 ـ مواضع طرف‌ها در قبال انتفاضه

در عرصه بين المللي: دستگاه ها و قدرت هاي بين المللي در حال حاضر مشغول بحران سوريه، چالش منطقه اي جاري در خاورميانه و مبارزه با تروريسم هستند. طرف هاي بين المللي در حال حاضر، پرونده فلسطين را از مسائل مهم و ضروري الحل براي خود نمي بينند. شايد برجسته ترين اقدام بين المللي در اين زمينه، همان سفر جان کري به منطقه و توافقش با اردن در خصوص مسجد الاقصي باشد.

در عرصه منطقه اي: منطقه يک وضعيت ناپايدار را تجربه مي کند که از زمان جنگ جهاني اول بي سابقه بوده است. در حال حاضر، قدرت هاي بين المللي و البته در سايه مناقشات مذهبي و احيانا قومي، مشغول درگيري در رينگ منطقه اي خاورميانه هستند. مسئله فلسطين از جدول اولويت هاي منطقه اي آنان ـ البته به شکلي چشمگير ـ حذف شده است ؛ البته برخي قدرت‌هاي منطقه اي نيز هستند که همسو با رژيم صهيونيستي و تشکيلات خودگردان براي فشردن گلوي انتفاضه و شايد هم نابودي آن مي کوشند ؛ زيرا اين خيزش مردمي در صورت تشديد، تاثير منفي بر نتايج تحرکات جريان ضد‌انقلاب و پاد انقلاب خواهد گذاشت، جرياني که کنترل منطقه را به دست گرفته است.

در عرصه داخلي: فتح موضعي واحد در قبال انتفاضه ندارد. بيشتر رهبران اين جنبش همسو با جريان اسلو حرکت مي کنند و تمايلي به تشديد انتفاضه ندارند. آنها فقط مي خواهند از انتفاضه براي اعمال فشار به نتانياهو براي فعال سازي روند سازش استفاده کنند. برخي ديگر از رهبران اين جنبش نيز متمايل به مشارکت در انتفاضه و فعال سازي آن هستند ؛ ولي به نظر مي رسد که تمايل گروه دوم تاثيري بر تصميم داخلي جنبش ندارد. جوانان عضو جنبش فتح ولي مشارکت نسبي در تحرکات ملي انتفاضه دارند، تحرکاتي که در نتيجه فشارهاي دستگاه هاي امنيتي فلسطين رو به کاهش گذارده است.

حماس به دنبال فعال سازي هر چه بيشتر گزينه انتفاضه است. تلاش هاي ميداني حماس گواهي بر تلاش اين جنبش براي شدت بخشيدن به انتفاضه است ؛ ولي به نظر مي رسد که اين جنبش مي خواهد انتفاضه يک وجهه ملي و ميهني فراگير (و نه گروهي و حزبي) به خود بگيرد تا به اين ترتيب، دشمن حماس را به تنهايي در برابر خود نبيند.

ديگر گروه هاي مبارز فلسطيني همچون جهاد اسلامي و جبهه خلق نيز تمايل به تشديد روند انتفاضه دارند. اين گروه ها در چارچوب امکانات موجود خويش، عملا نيز براي تحقق اين هدف تلاش مي کنند هر چند که ميزان آن کمتر از حماس است.تشکيلات خودگردان در ابتداي امر تاکيد زيادي براي مقابله ميداني با انتفاضه نداشت ؛ زيرا رئيس اين نهاد مي خواست تا از آن به عنوان ابزار فشاري عليه نتانياهو استفاده کند و موقعيت خود را در برابر او بهبود بخشد. احتمالا بندهاي معامله‌اي که ابومازن در مقابل متوقف ساختن انتفاضه، به دنبال اجرايش است شامل موارد زير باشد: حضور ناظران بين‌المللي در مسجد الاقصي، بازگشت اوضاع مسجد الاقصي به پيش از سال 2000، توقف روند شهرک سازي و آزادي آخرين گروه از اسرايي که پيش از امضاي توافقنامه اسلو به اسارت گرفته شده بودند.

شواهد و قرائن ميداني و نيز گزارش هاي امنيتي رژيم صهيونيستي نشان از تغيير موضع تشکيلات خودگردان در قبال انتفاضه دارد، تغييري که در عرصه ميداني خود را نشان مي دهد. دستگاه هاي امنيتي تشکيلات خودگردان از تحرکات مردمي در نقاط تماس فلسطينيان با نيروهاي اشغالگر صهيونيستي ممانعت به عمل مي آورند و همکاري امنيتي خود با دشمن را به شکلي افزايش داده‌اند که محافل امنيتي صهيونيستي نيز زبان به مدح و ستايش از آنان گشوده‌اند. شايد دليل اين تغيير در بيمي باشد که تشکيلات خودگردان از شدت گرفتن انتفاضه و خروج آن از دايره کنترل دارد. ضمنا فشارهاي بين المللي و منطقه اي که به رئيس تشکيلات خودگردان براي متوقف کردن انتفاضه وارد مي آيد، در اين موضوع بي تاثير نبوده است.

4 ـ عوامل لازم براي تشديد انتفاضه

انتفاضه کنوني براي شدت يافتن و اوج گرفتن، نيازمند مشوق ها و محرک هاي لازم است تا به اين ترتيب، تاثير مثبت و ثمر بخش سياسي را با خود به دنبال داشته باشد. يکي از برجسته ترين اين محرک ها و مشوق ها، پايان بخشيدن به شکاف داخلي در فلسطين ـ آن هم به شکلي توافقي و مبتني بر اجماع ـ است. پايان دادن به اين شکاف بايد به دور از پيچيدگي هاي مربوط به پرونده آشتي باشد و با هدف، وحدت بخشيدن به تلاش هاي ملي انجام گيرد. بايد اختلافاتي که ميان گروه‌هاي فلسطيني در خصوص مقابله با اشغالگران وجود دارد، حل شود و همه فلسطيني‌ها مبارزه با دشمن را يک ضرورت اجتناب ناپذير ملي بدانند. اگر اين اتفاق نيفتد و بن بست کنوني همچنان تداوم داشته باشد، شرايطي استراتژيک و راهبردي براي اشغالگران فراهم خواهد آمد تا با شهرک سازي و يهودي سازي، اراضي فلسطيني را ببلعند و مسجد مبارک الاقصي را تقسيم کنند.

هدايت و مديريت انتفاضه و بهره مندي از نتايج سياسي آن مي طلبد که يک کميته ملي با حضور مشترک گروه هاي مختلف فلسطيني شکل گيرد ؛ البته اين کار بايد خيلي سريع و پيش از فروکش کردن آتش انتفاضه انجام گيرد. با وجود آنکه منطقه مشغول درگيري هاي داخلي است ؛ ولي انتفاضه کنوني به حمايت همه يا برخي از کشورهاي منطقه ـ در عرصه هاي سياسي و لجستيکي ـ نيازمند است حتي اگر اين حمايت در حداقل ميزان خويش باشد .شدت بخشيدن به موج انتفاضه کنوني ـ آن هم در عرصه ميداني ـ مي طلبد که دايره جغرافيايي آن گسترش يابد و به مناطقي غير از قدس و الخليل نيز برسد تا به اين ترتيب، طيف گسترده تري از ملت در آن مشارکت داشته و سهيم باشند. در حال حاضر تحرکات عليه اشغالگران در قدس رو به ضعف گذارده و از طرفي ديگر، فشارهاي زيادي به الخليل وارد مي آيد.

5 ـ پيام‌هاي انتفاضه

انتفاضه قدس پيام هاي مهم فراواني را با خود به دنبال دارد. از جمله اين پيام ها آن است که «نسل بعد از اسلو» قيام کرده و ديگر اثري از آن فلسطينيان مطلوب ژنرال دايتون آمريکايي نيست. تاثير اين انتفاضه در خودآگاه جمعي فلسطينيان مشهود است. نتايج سياسي اوليه انتفاضه که در راس آن توقف برنامه تقسيم مسجد الاقصي قرار دارد، نشان از سودمندي و تاثيرگذاري گزينه مقاومت دارد و نشان مي دهد که هر چقدر کفه ترازوي قدرت به نفع اشغالگران سنگيني کند و هر چقدر مسئله فلسطين مورد انواع و اشکال بي مهري از سوي طرف هاي داخلي و منطقه اي قرار گيرد، باز هم مقاومت مي تواند با ابزارهاي موجود تاثير خود را بگذارد.

انتفاضه نشان داد که اشغالگران به دنبال حل و فصل مناقشه موجود نيستند ؛ بلکه تنها مي خواهند براي تحقق استراتژي خويش در تکميل روند اشغال اراضي فلسطيني (از طريق شهرک سازي، يهودي‌سازي و تقسيم مسجد الاقصي) زمان بخرند.مهم ترين پيامي که انتفاضه کنوني با خود به دنبال دارد، اين است که ملت فلسطين هميشه از رهبران خود سبقت مي گيرد. حضور جوانان در انتفاضه قدس نيز حکايت از اراده سرکوب ناشدني فلسطينيان براي مقابله با اشغالگران دارد حتي اگر گروه هاي فلسطيني و به شکل دقيق تر، رهبران تشکيلات خودگردان راه را در برابر خود بسته ببينند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\10\10-02\19-55-09.htm&storytitle=%E4%90%D1%C7%E4%ED%20%D1%8E%ED%E3%20%D5%E5%ED%E6%E4%ED%D3%CA%ED%20%C7%D2%20%CA%D4%CF%ED%CF%20%C7%E4%CA%DD%C7%D6%E5%20%CF%D1%20%98%D1%C7%E4%E5%20%C8%C7%CE%CA%D1%ED

ش.د9502047

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات