تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۵۹۱۲
اتحاد منحوس سعودي - تروريسم

حملات تروريستي 11 سپتامبر؛ تمامي سرنخ‌ها به عربستان مي‌رسد (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات - 1395/07/08 - شماره 26549 - صفحه 12)

صادرات تروريسم در عربستان را مي‌‌توان بعد از صادرات نفت، دومين فعاليت گسترده صادراتي در اين کشور ناميد.عربستان سعودي يکي از بزرگترين حاميان و پرورش دهندگان تفکرات تروريستي در جهان به شمار مي‌رود، نگاهي به فعاليت‌هاي اين کشور در عرصه داخلي و خارجي نشان مي‌دهد که عمده تروريست‌هاي منطقه‌اي و جهاني اصالتي سعودي دارند و يا تحت تاثير گرايش‌هاي وهابي عربستان قرار گرفته يا اينکه از سوي اين کشور مورد حمايت و تغذيه مالي و تسليحاتي قرار مي‌گيرند.

تروريسم بين‌الملل و الگوي وهابي‌گري

خاستگاه فکري اين شبکه‌ هاي تروريستي عمدتاً به گرايش خرد گريز و جعلي وهابيت برمي گردد و اين تفکر به عنوان اصلي ‌ترين حامي و تغذيه کننده ايدئولوژيک دولت سعودي نقش مهمي در فعاليت هاي تروريستي اين کشور در منطقه و جهان دارد.مقابله با قدرت روزافزون محور مقاومت در منطقه از انگيزه هاي اصلي عربستان سعودي در تشکيل سازمان‌هاي تروريستي و حمايت از تروريسم دولتي در منطقه است، اين کشور در جهت تلاش براي کم کردن نقش اين محور تبليغ و ترويج وهابيت را در جوامع اسلامي در دستور کار قرار داده است.

از سوي ديگر مقامات سعودي از آنجايي که با تشکيل دولت استبدادي هيچ پشتيبان مردمي براي خود ندارند، براي بقاي حاکميت خود مجبور به اطاعت از قدرت‌هاي خارجي هستند تا با حمايت آنها زمام امور کشور را همچنان در اختيار داشته باشند، در همين راستا رويکرد هيئت حاکمه و دستگاه‌هاي امنيتي عربستان، نسبت به سازمان‌هايي نظير القاعده مثبت بوده است.ايجاد موج وحشت در جهان و اختلاف افکني و ترويج درگيري‌هاي فرقه‌‌اي و مذهبي در جهان اسلام انگيزه ديگر وهابي‌ها از تشکيل اين گروه‌ هاي وهابي است. افراطيون وهابي در اين راستا علاوه بر تلاش براي ايجاد جنگ داخلي با توسل به حربه تکفير، به مبارزه با تمامي مذاهب و فرقه‌هاي اسلامي غير از خود رفته و به جز انديشه هاي التقاطي خود، ساير گروه ها را يکسره باطل و حتي کافر مي‌پندارد .

دامنه اقدامات تروريستي عربستان سعودي در جهان

اذعان به فعاليت هاي تروريستي سران سعودي البته موضوعي ادعايي نيست که تنها جريان‌هاي مخالف با رژيم آل سعود مطرح کرده باشند، بلکه حاميان اين رژيم نيز به اين موضوع اذعان دارند. بر اساس يکي از اسناد منتشر شده از سوي ويکي ليکس هيلاري کلينتون وزير خارجه آمريکا اذعان کرده که عربستان بزرگترين منبع حمايت مالي از گروه‌هاي تروريستي در جهان است .کلينتون در اين سند القاعده، طالبان و لشکر طيبه در پاکستان را از جمله بارزترين گروه‌هاي تروريستي مورد حمايت سعودي‌ها برشمرده و هشدار داد که حاميان سعودي قوي‌ترين منابع حمايت مالي از تروريست‌ها در جهان هستند. اين سند همچنين نشان مي دهد کلينتون از مسئولان عربستان خواسته است اين مسئله را به عنوان يک اولويت استراتژيک که چالشي موجود و مداوم به شمار مي رود حل و فصل کنند.براي دقت نظر بيشتر در مورد نقش عربستان سعودي در تقويت سازمان‌هاي تروريستي در جهان به اختصار به بخشي از اين فعاليت‌ها اشاره مي‌کنيم:

- نقش تروريستي عربستان در يمن

دخالت عربستان سعودي در يمن به قبل از انقلاب مردمي در اين کشور باز مي‌گردد، يعني زماني که ارتش عربستان سعودي در سرکوب شيعيان الحوثي کمک‌هاي نامحدودي را به دولت استبدادي در اين کشور ارائه مي‌کرد، اين حمايت‌ها بعضا به دخالت مستقيم و موشک‌باران مواضع حوثي‌ها از سوي ارتش عربستان نيز منجر مي‌شد. با آغاز انقلاب مردمي در يمن، عربستان که از سرايت اين انقلاب به کشور خود واهمه داشت، با همکاري آمريکا وارد خط دور زدن انقلاب شد و به بهانه مبارزه با تروريسم تا حد زيادي موفق به ناکارآمد کردن اين انقلاب نيز شد.بنابراين آنچه در روند مهار انقلاب يمن مشاهده شد، تلاش‌هاي سعودي- غربي با همراهي برخي گروه‌هاي داخلي براي منحرف کردن روند اين انقلاب و سپردن آن به دست افرادي وابسته بود. از ديگر محورهايي که عربستان اکنون نيز براي مقابله با انقلاب يمن از آن استفاده مي‌کند، تلاش براي ايجاد جنگ داخلي و زنده نگه‌داشتن موضوع تروريسم و استفاده کردن از آن به عنوان چماق بر سر انقلابيون اين کشور است.

رياض در اين راستا با چراغ سبز به سازمان القاعده، اين سازمان تروريستي مزدور خود را به تحرک در بخش هاي داخلي يمن واداشت. بعد ديگر اين فعاليت‌ها دخالت در امور داخلي دولت اين کشور به بهانه مبارزه با همين گروه هاي تروريستي است.پايگاه اينترنتي «اگزماينر» در گزارشي از فعاليت شبکه مخفي جاسوسان سازمان اطلاعات عربستان سعودي با 30 هزار مزدور در يمن خبر داد و با استناد به اظهارات تحليلگري که تمايلي به افشاي نامش نداشت، اينطور اعلام کرده است که جاسوسان عربستان در يمن تقريبا از طريق بودجه‌هاي نامحدود در يمن مشغول عمليات هستند و نفوذ قابل توجهي در اين کشور دارند.

روزنامه الهويه اليمنيه نيز اخيرا در گزارشي از دخالت عربستان و قطر در کشتار مردم اين کشور در تظاهرات مسالمت‌آميز و طرح ترور علي عبدالله صالح رئيس جمهوري مخلوع يمن براي ايجاد فتنه قومي و مذهبي در اين کشور پرده برداشت.اين روزنامه يمني به نقل از يک فعال حقوقي يمني به صورت ويژه از دخالت سلطان بن عبدالعزيز در حادثه کشتار تظاهرات کنندگان در 18 مارس سال گذشته (روز جمعه کرامت) خبر داده و نوشت که اين عمليات با پول قطر و با هماهنگي رهبران سياسي، قبيله اي و نظامي يمن انجام شده است. در حادثه جمعه کرامت 58 تظاهر کننده کشته شدند.

نقش تروريستي عربستان در پاکستان و افغانستان

ظهور سلفي‌گري در افغانستان با پول‌هاي هنگفتي که عربستان هزينه مي کند رواج بيشتري گرفته است. عربستان پيشتر اين سياست را در پاکستان به اجرا گذاشت که با موفقيت چشم‌گيري روبرو شد، به طوري که نيروهاي القاعده از آن سرچشمه گرفتند. اين دو کشور به علت سابقه طولاني در ناامني و هرج و مرج و نفوذ مدارس ديني وهابي و حضور سازمانهايي نظير القاعده و طالبان در آن مرکزيت فعاليت هاي تروريستي عربستان را به خود اختصاص داده اند. گفته مي‌شود بيش از 3 ميليون محصل وهابي در پاکستان و صدها هزار محصل در افغانستان مشغول تحصيل در مدارس وهابي وابسته به سعودي‌ها هستند .در همين راستا «دايي الحق عابد»، وزير امور مذهبي و حج افغانستان اخيرا از تأسيس يک مرکز اسلامي به نام ملک عبدالله پادشاه عربستان در کابل توسط عربستان سعودي خبر داد و گفت: هزينه احداث اين مرکز 100 ميليون دلار برآورد شده و قرار است در مرکز کابل با ظرفيت پذيرش 5000 دانشجو تاسيس شود.

توافقنامه ساخت اين مرکز دو ماه پيش در جده امضاء و فعاليت ساخت آن بلافاصله از همان زمان آغاز شد.سرمايه گذاري هاي «بندر بن سلطان بن عبدالعزيز آل سعود» رئيس سازمان اطلاعات عربستان روي سازمان‌هاي القاعده و طالبان به عنوان دو گروه تروريستي بين المللي در منطقه که خاستگاه آنها افغانستان و پاکستان بوده، باعث شد که اين گروه‌ها به ابزاري براي اجراي سياست‌هاي تفرقه افکنانه رياض تبديل شوند.بندر، مهندس و طراح اصلي فعاليت‌هاي تروريستي عربستان سعودي در جهان به شمار مي‌رود، وي به نوعي سرکرده اصلي تمام گروه‌هاي تروريستي است که به صورت مستقيم يا غير مستقيم زير نظر عربستان کار مي کنند. او حتي دستورات مستقيمي در عزل و نصب‌هاي مقامات و رهبران القاعده مي‌دهد و با گماردن شماري از عناصر و افسران اطلاعاتي عربستان در پست‌هاي فرماندهي القاعده هر چه بيشتر سعي مي‌کند تا همراهي اين گروه‌هاي تروريستي با سازمان جاسوسي عربستان را حفظ کند.

نقش تروريستي عربستان در فلسطين

وهابيت آل ‌سعود را بايد بسان رژيم صهيونيستي شرورترين رژيم منطقه به شمار آورد. شرارت موجود در اين دو رژيم ناشي از ريشه‌هاي استعماري آنها در غرب است،. به عبارت ديگر بايد تاکيد کرد که هم وهابيت و هم صهيونيسم زاييده انديشه‌هاي فراماسونري غرب از جمله انگليس در جهت تسلط بر کشورهاي منطقه است و همين نقطه مشترک روابط دو جانبه‌اي را ميان دو رژيم موجب شده است.با توجه به اسناد و اطلاعات موجود، حمايت هاي مخفيانه عربستان از رژيم صهيونيستي عامل مهمي در تداوم اشغالگري هاي اين رژيم در فلسطين اشغالي است. قديمي ترين سند در مورد توطئه خاندان سعودي عليه ملت فلسطين به دوران تاسيس اين حاکميت از سوي عبدالعزيز بر‌مي‌گردد. بر اساس اين سند قديمي که به صورت يادداشتي به سرلشکر سر پرسي زچاريا کوکس، نماينده انگليس نوشته شده بود، ملک عبدالعزيز، موسس عربستان سعودي در خصوص ايجاد يک کشور يهودي در سرزمين فلسطين به انگليسي‌ها اطمينان داده ‌بود.

در اين سند که به امضاي ملک عبدالعزيز رسيده، آمده است: من، ملک عبدالعزيز بن عبدالرحمان بن آل سعود آل فيصل، هزاران بار خطاب به سر پرسي کوکس، فرستاده بريتانياي کبير، تصديق و اذعان مي‌کنم که هيچ اعتراضي به تسليم کردن فلسطين به يهوديان بيچاره‌ يا حتي غير يهوديان ندارم و هرگز از فرامين (انگليس) تخطي نمي‌کنم.اين نقش امروزه نيز خود را در عرصه امنيتي فلسطين نشان مي دهد. نيروهاي وابسته به عربستان در غزه که خود را مسلمانان تندرو مي‌نامند و با شکل و شمايلي مخصوص سلفي‌ها و وهابي‌ها ظاهر مي‌شوند، سعي مي‌کنند چهره خشني از اسلام نشان داده تا از محبوبيت حماس در فلسطين بکاهند و تمايل مردم را به سمت گروه فتح به عنوان متحد عربستان جلب کنند. اين گروه‌ها هر از چند گاهي فعاليت‌هاي مسلحانه اي را نيز عليه دولت منتخب فلسطين در غزه آغاز مي‌کنند.

نقش تروريستي عربستان در لبنان

دخالت عربستان سعودي در امور داخلي لبنان و تلاش براي ناآرامي اوضاع اين کشور را از دو بعد مي‌توان بررسي کرد.اولين بعد حمايت از گروه‌هاي تروريستي در اين کشور نظير گروه فتح الاسلام است که گاهي اقدامات تروريستي را با استفاده از هزينه‌هاي سعودي در دستور کار قرار مي‌دهند. آموزه‌هاي وهابيت تکفيري در اردوگاه هاي آوارگان فلسطيني نيز نقش بسزايي در شورش‌هاي گاه و بيگاه فلسطيني‌ها در اين کشور دارد.از سوي ديگر،حمايت مطلق عربستان سعودي از برخي گروه هاي سياسي داخلي عربستان از جمله جريان 14 مارس ماهيت بسياري از ناآرامي هاي اخير در اين کشور را نشان مي‌دهد. منافع در هم تنيده رياض با اين گروه‌هاي سياسي باعث شده که آنها همکاري گسترده‌اي در براندازي دولت نجيب ميقاتي در اين کشور به کار بگيرند.

در همين راستا ملک عبدالله بن عبدالعزيز با کمک بلاعوض 2 ميليارد دلاري خود به سعد حريري حمايت تمام عيار خود از اقدامات اين گروه را در کشاندن مردم به خيابان ها و ايجاد ناآرامي‌هاي مستمر در بخش‌هاي مختلف لبنان بويژه طرابلس در شمال اين کشور نشان داده است.هفته نامه خبري فلسطيني المنار چندي پيش در گزارشي فاش کرد که ايهود اولمرت نخست وزير وقت اسرائيل و بندر بن سلطان آل سعود رئيس کنوني سازمان اطلاعات عربستان همزمان با جنگ 33 روزه در سال 2006 در هتلي در غرب قدس با هم ديدار کردند. بندر بن سلطان در اين ديدار به اولمرت پيشنهاد داده بود عربستان، پول بيشتري به اسرائيل بدهد تا هزينه هاي جنگ اسرائيل با حزب الله را پوشش دهد. بندر بن سلطان در اين ديدار از اولمرت خواسته بود اسرائيل جنگ را تا سقوط حزب‌الله متوقف نکند.

بندر بن سلطان در آن زمان با مأموريتي که تل آويو به وي واگذار کرده بود اسرائيل را ترک کرد. مأموريت وي جمع آوري اطلاعات در مورد عماد مغنيه از فرماندهان نظامي حزب‌الله لبنان براي ترور وي بود .بندر در اين راستا تعداد زيادي از هسته هاي وابسته به سعودي ها در لبنان نظير سعد حريري (نخست وزير سابق لبنان ) و سمير جعجع (‌سرکرده شبه نظاميان سابق فالانژيستهاي طرفدار رژيم صهيونيستي ) را به خدمت گرفت و هرگونه گزارش هاي اطلاعاتي را درباره مغنيه در اختيار اسرائيل قرار داد و همين اطلاعات نيز به اسرائيل کمک کرد تا مغنيه را در خاک سوريه ترور کند.

حمايت‌هاي رژيم عربستان سعودي از سازمان‌هاي تروريستي در منطقه علاوه بر اينکه مي‌تواند راهبرد آمريکا و صهيونيست‌ها و کشورهاي اروپايي را در منطقه اجرا کند.با آغاز و تشديد موج گسترده بيداري اسلامي در منطقه تحرکات جريان‌هاي وهابي و تکفيري در کشورهاي اسلامي که براي ايجاد انحراف در اين روند از سوي غرب طراحي شده بود، تشديد شد. در اين عرصه روند خشونت‌هايي که به ظاهر تحت پوسته پوشالي مذهب افراطي و بدون محتواي وهابيت در کشورهاي اسلامي انجام مي‌شد، به شدت رو به فزوني گذاشت. در جريان چنين اوضاعي بود که بسياري از مردم و شهروندان بي‌گناه بويژه در سوريه و يمن و عراق و افغانستان به فجيع‌ترين صورت به دست عوامل تروريستي و تکفيري‌هايي که کشتار شيعيان و ساير مذاهب غير وهابي را باعث به بهشت رفتن خود مي‌دانستند، به قتل رسيدند.

نقش تروريستي عربستان در بحرين

عربستان سعودي از ابتداي جنبش مردمي در بحرين با تمسک به سه فاز سياسي، نظامي و مالي به حمايت از رژيم سرکوبگر آل خليفه پرداخت تا بدين ترتيب از سرايت بيداري اسلامي به مناطقي چون الشرقيه عربستان ممانعت کند.نيروهاي موسوم به «سپر جزيره» شامل 1500 نفر از نظاميان عربستان سعودي که براي سرکوب انقلاب مردمي بحرين به اين کشور اعزام شدند، يکي از بارزترين نمونه‌هاي دخالت عربستان سعودي در بحرين به شمار مي‌رود، البته پاره اي گزارش ها شمار اين نيروها را تا 5000 برآورد مي‌کنند.موضوع الحاق بحرين به عربستان سعودي از ديگر زمينه‌هاي دخالت عربستان در بحرين براي سرکوب انقلاب مردمي اين کشور به شمار مي‌رود،.اين توطئه وقتي مطرح شد که حتي نيروهاي سپر جزيره نيز در انجام مأموريت خود در پيشبرد انقلاب مردمي بحرين ناکام ماندند.

نقش تروريستي عربستان در سوريه

با اوج گرفتن بحران داخلي در سوريه فعاليت‌هاي تروريستي عربستان در اين کشور نيز شدت گرفت. عربستان در اين راستا از سويي با کمک‌هاي مالي و انساني به ناامني و آشوب در سوريه دامن زد و از سوي ديگر نيز رهبري تقابل سياسي عربي عليه اين کشور را در دست گرفت.بيش از يک سال پيش، حرف و حديث غالب ميان جريان سلفي سعودي درباره شيوه‌هاي کمک به افراد مخالف سوري بود و گزينشي بودن انتخاب افراد و مناطقي که اين مخالفان از آنها نشات گرفته‌اند، مساله‌اي تصادفي نبود. هرجا عناصر وابسته به القاعده حضور داشتند، آن مکان به کانون کمک‌ها و بسيج نيرو و تبليغ تبديل مي‌شد. برخي از مناطق، شهرها و حتي روستاهاي سوري از نظر بيداري سلفي وهابي مکاني نمادين و خاص به شمار مي‌روند، زيرا برخي از رهبران سلفي اصالتاً به اين مناطق يا شهرها و روستاها وابسته‌اند.

جريان سلفي وهابي همواره آرزوي نابودي نظام کنوني سوريه و جايگزين شدن حکومتي سلفي مذهب را در سر مي‌پرورانده است، بويژه اينکه دولت مقاوم اين کشور يکي از حاميان اصلي جريان مقاومت در منطقه است که دستاوردهاي اين محور در خط مبارزه عليه استعمار غرب و دشمني با رژيم صهيونيستي، سياست وابستگي مطلق رياض به استکبار غرب را بيش از پيش رسوا مي‌کند. در سايه همين سياست‌ها هر‌چند که پيروان سلفي گرايي در سوريه اقليتي معدود هستند، اما دلارهاي نفتي سعودي‌ها و ابزارهاي تروريستي آن شامل القاعده موفق شدند در ماههاي اخير چهره سوريه را به يک کشور جنگ زده تبديل کنند .

در همين راستا شاهزاده احمد بن عبدالعزيز وزير کشور عربستان چند ماه پيش بود که خبر از جمع آوري 72.33 ميليون دلار در جنبشي داد که هدف از آن حمايت از مردم سوريه ادعا شده است، البته اين مبالغ هنگفت به دست افراد مسلحي مي‌رسد که غير از کشتار و خونريزي کار ديگري در سوريه انجام نمي‌دهند.بر پايه اين گزارش، ملک عبدالله شخصا 20 ميليون ريال سعودي (5.3 ميليون دلار) به اين جنبش کمک کرد، شاهزاده سلمان بن عبدالعزيز وليعهد عربستان نيز 2.6 ميليون دلار کمک کرده است.

نقش تروريستي عربستان در عراق

عراق اکنون هسته اصلي دخالت‌هاي حکومت عربستان سعودي در خاورميانه است. بر اساس شواهد و قرائن بسيار که دولت عراق نيز بارها به آن اشاره کرده، دولت عربستان سعودي مغز متفکر انفجارهاي خونين عراق است. پول‌هاي عربستان و آموزش نيروهاي القاعده سرنوشت تلخي را براي اين کشور محروم رقم زده است.هفته نامه «ساندي تايمز» در يکي از مطالب خود در سالهاي اخير در مورد فعاليت هاي تروريستي عربستان در عراق نوشت که نيمي از تروريست‌هايي که در پايگاه آمريکايي کروبر عراق بازداشت هستند، عربستاني تبارند. اين هفته نامه تاکيد کرد: نوار صوتي با صداي شيخ صالح اللحيدان مسئول عالي قضايي عربستان سعودي در اختيار دارد که وي در آن جوانان عربستاني را به انجام اقدامات تروريستي در عراق دعوت کرده است.

از زمان سقوط رژيم صدام در 9 آوريل سال 2003، سران گروه‌هاي وهابي و تشکيلات وابسته به آنها با اظهارات خود تلاش کردند فضاي سلفي را با امواجي از تحريک بر ضد معادله حاکميت پس از سقوط صدام، ايجاد کنند. آن‌ها به بهانه «دفاع از اهل سنت عراق» با زباني سرشار از طائفه‌گرايي و فتنه انگيزي به جريان سازي پرداختند تا جايي که رسانه‌هاي سعودي به اسيري در دست خواسته‌ها و اظهارات طائفي اين افراد تبديل شد. در اين ميان بسيج نيروهاي جنگجو و صدور فتواهاي تکفيري و تشکيل ستادهاي حمايت مالي از گروه‌هاي وابسته به القاعده به عراق منتقل شد و کشتار مردم عراق از نظاميان گرفته تا غيرنظاميان و زنان و مردان و کودکان و سالمندان و شيعي‌ها و سني‌ها و مسلمانان و مسيحي‌ها آغاز شد و عرصه‌هاي حياتي جامعه نظير مدارس، خيابان‌ها، نيروگاه‌هاي برق، پل‌ها، منابع آب و حتي کودکستان‌ها به جبهه عملياتي اين کشتارها تبديل شد .عبدالخالق حسين متفکر و نويسنده عراقي رابطه سعودي با تروريسم را دو روي يک سکه مي داند.

اين نويسنده عراقي از يکي از مقامات آمريکايي نقل مي کند که سعودي ها 87 ميليارد دلار در طول دو دهه گذشته براي گسترش وهابيت در جهان خرج کرده است.روزنامه «لس آنجلس تايمز » در پژوهشي با عنوان «نقش سعودي در تروريسم» مي‌نويسد: عربستان سعودي منبع صادرکننده دلار و جنگجويان القاعده است، به طوري که سازمان القاعده در عراق بزرگترين خطر براي امنيت عراق شمرده مي شود. روزنامه «الجريده» نيز در مقاله‌اي مي‌نويسد که 45 درصد کلّ تروريست‌هايي که به افراد غيرنظامي و نيروهاي امنيتي عراق حمله مي‌کنند، سعودي هستند.

نقش تروريستي عربستان در مصر

سرعت انقلاب مصر و سقوط ديکتاتور دهها ساله در اين کشور در عرض کمتر از يک ماه گرچه براي آزادي و دموکراسي در منطقه اتفاقي خوشايند به شمار مي رفت، اما براي رژيم هايي مانند عربستان کابوسي وحشتناک به شمار مي رفت. در همين راستا عربستان در مرحله بعد از انقلاب تلاش گسترده خود را براي مهار انقلاب و مصادره آن به نفع خود آغاز کرد. رياض با هزينه‌هاي ميلياردي خود از آغاز انقلاب در مصر به دنبال اين بود که نسخه شکست خورده خود در تعريف افراطي و ساختگي از دين و حاکميت اسلامي را به خورد مردم مصر نيز بدهد که البته اين تلاش‌ها با شکست سلفي‌ها در انتخابات مصر به بن‌بست خورد .

در واقع عربستان نفوذ فريبنده از طريق ابزارهاي اقتصادي و جريان وهابي را جايگزين رويارويي مستقيم کرد و از اين حيث با غرب متحد شده تا نه تنها انقلاب مصر بلکه ساير انقلاب‌هاي عربي در ليبي و يمن و بحرين را نيز ناکام سازد، چرا که سعودي ها مي دانستند که روند پرشتاب انقلاب هاي عربي ناشي از بيداري اسلامي در صورت ادامه، خيلي زود دامن خود اين کشور را نيز مي گيرد. نگراني عربستان از برقراري ارتباط مستحکم ميان مصر انقلابي و انقلاب اسلامي ايران از ديگر مسايلي است که پاي ديپلمات‌هاي سعودي را به قاهره باز کرد.اين موضوع از سفرهاي متعدد سعود الفيصل وزير خارجه عربستان سعودي به مصر قابل مشاهده است. سعود الفيصل بعد از انقلاب مصر چهار بار به اين کشور سفر کرد.

وي در اين سفرها با مقامات شوراي نظامي ديدار کرده و پيشنهاد کرده که در قبال عدم محاکمه مبارک، عربستان 6 ميليارد دلار به اين کشور کمک خواهد کرد.تامين‌ هزينه‌هاي سازمان‌هاي مدني و به خدمت گرفتن افراد و مزدوراني که انديشه‌هاي وهابي در سر مي‌پرورانند و واداشتن آنها به ايجاد فتنه و اختلافات داخلي در مصر و ايجاد هرج و مرج داخلي و تلاش جهت بازگرداندن عناصر رژيم سابق از ترفندهايي است که سعودي ها با تامين مالي هزينه هاي آن براي غلبه بر انقلاب مصر در پيش گرفته اند. شبکه هاي پييچيده سلفي در مصر با دريافت کمک حدود 25 ميليارد دلاري از عربستان جريان سازي التقاطي را به راه انداخته‌اند که شامل حدود 36 شبکه تلويزيوني و ماهواره‌اي، 20 هزار مسجد و 20 هزار جمعيت خيريه است.

نقش تروريستي عربستان در آسياي مركزي، قفقاز و شبه قاره هند

عربستان سعودي در قفقاز، آذربايجان و آسياي ميانه نيز فعال است و در ترورهاي صورت گرفته در منطقه چچن نقش عمده‌اي را بازي کرده است. اين توطئه‌ها عمدتاً از طريق پاکستان و افغانستان برنامه‌ريزي مي‌شود و دامنه آن تا کشورهاي شمال آفريقا، خاورميانه و شبه قاره هند نيز مي رسد.

دخالت سعودي‌ها در 11 سپتامبر در برابر 700 ميليارد دلار سرمايه

پس از اين که زمزمه هاي انتشار سندي 28 صفحه‌اي از نقش عربستان سعودي در حادثه 11 سپتامبر منتشر شد حالا سعودي‌ها آمريکا را تهديد کرده اند که در صورت انتشار اين سند ميلياردها دلار سرمايه اين پادشاهي را که نزد آمريکا است ‌به فروش خواهد رساند .در طول هفته هاي گذشته دولت و برخي ار نمايندگان کنگره تلاش زيادي کرده‌اند که جلوي انتشار اين سند را بگيرند و تهديد سعودي باعث شدت گرفتن بحث‌ها ميان مقامات آمريکايي شده است تا جايي که مقامات دولتي به سناتورها هشدار داده اند در صورت انتشار اين سند شاهد يک زلزله اقتصادي خواهند بود.

عادل الجبير وزير خارجه سعودي با سفر به آمريکا به آنها هشدار داده بود که درصورت انتشار اين سند عربستان 750 ميليارد دارايي خود نزد خزانه داري و ديگر نهادهاي آمريکايي را پيش از آن که دادگاه‌هاي آمريکا بتوانند آن ها را بلوکه کنند، از اين کشور خارج مي کند.با اين حال بسياري از تحليلگران اقتصادي معتقدند آن گونه که عادل الجبير تهديد کرده است، کار فروش و خروج دارايي هاي عربستان از آمريکا به اين سادگي ها امکان پذير نيست و در صورت انجام آن نيز، اقتصاد تحت فشار عربستان فلج خواهد شد اما تهديد وي نشانه اي است از افزايش تنش ميان پادشاهي عربستان و آمريکا. دقيقا به خاطر همين افزايش تنش است که دولت آمريکا براي جلوگيري از انتشار اين سند لابي فراواني انجام داده است تا جايي که خانواده قربانيان 11 سپتامبر و برخي از قانون گذاران آمريکايي از اين تلاش دولت به خشم آمده اند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\09\09-28\20-15-13.htm&storytitle=%C7%CA%CD%C7%CF%20%E3%E4%CD%E6%D3%20%D3%DA%E6%CF%ED%20-%20%CA%D1%E6%D1%ED%D3%E3

ش.د9502127

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات