تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۵۷۹۹

عربستان با "جاستا" ضربه فنی شد

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/07/12 – شماره 10704 – صفحه 10)

مجلس سنای آمریکا هفته گذشته با 97 رای موافق درمقابل تنها یک رای مخالف به ابطال وتوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با قانون شکایت قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر ازعربستان سعودی رای مثبت داد.

مجلس نمایندگان نیز با اکثریت قاطع 338 رای در مقابل 74 رای منفی، تصمیم سنا را تایید کرد و به این ترتیب وتوی رئیس جمهوری این کشور درحمایت از آل سعود بی‌اثر شد.

شکل گیری جو عمومی وسیاسی درجامعه وکنگره آمریکا علیه عربستان برای اولین بار است که با اکثریت آراء صورت می‌گیرد و به عقیده تحلیلگران سیاسی، تصویب قانون جاستا به مثابه ضربه فنی عربستان و سیاست‌های این کشور توسط امریکا بود.

اگر از دور نگاهی به سلسله مراحل مطرح شدن نام عربستان درارتباط با حمایت ازتروریسم وعملیات‌های تروریستی درجهان بیافکنیم، می‌بینیم که اسناد دست داشتن آل سعود در حادثه تروریستی 11 سپتامبر آمریکا از 14 سال پیش همچنان موجود بوده واتفاق جدیدی رخ نداده بلکه این اسناد سری نگاهداشته شده است که طرح آن درشرایط کنونی عربستان درحالی که دربحران‌های منطقه وجهان گرفتار شده حکایت ازوجود سناریویی محکم دارد که با پایان انقضای آل سعود گره خورده است.

از همان زمانی که اوباما در رسانه‌ها مطرح کرد این مصوبه را وتو خواهد کرد تحلیلگران سیاسی متوجه عمق موضوع شدند و تمام آنچه که به منظور سقوط گام به گام خانواده آل سعود اتفاق خواهد افتاد را پیش‌بینی می‌کردند.

"جاستا" گام اول یا به عبارتی ضربه اول اما محکم دولتمردان آمریکایی به صورت شاهزادگان آل سعود است که هنوز از خواب رفت و آمدها و سفرهای مکرر به واشنگتن برای جلب حمایت لابی آمریکایی برای تکیه زدن بر تخت سلطنت بیدار نشده بودند.

عربستان این روزها در گرداب انبوهی از مشکلات اقتصادی، سیاسی، حاکمیتی واتهامات مجامع بین‌المللی به ارتکاب جنایات جنگی و حمایت‌های مالی و معنوی ازتروریسم بسر می‌برد اگر آمریکایی‌ها روزی وروزگاری را به توجه وحمایت از آل سعود گذراندند اما این روزها با مهره سوخته‌ای مواجه هستند که نه تنها در منطقه آبرویی برای خود باقی نگذاشته بلکه آمریکایی‌ها را نیز همراه با خود به ورطه مهلکی ازانواع بحران‌های منطقه‌ای و جهانی می‌کشاند، بر این اساس تاریخ مصرفی که آمریکایی‌ها برای آل سعود تعریف کرده بودند در سال‌های اخیر و پس از اتخاذ سیاست‌های اشتباه آنها درمنطقه سیری جهشی به خود گرفته وسیر کاهش وقطع حمایت ازاین رژیم ازماه‌ها قبل جنبه عملیاتی به خود گرفته است.

بین هاله‌ای ازتوهم که مقامات سعودی مثل محمد بن سلمان (جانشین ولیعهد عربستان که همه کاره این کشور درسایه حکومت پدرش است) و نیز عادل الجبیر (وزیر خارجه این کشور) در آن غوطه ور هستند و در خیال پردازی‌های خود درمنطقه بیش از حد معمول روی آمریکایی‌ها حساب باز کرده بودند تا آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد از زمین تا آسمان است، تصویب مصوبه‌ای در کنگره آمریکا آن هم با قاطعیت آراء امری نیست که یک شبه اتفاق افتاده باشد.

تصویب قانون جاستا می‌تواند ضربه‌ای هشداردهنده و درعین حال تمام‌کننده برای سیاست‌های عربستان سعودی درمنطقه باشد و می‌تواند ضررهای اقتصادی و سیاسی بیشماری را برای عربستان در پی داشته باشد.

تحلیلگران سیاسی و رسانه‌های خبری جهان از ماه‌ها قبل ازپایان ماه عسل روابط 70 ساله آمریکایی‌ها با آل سعود سخن‌ها گفته بودند اما اکنون و با تصویب جاستا روابط بین دو کشور از مرحله خطر و هشدار عبور کرد و به مرحله قطع روابط نزدیک شد که اگر اتفاق بیفتد سرمنشا بسیاری از تحولات در منطقه و جهان خواهد بود.

کنگره آمریکا با تصویب جاستا از خط قرمز سعودی‌ها عبور کرد خط قرمزی که شاهزادگان سعودی تا پیش از تصویب آن با چنگ و دندان، میزان خشم خود را به آنها نشان داده بودند، هرچند خیلی زود عقب نشینی کرده و حرف خود را پس گرفتند اما ظاهرا کار از کار گذشته بود و در سر سیاستمداران واشنگتن طرح‌های دیگری در حال شکل گیری بود که سعودی‌ها فکرش را هم نمی‌کردند.

ضرر اقتصادی و برداشت ازحساب میلیارد دلاری سعودی‌ها درآمریکا به نفع خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر تنها بخش کوچکی از این ضربه مهلکی خواهد بود که بر پیکر نیمه جان آل سعود که سخت گرفتار باتلاق بحران‌های اطراف که به دست خویش ایجاد کرده، وارد می‌شود.

کافی است تنها یک دادگاه در آمریکا موفق به صدور حکم علیه عربستان و دریافت غرامت از آنها بشود، گره خوردن نام سعودی‌ها با تروریسم از سال‌ها قبل بر سرزبان‌ها افتاده و در میدان‌های عملیاتی مثل سوریه و عراق قابل مشاهده بوده است اما اینکه در دادگاه کشوری که روزی در این زمینه همکاری می‌کرده‌اند ضربه‌ای تمام‌کننده بر پیکر آل سعود است و حداقل پایان یا تیرگی روابط سیاسی بین دو کشور را رقم خواهد زد.

شرایط شاهزادگان جوان وتازه کار آل سعود به گونه‌ای مناسب نیست که با رانده شدن از دامن آمریکا به دامن کشور دیگری در منطقه رو آورند چرا که با تکیه بر سیاست‌های آمریکایی‌ها، مرتکب اشتباهات زیادی در حق کشورهای همسایه خویش شده‌اند و با ایجاد بحران‌هایی مثل کاهش قیمت نفت عملا ضررهای هنگفتی را به اقتصاد کشورهایی مثل روسیه، ایران و حتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس وارد کرده که به عقیده تحلیلگران سیاسی این امر می‌تواند به مرگ سیاسی آل سعود در دنیای امروز منجر شود.

به گزارش ایرنا، تصویب این مصوبه را تعداد زیادی از خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر در آمریکا انتظار می‌کشیدند تا در فرصتی طلایی به صدها میلیاردها دلار سعودی‌ها (750 میلیارد دلار) که در این کشور سرمایه‌گذاری شده، دسترسی یابند ضمن اینکه تبعات سیاسی منفی آن بسیار بیشتر از تبعات اقتصادی است که رژیم سعودی را دچار خواهد کرد.

پروسه مخفی نگاهداشتن 14 ساله اسناد 11 سپتامبر از همان سال 2001(80ش) تاکنون هزینه‌های بسیاری برای سعودی‌ها در پی داشته که با پرداخت میلیاردها دلار رشوه تداوم یافته اما آنچه مسلم است دولتمردان آمریکایی در طول تاریخ ثابت کرده‌اند در اینگونه موارد با کشوری ملاحظه ندارند و به همه اصول پشت پا می‌زنند، به عبارتی دیگر هم بابت 14 سال مخفی نگاهداشتن این گزارش جیب‌های خود را پر کرده‌اند و هم از این به بعد به فکر پر کردن جیب‌های خود در پروسه آینده از اموال سعودی‌ها هستند.

مقامات سعودی بارها در قبال اتهام وارده در زمینه دست داشتن در حادثه 11 سپتامبر شانه خالی کرده و این اتهام را رد کرده‌اند اما نتیجه هیات تحقیق کنگره، امر دیگری را اثبات می‌کند و آن اینکه، این تحقیق به حدی قوی و مدلل بوده که نمایندگان کنگره توانسته‌اند بر اساس آن، مصوبه دریافت غرامت خانواده‌های قربانیان از رژیم سعودی را با رای قاطع پشت سر بگذارند.

براساس این حکم خانواده‌های قربانیان صاحب حکم ازدادگاه‌های آمریکا علیه عربستان می‌توانند بربسیاری از اموال این کشور درآمریکا دست گذاشته و حتی هواپیماهای سعودی را توقیف کنند ضمن اینکه براساس این قانون می‌توان دولت عربستان را به عنوان دست داشتن درعملیات تروریستی ودولتی که از ترور حمایت می‌کند در هر زمانی تحت تعقیب قرار داد.

برخی رسانه‌های وابسته به عربستان درتحلیل‌های خود مدعی شده‌اند که قانون جاستا برای عربستان ضرری نخواهد داشت بلکه آمریکایی‌ها متضرر این موضوع خواهند بود، درپاسخ باید گفت که درتحلیل خود اشتباه کرده‌اند چرا که مثال این قضیه به دعوای یک کشور استعمارگر با مستعمره خود می‌ماند که این مستعمره همه اموال، موقعیت سیاسی وحتی آبرو وحیثیت خود را در گرو حمایت‌های آن کشور کسب کرده واگر آمریکا تنها یک مستعمره را از دست بدهد، عربستان سعودی تمام موجودیت خود رااز دست خواهد داد، بنابراین باید منتظر ماند وسیر سقوط مهره سوخته عربی را درمنطقه تماشا کرد که سقوط آن خارج از چارچوب "بهار عربی" که دردیگر کشورهای عربی منطقه رخ داد صورت خواهد گرفت.

هرچند مقامات عربستانی ابتدا در قبال قانون جاستا سکوت کرده و واکنش آنها با ملاحظاتی همراه بود و مثلا از رسانه‌های وابسته به خود خواستند که این قانون را بزرگنمایی نکنند و حتی در گامی انحرافی برای افکار عمومی و رسانه‌های خبری در جهان اینگونه مطرح کردند که " عربستانی‌ها نگران نباشند بازنده اصلی جاستا ایران است !

سلمان الانصاری رئیس لابی عربستان در آمریکا در صفحه توییتر خود در واکنش به این مصوبه کنگره آمریکا نوشت که: "از تمامی شهروندان عربستانی می‌خواهم تا قانون جاستا (عدالت علیه حامیان تروریسم) را بزرگ نمایی نکنند، ما و کشورمان و رهبران مان در خیر بسر می‌بریم و بازنده اصلی این قانون عربستان نیست بلکه ایران است".

عربستانی‌ها در حالی پس از تصویب این مصوبه سر خود را به زیر برف برده‌اند و گناه را به دوش دیگران می‌اندازند که تا پیش از تصویب آن، به هرگونه تهدیدی علیه آمریکایی‌ها دست زده بودند اما برش این تهدیدها آنقدر سنگین نبود که بتواند جلوی تصویب آن را بگیرد.

ترس آنها تا قبل از تصویب جاستا به حدی بود که برخی روزنامه‌های این کشور آرزوی معجزه‌ای را می‌کردند تا بتواند جلوی مصوبه آن را در کنگره آمریکا بگیرد!

15 تن از 19 عامل انتحاری 11 سپتامبر که به مرگ 3000 تن انجامید شهروند عربستان سعودی بودند اما مقامات آمریکایی در 14 سال گذشته نه تنها انگشت اتهام روی این کشور نگذاشتند بلکه حتی اسناد آن را نیز مخفی کردند در حالی که اگر تنها یک نفر از این 19 عوامل تروریستی روزی را در تهران گذرانده بود برای مقامات آمریکایی مستدل بود تا علیه ایران قوانین تحریمی و تنبیهی را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح نماید.

سوال این است که آیا عربستان سعودی پس از سنگینی جاستا خواهد توانست از باتلاق‌های وحشت و بحرانی که در اطراف خود ایجاد کرده مثل بحران یمن، سوریه، بحرین، مصر ومشکلات اقتصادی که درپی کاهش قیمت نفت بوجود آورده وسیل اتهام‌هایی که علیه این کشور در حمایت مالی و معنوی از گروه‌های تروریستی و بالاخره تاروپود دام عنکبوتی تفکر وهابیت که بر سیستم حکومتی این کشور چنگ انداخته بدون حمایت آمریکایی‌ها رهایی یابد؟

به عقیده تحلیلگران سیاسی یافتن راه موفقیت برای سعودی‌ها برای خروج ازاین همه بحران که برای دیگران طراحی کرده اما خود در آن گرفتار شده همانند "یافتن سوزنی در انبار کاه" خواهد بود.

http://jomhourieslami.net/?newsid=108334

ش.د9502091

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات